Vilket är det bästa fulltower-chassit?

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa fulltower-chassit?

Som sagt, vilket är det bästa fulltower-chassit? Jag är beredd att lägga 2000 - 2500 kr. Jag har tänkt mig 2-4 grafikkort, 3-5 hårddiskar.

Permalänk

Corsair Obsidian 800D är ett mycket bra chassi, kan rekommenderas.

Finns inget som är "bäst" dock, de har bara olika features, utseende och funktionalitet. Kolla lite swec chassitester!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Får man fråga varför? Jag har just ett sådant, dock kör jag bara ett kort, men blev intressant att veta varför då jag har det chassit

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Thermaltake Level 10 GT. Har inget negativt att säga om chassit. Stort och rymligt, finns gott om plats för kabeldragning bakom moderkortsplåten, gott om hårddiskplatser för de flesta. Stödjer upp till E-ATX-moderkort.

Hårddiskvaggorna kan kännas aningen plastiga, men de håller ändå.

Dock får jag väl säga att vissa kanske inte gillar hur det ser ut, då det har ett ganska uppseendeväckande yttre. Inte lika stilrent som vissa andra chassin. Men jag tycker det är snyggt.

Men jag kan rekommendera det, kostar kring 2100 hos typ Komplett eller Inet.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Får man fråga varför? Jag har just ett sådant, dock kör jag bara ett kort, men blev intressant att veta varför då jag har det chassit

har haft det själv med flera g-kort i och chassit är så bra ventilerat att det aldrig blir problem med värmen om man nu har flera g-kort ...

sedan att fläktarna låter redan på medium är ju inget kul men det går ju alltid att fixsa till .. sen e det riktigt bra kvalle på bygget med.....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Cosmos II hands down om man inte har ont av stora chassin, älskar mitt och det rymmer allt jag vill ha Där pratar vi kvalité bygge (kostar lite mer än vad du fråga efter).

Skrivet av itkoll:

sen e det riktigt bra kvalle på bygget med.....

Jag har haft det, tyckte inte det var något topp kvalité bygge mot många andra chassin för pengarna, skall han köpa ett för 2-2,5K så är det ett dåligt val då han får mycket bättre kvalité och funktionablare chassi för pengarna... Sen gillar jag inte hur chassit ser ut, skriker pojkrums dator.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Cosmos II hands down om man inte har ont av stora chassin, älskar mitt och det rymmer allt jag vill ha Där pratar vi kvalité bygge (kostar lite mer än vad du fråga efter).

Jag har haft det, tyckte inte det var något topp kvalité bygge mot många andra chassin för pengarna, skall han köpa ett för 2-2,5K så är det ett dåligt val då han får mycket bättre kvalité och funktionablare chassi för pengarna... Sen gillar jag inte hur chassit ser ut, skriker pojkrums dator.

ja men för 1300 så e det ett riktigt bra val ..pojkrums chassi nja modellen e för visso gammal nu där av lite annorlunda till utseendet men inte e det ,pojk.....chassi ...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

ja men för 1300 så e det ett riktigt bra val ..pojkrums chassi nja modellen e för visso gammal nu där av lite annorlunda till utseendet men inte e det ,pojk.....chassi ...

Ett chassi med 6st led-fläktar och plexi, vad tror du tillverkaren söker för målgrupp med det?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

beror mycket på om du skall vattenkyla eller luftkyla. Med vattenkylning är nog TJ07 det bästa chassit du kan ha, otroligt mycket rum för radiatorer. Det är också bättre byggt än något som nämnts här (tjockt aluminium istället för stål/plast i Cosmos II) och är så stort som det ser ut då Cosmos II egentligen inte har så mycket användbar yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

beror mycket på om du skall vattenkyla eller luftkyla. Med vattenkylning är nog TJ07 det bästa chassit du kan ha, otroligt mycket rum för radiatorer. Det är också bättre byggt än något som nämnts här (tjockt aluminium istället för stål/plast i Cosmos II) och är så stort som det ser ut då Cosmos II egentligen inte har så mycket användbar yta.

Vadå itne användbar yta? Du kan klämma in många grafikkort helt utan problem, väldigt bra utrymme för kabeldragning, plats för många hårddiskar och mycket utrymme för radiatorer, 480 i toppen räcker för många, sen plats för 240 i botten med.
Hur har den ingen yta, vad kan du inte klämma in där? Inget blir trångt.
Mycket yta lätt att få bra luftflöde. trångt chassi mindre luftgenomströmmning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vadå itne användbar yta? Du kan klämma in många grafikkort helt utan problem, väldigt bra utrymme för kabeldragning, plats för många hårddiskar och mycket utrymme för radiatorer, 480 i toppen räcker för många, sen plats för 240 i botten med.
Hur har den ingen yta, vad kan du inte klämma in där? Inget blir trångt.
Mycket yta lätt att få bra luftflöde. trångt chassi mindre luftgenomströmmning.

Visst är det stort men inte så stort som de yttre måtten skulle få en att tro. Det är mycket bredare bara för de sjukt tjocka dörrarna som består av ett yttre och ett inre skal med tomrum emellan, det är också mycket högre än nödvändigt tackvare "handtagen" och fötterna. Det får plats med mindre radiatorer än TJ07, är också mycket plastigare och enligt mig också fulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Visst är det stort men inte så stort som de yttre måtten skulle få en att tro. Det är mycket bredare bara för de sjukt tjocka dörrarna som består av ett yttre och ett inre skal med tomrum emellan, det är också mycket högre än nödvändigt tackvare "handtagen" och fötterna. Det får plats med mindre radiatorer än TJ07, är också mycket plastigare och enligt mig också fulare.

Har du sett och pillat med ett Cosmos 2 i verkligheten? Dörrarna minskar ljudnivån och mycket bredare är väll at ta i? 1,5cm per dörr. Väldigt gedigna och lätta att plocka bort när man arbetar med burken, väldigt skönt att bara trycka på en spak för att öppna dem när man skall ändra något mindre i burken. Överlag mer utrymme för lufkylning/fläktar om man inte vill köra på vatten i Cosmos II samt som jag sa innan mycket plats och perfekt för kabeldragning = bra luftflöde.
TJ07 har väll ändå inte plats för mer radioatorer i originalutförande? 360 + 240?
Sen en stor nackdel med TJ07an är att den inte har hål runt moderkortsplåten för kabeldragning och inte är lackad på insidan vilket är konstigt med tanke på att den har plexi på sidan.

Sen är det väldigt lätt att få ner ljudnivån på Cosmos II men inte förlora något nämnvärt av kylfömågan. Sen har den inbyggd fläktkontroller.

Men smaken är som baken, delad.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har du sett och pillat med ett Cosmos 2 i verkligheten? Dörrarna minskar ljudnivån och mycket bredare är väll at ta i? 1,5cm per dörr. Väldigt gedigna och lätta att plocka bort när man arbetar med burken, väldigt skönt att bara trycka på en spak för att öppna dem när man skall ändra något mindre i burken. ÖVerlag väldigt mycket mer utrymme för lufkylning i Cosmos II samt som jag sa innan mycket plats och perfekt för kabeldragning = bra luftflöde.
TJ07 har väll ändå inte plats för mer radioatorer i originalutförande? 360 + 240?
Sen en stor nackdel med TJ07an är att den inte har hål runt moderkortsplåten för kabeldragning och inte är lackad på insidan vilket är konstigt med tanke på att den har plexi på sidan.

Men smaken är som baken, delad.

De nyare modellerna av TJ07 har hål i moderkortsplåten men en tanke med TJ07 är också att om det inte finns ett hål där du tycker det borde finnas så gör du ett hål. Man får också en 480mm och en 240mm radiator bara i bottnet om man inte vill ta bort hårddiskplatserna i fronten, sen tror jag man får en 240/360 i taket.
Kollar man på sweclockers recension om Cosmos II så säger de också att det var aningen plastigt. Jag märkte att du själv hade ett Cosmos II så jag antar att du är aningen partisk i denna fråga.
Jag har också sett ett Cosmos II i verkligheten och tyckte det var för stort,fult och plastigt. TJ07 är också ett mycket ovanligare chassi medan Cosmos II är ganska vanligt.

Permalänk

är nöjd med mitt fractal design define xl, ta en titt på det

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Jag hat ett Cosmos II ja och det är det bästa chassi jag införskaffat, dock har jag krav på plats för väldigt många hårddiskar så det lämpar sig bra för mig, arbetsytan är underbar och många smarta lösningar, innan detta hade jag två ihopbultade Antec DF-85' det såg förskräckligt ut, det lät förskräckligt men vat tvunget för att rymma det jag använde, jag köpte DF-8torna på grund av att det var ett av få på lager i svenska butiker med lämplig mängd hårddisk platser, ångrar dem skarpt men nu står dem gömda med min filserver i sig istället men det är absolut inget chassi för vem som, jag rekkomenderar inget att köpa det utan att ha tittat på det i verkligheten, får tillägga att hantagen i toppen är ett måste på den bjässen för att förflytta den då den fullastad som mitt är väger närmare 50KG. (flyttar den en gång i månaden för invändig rengöring).
Personligen tycker jag väldigt bra om utseendet men det är en smaksak, jag tycker det är stilrent.
Dock skulle jag vilja lacka om det då jag verkligen hatar den typen av behandling/färg. vet inte vad det heter men det suger åt sig fett från fingrar eller vad som rör mot. Blir ett framtida projekt

Dock gör det inget vilket vi tycker är snyggast då det är upp till trådskaparen att bedömma.
Båda är bra chassin och har sina för/nackdelar.
Sen vet jag inte om jag vill kalla Cosmos II för ett "vanligt" chassi så extremt många kan jag inte tänka mig har det. Förvissa är det du nämner säkert ovanligare, men hur pass vanligt ett chassi är har inte med saken att göra i det här fallet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ett FT02 då dess gfx kylning är otroligt svårtslagen.
(har själv haft ett rv02 vilket är ett nedbantad variant av dessa och var otroligt nöjd med det)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

bästa modellen enligt mig men inget chassi är värd dem pengarna:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111122...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

I den prisklassen skulle jag säga att Cooler Master Cosmos II är mest bang for the buck

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Monsterspelaren:

I den prisklassen skulle jag säga att Cooler Master Cosmos II är mest bang for the buck

Bästa chassi jag någonsin har ägt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress II

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bästa chassi jag någonsin har ägt

Instämmer helt!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

beror mycket på om du skall vattenkyla eller luftkyla. Med vattenkylning är nog TJ07 det bästa chassit du kan ha, otroligt mycket rum för radiatorer. Det är också bättre byggt än något som nämnts här (tjockt aluminium istället för stål/plast i Cosmos II) och är så stort som det ser ut då Cosmos II egentligen inte har så mycket användbar yta.

Inte användbar yta? Dagens skämt alltså.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av grafit:

beror mycket på om du skall vattenkyla eller luftkyla. Med vattenkylning är nog TJ07 det bästa chassit du kan ha, otroligt mycket rum för radiatorer. Det är också bättre byggt än något som nämnts här (tjockt aluminium istället för stål/plast i Cosmos II) och är så stort som det ser ut då Cosmos II egentligen inte har så mycket användbar yta.

Vet inte men jag får plats med HUR mycket som helst i mitt cosmos 2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

cooler master haf x givetvis

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Chieftec Mesh BigTower. Gott om plats, stabilt bygge.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Cosmos II då jag själv har den och är supernöjd..dock så får jag varna dig att den är enorm och tung..Jag visste att den var stor innan jag köpte den, men när jag packade upp den så var det ändå "Shit va stort" upplevelse..Jag kan också intyga att det är kvalité rakt igenom..dock så vill inte jag använda lådans fläktstyrning utan ASUS fan expet II och då måste man koppla alla fläktar direkt till moderkortet..det dumma där är att stora fläkten i fronten(med blå LED-belysning) har så kort sladd att jag faktiskt var tvungen att köra den med lådans fläktstyrning (ok jag kunde köpa förlängningsladd, men pallade inte ) och ska man kunna slå på/stänga av LED belysning så måste man ha den kopplad till lådan..Det tråkiga är, när man har övriga fläktar inkopplade till moderkortet, så har man en hel hög med sladdar som man inte använder..så jag fick trixa lite på baksidan med buntband osv för att få det att se någorlunda städat ut..Annars väldigt mycket plats och fint fack för nätagget med löstagbar filter i botten..Jag upplever lådan som väldigt tyst, men givetvis så beror det mycket på övriga komponenter..Är du en småklen datanord så rekomenderar jag att du tar med dig en kompis, när du ska hämta den på posten..och helst en kombi-bil..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Silverstone FT02, innovativt med mycket bra förutsättnignar för vanlig luftkylning, och placeringen av fläktarna i botten hjälper till att hålla ljudnivån nere. Sen är de flesta chassin i den prisklassen riktigt välbyggda så helt fel lär du inte hamna vilket som.

Skulle väll vara intressant att veta vad du har för chassi nu och vad du vill förbättra.

Det är ju i slutändan smaksak vad man tycket är bäst, och vilka behov man har. Spelar ingen roll för mig om chassit varit det bästa sen färdigskivat bröd funktionsmässigt om det såg ut som skit skulle jag ändå inte köpa det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag rekomenderar Cosmos II då jag själv har den och är supernöjd..dock så får jag varna dig att den är enorm och tung..Jag visste att den var stor innan jag köpte den, men när jag packade upp den så var det ändå "Shit va stort" upplevelse..Jag kan också intyga att det är kvalité rakt igenom..dock så vill inte jag använda lådans fläktstyrning utan ASUS fan expet II och då måste man koppla alla fläktar direkt till moderkortet..det dumma där är att stora fläkten i fronten(med blå LED-belysning) har så kort sladd att jag faktiskt var tvungen att köra den med lådans fläktstyrning (ok jag kunde köpa förlängningsladd, men pallade inte ) och ska man kunna slå på/stänga av LED belysning så måste man ha den kopplad till lådan..Det tråkiga är, när man har övriga fläktar inkopplade till moderkortet, så har man en hel hög med sladdar som man inte använder..så jag fick trixa lite på baksidan med buntband osv för att få det att se någorlunda städat ut..Annars väldigt mycket plats och fint fack för nätagget med löstagbar filter i botten..Jag upplever lådan som väldigt tyst, men givetvis så beror det mycket på övriga komponenter..Är du en småklen datanord så rekomenderar jag att du tar med dig en kompis, när du ska hämta den på posten..och helst en kombi-bil..

Haha! Känns rent spontant som att det är nånting man inte vill bära hem direkt. Jag bar hem föregångaren Cosmos S från min lokala ICA butik, 1km kanske, var en del folk som stirrade vill jag lova

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fastän jag blir aningen gangkad här av er Cosmos II ägare så är jag ändå av åsikten att det inte vinner ett TJ07 i vattenkylning. TJ07 har mera plats för radiatorer och är ett bättre byggt chassi och väger bara mindre för att det är byggt i aluminium. T.ex. Linus från Linustechtips nämner att Cosmos II inte är så stort innanför som man skulle tro, den vinner mycket yttre storlek med handtagen och fötterna samt plastdelarna runt den egentliga ramen av stål.
När jag säger att Cosmos II är vanligt så menar jag inte vartannat budgetbygge byggs i en utan att det finns en hel del med Cosmos II här på forumet och det är ingenting "extra" medan TJ07 tror jag det bara finns två av här.