Misco lägger ned butiken i Lidköping

Permalänk
Melding Plague

Misco lägger ned butiken i Lidköping

Återförsäljaren Misco lägger ned butiken i Lidköping. Datorhandlaren förvandlas därmed till en renodlad webbutik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt oförväntat, Mediamarkt kommer ta över hela skiten och vi kommer få betala överpris som aldrig förr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tråkigt, bra att närbutiken är kvar, handlat där mycket och dom brukar ha väldigt bra priser. Keep up the good work Misco.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

synd

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Tråkigt ja, men förståeligt om den lider av dålig lönsamhet. I övrigt så hoppas jag att webbutiken finns kvar och går bra, har mycket bra erfarenhet av deras support som snabb och trevlig! Dessutom så har dom bra priser, speciellt med sweclockersrabatt! Just nu har dom dessutom fri frakt för sweclockers oavsett ordervärde verkar det som

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kommer nyheten uppdaterats när mer info kommer ut månne? Eller rent ut sagt en ny artikel?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Printscreen:

Kommer nyheten uppdaterats när mer info kommer ut månne? Eller rent ut sagt en ny artikel?

Självklart uppdaterar vi om fler detaljer framkommer, de lovade att återkomma med mer information.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Trist som tusan, Lidköping är en trevlig ort att pendla till och Misco har mycket trevlig personal där.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är det nu Inet ska vara räddaren i nöden igen och köpa upp den ?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, men kanske inte helt oväntat.

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Det var ju väldigt tråkigt =(

De har ju bra priser och ligger på vägen hem från jobbet, men om det blir renodlad nätbutik, så kommer jag nog handla mer av CDOn t.ex. då de matchar priserna och även går under i de flesta fall.

Närhet och bra service i butiken gör att jag har valt Misco som huvudföretag till det mesta de åren jag bott i Lidköping.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tråkigt för personalen som eventuellt måste gå i vissa led.. då man har jobbat där själv så känner man lite extra för sådana besked!
Hoppas på det bästa för alla som jobbar på Misco.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Det var en tråkig nyhet, då jag själv bor i lidköping och har köpt en hel del datorprylar där genom åren, har även varit mycket smidigt att kunna svänga förbi om man saknat någon kabel etc.

Permalänk

Tecken på självinsikt... Andra hade fortsatt driva butik tills dess att KK varit enda utvägen...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Hedersmedlem

Jag handlar relativt ofta av Misco så jag hoppas de kommer överleva som företag. Försvinner lagret också blir det inte längre samma sak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var ju på micso iförmiddags aja sista köpet för mig på misco då

Permalänk
Medlem

Shit, blev lite nervös när jag såg artikeln, har nyligen beställt nytt grafikkort från dom.
Tur att dom inte tänker lägga ner web butiken också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Lidköping känns kanske inte som den stad som blomstrar mest rent handelsmässigt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Det kommer inte att sluta bra, Misco vet ju inte ens hur distansköpslagen fungerar.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om dom eller ens sett deras logga någonstrans tidigare och de har hållt på sedan 1963? Dom borde ju vara lika inristade som McDonalds.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om dom eller ens sett deras logga någonstrans tidigare och de har hållt på sedan 1963? Dom borde ju vara lika inristade som McDonalds.

Verkar som att du är inte så påläst

Har handlat där under längre tid och gillade deras erbjudande till studenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om dom eller ens sett deras logga någonstrans tidigare och de har hållt på sedan 1963? Dom borde ju vara lika inristade som McDonalds.

Har sett deras annonser på diverse sajter som idg, expressen, aftonbladet m.fl. så du måste haft ögonen stängda en del..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Synd Har köpt det mesta av delarna till min nuvarande dator där...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hur kommer det sig att jag aldrig hört talas om dom eller ens sett deras logga någonstrans tidigare och de har hållt på sedan 1963? Dom borde ju vara lika inristade som McDonalds.

De hette Dabus förr och på den tiden innan Internet kom så var de med lite här och var i tidningarnas annonsplatser.

Kommer ihåg Dabus från när man själv var liten och letade runt på kablar till sin Amiga

Från hemsidan:

"Misco AB hette tidigare Dabus Dataprodukter AB och startade verksamheten 1963. Företaget blev snabbt en pionjär inom databranschen. Genom att redan 1978 ge ut Sveriges första postorderkatalog med datatillbehör och förbrukningsartiklar är Misco/Dabus idag den allra äldsta aktören inom distanshandel av datorer och tillbehör på marknaden."

Misco i sig kommer ju inte försvinna eftersom de tydligen i sin tur ägs av Systematex: "Europas största postorderaktör inom data och datatillbehör."

Men det är synd när butiker försvinner. Förr kunde man ju gå in lite här och var och gå och titta och klämma på chassin t.ex. (gamla Actiondata och Högdata i Karlstad var väl där jag var mest).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Dabus var väl mest inriktat på företag, men försökte bli lite mer "hippa" med PC Action runt 2004. Jag handlade en hel del av den sidan också, men tyvärr blev det ett kortvarigt försök. De körde bl a Inet-stuk med godisutskick, som egna tablettaskar med lakritsgodis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"– Vi kommer att stänga såväl lager som butik och servicecenter i Lidköping, säger företagets vd Johan Sunnemark.
– Lagret kommer att hamna hos en distributör och försäljningen kommer troligtvis att flytta från våra lokaler på Traversgatan till mindre lokaler i Lidköping.

Förutom att 12 anställda sägs upp innebär detta att man inte längre kommer att kunna handla datatillbehör rent fysiskt hos Misco i Lidköping. Företaget blir en renodlad webbutik. Varorna kommer att finnas hos en distributör som kommer att få leveransorder från säljavdelningen i Lidköping.
– Jag tror att allt detta kommer att vara klart före årsskiftet, säger Johan Sunnemark."

Från NLT.

Ja visst är det tråkigt. Det kändes skönt att ha en bra butik nära till hands. Köpt en del prylar där.
Lidköping har väll inte direkt "blomstrat" som någon nämnde. Det har bara gått nerför verkar det som.
Men det är nog bara en förflyttning. Kommer resa sig snart igen.

Permalänk
Medlem

Trökigt, enda stället i stan där dom hade lite koll

Permalänk
Medlem

>Bor i Lidköping
>Har inga åsikter om att de lägger ner butiken
>Tycker dock att det är kasst om de lägger ner uthämtningscentralen, verkar ju populärt hos många andra webbutiker att ha sådana

Mfw
costanza.jpg

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det skall vara så dyrt att hålla med en butik.
I framtiden lär det bli så här:

1) Diskutera i Sweclockers forum för att komma fram till vilken pryl som passar mig bäst

2) Sök i Prisjakt/Pricerunner för att hitta billigatste butiken för just den varan (inkl frakt)

3) Beställ via webben

Billigt och bra, men hur blir det med support och liknande?
Kopplas man till Indien då tro?

Men ärligt, vem är beredd att betala lite mer för att få bättre service?
Jag köpte en plasma-TV till ett "överpris" på ca 2000 bara för att jag fick bra service, men hur många andra gör det?
Och gör det regelbundet?

Eller är det bara lägsta pris vi är intresserade av?
Trenden antyder det sistnämda...

Permalänk
Medlem

Jag köper gärna för lite mer för bättre service. Har gjort flera gånger och kommer göra.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tråkigt att det skall vara så dyrt att hålla med en butik.
I framtiden lär det bli så här:

1) Diskutera i Sweclockers forum för att komma fram till vilken pryl som passar mig bäst

2) Sök i Prisjakt/Pricerunner för att hitta billigatste butiken för just den varan (inkl frakt)

3) Beställ via webben

Billigt och bra, men hur blir det med support och liknande?
Kopplas man till Indien då tro?

Men ärligt, vem är beredd att betala lite mer för att få bättre service?
Jag köpte en plasma-TV till ett "överpris" på ca 2000 bara för att jag fick bra service, men hur många andra gör det?
Och gör det regelbundet?

Eller är det bara lägsta pris vi är intresserade av?
Trenden antyder det sistnämda...