Muskampen 2025: Segraren korad!

xp startar inte efter uppdatering

Permalänk
Medlem

xp startar inte efter uppdatering

Hej
Jag drabbades av ett fake hdd-virus, vilket framgångsrikt togs bort medelst rkill och mbam. Därefter gjorde jag en systemåterställning och uppdaterade xp med dryga 60 uppdateringar från microsoft som jag låtit stå och vänta. Efter installation och omstart kommer jag till texten "checking nvram", varpå följer ett blinkande vitt understreck på svart skärm. Denna skärm består sedan i åtminstone mer än en timme utan att ladda windows. Några idéer om vad jag kan göra?

Jag har försökt följande:
1. Starta i felsäkert läge. Då jag trycker på F8 får jag endast upp en meny som frågar vilken disk jag vill ladda från, varefter allt går som ovan beskrivet. Jag kan inte få upp menyn att välja felsäkert läge.
2. Ladda xp från skiva. Jag kommer till en blå skärm som säger att drivrutinerna laddas, sedan återkommer samma svarta skärm utan att försvinna. När jag istället försöker göra systemåterställning från skivan kräver systemet en XP-diskett, vilken jag saknar.
3. Kontrollera kablarna mellan hårddisk och moderkort. Ändrar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogern:

Hej
Jag drabbades av ett fake hdd-virus, vilket framgångsrikt togs bort medelst rkill och mbam. Därefter gjorde jag en systemåterställning och uppdaterade xp med dryga 60 uppdateringar från microsoft som jag låtit stå och vänta. Efter installation och omstart kommer jag till texten "checking nvram", varpå följer ett blinkande vitt understreck på svart skärm. Denna skärm består sedan i åtminstone mer än en timme utan att ladda windows. Några idéer om vad jag kan göra?

1. Starta i felsäkert läge. Då jag trycker på F8 får jag endast upp en meny som frågar vilken disk jag vill ladda från, varefter allt går som ovan beskrivet. Jag kan inte få upp menyn att välja felsäkert läge.
2. Ladda xp från skiva. Jag kommer till en blå skärm som säger att drivrutinerna laddas, sedan återkommer samma svarta skärm utan att försvinna. När jag istället försöker göra systemåterställning från skivan kräver systemet en XP-diskett, vilken jag saknar.

Testa gör en CLR_CMOS / nolla BIOS. NVRAM är den skrivbara delen av BIOS. Kan även vara samma skrivbara del på ett grafikkorts BIOS, men med tanke på vart och när du får meddelandet så tvivlar jag på att det är grafikkortet.
Om du inte vet exakt hur man gör så:
1: kolla moderkortets manual.
2: hittar du inte manualen, stäng av datorn, dra ur strömsladden, vänta runt 10 sek, öppna datorn och leta upp batteriet (ser ut som en enkrona) och plocka ur batteriet för att sedan sätta tillbaka det igen efter 20 sek.
3: hittar du inte något av ovanstående, posta namnet på moderkortet här så kanske någon kan hjälpa dig.

Väl klart koppla in datorn till strömmen igen och starta upp.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

gjorde clr cmos men problemet kvarstår. detär alltså efter nvramrutan det stannar

tillägg : jag lyckas komma till skärmen för reparation via cdn och reparationen slutförs, men efter omstart kommer jag till samma svarta skärm om jag bootar från hddn alternativt till en ny reparation /installationsskärm om jag kör via skivan

Permalänk
Medlem

uppdatering : körde chkdsk som tydligen hittade och åtgärdade fel, men jag kommer fortfarande inte förbi den svarta skärmen efter nvram

Permalänk
Medlem

Grafikkortet som strular? Prova med ett annat om du har möjlighet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogern:

Låter som installationen har tagit skada på nått sätt. Nått är ju fel om man inte kan komma åt Felsäkert läge & dom avancerade startalternativen vid uppstart.

Ang. disketten, det är inte den klassiska frågan om installera system drivrutiner för SATA som efterfrågas ?

Om jag minns rätt brukar dessa saknas på installationsskivor för XP och får installeras separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Grafikkortet som strular? Prova med ett annat om du har möjlighet

Mitt moderkort, asus p5k3, ska ju kunna åtminstone installera ett OS utan dedikerat grafikkort, så felet bör inte ligga där.

Skrivet av Venke:

Låter som installationen har tagit skada på nått sätt. Nått är ju fel om man inte kan komma åt Felsäkert läge & dom avancerade startalternativen vid uppstart.

Ang. disketten, det är inte den klassiska frågan om installera system drivrutiner för SATA som efterfrågas ?

Om jag minns rätt brukar dessa saknas på installationsskivor för XP och får installeras separat.

Nej, det är inte drivrutiner, vilka jag fö har på cd, utan en diskett med backupkopia av xp som krävs.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, minns jag rätt så krävde XP diskett för att starta igång någon variant av återställning/backup.

Återställningen/virusrensningen kanske skadat specifika drivrutiner som inte XP kan återställa. Vissa uppdateringar till XP har haft kända problem med viss hårdvara, men minns inte vilka. Vad har du för prylar egentligen? XP har mycket begränsat utbud egna drivrutiner till nyare hårdvara, naturligt med tanke på operativsystemets ålder (2001).

Den bästa lösningen hade nog varit att ansluta HD till annan dator, kopiera över det du vill spara och ta bort partitioner/formatera/installera om från grunden. Då givetvis med nyaste drivrutinerna till de olika enheterna färdiga på en USB-sticka eller liknande, precis som vanligt för bästa funktion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du ska aldrig använda systemrestore efter ett virusangrepp. Det första du ska göra är att inaktivera restorefunktionen (99.9% av alla virus å dylikt lägger sig i restoren). Sedan rensar du bort alla med typ ccleaner. Sen kör du som du gjort mbam och dylikt.

Det kan vara bootpartitionen som är korrupt. Prova boota upp med windowsskivan och välj kommandoprompt. Sedan kan du skriva:

Fixboot
tryck enter
sedan kör du
Fixmbr
tryck enter
sist kör du
bootcfg
tryck enter

fixboot skriver ny bootsektor
fixmbr skriver ny "master" boot info i den ovan skapta bootsektor
bootcfg sparar allt.

Funkar inte det så gör som någon här ovan föreslog. Kopiera all data och installera. Vilket är att rekommendera iom du fått nått skit på datorn. tänk på vad du kopierar så du inte får med skit till den nya installationen sen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du ska aldrig använda systemrestore efter ett virusangrepp. Det första du ska göra är att inaktivera restorefunktionen (99.9% av alla virus å dylikt lägger sig i restoren). Sedan rensar du bort alla med typ ccleaner. Sen kör du som du gjort mbam och dylikt.

Det kan vara bootpartitionen som är korrupt. Prova boota upp med windowsskivan och välj kommandoprompt. Sedan kan du skriva:

Fixboot
tryck enter
sedan kör du
Fixmbr
tryck enter
sist kör du
bootcfg
tryck enter

fixboot skriver ny bootsektor
fixmbr skriver ny "master" boot info i den ovan skapta bootsektor
bootcfg sparar allt.

Funkar inte det så gör som någon här ovan föreslog. Kopiera all data och installera. Vilket är att rekommendera iom du fått nått skit på datorn. tänk på vad du kopierar så du inte får med skit till den nya installationen sen.

tänkte göra som du föreslagit när nästa problem uppstod . när jag startade hade jag plötsligt ingen bild alls från skärmen . grafikkortsfläkten snurrar och skärmen visar inte något no signal -meddelande .datorn ger ifrån sig normala ljud som vid uppstart. har provat med clr cmos samt att plocka ur ett ram i taget utan nytta. har inte något annat grafikkort att testa med , men detta har tidigare varit ok under detta strul. hur kan jag gå vidare?
min hårdvara är fö:gpu nvidia 8800 gtx, hdd wd raptor 150 gb, ram 2048 mb ddr3 cpu intel c2q 2.4 ghz, mb asus p5k3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rogern:

tänkte göra som du föreslagit när nästa problem uppstod . när jag startade hade jag plötsligt ingen bild alls från skärmen . grafikkortsfläkten snurrar och skärmen visar inte något no signal -meddelande .datorn ger ifrån sig normala ljud som vid uppstart. har provat med clr cmos samt att plocka ur ett ram i taget utan nytta. har inte något annat grafikkort att testa med , men detta har tidigare varit ok under detta strul. hur kan jag gå vidare?
min hårdvara är fö:gpu nvidia 8800 gtx, hdd wd raptor 150 gb, ram 2048 mb ddr3 cpu intel c2q 2.4 ghz, mb asus p5k3

Inget nätaggregat?

Om inte nätagget sviktar pga ålder och dålig kvalitet, så hade 8000-serien tillverkningsproblem som tillsammans med hur varmt det går innebär begränsad livslängd. Så, nätagg eller grafikkort, eller både och.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inget nätaggregat?

Om inte nätagget sviktar pga ålder och dålig kvalitet, så hade 8000-serien tillverkningsproblem som tillsammans med hur varmt det går innebär begränsad livslängd. Så, nätagg eller grafikkort, eller både och.

nätagget är ett antec 500w. då ström når moderkort, fläktar osv verkar det ok. kan felet ligga hos grafikkortet då jag igår hade bild medan xp redan lagt av och jagaldrig sett konstiga pixlar som varningstecken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rogern:

nätagget är ett antec 500w. då ström når moderkort, fläktar osv verkar det ok. kan felet ligga hos grafikkortet då jag igår hade bild medan xp redan lagt av och jagaldrig sett konstiga pixlar som varningstecken?

Antec har gjort mycket skit, så modell och ålder hade varit bra att veta. Nätagg kan starta men ändå inte ge rätt spänningar eller ström. Är det exakt 500W borde det vara något av deras acceptabla modeller, men allt beror på hur mycket/länge det är använt.

8800GTX drog duktigt med ström, runt 200W eller mer beroende på modell, så med sviktande nätagg kan allt hända.

Graffet kan givetvis gå sönder utan föregående varning. Eftersom datorn är gammal kan det vara flera faktorer, men testa med annat grafikkort först och sedan eventuellt annat nätagg. Båda kan vara på gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering - bilden kom av någon anledning tillbaka efter att jag skruvat isär och åter satt ihop hela datorn, lyckades sedan installera xp på en ren hårddisk, körde via den chkdsk på den gamla disken på vilken xp nu fungerar. När jag loggade in första gången fick jag en varning av microsoft att jag är drabbad av trojanen Alureron-K, men att denna måste tas bort manuellt. Jag har kört TDSS och GMER på datorn. TDSS hittar inget, GMERloggen följer nedan. Jag har också tittat efter i appdatamappen och har där filer med namnet mpxonh7azIok6O och obtf504. Via regedit hittar jag i mappen windows/run något vid namn (Standard) där det under rubriken Data står "(värde har ej angetts)". Skall något av detta tas bort?

GMER 1.0.15.15641 - httpwww.gmer.net
Rootkit scan 2012-10-07 172937
Windows 5.1.2600 Service Pack 2 Harddisk0DR0 - DeviceIdeIdeDeviceP5T0L0-16 WDC_WD1500ADFD-00NLR5 rev.21.07QR5
Running 6o19s77d.exe; Driver CDOCUME~1ADMINI~1LOKALA~1Temppxtdrpob.sys

---- System - GMER 1.0.15 ----

SSDT BA7608BC ZwClose
SSDT BA760876 ZwCreateKey
SSDT BA7608C6 ZwCreateSection
SSDT BA76086C ZwCreateThread
SSDT BA76087B ZwDeleteKey
SSDT BA760885 ZwDeleteValueKey
SSDT BA7608B7 ZwDuplicateObject
SSDT BA76088A ZwLoadKey
SSDT BA760858 ZwOpenProcess
SSDT BA76085D ZwOpenThread
SSDT BA7608DF ZwQueryValueKey
SSDT BA760894 ZwReplaceKey
SSDT BA7608D0 ZwRequestWaitReplyPort
SSDT BA76088F ZwRestoreKey
SSDT BA7608CB ZwSetContextThread
SSDT BA7608D5 ZwSetSecurityObject
SSDT BA760880 ZwSetValueKey
SSDT BA7608DA ZwSystemDebugControl
SSDT BA760867 ZwTerminateProcess

INT 0x06 CWINDOWSsystem32driversHaspnt.sys (HASP Kernel Device Driver for Windows NTAladdin Knowledge Systems) B503C16D
INT 0x0E CWINDOWSsystem32driversHaspnt.sys (HASP Kernel Device Driver for Windows NTAladdin Knowledge Systems) B503BFC2

---- Devices - GMER 1.0.15 ----

AttachedDevice FileSystemFastfat Fat fltmgr.sys (Microsoft Filesystem Filter ManagerMicrosoft Corporation)

---- Registry - GMER 1.0.15 ----

Reg HKLMSYSTEMControlSet001ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC (not active ControlSet)
Reg HKLMSYSTEMControlSet001ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@u0 0x00 0x00 0x00 0x00 ...
Reg HKLMSYSTEMControlSet001ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@h0 0
Reg HKLMSYSTEMControlSet001ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@hdf12 0x26 0xF8 0xFF 0x42 ...
Reg HKLMSYSTEMCurrentControlSetServices.NET CLR Networking 4.0.0.0Performance@WbemAdapStatus 0
Reg HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC
Reg HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@u0 0x00 0x00 0x00 0x00 ...
Reg HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@h0 0
Reg HKLMSYSTEMCurrentControlSetServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@hdf12 0x26 0xF8 0xFF 0x42 ...
Reg HKLMSYSTEMControlSet004ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC (not active ControlSet)
Reg HKLMSYSTEMControlSet004ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@u0 0x00 0x00 0x00 0x00 ...
Reg HKLMSYSTEMControlSet004ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@h0 0
Reg HKLMSYSTEMControlSet004ServicessptdCfg14919EA49A8F3B4AA3CF1058D9A64CEC@hdf12 0x26 0xF8 0xFF 0x42 ...
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@DeviceNotSelectedTimeout 15
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@GDIProcessHandleQuota 10000
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@Spooler yes
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@swapdisk
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@TransmissionRetryTimeout 90
Reg HKLMSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWindows@USERProcessHandleQuota 10000

---- EOF - GMER 1.0.15 ----