Ny jobbmobil. iOS, Android eller WP? Hur ska jag tänka?
Inom ett par veckor byter jag jobb och det känns rätt säkert att jag kommer att få en ny smartphone i nya tjänsten. Om jag får möjlighet att påverka valet av telefon undrar jag lite hur jag ska tänka, vad som är bra att tänka på och vad man bör undvika. Det känns bäst att vara förberedd om man får valet att påverka och vara med och välja.
Hittills har jag haft Android-telefoner i jobbet. Har avverkat Icecream Sandwich, Jellydude, glasspinne och pirog och allt vad versionerna heter mellan 2-4. Android har i mitt tycke försämrats enormt på batteriprestanda och i versionshöjningen har jag heller inte sett några direkta funktionsförbättringar. Tycker operativet blivit segare, telefonerna (Samsung Galaxy SII och Galaxy S+) hänger sig oftare, appar krashar och nätet försvinner. Jag gillar den mer öppna marknaden för appar men å andra sidan kan man ju få ner lite vad som helst i telefonen.
+ Öppenhet och möjlghet att pilla själv
- Instabil i mitt tycke
Frun har en iPhone 4S som hon (och även på ett hörn jag) är sjukt nöjd med. Den passar henne perfekt då den bara fungerar och fungerar och levererar. Bra utformning, ligger bra i handen, touchskärmen svarar som den ska och där den ska. Däremot är ju marknaden för appar lite stramare (iaf de appar jag använder) och fler användbara appar kostar som annars är gratis på Android. Gränssnittet är enkelt och telefonen är lätt att använda. Däremot finns det inte så mycket inställningar att påilla och tweka på.
+ Stabil, levererar!
- Tråkig, inget tweakande av betydelse
Och så över till Windows Phone. Här saknar jag helt erfarenhet men är väldigt spänd på vad WP har att erbjuda. Tilläggas bör också att jag är en tokig Xbxo 360-nörd och gillar faktumet att man kan koppla ihop Windows Phonen med sitt XBL account. Har förstått det som att WP mest riktar sig till företagsmarkanaden och att utbudet i MArketplace är lite tunt. Men bara så lände de appar man gillar finns i någon form så får man vara nöjd, eller? Behöver man verkligen 23 olika Maps eller 12 olika versioner av Mediaspelare? Det jag är nyfiken på mest är hur "inloggningen" på WP fungerar. Jag har ju Microsoftkonton för jobbsysten, privata syften och Xbxo 360. Självfallet vill jag inte att dessa konton ska blandas! Jag vill kunna "logga in" på telefonen med ett jobbkonto eller dylikt, koppla min personliga SkyDrive och Hotmail till telefonen och till sist ha appa som integrerar med min Xbox LIVE-prenumeration vid sidan av. Är då detta möjligt? Med Google account och Apple ID så var det ju lite "allt eller inget". Att sammanfoga mina personliga och spelrelaterade Microsoftkonton är inte möjligt. Jag har byggt upp dem individuellt under en lång tid och vill ha det så, men fortfarande kunna accessa båda kontonas innehåll samtidigt på en Windows Phne.
Det jag är ute efter är med en smartphone oavsett märke och modell är att kunna lyssna på ljudböcker och se serier/filmer på telefonen och att apparna kommer ihåg var jag var sist (bookmarks). Det brukar de medföljade apparna inte alltid kunna. PDF-böcker är också önskvärt. Vem som gjort appen är inte avgörande bara den fungerar. Musik är intressant med, men både på Android och iOS så duger standardspelarna gott. Familjen har en iPad utan 3G så internetdelning är nästan ett måste. Läste att WP skulle få en Firmware update som skulle lösa den frågan på Lumia-lurarna. Det är väl främst Lumia 800, eller 900 för den delen, som är intressantats för mig.
Hoppas någon kan tipsa mig lite hur man kan tänka, komma med matnyttig information eller ställa lite kluriga frågor som får en att tänka till. När man väl valt sin telefon lär man ju vara fast med den ett par år framöver. Då är det viktigt att man tänkt till innan och att telefonen uppfyller alla de önskemål man har.
Growing old is ineviteble - growing up is optional