Använda två grafikkort från olika tillverkare i samma morderkort?

Permalänk
Avstängd

Använda två grafikkort från olika tillverkare i samma morderkort?

Hej på er.

Jag har ett MSI B75A-G43 moderkort (länk här) och undrar helt enkelt om det går att sätta dit ett grafikkort från nVidia vid namn Gefore GTX 250 (länk) och detta från AMD: länk

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk

Nej!
NVidia kör SLI för att kunna koppla ihop två eller flera grafikkort från sin seria.
AMD kör CrossFire för motsvarande.
Sedan bör man (oavsett tillverkare) ha samma GPU när man kör flera grafikkort, ex vis 2*GTX560Ti eller 2*HD5870.
Det går att koppla ihop två kort från samma tillverkare med olika GPU, men det blir inge bra. Såg ett test där man körde Crossfire på ett HD5870 och ett HD5850. Det blev som om du hade 2*HD5850, d v s pengar i sjön för HD5870.

Såg också att det moderkortet bara medgav Crossfire d v s AMD tillverkade kort.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surgubben:

Nej!
NVidia kör SLI för att kunna koppla ihop två eller flera grafikkort från sin seria.
AMD kör CrossFire för motsvarande.
Sedan bör man (oavsett tillverkare) ha samma GPU när man kör flera grafikkort, ex vis 2*GTX560Ti eller 2*HD5870.
Det går att koppla ihop två kort från samma tillverkare med olika GPU, men det blir inge bra. Såg ett test där man körde Crossfire på ett HD5870 och ett HD5850. Det blev som om du hade 2*HD5850, d v s pengar i sjön för HD5870.

Såg också att det moderkortet bara medgav Crossfire d v s AMD tillverkade kort.

Jag använder ju grafikkort från nVidia i datorn nu.. Fungerar fint.. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

vad spelar det för roll? du frågade om du kunde sätta in ett till, det kan du inte göra.
vill du köra 2 grafikkort får du dessutom köpa 2 AMD kort för det där moderkortet stöder bara crossfire
AMD=crossfire (tekniken amd använder sig för vid mutipla grafikkort)
nVIDIA= SLI (tekniken nVidia använder sig för vid multipla grafikkort)

ditt moderkort kan bara använda CROSSFIRE
ska du använda 2 måste du alltså köra med 2st amd kort.

hoppas jag var klar nog

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Azum:

vad spelar det för roll? du frågade om du kunde sätta in ett till, det kan du inte göra.
vill du köra 2 grafikkort får du dessutom köpa 2 AMD kort för det där moderkortet stöder bara crossfire
AMD=crossfire (tekniken amd använder sig för vid mutipla grafikkort)
nVIDIA= SLI (tekniken nVidia använder sig för vid multipla grafikkort)

ditt moderkort kan bara använda CROSSFIRE
ska du använda 2 måste du alltså köra med 2st amd kort.

hoppas jag var klar nog

Jättestort tack, det var hjälpsamt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daniel.L:

Ett ja...!

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Entusiast

Det går fint att köra dubbla grafikkort men de kan inte samarbeta. Det är inte helt ovanligt att folk med flera skärmar kör med flera grafikkort. Eller det är inte lika vanligt längre eftersom både AMD och Nvidia stödjer rätt många skärmar per kort. Så det är inga problem att köra två kort men de kommer bara driva varsin skärm. Har du bara en skärm så har du bara nytta av kortet med en skärm inkopplad. Finns iof andra anledningar att ha ett extra kort som till exempel vid folding@home. Ett annat exempel på när det är intressant att ha två kort är om man vill kunna kalibrera två skärmar samtidigt eftersom de flesta korten bara kan hantera en färgprofil per kort.

För övrigt är det bättre att köra två kort från samma tillverkare för att slippa eventuellt trassel med drivrutiner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lånar tråden

Passar på och lånar tråden.

Kan jag sätta två grafikkort i den här burken och sen köra 4 skärmar där jag kan dra olika fönster från program och webbläsare mellan alla 4 skärmarna?
Vad ska jag välja för typ av kort i så fall? ... Jag ska inte spela utan det handlar om en kontorsdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungmats:

Passar på och lånar tråden.

Kan jag sätta två grafikkort i den här burken och sen köra 4 skärmar där jag kan dra olika fönster från program och webbläsare mellan alla 4 skärmarna?
Vad ska jag välja för typ av kort i så fall? ... Jag ska inte spela utan det handlar om en kontorsdator

Nej du kommer inte att kunna koppla in 4 skärmar till den burken. Den lirar på intels grafikkrets vilket jag förövrigt bara tror kan lira på (1)? skärm. För att du ska kunna ha 4 skärmar på ett grafikkort så behöver du antingen Nvidia 600 eller högre, eller AMD 6000. Tror det sträcker sig längre bak än 6000 på AMD men då kan du lika gärna köpa något på 6000 serien pga att de är så billiga ändå.

Ska du köpa ett sånt grafikkort tycker jag du ska sätta ihop en dator istället för att köpa något HP har gjort, men det kan jag inte hjälpa dig med just nu då jag måste till skolan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

tror int de e möjligt med en sådan oem burk...

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nej du kommer inte att kunna koppla in 4 skärmar till den burken. Den lirar på intels grafikkrets vilket jag förövrigt bara tror kan lira på (1)? skärm. För att du ska kunna ha 4 skärmar på ett grafikkort så behöver du antingen Nvidia 600 eller högre, eller AMD 6000. Tror det sträcker sig längre bak än 6000 på AMD men då kan du lika gärna köpa något på 6000 serien pga att de är så billiga ändå.

Ska du köpa ett sånt grafikkort tycker jag du ska sätta ihop en dator istället för att köpa något HP har gjort, men det kan jag inte hjälpa dig med just nu då jag måste till skolan.

OK, så du menar att jag inte ens kan köra två skärmar på den här burken trots att den har 2 dvi-uttag? (1st DVI-I och 1st DVI-D)

Permalänk

den i3 -2120 Processorn klarar 2 skärmar på den inbyggda grafiken Intel HD Graphics 2000 enligt intels hemsida.
http://ark.intel.com/sv/products/53426/Intel-Core-i3-2120-Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

den i3 -2120 Processorn klarar 2 skärmar på den inbyggda grafiken Intel HD Graphics 2000 enligt intels hemsida.
http://ark.intel.com/sv/products/53426/Intel-Core-i3-2120-Pro...

Tack för svar! ... du tror att moderkortet klarar det också då eller är det processorn som styr det?

Permalänk
Medlem

Folk är inte så gamla här märker jag

Jag tror att ni är lite insnöade på SLI/Crossfire. Det var vanligt "förr i tiden" att man använde flera grafikkort för att kunna köra flera skärmar.

Idag kan det dock bli problem med drivrutiner, men det skadar ju inte att testa om du redan har grafikkorten. Annars så kommer det ju gå fint att köra flera grafikkort från samma tillverkare. Borde också gå bra att köra med den inbyggda Intel-grafikkortet och ett extra grafikkort för att få 4 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Folk är inte så gamla här märker jag

Jag tror att ni är lite insnöade på SLI/Crossfire. Det var vanligt "förr i tiden" att man använde flera grafikkort för att kunna köra flera skärmar.

Idag kan det dock bli problem med drivrutiner, men det skadar ju inte att testa om du redan har grafikkorten. Annars så kommer det ju gå fint att köra flera grafikkort från samma tillverkare. Borde också gå bra att köra med den inbyggda Intel-grafikkortet och ett extra grafikkort för att få 4 skärmar.

Tack Marquzz

Så du menar att köra två monitorer som den är i standard är inga problem, och köper jag sen bara två lika grafikkort (PCI-Express x1 ... finns 3 lediga slots) så är det inga problem att köra 4 skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungmats:

OK, så du menar att jag inte ens kan köra två skärmar på den här burken trots att den har 2 dvi-uttag? (1st DVI-I och 1st DVI-D)

Jag är inte helt insatt på Intels HD Krets så kan inte uttala mig om det. Men jag tror bara att du kan ha 1 skärm inkopplad på den

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungmats:

Tack Marquzz

Så du menar att köra två monitorer som den är i standard är inga problem, och köper jag sen bara två lika grafikkort (PCI-Express x1 ... finns 3 lediga slots) så är det inga problem att köra 4 skärmar?

Ja, det borde inte vara några problem. Om du ska köra två skärmar på Intels HD på en stationär dator så måste ju moderkortet ha två utgångar. Brukar väl vara en DVI eller VGA plus en HDMI på moderna moderkort. Nästan alla grafikkort idag klarar ju två skärmar, så då behöver ju bara köpa ett till.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är inte helt insatt på Intels HD Krets så kan inte uttala mig om det. Men jag tror bara att du kan ha 1 skärm inkopplad på den

Intels HD klarar 2 skärmar, kör det just nu på min laptop.

Permalänk
Medlem

Jag ringde HP och det går att köra två skärmar, vilket är det allra viktigaste. Dom visste inte om det fungerade med att få till 4 skärmar, men jag får väl testa