Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Största felet med nya Lumian enligt mig är att de bytte till blankplast istället för matt som de hade i tidigare lumias + n9.
hade gärna sett dem lite tunnare med.

Man blir mer o mer kräsen för varje generation. just nu känner jag inte för någon ny mobil i nuvarande generation.
Hade viljat haft en One S design, helst edge to edge 720p display och mjukvaruknappar.

Lumia 920: Den svarta och gråa modellen kommer med matt finish. Vit, gul och röd kommer vara blanka. Så det finns iaf lite valmöjlighet.

Permalänk
Avstängd

eeeeh..

..jaha.. en vanlig telefon.... var ju inget speciellt med den utöver vanliga androiderna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om du vill prata grafikprestandad rent hårdvarumässigt så ska vi inte prata om tidigare iPhones som 3G, 3GS och 4 som hade usla Gpu:er mot konkurrenterna.

iPhone 4 var inte speciellt vass grafikmässigt då den körde samma GPU (PowerVR SGX 535) som 3GS men den var å andra sidan inte så illa på sin tid (spöade t ex Google Nexus One). Så nej, det har inte varit överlägsna med de tidigare generationerna men bortsett från 4:an så har de knappast varit usla.

Skrivet av leafbranch:

Hur lång tid tog det för Apple att inse att 3,5" skärm är alldeles för litet?
Idag kom de en bit på vägen men det kommer bli större.

Arbetsyta är A och O annars kan du har hur fet GPU som helst, det ger inget för mig om skärmen är undermålig.

Vem avgör om det är för litet? Det är subjektivt. Jag har absolut inget problem med en mindre skärm. Är mycket intresserad av Nokias Lumia 920 men det som håller mig tillbaks mest är just att den är för stor.

Permalänk
Medlem

Najs. Kan nog bli en sådan nu och förlänga mitt kontrakt med Tre. Kostar den detsamma som 4an gjorde när den kom blir det 49 spänn i månaden * 24 för mobilen, känns helt ok i pris.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Hur tänkte apple?? Dom fixar IOS 6 för 3GS men inte till IPad 1 som har samma CPU som iPhone 4. Förstår inte hur dom tänker men å andra sidan är det ju Apple :/

Skickades från m.sweclockers.com

Sälja fler Ipads

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Allltid retar den någon.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Lumia 920: Den svarta och gråa modellen kommer med matt finish. Vit, gul och röd kommer vara blanka. Så det finns iaf lite valmöjlighet.

visste jag inte, något positivt

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Måste säga att jag är rätt besviken.
Apple borde kunna komma fram med något bätte än såhär.
Jag tror och hoppas nästan att denna telefonen inte säljer så bra (det kommer den dock göra) så att Apple inser att de snart måste börja rycka upp sig. Jag hade verkligen sett fram emot denna releasen, jag trodde att alla rykten var bullshit och att det skulle bli något sensationellt. Jag väntade eftersom jag troligen hade köpt en om den levt upp till mina förväntningar. Men med dagens teknik är det inte riktigt så.

Jag förstår dock med hela mitt hjärta alla som köper den.
Den har större skärm som onekligen älskas av typ alla. Den har snabbare processor. Den har ny design (ish).
Som vi alla vet så är allt apple gör riktigt bra (detta går INTE förneka). Det flyter och fungerar i alla lägen och inte minst så har Apple den största marknaden för appar (vilket jag själv inte bryr mig om, men alla andra gör). Apple vet i allra vad de håller på med och vad de kan sälja och inte sälja.

TL;DR
Synd att den inte var lite bättre.
Nu köper jag en Windows Phone istället.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med 720p kamera fram.

Men jag hoppas att Samsung stämmer Apple över 4G/LTE och det blir säljförbjud på iPhone.

LTE 3G 4G ligger väl ändå hos operatörer det är ju teknik som är för att det skall funka men om inte gör dom säkert det för bägge är lika stora kålsupare när det kommer till stämningar

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ska väl blir roligt och se nästa våg med stämningar från alla håll. Apple kommer väl börja med att SGS 3 är för lik Iphone 5.

Sen kan nog Apple få det tungt mot Google/Samsung i 4G/LTE där de äger rätt många patent och Apple knappt några.
Men men, fint att Apple kunde gå med i 4" tum ligan iallafall.
Annars kan jag inte säga att jag är imponerad av vad jag sett.

Sen tycker jag att avsaknaden av NFC och "kanske" inget stöd för 4G i Sverige, och andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Samsung vill ha licenspengar för LTE-funktionalitet.
Apple säger nej.
Samsung säger då att de tänker stämma Apple om de har LTE i iPhone 5.
Apple har LTE i iPhone 5.

Vad skulle du gjort? Backat, hållit tyst och accepterat bara för att det är Apple?

Vad gäller iPhone 5 vet vi inget än.

Gällande de andra produkterna så har inte Apple sagt nej. De vill dock att det skall licenseras enligt vad det är, patent som ingår i en standard och där med skall licenseras enligt FRAND (fair, reasonable, and non-discriminatory terms). Det anser inte Apple att Samsung gör.

Samsung valde att avbryta sin överrenskommelse med Qualcomm (som betalade licenspengarna för patenten de använde i de kretsar som sedan Apple köpte) för att kunna utnyttja dessa mot Apple direkt.

Motorola sägs ha krävt 2.25 % av vinsten Apple gjorde på försäljningen av sina iPhones/iPads för sina FRAND patent, vilket Apple vägrade betala. Varför skall ett FRAND-patent vara beroende av hur dyr slutprodukten är? Nu har allafall Apple och Motorola gjort upp om dessa i Tyskland.

Även Microsoft har anklagat Motorola/Google för att felaktigt uttnyttja sina FRAND-patent mot dem.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara nått att hänga i granen. Och kommer väl som vanligt kosta as. Apple är lite
som Volvo: pålitliga men tråkiga, dyra och förutsägbara....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Är jag den enda som tycker att telefonen är ett hyfsat stort lyft från 4/4s?

Tror faktiskt det. Hoppet från 3GS till 4 vart så mycket större enligt mig. Men att den fick 4" är ju det enda viktiga enligt mig. Skulle dock aldrig kunna gå NER i storlek efter min SGS2.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Inaktiv

Inget som fick mig intresserad här inte.. Håller mig kvar vid min uråldriga Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad gäller iPhone 5 vet vi inget än.

Gällande de andra produkterna så har inte Apple sagt nej. De vill dock att det skall licenseras enligt vad det är, patent som ingår i en standard och där med skall licenseras enligt FRAND (fair, reasonable, and non-discriminatory terms). Det anser inte Apple att Samsung gör.

Samsung valde att avbryta sin överrenskommelse med Qualcomm (som betalade licenspengarna för patenten de använde i de kretsar som sedan Apple köpte) för att kunna utnyttja dessa mot Apple direkt.

Motorola sägs ha krävt 2.25 % av vinsten Apple gjorde på försäljningen av sina iPhones/iPads för sina FRAND patent, vilket Apple vägrade betala. Varför skall ett FRAND-patent vara beroende av hur dyr slutprodukten är? Nu har allafall Apple och Motorola gjort upp om dessa i Tyskland.

Även Microsoft har anklagat Motorola/Google för att felaktigt uttnyttja sina FRAND-patent mot dem.

Jag tycker svarta fyrkantiga telefoner med skärm på framsidan borde räknas som en standard, men det kanske bara är jag.

Dessutom har Samsung över 800 patent gällande LTE. Något av dessa lär ligga utanför någon standard.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Säg vad man vill om androidbaserade telefoner men JAG TYCKER att dom inte är lika välgjorda, pålitliga, stabila & intuitiva som iphone & ios.

Dock är detta inte ett subjektivt uttalande.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Verkar inte vara nått att hänga i granen. Och kommer väl som vanligt kosta as. Apple är lite
som Volvo: pålitliga men tråkiga, dyra och förutsägbara....

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte det låter som volvo riktigt, men visst.
Skulle hellre jämföra det med Saab isf.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tja, det återstår att se!

Det borde ju vara det absolut viktigaste med en telefon, kan man tycka.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Tror faktiskt det. Hoppet från 3GS till 4 vart så mycket större enligt mig. Men att den fick 4" är ju det enda viktiga enligt mig. Skulle dock aldrig kunna gå NER i storlek efter min SGS2.

Hoppet från 3GS till 4:an gav ju en mycket bättre skärm men sett till hela produkten så har sannolikt denna fler ändringar jämfört med 4S. Som jag nämnde ovan så hade t ex 4:an samma GPU som 3GS:en. Denna har förbättrad/större skärm (om än inte så stor), snabbare CPU/GPU, stöd för LTE (om än inte för oss) mm.

Edit:
Och Anandtech verkar fortfarande tro att det faktiskt är en ARM Cortex-A15 CPU i iPhone 5 vilket är mycket imponerande om det stämmer. Jag tror (rätta mig gärna om jag har fel) att det i så fall skulle vara den första smartphonen med denna nya generation av CPU. (Krait skall dock vara nära Cortex A-15 i prestanda enligt det jag läst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

ganska säker på att dom sa världens, hittade källa

http://www.breitbart.com/Breitbart-TV/2012/09/12/Video-iPhone...

Ja antingen tar gubben i 5 micrometer för mycket, eller så anser dom att Motorola RAZR inte är 7.1mm tjock då den är lite tjockare längst upp på telefonen? Vilket som så tycker jag det är löjligt att hålla på å argumentera om en telefons tjocklek när det rör sig om millimeter. Jag hade hellre offrat några millimeter, och kanske till och med upp emot 1cm, i utbyte mot längre batteritid, men alla företag ska envisas med att tävla om att göra papperstelefoner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Det borde ju vara det absolut viktigaste med en telefon, kan man tycka.

Håller med dig, men dagens telefoner handlar om allt lull-lull man kan trycka i den.

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till ämnet och var trevliga.

*Tråd rensad*

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ja antingen tar gubben i 5 micrometer för mycket, eller så anser dom att Motorola RAZR inte är 7.1mm tjock då den är lite tjockare längst upp på telefonen? Vilket som så tycker jag det är löjligt att hålla på å argumentera om en telefons tjocklek när det rör sig om millimeter. Jag hade hellre offrat några millimeter, och kanske till och med upp emot 1cm, i utbyte mot längre batteritid, men alla företag ska envisas med att tävla om att göra papperstelefoner.

Jag tror det finns skal att koppla på som extra batteri för sådana som är "batterijunkies". Själv vill jag helst ha en papperslaptop och pappersmobil, gillar inte att behöva släpa med mig en resväska för prylarna.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Själv tycker jag att de verkat fastna i sitt tänk. Noll "vill-ha-känsla" på den där. Ser ut som en S4 ungefär. Har aldrig haft nån iphone och kommer aldrig skaffa någon heller. Däremot börjar jag bli mer och mer sugen på Nokias Lumia-design!

Skulle inte heller vilja ha en mobil som ser ut som en AUDI...eller vad menar du?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ovanligt med haters på det här forumet. Nåja, säljstatistiken kommer att tala sitt tydliga språk.

Säljstatestik pft.
Får lust att jämföra Apple med Justin Bieber.
Går bra för han också menar jag.

Permalänk
Avstängd

Mycket skriverier om hur lite Apple ändrat formen på denna, men ingen som nämner att de gjort den tunnaste mobilen som finns på marknaden (som var så bra att Samsung hade gjort med SGS3, men nu är den ju bara tjock i jämförelse) eller att den är bland de lättare men viktminskningen nu eller att den är dubbelt så snabb som 4S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Säljstatestik pft.
Får lust att jämföra Apple med Justin Bieber.
Går bra för han också menar jag.

Ouch!

Personligen tycker jag att 5an känns väldigt meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Håller med dig, men dagens telefoner handlar om allt lull-lull man kan trycka i den.

Det är klart att det finns många fördelar med smartphones, men de jag har provat hittills har alla haft mer eller mindre sämre kvalité på själva samtalen än de gamla hederliga 'dumtelefonerna'. Varför vet jag inte, och det känns som om de har glömt bort att det i grund och botten är en telefon som är tänkt att främst ringa med. Jag använder kanske 10% av alla funktioner i min HTC Incredible S, resten är onödigt i mitt tycke.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Valfri Android med Tasker och vissa plugins som är gratis. Vilka plugins som du ska ha beror på hur och vad du vill göra. Jag rekommenderar Secure Setting i fall du har Root. Den möjliggör de viktigaste.

De jag tog upp är bara en liten hög av allt man kan automatisera med Tasker. Du kan göra roliga party tricks om du skulle ha de tråkigt. Jag gjorde en där jag skakar på mobilen så säger mobilen "Never gonna give you up, never gonna let you down..." ja du vet.. Rick Ashley.. Samtidigt som den tände och släckte lampan på mobilen. Sjukt nördigt, sjukt onödigt men jävligt hög coolhetsfaktor.

Det är nog enda saken som jag saknar med iphone

Hittade detta, ungefär som tasker fast för iphone.. kanske man ska ta och testa snart
Edit: Länk kan vara bra också! ----> http://intelliborn.com/myprofiles.html

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Efter ha använt s3 vid ett flertal tillfälle så kan jag inte hålla med dig. Den är för stor.

Jag håller inte me

Jag äskar skärm storleken på min S3a! från början kändes den lite stor(hade en 3" HTC Aria) Men nu så är allt annat inte "bra nog".

Sen gillar jag att S3an har en 720P skärm då alla filmer/anime jag kollar på ser perfekt ut, något som min gamla 3GS hade en del problem med(fast det var ju länge sedan)

Hade faktiskt lite höger förväntningar på den men inget LTE stöd är ett No GO för min del

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti