Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

varför har du så få flikar uppe? Enklare att surfa om allting redan ligger uppe och uppdateras

Tycker jag då inte. Går lika snabbt för mig att köra Ctrl + T och skriva kanske swe och enter för att komma in på Sweclockers. Ser inte att jag skulle vinna någon tid alls på att ha massor med flikar att leta igenom.

Permalänk

Tycker inte att Chrome är bättre än Firefox, får jag svara ändå? Firefox har två avgörande argument för att vara bäst för mig: Adblock+ och NoScript. Så vitt jag vet har Adblock+ för chrome inte 100% funktionalitet.

Sekundära argument är att FF är mycket konfigurationsvänlig.

Chrome känns som en browser som "just works", och det gör den ju. Men Firefox med Adblock+,NoScript och konfigurerad efter tyckte "just works perfectly".

Permalänk
Medlem

Tja, det börja med att FF hängde sig lite för ofta. Då gick jag över till Chrome. Jag använder bara Adblock Plus och Google mail checker(börja använda i samband med chrome).

Chrome funkar bra för mig. Firefoxs fördelar är vad jag kan se endast addonsen, och det finns få som är användbara i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Tycker jag då inte. Går lika snabbt för mig att köra Ctrl + T och skriva kanske swe och enter för att komma in på Sweclockers. Ser inte att jag skulle vinna någon tid alls på att ha massor med flikar att leta igenom.

Ctrl+t samt swe (3 tangentklick)+enter tar betydligt längre tid, innehåller fler moment än att ha en flik uppe som enkelt nås med ett kortkommondo såsom ctrl+sw alternativt ett musklick. Ser inga fördelarna med din modell

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det går att tweka tabbarna i opera så att de läggs i dina egna kategorier. Så då har du kategorier, med sidflikar i, som fungerar som flikar...doh. Hoppas du förstod Sen är det bara att sitta och ctrl+page down/page up eller ctrl+tab.
Jag sitter på en 2560 skärm <3

Så var det. Hade helt glömt bort den funktionen, tack.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Har du något tips för att smidigt arrangera 300+ flikar ?
Var förvisso några versioner sedan jag körde FF ( 4-5 nånting vill jag minnas). Men någonstans runt 15-20st började det bli väldigt omständligt att byta mellan dem.

Finns det någon bra funktion för att synca inställningar mellan olika datorer i ff?
Främsta anledningen till att jag kör Chrome är att jag slipper sätta upp mina genvägar/autologin efter datorbyte/omformatering.

Jag kör inget extra för att organisera egentligen, man har flikgrupper och man kan ju använda olika fönster till olika ämnen också om man inte vill ha flikgrupper, jag använder båda varianterna.
Använder man programflikar så blir de väldigt "små" och man ser sidorna som ikoner, ca 1/3 så breda, jag förmodar att det ryms några 100 sånna i bredd men det blir svårare utan texten, tex om man råkar ha 15 swecklockerstrådar med samma icon så är texten bra så man ser ämnet.
Man får testa o hitta ett eget system man gillar, men många flikar är helt klart nått man vänjer sig med fort, jag förstod inte heller konceptet med flikgrupper o programflikar först, men efter nån veckas användande så känns det som nått man inte vill vara utan, chrome är mycket tungsurfat i jämförelse.
Om man har mycket flikar så kanske man ska stänga av att man laddar dem vid programstart, om man kör med flikar istället för bokmärken så kanske det inte är nödvändigt.
Om webläsarna kraschar idag så upplever jag ff som mycket bättre än chrome, ff tappar inga flikar inte ens om den startar om, ev bara nått man skrivit i en inmatningsruta, medans chromekrascher är mycket värre och ofta slutar det med att man har en tom browser när den startar, den rensar bort alla flikar och ofta så verkar även inställningarna på div siter åka med de också, tex om man har kanallistor på internetradiostationer så är de tomma när man surfar in dit igen. Jag är inte så imponerad av hur chrome hanterar det, hos ff så kan man för det mesta bara döda "plugin container" och uppdatera sidan om det skulle bli en värre hängning.
Och det med att chrome bara chrachar ett fönster i taget är väl indirekt inte helt sant, kracherna beror till 99,99% på "adobeplugins" och de dör i alla fönster, jag förmodar att de flesta har träffat fula gubben, webbens verkliga fiende ? (det är alltså inte Guy Fawkes )
(Dessutom borde Lego stämma Adobe, de förknippar deras produkter med negativa upplevelser)

Eller finns det något annat som sänker en webläsare idag ? Jag tror inte jag sett nån krasch pga annat än adoberelaterade saker och strömavbrott på flera år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ctrl+t samt swe (3 tangentklick)+enter tar betydligt längre tid, innehåller fler moment än att ha en flik uppe som enkelt nås med ett kortkommondo såsom ctrl+sw alternativt ett musklick. Ser inga fördelarna med din modell

Haha, betydligt längre tid? Kan inte vara många hundradelar. Fördelarna är mindre cpu och minnesanvändning när man väl behöver göra något krävande. Och om man nu inte skulle ha en flik uppe för den sidan man vill åt så har man väl redan där förlorat tid på att inte öppna en ny flik?

Men det är fortfarande personligt så lämnar det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

varför har du så få flikar uppe? Enklare att surfa om allting redan ligger uppe och uppdateras

Varför inte? Hur många sidor finns där egentligen?

Fråga: Ni som har 300 flikar uppe, vilka sidor? Är det forum osv? Jag kan inte ens 300 webbsidor i huvudet.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jappse:

Varför inte? Hur många sidor finns där egentligen?

Fråga: Ni som har 300 flikar uppe, vilka sidor? Är det forum osv? Jag kan inte ens 300 webbsidor i huvudet.

Jag kan inte heller ha 300 sidor i huvet, för det behöver jag inte, men jag är en sån som ofta läser lite längre artiklar och de brukar ofta ha länkar till ännu djupare info, hittar man nån intressant sak så brukar jag göra den till ett eget fönster och sedan öppnar man länkade artiklar i det då har man ämnet "samlat" man läser huvudartikeln och kan sedan plöja igenom de hänvisningar man öppnat i egna flikar.
Om man sitter o läser allmänna nyheter så är det inte så vettigt att öppna allt i flikar tycker jag, men är det tex en djupare artikel om nått ämne man är intresserad av då blir det ofta et gäng flikar med "merläsning"
Detsamma gäller forum, jag brukar ha ett par trådar öppna och direkt man ser att det händer nått, tex via mailnotis så tittar man i tråden och svarar om det är nått man vill kommentera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan inte heller ha 300 sidor i huvet, för det behöver jag inte, men jag är en sån som ofta läser lite längre artiklar och de brukar ofta ha länkar till ännu djupare info, hittar man nån intressant sak så brukar jag göra den till ett eget fönster och sedan öppnar man länkade artiklar i det då har man ämnet "samlat" man läser huvudartikeln och kan sedan plöja igenom de hänvisningar man öppnat i egna flikar.
Om man sitter o läser allmänna nyheter så är det inte så vettigt att öppna allt i flikar tycker jag, men är det tex en djupare artikel om nått ämne man är intresserad av då blir det ofta et gäng flikar med "merläsning"
Detsamma gäller forum, jag brukar ha ett par trådar öppna och direkt man ser att det händer nått, tex via mailnotis så tittar man i tråden och svarar om det är nått man vill kommentera.

Förstår, jag kan också få upp ett X antal flikar om jag hittar något intressant ämne. Men 300 flikar, som vissa påstår. Det är väl ändå lite overkill.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk

Känns som över 20 flikar är overkill, varför ska man ha igång så MÅNGA!!!????

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Haha, betydligt längre tid? Kan inte vara många hundradelar. Fördelarna är mindre cpu och minnesanvändning när man väl behöver göra något krävande. Och om man nu inte skulle ha en flik uppe för den sidan man vill åt så har man väl redan där förlorat tid på att inte öppna en ny flik?

Men det är fortfarande personligt så lämnar det här.

Fast du skrev ju följande

Skrivet av Handa:

Och försöker vi inte vara så tidseffektiva som möjligt i tid och otid
Jag håller verkligen med dig om att det är personliga preferenser som avgör. Men dessa går att ändra på.
Jag har byggt en bad ass dator för att använda cpu/minne/gpu/diskutrymme. Att surfa med 80 flikar uppe, fördelat på två webläsare, är för mig väldigt effektivt och min dator klarar det. Så varför inte.

Skrivet av swenorth1:

För att det är drygt att behöva klicka på bookmark, skrolla ner och klicka på vald sida som sen måste laddas. Enklare att starta upp ens läsare och låta den ladda 20 sidor och sen kan man enkelt sitta och klicka sig igenom dagens läsning med så lite rörelse som möjligt (det gäller ju att spara energi till viktiga saker i framtiden )

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swenorth1:

Varför använder vissa bokmärken när man kan använda flikar ? Det är en smaksak.......

Visa signatur

Permalänk

Chrome är väldigt minneskrävande. Inga addons. Kan inte hantera bokmärken, inte ens med addons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skärmklippet har jag redan postat på sidan 3 / #68 här i tråden.

Skulle ju inte riktigt kalla det " mycket mer stilrenare än Chrome! Och jag menar verkligen mycket mer"

Skrivet av ThePreTor1aN:

Chrome är väldigt minneskrävande. Inga addons. Kan inte hantera bokmärken, inte ens med addons.

Chrome ha addons. Påståendet om bokmärken förstår jag mig inte riktigt på. Då verkar du gå med på att det finns addons.

Hursom, sökte snabbt "bookmark" bland tillägen för chrome och var en ganska massiv lista https://chrome.google.com/webstore/search/bookmark?utm_source...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av ThePreToriaN:

Kan meddela att utbudet av addons har växt ganska enormt, allt som jag har i FF finns även till chrome numera.

Permalänk
Skrivet av ThePreToriaN:

Inga addons? Har du helt missat "Chrome Web Store"? Och varför kan Chrome inte hantera bokmärken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Hmm, jag fattar exakt vad du menar o känner! Men....... det finns inga troll!

Jag ska förklara varför jag skapade denna tråden!

Många överskattar Chrome och gör det till en övermägtig läsare och alla andra läsare är helt värdelösa. Men det stämmer ju inte!!

Jag tar ett par klyschor som ex:

Chrome är mycket snabbare än Firefox (?)

Chrome tar inte så mycket minne (?)

Chrome är mycket stilrenare (?)

Visst fanns det en period när Chrome var snabbare & tog mindre minne, helt klart! Men stilrenare har det aldrig varit, och det kommer det heller aldrig att bli! (tror jag)

Räven kan man tweaka hur man vill, och det är inte en chans alls på Chrome!!

Skrivet av swenorth1:

Jag vet ärligt talat hur du känner, för jag har själv undrat exakt samma sak, men om du läser hela tråden! Så är vi många som använder 100+ flikar.

Det som mrgaffe skriver är så prickenöveri:et! Varför använda bokmärke när det finns flikar!

Jag har 2700st bokmärke som är synkat med Xmarks servrar. Alla är planerade i ett mappsystem som jag är väldigt rädd om.

Ex: Mappen: Swec forum/högerklick/öppna alla i flikar. sen sitter dom där. Så varför göra det så svårt.

Det är inte så konstigt, och har man börjat använda " Multisurfandet" (eller vad man ska kalla det) och kommit in i det, inte en chans att man går tillbaka!

kan tänkas att det är svårt att hålla reda på 100+ flikar.

Men det är det inte!

Kolla detta klippet (Gruppera dina flikar) och du är en bra bit på väg.
att multitaska med flikar

Och för att växla flik: Ctrl + tab

Gå till en bestämd flik = Ctrl + 3 (öppnar med andra ord 3: fliken)

Jag kör med ett Eyefinitysystem med 3 * 24" skärmar. Och när jag surfar så har jag lätt 40 * 40 * 40 flikar uppe!
Plus att jag har dubblat Firefoxfönster som är är nere i aktivitetsfältet som jag växlar mellan! ( så att det blir i rena tal: 40 * 40 * 40 * 40 * 40 * 40 =240 flikar.

Och jag har inga problem att hitta dom. Och det är så jag kör. Faktum är att man skulle kunna gånga talen med 3 (och ta bort en skärm) och det hade inte varit problem alls.

Skrivet av Kogster:

Skulle ju inte riktigt kalla det " mycket mer stilrenare än Chrome! Och jag menar verkligen mycket mer"

Kanske inte mycket mer, men visst är det mer stilrent än Chrome.

Annars vet man inte vad innebörden stilrent betyder.

För det är ju en av dom sakerna alla tjatar om när det kommer till tals,! Chrome är så stilrent.....Ja eller hur

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker att de värsta chromefansen ska läsa på lite och kanske testa, många verkar ligga kvar med gamla fördomar som har väldigt lite med dagens verklighet att göra. Jag tycker att det har klara fördelar att köra med flera olika webläsare för att separera saker, jag drar tom igång IE vid högtidliga tillfällen.
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/central/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag grävde fram lite statiskik från en sida jag driver för mitt gymnasium. Jag blev riktigt ledsen då jag märkte hur mycket Firefox tappat på min sida på senaste tid. Man kan ju spekulera i vad orsaken kan vara (oexakthet pga för litet sampel, eller kanske de nya ettorna som börjat i skolan i år som avskyr Firefox...). Men med ett sampel på ~100 besökare/månad borde ju resultaten åtminstone inte vara helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Funktionen flik grupper aka Panaroma ligger inte längre som standard ikon vid URL fältet som den gjorde när Mozilla Firefox lanserade version 4. Utan man måste själv lägga in ikonen. Tror nog därför många inte ens tänker på att det fortfarande finns kvar.

Härligt download funktionen fungerar som det skall igen med Firefox. Alla downloads går via download pilen istället för gamla trista poop-up saken som hela tiden dyker upp när man laddar ner något.

Använder inte så mycket flikar så flik funktion har jag skippat för mina behov. Brukar mest bara vara 2-3 flikar uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funktionen flik grupper aka Panaroma ligger inte längre som standard ikon vid URL fältet som den gjorde när Mozilla Firefox lanserade version 4. Utan man måste själv lägga in ikonen. Tror nog därför många inte ens tänker på att det fortfarande finns kvar.

Så sant, och det är en väldigt viktig sak att fixa!! Hur skulle man annars fixa sitt internetliv

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så sant, och det är en väldigt viktig sak att fixa!! Hur skulle man annars fixa sitt internetliv

Kollade på demon. Tror den kommer fram när man har mer än en grupp. Man kommer då åt den första gången med rullgardinsmenyn "alla flikar"

Permalänk
Medlem

Funktionen har funnits hela tiden sedan version 4. Det är bara det att Mozilla har tagit väck den som standard ikon. Man väljer Anpassa och så ligger flik grupper i högen.

Permalänk
Medlem

Jag använder chrome för att det tar 0.1 sekund att starta det. Firefox har en liten fördröjning, men det är tillräckligt för mig att undvika den. Förövrigt tycker jag chrome ser bättre och känns bättre.

Permalänk
Medlem

Jag använder Google chrome för att jag vill använda Google chrome.. The End.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hede:

Det här var kanske det första ärliga och vettiga argumentet för chrome i tråden, "för att jag vill" och inget som baseras på konstigheter som inte stämmer, Respekt för din ärlighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Skrivet av mrqaffe:

Det här var kanske det första ärliga och vettiga argumentet för chrome i tråden, "för att jag vill" och inget som baseras på konstigheter som inte stämmer, Respekt för din ärlighet

Så sant!! hede fick en > Gilla < av mig med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att när jag bytte så var firefox inne i någon slags "segt skräp"-fas medan chrome faktiskt VAR märkbart snabbare. Nu är jag kvar med chrome pga google-kontot där jag ändå har allt mitt skit samlat och vill ha syncat mellan olika datorer. Finns ingen anledning att lämna i detta skede.

Säkert inte heller nödvändigt för någon med firefox-konto att lämna det nu då de verkar ha fått ordning på sitt. Pick one and be happy.

Edit: Oh glömde nämna att jag älskar den tysta autouppdateringen av både chrome och alla addons. Behöver inte bry mig ett skit eller ens märka att den uppdaterar saker. Funkar Firefox likadant nu?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition