Permalänk
Medlem

Fiber för första gången

Hej.
Min bror har precis köpt en ny lägenhet och har 2 bredbandsmöjligheter. Antingen ADSL från comhem eller fiber från netatonce. Han har beslutat sig för en 10/1 lina från netatonce. Nu ska han köpa en router (trådat+trådlöst=krav) och har bett mig om råd. Jag tänkte detta var enkelt då jag är relativt insatt i nätverksenheter MEN jag har absolut ingen erfarenhet av fiber i hemmiljön så jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Behövs modem? 99% säker på att det inte behövs vid fiber i hemmet men är inte säker.

2. Vad ska jag ha för typ av kabel mellan vägguttaget och routern? En "vanlig" rak UTP kabel?

3. Då det finns bra möjligheter att dra kablar inne i lägenheten planerar vi att göra detta men bästa alternativt blir att dra kablarna längs med elkablarna. Då kan man ju använda de lite dyrare STP kablarna för att motverka elektroniska störningar men dessa kablar måste jordas. Så fråga nr 3 är: Hur jordar man en STP kabel som sitter mellan en router och en stationär dator?

Ursäkta om jag snurrat till något, är inte helt nykter

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban_4:

Hej.
Min bror har precis köpt en ny lägenhet och har 2 bredbandsmöjligheter. Antingen ADSL från comhem eller fiber från netatonce. Han har beslutat sig för en 10/1 lina från netatonce. Nu ska han köpa en router (trådat+trådlöst=krav) och har bett mig om råd. Jag tänkte detta var enkelt då jag är relativt insatt i nätverksenheter MEN jag har absolut ingen erfarenhet av fiber i hemmiljön så jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Behövs modem? 99% säker på att det inte behövs vid fiber i hemmet men är inte säker.

2. Vad ska jag ha för typ av kabel mellan vägguttaget och routern? En "vanlig" rak UTP kabel?

3. Då det finns bra möjligheter att dra kablar inne i lägenheten planerar vi att göra detta men bästa alternativt blir att dra kablarna längs med elkablarna. Då kan man ju använda de lite dyrare STP kablarna för att motverka elektroniska störningar men dessa kablar måste jordas. Så fråga nr 3 är: Hur jordar man en STP kabel som sitter mellan en router och en stationär dator?

1. Jag är som du 99,999999% säker på att ett modem ej behövs.

2. Vägguttaget? Är det RJ45 uttag så är det väll CAT6 som gäller, fiber-kontakt (Kan ej kontakt namnet) så äre väll fiber-kabel till en converter till Cat6?

3. Har iiiiiiiiingen aning!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av robban_4:

Hej.

Well, du har någon slags fiber-uttag i lägenheten, right? 1 uttag för internet, 1 för ip tele och 1 för tv brukar det vara. Hursom så är det bara att dra en UTP kabel (cat6a, perhaps?) från den till din router, utan behov av modem eller dylikt. Angående jordningen så är jag inte helt säker, och mina google-skillz har gett mig många olika svar. De flesta säger dock att man inte behöver jorda skärmen, eftersom det främst fungerar som Faradays bur. Ska du jorda bör du dock bara göra det i ena änden, och helst ska väl hela systemet vara jordat till samma punkt.

TL;DR: Inget modem, koppla routern med en cat6a kabel, och strunta i skärmen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robban_4:

Hej.

1: Modem. Nej. Men det kan hända att du behöver en mediakonverter. Det vill säga en adapter mellan den optiska fibern och er tp-kabel.
I regel brukar denna redan vara installerad antigen i lägenheten (liten dosa som hänger på väggen), eller i ett genemsamt utrymme i källaren, varav alla abbonenter får en TP-kabel dragna från källaren upp till lägenheterna.

2: Stämmer rätt bra det. Då som nämnt ovan, brukar mediakonvertern vara förinstallerad, och inget ni själva behöver utföra. Koppla bara in en router/brandvägg direkt till TP-uttaget.

3: För att verkligen dra nytta av STP/FTP-kablar, så bör all inblandad utrustning vara avskärmade, med proper avskärmning i honkontakterna.
Är kontakterna i någon del av utrustningen oskärmad (hon-kontakten består enbart av plast, utan avskärming) besegras hela grundidén med avskärmningen. Byt ut de delar av utrustningen som inte har propert skärmade hon-kontakter.
Datorerna skall anslutas till jordade uttag, och nätverkskorten/interfancen skall likaså ha skärmade hon-kontakter.

Exempel på en skärmad honkontakt. Notera metallbläcken som sitter på sidorna av insidan.

Exempel på en oskärmad honkontakt. Notera avsaknaden av metallbläcken.

I propert utförda installationer, skalar man av en del av TP-kabelns ytterhölje och blottlägger skärmfolien, som sedan klammras fast i en speciell jord-list.
Det här är nog utanför ert behov, men har lägenheten en central där ni kan dra allt nätverk till, så finns kanske dessa möjligheter där.
I regel räcker det med att all inblandad utrustning är av den avskärmade sorten, och datorer, routrar och annan utrustning ansluts till jordade uttag.
Mycket konsumentutrustning "fuskar" genom att ha skärmade kontakter, men saknar jordanslutningsmöjligheter.

Och självfallet: Se till att kablarna ni införskaffar, är en STP/FTP-kavel MED skärmade TP-pluggar.
Notera metalljackan runt TP.kontakten:

EDIT:
Personligen tror jag inte ni har ett behov av skärmade kablar och utrustning. Råder det så mycket EMI i lägenheten, att nätverket påverkas negativt av det, så har ni bekymmer som ni bör lösa.

Skillnad är det i dragningar över större sträckor (hundratals meter - kilometer), industrier, verkstäder och liknande där det förekommer mycket EMI.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Well, du har någon slags fiber-uttag i lägenheten, right? 1 uttag för internet, 1 för ip tele och 1 för tv brukar det vara. Hursom så är det bara att dra en UTP kabel (cat6a, perhaps?) från den till din router, utan behov av modem eller dylikt. Angående jordningen så är jag inte helt säker, och mina google-skillz har gett mig många olika svar. De flesta säger dock att man inte behöver jorda skärmen, eftersom det främst fungerar som Faradays bur. Ska du jorda bör du dock bara göra det i ena änden, och helst ska väl hela systemet vara jordat till samma punkt.

TL;DR: Inget modem, koppla routern med en cat6a kabel, och strunta i skärmen.

Han har det 3 delade "comhem uttaget" men kommer enbart använda TV från dem då det ingår i hyran. Sedan har han ett separat nätverksuttag i väggen som är kopplat till netatonce's fiberlina.

Jag gör som du säger, vilket var min tanke från början. Efter lite googlande verkar man behöva speciella routrar med inbyggda jordningsuttag, vilket jag personligen aldrig sett på en hemrouter, för att jorda STP kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

1: Modem. Nej. Men det kan hända att du behöver en mediakonverter. Det vill säga en adapter mellan den optiska fibern och er tp-kabel.
I regel brukar denna redan vara installerad antigen i lägenheten (liten dosa som hänger på väggen), eller i ett genemsamt utrymme i källaren, varav alla abbonenter får en TP-kabel dragna från källaren upp till lägenheterna.

2: Stämmer rätt bra det. Då som nämnt ovan, brukar mediakonvertern vara förinstallerad, och inget ni själva behöver utföra. Koppla bara in en router/brandvägg direkt till TP-uttaget.

3: För att verkligen dra nytta av STP/FTP-kablar, så bör all inblandad utrustning vara avskärmade, med proper avskärmning i honkontakterna.
Är kontakterna i någon del av utrustningen oskärmad (hon-kontakten består enbart av plast, utan avskärming) besegras hela grundidén med avskärmningen. Byt ut de delar av utrustningen som inte har propert skärmade hon-kontakter.
Datorerna skall anslutas till jordade uttag, och nätverkskorten/interfancen skall likaså ha skärmade hon-kontakter.

Exempel på en skärmad honkontakt. Notera metallbläcken som sitter på sidorna av insidan.

Exempel på en oskärmad honkontakt. Notera avsaknaden av metallbläcken.

I propert utförda installationer, skalar man av en del av TP-kabelns ytterhölje och blottlägger skärmfolien, som sedan klammras fast i en speciell jord-list.
Det här är nog utanför ert behov, men har lägenheten en central där ni kan dra allt nätverk till, så finns kanske dessa möjligheter där.
I regel räcker det med att all inblandad utrustning är av den avskärmade sorten, och datorer, routrar och annan utrustning ansluts till jordade uttag.
Mycket konsumentutrustning "fuskar" genom att ha skärmade kontakter, men saknar jordanslutningsmöjligheter.

Och självfallet: Se till att kablarna ni införskaffar, är en STP/FTP-kavel MED skärmade TP-pluggar.
Notera metalljackan runt TP.kontakten:

Guldstjärna till dig! Tack för infon! Mediakonvertern verkar finnas förinstallerad som du säger då väggens nätverksuttag sitter i en liten dosa.

Permalänk
Inaktiv

Tycker ni tänker för stort och komplicerat.
Köp en router med wlan, och sen så lång nätverkskabel som behövs.

Done

Sen undrar jag, finns det så långsamt fiber som 10/1? Menar ni 10/10 kanske?
Är det statsnät så välj gärna någon annan leverantör än netatonce, då dom enligt min personliga erfarenhet suger något så otroligt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft netatonce 4 år i stadsnät. Dom har varit nere en gång och det var nät hela wexnet (stadsnätet) var dött. Mycket nöjd altså!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att ComHem inte använder sig av ADSL. De använder sig av sitt eget nät, vilket gör att de oftast kommer upp i de hastigheter som de utlovar.

Fiber är dock bättre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robban_4:

Hej.

1 Nej egentligen inte, det lär sitta en fiberkonverter som gör om ljus till el, den ersätter ett "normalt" modem
2 Ja rak kabel fungerar till allt idag, nätverkskorten kopplar om internt numera så korsad kabel är inte nödvändigt med några moderna delar.
3 Undvik allt vad skärmade kablar heter, de fyller i 99,995% av fallen ingen funktion hemma och de kommer att göra installationen mycket besvärlig eftersom allt måste vara korrekt jordat, om det verkligen är så mycket störningar så att skärmning behövs så bör man köra fiber i stället.
Det är partvinningen av ledarna som ger ett högt cmrr http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio och störningsfri överföring, skärmen ställer oftast bara till problem. (speciellt för de som ska koppla ett nätverk själva hemma)

Skrivet av Aresz:

Tycker ni tänker för stort och komplicerat.
Köp en router med wlan, och sen så lång nätverkskabel som behövs.

Done

Är det statsnät så välj gärna någon annan leverantör än netatonce, då dom enligt min personliga erfarenhet suger något så otroligt.

Det är inte fibern som är långsam, den ger den fart ispn konfigurerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fiber är dock bättre

Förklara gärna vad du menar med detta, är 100/100 via fiber snabbare än 100/100 via koppar?

(Nej, det är det såklart inte men folk verkar tro att fiber är något magiskt. Det handlar bara om olika sätt att dra nätverk.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Förklara gärna vad du menar med detta, är 100/100 via fiber snabbare än 100/100 via koppar?

(Nej, det är det såklart inte men folk verkar tro att fiber är något magiskt. Det handlar bara om olika sätt att dra nätverk.)

stabilare och billigare är väl två väldigt bra orsaker?

Dessutom kan det visst vara så att 100/100 via fiber är bättre än 100/100 via koppar. Det beror på vilken latens du får med vardera leverantör. Och mig veterligen brukar fiber, generellt sett, pinga bättre än ComHem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mithras:

stabilare och billigare är väl två väldigt bra orsaker?

Dessutom kan det visst vara så att 100/100 via fiber är bättre än 100/100 via koppar. Det beror på vilken latens du får med vardera leverantör. Och mig veterligen brukar fiber, generellt sett, pinga bättre än ComHem.

Men i ärlighetens namn så har de där argumenten inget med fibertekniken i sig att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men i ärlighetens namn så har de där argumenten inget med fibertekniken i sig att göra.

då får du jättegärna upplysa mig om vad det har med att göra Mig veterligen så har det allt med fiber att göra, då tekniken är vida bättre än koppar när det gäller hastighet(latens, inte MBit/s).

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mithras:

då får du jättegärna upplysa mig om vad det har med att göra Mig veterligen så har det allt med fiber att göra, då tekniken är vida bättre än koppar när det gäller hastighet(latens, inte MBit/s).

Där har du generalfel, vågutbredningshastigheten är klart lägre i fiber än i koppar och radio är allra snabbast.
Men latenserna uppstår för det mesta inte i signalledaren utan på andra ställen, en mer verklig förklaring är att fibernäten för det mesta är nyare, de är baserade på fräscha delar som fungerar med maxprestanda, men bygger man ett kopparnät med nya delar så lär det också prestera bra, fiber har en del fördelar när det blir stora trafikvolymer och långa avstånd, men ledarberoende latens är definitivt inte nått som fiber kommer att vinna.
Radio ligger otroligt nära 1C (och har 1C i vakum)
Elektriska ledare kan prestera upp till ca 0,99C men normalare kablar ligger kring 0,8C
Fiber kommer däremot sällan över 0,7C

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där har du generalfel, vågutbredningshastigheten är klart lägre i fiber än i koppar och radio är allra snabbast.
Men latenserna uppstår för det mesta inte i signalledaren utan på andra ställen, en mer verklig förklaring är att fibernäten för det mesta är nyare, de är baserade på fräscha delar som fungerar med maxprestanda, men bygger man ett kopparnät med nya delar så lär det också prestera bra, fiber har en del fördelar när det blir stora trafikvolymer och långa avstånd, men ledarberoende latens är definitivt inte nått som fiber kommer att vinna.
Radio ligger otroligt nära 1C (och har 1C i vakum)
Elektriska ledare kan prestera upp till ca 0,99C men normalare kablar ligger kring 0,8C
Fiber kommer däremot sällan över 0,7C

Bra info.

Men ponera att man bygger fibernät och kopparnät samtidigt, är det inte då så att fiber vinner i längden pga att koppars kvaliteter försämras mycket snabbare?

Dessutom sade jag ju att den var stabilare och snabbare, vilket återkommer till "fiber har en del fördelar när det blir stora trafikvolymer och långa avstånd". Stabilare, och snabbare, eftersom de flesta inte har en förstärkare inom några hundra meter om de kör via koppar.

Så egentligen ser jag inte det jag skrivit som ett fel, alla de omständigheter som råder i dag i samband med det du har skrivit förklarar varför fiber är snabbare och stabilare, i dagens verklighet. Eller?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge man håller reda på vad som påverkar vad så är det ok, fiber har fördelar jämfört med koppar på andra områden än latens, att det mesta är nybyggt är nog den största verkliga fördelen, kör man äldre kablage i kabeltv eller telefoninät så är de ofta åldrade, vi får väl se hur fibernäten klarar tiden, det vet vi inte så mycket om idag, slangarna är ju klenare än vattenslangar så de lär tex vara lättare att bita sönder och de tål inte rötter lika bra.
Och i en del kabelnät har man bara bytt filter och aktiva delar när man adderat internet så man har fortfarande kvar kablarna, det är därför det kan skilja så enormt mellan olika platser hos tex comhem.
Med fibernät så är det mesta helt nybyggt i sin helhet och näten är inte heller känsliga för åska på samma sätt som kablar, så de kommer inte att degraderas, utan de dör helt eller fungerar ok om man ser bortser fån utrustningen i ändarna på fibern, det förekommer ju att folk har problem där.
Själv så väntar jag på fiberblåsning just nu, slangen är framme vid husväggen och vi ska ha möte om blåsningen nästa vecka.
Jag har idag ca 17ms i ping till min gateway och det är ju bara den tiden som kan påverkas av min anslutningstyp och nätet är också helt stabilt för mig så några större skillnader där blir det inte med fiber, däremot så kommer det att gå att beställa upp till 1/1 Gbit/s, men det är inte så intressant det heller för de flesta, jag kommer nog att köra 100/10 eller liknande eftersom det inte är värt att betala för överkapacitet, vi får se vad det blir för tjänsteleverantörer när allt är klart, det lär bli mer info från dem nästa vecka och kanske några mindre lokala företag också har nått intressant att komma med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi utgår fram att vi pratar om fiber vs koppar, bägge i hastigheten 100/100:

Generellt kan man nog säga att alla(?) stadsnät kör fiber ut till fastigheterna, sedan kan man använda fiber eller vanlig TP till varje lägenhet.

Fiber är generellt dyrare, den optiska signalen måste konverteras i bägge ändar (vi har inga optiska switchar/routrar än, i alla fall inte utbrett) men har en stor fördel i att när du väl har dragit fiber så kan du byta ändutrustning och öka kapaciteten väsentligt. Dessutom kan du dra fibern längre och slippa 100-metersgränsen som kopparn lider av och på så sätt kanske bara ha ett kopplingsrum för ganska många hus.

Kanske har priserna på fiberutrustning sjunkit på sistone, har inte koll på det eftersom man som konsument aldrig egentligen behöver bry sig.

Men att fiber ner till switchen som står i källaren skulle ge ett "bättre" bredband än koppar, det köper jag inte.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Dessutom tenderar 100/10 vara extremt prisvärda nu för tiden. För min del är prisskillnaden endast 6kr per månad mellan 100/10 och 10/10...

Permalänk
Inaktiv

1. Inget modem behövs.
2. Vanliga raka kablar funkar.
3. Undvik Stp/ftp-kablar. Behövs inte i hemmamiljö ifall elen är fackmannamässigt installerad. Köp CAT6 kabel och dra längs elkablarna - ska funka bra förutsatt att det är kortare sträckor. Se till att följa installationsanvisningar bara (inte skala och tvinna upp för mycket av kabeln, kontaktera ordentligt osv.).

Permalänk
Medlem

Antingen har du ett fiber eller så har du ett vanligt RJ45 uttag. Ta reda på vilket det är och köp vad du sedan behöver.

Ofta har man tillgång till flera ip-adresser och då behövs bara en switch, om du inte vill ha publika ip-adresser för alla datorer köp en router. Jag skulle i så fall rekommendera en Netgear WNR3500L och sedan installera Tomato på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

1. Jag är som du 99,999999% säker på att ett modem ej behövs.

2. Vägguttaget? Är det RJ45 uttag så är det väll CAT6 som gäller, fiber-kontakt (Kan ej kontakt namnet) så äre väll fiber-kabel till en converter till Cat6?

3. Har iiiiiiiiingen aning!

trodde också att CAT6 krävdes till fiber men sålänge man inte sitter med en 1000/1000 lina så märker man ingen skillnad mellan en CAT5 och CAT6

till TS: satt själv väldigt länge med en DIR-600 och har fiber 10/10 från bahnhof, även om denna router kostade 299kr så uppfyllde den alla krav jag hade (trådlöst till laptop/mobil/läsplatta/spelkonsoller och trådat till stationära) utan att krångla, dock la den av för ett tag sen så jag införskaffade en DIR-655

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463734

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

trodde också att CAT6 krävdes till fiber men sålänge man inte sitter med en 1000/1000 lina så märker man ingen skillnad mellan en CAT5 och CAT6

till TS: satt själv väldigt länge med en DIR-600 och har fiber 10/10 från bahnhof, även om denna router kostade 299kr så uppfyllde den alla krav jag hade (trådlöst till laptop/mobil/läsplatta/spelkonsoller och trådat till stationära) utan att krångla, dock la den av för ett tag sen så jag införskaffade en DIR-655

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463734

Jag tänkte mer för framtiden, cat5e klarar även 1000mbit/s

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

Cat 5e eller Cat 6 är trevligt att ha om man vill ha Gigabitfart internt i nätverket (innanför routern). Ska man t ex flytta semesterfilmer mellan två datorer är det ovärdeligt. De flesta switchar och routrar har väl Gbit-portar nu ändå så varför inte...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uvania:

Skillnad på CAT5 och CAT5e också (Gigabit Ethernet på 5e och inte på 5:an).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge man håller reda på vad som påverkar vad så är det ok, fiber har fördelar jämfört med koppar på andra områden än latens, att det mesta är nybyggt är nog den största verkliga fördelen, kör man äldre kablage i kabeltv eller telefoninät så är de ofta åldrade, vi får väl se hur fibernäten klarar tiden, det vet vi inte så mycket om idag, slangarna är ju klenare än vattenslangar så de lär tex vara lättare att bita sönder och de tål inte rötter lika bra.
Och i en del kabelnät har man bara bytt filter och aktiva delar när man adderat internet så man har fortfarande kvar kablarna, det är därför det kan skilja så enormt mellan olika platser hos tex comhem.
Med fibernät så är det mesta helt nybyggt i sin helhet och näten är inte heller känsliga för åska på samma sätt som kablar, så de kommer inte att degraderas, utan de dör helt eller fungerar ok om man ser bortser fån utrustningen i ändarna på fibern, det förekommer ju att folk har problem där.
Själv så väntar jag på fiberblåsning just nu, slangen är framme vid husväggen och vi ska ha möte om blåsningen nästa vecka.
Jag har idag ca 17ms i ping till min gateway och det är ju bara den tiden som kan påverkas av min anslutningstyp och nätet är också helt stabilt för mig så några större skillnader där blir det inte med fiber, däremot så kommer det att gå att beställa upp till 1/1 Gbit/s, men det är inte så intressant det heller för de flesta, jag kommer nog att köra 100/10 eller liknande eftersom det inte är värt att betala för överkapacitet, vi får se vad det blir för tjänsteleverantörer när allt är klart, det lär bli mer info från dem nästa vecka och kanske några mindre lokala företag också har nått intressant att komma med.

Förlägger man fiber direkt i marken utan dukter så använder man kabel specialanpassad för just det ändamålet, exakt samma sak gäller även om det är kopparkabel. Bland annat har man en mycket starkare och tjockare mantel, innanför den kan man finna ett rör i nån metall och så har man fyllning i kabeln, nån sorts fett eller Ericssons drytech som har en sorts luftig plast . Så en fiberkabel är inte direkt klenare än en koppardito om vi pratar sådan kabel.

När man började dra fiber så hade man en uppskattad livstid på ca 40 år och vi börjar närma oss den siffran, så återstår att se :). Fibern har inte direkt utvecklats sen man uppfann den men den har blivit bättre, tex så finns det en standard som tar bort "vattenpuckeln" vilket gör fibern extra anpassad för de röda våglängderna som använda för DWDM.

Visa signatur

CCNP