Permalänk
Medlem

Gör en Traceroute till www.facebook.com när det inte fungerar och notera var det blir timeout på...

traceroute to www.c10r.facebook.com (31.13.64.4), 64 hops max, 72 byte packets 1 sv-doc-2-bu50.comhem.se (83.255.112.1) 8.032 ms 25.514 ms 8.431 ms 2 83.255.243.98 (83.255.243.98) 20.424 ms 38.469 ms 20.183 ms 3 83.255.253.26 (83.255.253.26) 16.737 ms 15.665 ms 16.410 ms 4 s-b3-link.telia.net (213.248.99.85) 11.689 ms 37.529 ms 14.134 ms 5 *********** Request timeout 6 *********** Request timeout 7 *********** Request timeout etc....

Ger Telia.net som felpunkt. Telia International Carrier.

Nedan får jag när det fungerar...

traceroute to www.c10r.facebook.com (31.13.64.4), 64 hops max, 72 byte packets 1 sv-doc-2-bu50.comhem.se (83.255.112.1) 8.032 ms 25.514 ms 8.431 ms 2 83.255.243.98 (83.255.243.98) 20.424 ms 38.469 ms 20.183 ms 3 83.255.253.26 (83.255.253.26) 16.737 ms 15.665 ms 16.410 ms 4 s-b3-link.telia.net (213.248.99.85) 11.689 ms 37.529 ms 14.134 ms 5 s-bb2-link.telia.net (213.155.131.124) 12.061 ms 23.368 ms 12.065 ms 6 hbg-bb2-link.telia.net (213.155.134.247) 27.004 ms 76.975 ms 28.191 ms 7 adm-bb4-link.telia.net (80.91.245.124) 33.935 ms adm-bb4-link.telia.net (80.91.245.140) 33.661 ms adm-bb4-link.telia.net (80.91.246.206) 54.110 ms 8 adm-b7-link.telia.net (80.91.246.43) 31.477 ms 32.586 ms 31.662 ms 9 facebook-ic-154331-adm-b7.c.telia.net (213.248.95.14) 34.563 ms 31.515 ms 32.125 ms 10 ae0.br01.ams1.tfbnw.net (204.15.22.108) 32.059 ms 60.686 ms 37.474 ms 11 po126.msw01.01.ams2.tfbnw.net (204.15.22.79) 36.774 ms 34.872 ms 33.484 ms 12 www-01-01-ams2.facebook.com (31.13.64.4) 33.666 ms 35.427 ms 33.461 ms

---Edit---
Jag kör med openDNS och inte Com Hems DNS-er...

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

De verkar ha gjort något med deras DNS.
Hade samma problem, bytte till googles (8.8.8.8/8.8.4.4), och nu funkar allt som det ska.
Kan spela spel, och besöka facebook.

Jag har ett bra tag haft Google DNS istället för Comhems och hade problem hela kvällen från ca kl 18. Felet berörde alltså flera olika DNS inkl Comhems eftersom så många reagerade bl a på Comhems Twitter.
Vissa sidor var helt blockerade för mig bl a expressen.se fast Facebook fungerade trots att många tydligen hade problem med att komma in på just Facebook. Väldigt många kom inte heller in på sina online-spelsidor vilket väckte ilska.
Nu på morgonen fungerar allt som det ska och jag har tillbaka min vanliga hastighet 203 Mbit/s ned. Vid kl 20 i går kväll kom jag max upp i 70-80 Mbit/s och det berodde nog inte på problem med DNS...
Möjligt enl ovan att felet låg utanför Comhem hos Telia International Carrier eller längre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Jag har ett bra tag haft Google DNS istället för Comhems och hade problem hela kvällen från ca kl 18. Felet berörde alltså flera olika DNS inkl Comhems eftersom så många reagerade bl a på Comhems Twitter.
Vissa sidor var helt blockerade för mig bl a expressen.se fast Facebook fungerade trots att många tydligen hade problem med att komma in på just Facebook. Väldigt många kom inte heller in på sina online-spelsidor vilket väckte ilska.
Nu på morgonen fungerar allt som det ska och jag har tillbaka min vanliga hastighet 203 Mbit/s ned. Vid kl 20 i går kväll kom jag max upp i 70-80 Mbit/s och det berodde nog inte på problem med DNS...
Möjligt enl ovan att felet låg utanför Comhem hos Telia International Carrier eller längre bort.

Mycket möjligt.
Bara bidrog med vad jag upptäckte fungerade för mig.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Mycket möjligt.
Bara bidrog med vad jag upptäckte fungerade för mig.

Tycker det är ganska konstigt hur vissa saker fungerar för vissa men inte andra, även om alla har samma problem så att säga.

Jag har alltid kört med andra DNSer, t.ex. Googles. Men för mig så fungera ändå inte vissa hemsidor. Testade ansluta via IP-addressen, gick inte då heller, vilket är ett tecken på att det inte enbart var DNSen som spökade hos ComHem (även om jag använde andra DNSer).

Hur som helst så fungerar allt nu igen för mig, men jag löste problemet igår med att vissa sidor inte gick att besöka genom att ansluta via VPN.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Tycker det är ganska konstigt hur vissa saker fungerar för vissa men inte andra, även om alla har samma problem så att säga.

Jag har alltid kört med andra DNSer, t.ex. Googles. Men för mig så fungera ändå inte vissa hemsidor. Testade ansluta via IP-addressen, gick inte då heller, vilket är ett tecken på att det inte enbart var DNSen som spökade hos ComHem (även om jag använde andra DNSer).

Hur som helst så fungerar allt nu igen för mig, men jag löste problemet igår med att vissa sidor inte gick att besöka genom att ansluta via VPN.

Jo, det är väldigt underligt.
Men men, fungerar för mig med sedan igår kväll. Runt 00:00 någonstans där.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Det jag menar är ju att min dators MAC-adress inte har varit synlig för DHCP servern på flera månader, ändå får jag samma IP-adress. Känns ju mer som om den är låst till min MAC. Den IP-adressen jag fick har jag haft i flera månader innan.

Kastar mig in i diskussionen. Klarifiera. Menar du din IP på insidan eller din IP på utsidan?

Menar du insidan har du mest troligt ett spann på ca 50 adresser i 192-nätet inställt på din DHCP som default. Den delar då ut till dina enheter och du behåller med största sannolikhet samma adress så länge de 49 andra inte använts. Routern sparar de gamla och delar helst ut samma igen om inte alla tagits.

Menar du utsidan så är det samma princip. Comhem delar helst ut samma så länge inte alla adresser är tagna.

Att du stängt av NAT betyder att du kört direkt med den Ip du får av din ISP på en burk i hemmet?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Skrivet av IuZ:

Kastar mig in i diskussionen. Klarifiera. Menar du din IP på insidan eller din IP på utsidan?

Menar du insidan har du mest troligt ett spann på ca 50 adresser i 192-nätet inställt på din DHCP som default. Den delar då ut till dina enheter och du behåller med största sannolikhet samma adress så länge de 49 andra inte använts. Routern sparar de gamla och delar helst ut samma igen om inte alla tagits.

Menar du utsidan så är det samma princip. Comhem delar helst ut samma så länge inte alla adresser är tagna.

Att du stängt av NAT betyder att du kört direkt med den Ip du får av din ISP på en burk i hemmet?

Jag menar på utsidan. Då man använder Comhems Netgear CG3100 modem med NAT (Network Address Translation) avstängt, delas upp till 4 publika IP-adresser ut av ComHem till anslutna enheter.

Vad jag blev förundrad över är att tidigare när jag fick puplik IP-adress till min dator av ComHem så kunde det vara olika IP-adresser jag tilldelades varje dag jag startade datorn. Sedan typ ett år tillbaka har det varit så att jag fått samma IP-adress varje dag datorn begärt publik IP-adress. Under några månaders tid nu under sommar/höst har jag haft NAT påslaget, då har ju inte min dators MAC-adress varit synlig för ComHems DHCP på flera månader. När Jag nu stängde av NAT igen och min dator begärde en IP-adress igen från Comhems DHCP server så fick jag samma publika IP-adress som jag hade senast den den begärde det, dvs för flera månader sedan.

Verkar ju som om något har förnedrats på hur detta hanteras.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

När Jag nu stängde av NAT igen och min dator begärde en IP-adress igen från Comhems DHCP server så fick jag samma publika IP-adress som jag hade senast den den begärde det, dvs för flera månader sedan.

Jag dras snarare med det omvända problemet på senare tid. Det räckte med ett avbrott på fyra timmar då någon fiberkabel utanför Sundsvall var av för att jag skulle få en ny adress. Likaså strömavbrott när jag var på semester räckte för att jag återigen skulle få en ny adress.
För min del skulle jag gärna behållit min adress lite längre så jag kan nå mina datorer utifrån via adressen, men så verkar inte fallet vara.

Vad jag vill peka på är att tyvärr verkar fungera så som det är tänkt i mitt fall med DHCP, varför du får ett annat utfall är dock konstigt.

Permalänk

Någon som fått in version 34 av mjukvaran till Netgear CG3100? Den verkar ha börjat rullas ut. Har dock kört version 33 sedan den började distribueras och har inte märkt av några problem. Kör dock i bryggat läge med NAT och WiFi avaktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Någon som fått in version 34 av mjukvaran till Netgear CG3100? Den verkar ha börjat rullas ut. Har dock kört version 33 sedan den började distribueras och har inte märkt av några problem. Kör dock i bryggat läge med NAT och WiFi avaktiverade.

Du tror jag faktiskt inte du kommer uppleva någon skillnad någonsin. 99,9% av felen med routrar och modem är ju NATrellaterade.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Tja!

Så här ser det ut i stortsett varje söndag, betalar för 200/10 - 499kr/mån dvs. Och detta får man!!

Tänkte tanka black ops II ikväll ... men de lär de inte bli.

Comhem supporten:

Startat om modem? Svar: Ja
Provat stänga av NAT? Svar: Ja
Provat koppla egen router efter CG3100? Svar: Ja
Samma hastigheter via trådlöst? Svar: Ja

Comhem supporten säger: Det är något fel på din dator, prova installera om den.

Svar: Har flera datorer samma hastighet där samt i telefoner

Byter tilll BBB 40/10 VDSL2 istället

Permalänk
Medlem

Trådlöst problem, smartphone-relaterat. (WhatsApp, Gmail)

Jag har under hela tiden jag haft er router/modem (CG3100) haft problem med den trådlösa uppkopplingen till min mobil (Samsung galaxy s2).

Uppkopplingen i sig fungerar bra och att surfa eller göra internet-relaterade saker på telefonen fungerar. MEN, när man använder sig av appar som "WhatsApp" för att skicka och ta emot meddelanden så verkar det som att när telefonen varit inaktiv en stund, kan skilja allt mellan 10 och 30 min så går kopplingen ner. Dvs att man får inte meddelanden som skickats på en gång, utan det kan dröja upp till 10-15 minuter innan den "kopplar" upp igen och 10 meddelanden kan trilla in på en gång.

Har samma problem med att mina mejl ska synkas och ge mig en notifikation på att det landat ett nytt mejl.

Hittade för en stund sedan funktionen Power Save Support under Wi-Fi Multimedia-inställningarna. Har nu stängt av den funktionen, låtit modemet stå strömlöst några minuter. Problemet kvarstår.

Har inga problem med andras trådlösa, förutom de vänner jag har som också använder sig av ComHem och CG3100. Jag vet att flera har problemet och har kollat igenom tråden så gott jag kunnat (senaste 20 sidorna). Sökt i tråden, men inte hittat något vettigt.

Skulle vara väldigt skönt att få till en lösning på det här så man slippar leta fram en gammal router (som borde vara betydligt sämre) och koppla in den och köra via den.

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av golvmopps:

Tja!

Så här ser det ut i stortsett varje söndag, betalar för 200/10 - 499kr/mån dvs. Och detta får man!!

http://i.imgur.com/KUtpH.png

Tänkte tanka black ops II ikväll ... men de lär de inte bli.

Comhem supporten:

Startat om modem? Svar: Ja
Provat stänga av NAT? Svar: Ja
Provat koppla egen router efter CG3100? Svar: Ja
Samma hastigheter via trådlöst? Svar: Ja

Comhem supporten säger: Det är något fel på din dator, prova installera om den.

Svar: Har flera datorer samma hastighet där samt i telefoner

Byter tilll BBB 40/10 VDSL2 istället

Ja, den där hastigheten är inte mycket att hurra för. Om du får det du betalar för vid andra tillfällen är det naturligtvis inte i din utrustning som problemet ligger.
På söndagskvällen (dvs igår 18 nov) upplevde jag också att hastigheten sjönk och det ordentligt. Hade bara 20 Mbit/s ned till slut och jag har Bredband 200.
Startade om Netgear-modemet och det uppdaterade sig med 3.9.21.11.mp11.V0034.
Det är möjligt att det var utrullningen av nya programvaran som sinkade ComHems nät igår kväll. Eller något annat. Alla hemsidor svarade så det var inte DNS-orienterat.
Nu på morgonen är allt som vanligt. Uppmätte faktiskt 204 Mbit/s ned och det är rekord - hittills aldrig över 203 Mbit/s. Får hoppas vi slipper fler sensationer från ComHems sida efter helgens strul.
Men den som inte får den hastighet som tjänsten utlovar måste hänga på supporten. Håller med om att det är frustrerande att behöva gå igenom felsökningsschemat med supporten varje gång man ringer men de har väl ingen annan möjlighet att hjälpa till om de inte ser något akut problem från den plats de sitter på. Generella kapacitetsproblem i nätet fixar naturligtvis inte supporten utan kan bara notera.
Fast man borde nog ha en supportlinje för mer professionella användare - har själv haft turen ibland att få tala med någon på supporten som troligen är för duktig för att sitta där. Då brukar det bli riktigt trevligt att få hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

WALLOFTEXT

Mm... nu på morgonen har jag 170mbit precis som vanligt. Comhem är fan största skämtet någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag har under hela tiden jag haft er router/modem (CG3100) haft problem med den trådlösa uppkopplingen till min mobil (Samsung galaxy s2).

Uppkopplingen i sig fungerar bra och att surfa eller göra internet-relaterade saker på telefonen fungerar. MEN, när man använder sig av appar som "WhatsApp" för att skicka och ta emot meddelanden så verkar det som att när telefonen varit inaktiv en stund, kan skilja allt mellan 10 och 30 min så går kopplingen ner. Dvs att man får inte meddelanden som skickats på en gång, utan det kan dröja upp till 10-15 minuter innan den "kopplar" upp igen och 10 meddelanden kan trilla in på en gång.

Har samma problem med att mina mejl ska synkas och ge mig en notifikation på att det landat ett nytt mejl.

Hittade för en stund sedan funktionen Power Save Support under Wi-Fi Multimedia-inställningarna. Har nu stängt av den funktionen, låtit modemet stå strömlöst några minuter. Problemet kvarstår.

Har inga problem med andras trådlösa, förutom de vänner jag har som också använder sig av ComHem och CG3100. Jag vet att flera har problemet och har kollat igenom tråden så gott jag kunnat (senaste 20 sidorna). Sökt i tråden, men inte hittat något vettigt.

Skulle vara väldigt skönt att få till en lösning på det här så man slippar leta fram en gammal router (som borde vara betydligt sämre) och koppla in den och köra via den.

Tack på förhand!

Testat utan NAT? Låter som samma fel som endel får med VPN dvs att sessionen timear ut. Fungerar det utan NAT måste du göra någon typ av portforwad i modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2
Skrivet av golvmopps:

Tja!

Så här ser det ut i stortsett varje söndag, betalar för 200/10 - 499kr/mån dvs. Och detta får man!!

http://i.imgur.com/KUtpH.png

Tänkte tanka black ops II ikväll ... men de lär de inte bli.

Comhem supporten:

Startat om modem? Svar: Ja
Provat stänga av NAT? Svar: Ja
Provat koppla egen router efter CG3100? Svar: Ja
Samma hastigheter via trådlöst? Svar: Ja

Comhem supporten säger: Det är något fel på din dator, prova installera om den.

Svar: Har flera datorer samma hastighet där samt i telefoner

Byter tilll BBB 40/10 VDSL2 istället

Hej,

Vänligen kontakta oss genom formuläret här nedan så vi får hjälpa dig vidare i felsökningen. Du behöver inte skriva ett långt ärende till oss. Skriv bara hur och när du upplever problemet, vad som testats och vilket operativsystem du har på de datorer du testat med.

https://www.comhem.se/comhem/kundservice/social-media/-/70280...

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk

Halloj.

Har flera år använt ett och samma bredband via comhem och nu tyckte jag de var dags för uppgradering. Valde 100/10 och funkar gör de men hastighetsresultaten är lite låga. Sitter på ett äldre modem från comhem och jag tänkte att de kanske är därför hastigeten är låg (får ut cirka 25/9) och de jag undrar är om detta nya sortens modem ingår i uppgraderingen så att jag kommer få de gratis eller är detta något jag måste beställa?

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade till 200/10 brann mitt modem upp efter 3 dagar.. Dom skickade ut ett nytt höghastighetsmodem iförsig samma modell men denna var väl nyare version och hade fler ventilationshål. hihi

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av ObviouslyGod:

Halloj.

Har flera år använt ett och samma bredband via comhem och nu tyckte jag de var dags för uppgradering. Valde 100/10 och funkar gör de men hastighetsresultaten är lite låga. Sitter på ett äldre modem från comhem och jag tänkte att de kanske är därför hastigeten är låg (får ut cirka 25/9) och de jag undrar är om detta nya sortens modem ingår i uppgraderingen så att jag kommer få de gratis eller är detta något jag måste beställa?

Om du har ett Cisco-modem så bör du får ett Netgear CG3100 när du uppgraderar till Bredband XXL 100. Skulle Comhem missa detta får du påminna dem.
Vill minnas att Cisco-modemen bara ingick i 10 och 30 Mbit/s bredband från ComHem. Nu skickar ComHem Netgear CG3100 till alla nya kunder oberoende av hastighet.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Om du har ett Cisco-modem så bör du får ett Netgear CG3100 när du uppgraderar till Bredband XXL 100. Skulle Comhem missa detta får du påminna dem.
Vill minnas att Cisco-modemen bara ingick i 10 och 30 Mbit/s bredband från ComHem. Nu skickar ComHem Netgear CG3100 till alla nya kunder oberoende av hastighet.

Jo du har rätt. Kontaktade comhem och dom ska skicka ett annat modem. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testat utan NAT? Låter som samma fel som endel får med VPN dvs att sessionen timear ut. Fungerar det utan NAT måste du göra någon typ av portforwad i modemet.

Det har jag inte gjort. Vad innebär det mer exakt? Stänger man av brandväggen då? (Vilket leder till att risken för virus/trojaner är större, eller?)

Vet väldigt lite om portforwarding, men vore skönt att få hjälp med problemet!

Tack för svaret!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Det har jag inte gjort. Vad innebär det mer exakt? Stänger man av brandväggen då? (Vilket leder till att risken för virus/trojaner är större, eller?)

Vet väldigt lite om portforwarding, men vore skönt att få hjälp med problemet!

Tack för svaret!

Nja brandväggen i modemet slås naturligtvis av men med NAT av slås också routerfunktionen i modemet av. Har man hyffsat antivirus/brandvägg på enheterna bakom spelar det ingen roll.

Kan tyvärr ej tipsa om hur man gör en portforward i ditt fall. Man måste veta vilka portar som applikationen använder vilket bör stå på tillverkarens hemsida. Att slå av NAT är bara för att se om det ens är det som strular till det.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nja brandväggen i modemet slås naturligtvis av men med NAT av slås också routerfunktionen i modemet av. Har man hyffsat antivirus/brandvägg på enheterna bakom spelar det ingen roll.

Kan tyvärr ej tipsa om hur man gör en portforward i ditt fall. Man måste veta vilka portar som applikationen använder vilket bör stå på tillverkarens hemsida. Att slå av NAT är bara för att se om det ens är det som strular till det.

Är fortfarande osäker på om man vågar stänga av NAT utan problem?

Däremot kom jag på att jag testat lite med port forwarding och hittade lite fler portar nu som jag öppnat till mobilens IP. Ska se om något av det fungerar, men kanske meningslöst om NAT fortfarande är påslaget?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Är fortfarande osäker på om man vågar stänga av NAT utan problem?

Däremot kom jag på att jag testat lite med port forwarding och hittade lite fler portar nu som jag öppnat till mobilens IP. Ska se om något av det fungerar, men kanske meningslöst om NAT fortfarande är påslaget?

Nä med NAT avslaget så behöver man inte ens grejja med portforward...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nä med NAT avslaget så behöver man inte ens grejja med portforward...

Okej, verkar dessvärre inte fungera med att öppna de portar jag försökt.

Får testa att stänga av NAT någon dag helt enkelt. Sitter på 2 burkar nu varav den ena varken har antivirus eller brandvägg igång, så får testa det utan den någon dag helt enkelt

Tack!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Tror inte jag orkar med ComHem mycket längre till. De har monopol i mitt hus så jag måste gå genom telejacket/mobilt där det inte går att få i närheten av samma hastighet. Förövrigt är folk som påstår att det inte är monopol störda eller jobbar för ComHem, det kan jämföras med att bara kunna ha vatten över 30 grader i kran med ett visst företag i sin lägenhet. "Vadårå du kan ju ändå ha vatten liksom! Duuuuhrhgh".

De har mycket högre priser än andra företag eftersom typ 90% av deras kunder inte kan välja något annat, resterande 10% har ingen vänster hjärnhalva.
När jag flyttade in tog det över ett år innan de fixade internet ordentligt så att det inte stängdes av i 10 minuter minst en gång per dag. Dessutom är det helt omöjligt att förklara problem för deras kundtjänst då de varje gång man säger att man gjort ALLT de begär av en (inklusive ominstallation av windows, testning av andra operativsystem och datorer) blir skickad till någon annan som ber en göra om precis allt istället för att göra en jävla felsökning i sitt system vilket i slutändan hittar felet nästan omedelbart i typ 90% av fallen. Och även när de "fixat" problemen så kommer det tillbaka. Ville inte komma hit och hjälpa mig. Ville inte byta ut mitt modem. Ville inte vara trevliga och hjälpsamma mot sina kunder då de vet att jag bor i ett comhem-hus och inte kan byta.
Frågade om jag, då min bindningstid är slut, kunde få 199kr i månaden i 3 månader samt ett nytt modem eftersom det gamla är kaputt. Vad svaras? "Nej, det gäller bara våra nya kunder. Du kan få ett nytt modem för 295kr + 99kr frakt om du vill?". För det första. Ska jag seriöst behöva säga upp mitt abonnemang, vänta 3 månader och sedan beställa om för att få lite förmåner. För det andra. 99kr frakt är bland den dyraste frakten jag någonsin hört talas om för något som väger mindre än en genomsnittlig bok.
Sen vill killen inte hjälpa mig fixa mitt befintliga modem heller. Skitkul comhem. Det är så bra att ni uppenbarligen har kundtjänst med en gemensam årslön på 2kr vilket gör att den suger.

Vidriga jävla blodiglar är vad ni är.

Jag tror att jag vägrar den här skiten och tar ett bredband i telefonjacket trots att priset är nästan detsamma som 100/10 hos ComHem och hastigheten är en fjärdedel. Jag slipper i alla fall hantera dessa hemska människor.

"Grattis du bor i ett ComHem-hus" my ass.

Permalänk

@ Traesket,,kan bara hålla med,efter att betalat ca1150:-/mån i 3 år,har jag sagt upp mitt craphem,HD tv funkar inte,videobutiken funkar inte,spela musik (digster) funkar inte,internet (aka inte-nät),svajigt,mellan 18:30-20:30 ca VARJE dag,ospelbart online pga lagg attack big time,övrig tid;lotto om de e ok,modem som ska startas om 1-20 ggr om dagen,för att inte nämna den fantastiska supporten, med som alla vet "byt kabel" "byt ditten,byt datten" "starta om bla bla bla", hade craphem fått bestämma hade jag köpt nya kablar för ca 280k vid det här laget,jag har för länge sedan tappat räkningen på antal samtal till denna support,men märkligt nog så är dom alltid lika oförstående när man ringer"ser inte du anmält tidigare" nu blire BBB adsl eller whatever,Com aldrig Hem till mej igen

*rage* over out

Permalänk
Medlem

När blev det ett monopol för att DU inte vill acceptera en lägre hastighet via en annan tjänst? Så om Bredbandsbolaget drar in 10gbit i varje lägenhet i sverige men det fungerar kass så har dom monopol för att säg telia bara kan leverera 200 där? Sämst resonemanget jag hört. Folk nuförtiden vet inte vad ett monopol är för något och slänger det utrycket till höger och vänster. Det är enbart ett monopol om operatören stängt möjligheten för andra operatörer att leverera till eran fastighet. Det har ingenting om hastighet eller via vilken typ av nät det gäller mer än att comhem är ensam att leverera i koaxen där ingen annan ens är intresserad att hålla på. Har man möjlighet att få adsl jämte comhem så är det så långt ifrån monopol man kan komma.

95% av sveriges befolkning kan välja mellan 2 till flera operatörer. Där jag bott tidigare hade jag comhem/telia/bredbandsbolget att välja på för att inte tala om alla mobila leverantörer. Sedan är det ens egna val om man inte godtar säg 8/1 via någon av de andra teknikerna.

Det märks att vissa inte varit med på 14.4baudtiden helt klart. Trodde själv aldrig att jag skulle stå ut med sämre än 100/10 då jag flyttade senast men är nu nöjd med mitt 24/1 som går i ca 16/1,5. Vad är skillnaden? Jo det tar lite längre tid. Ja wopptidoo lixom. Det tar 1h att få ner en film istället för 10min. Big diffrence? Vi sover endå bort 8 timmar per dygn. Lite framförhållning så går det bra.

Resten håller jag med om, i sådana fall kan comhem klart vara mer behjälplig.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

När blev det ett monopol för att DU inte vill acceptera en lägre hastighet via en annan tjänst?

Ett monopol är en marknad med en enda producent och flera konsumenter. ComHem är de enda som har rätt att leverera koaxialt bredband till mitt lägenhetskomplex eftersom de skrivit avtal med föreningen, inte med slutkund (dvs jag). Utbudet för koaxialt bredband är med andra ord BARA ComHem, EN producent. De har med andra ord monopol på all hastighet över typ 25/10(Om ens det).

Jag säger inte att de har monopol på bredband för nej, de har de inte. Förstår du nu? Och att det var sämre förr är verkligen inget argument. Jag var med då, och ja det sög. Och ja det är bättre nu. Det betyder inte att det kan bli bättre för guds skull.

Permalänk

Jag har en com hem anslutning med router Cisco EPC2425. Jag skulle vilja byta IP adress och lagt mycket energi på detta. Har t.ex. stängt av modemet 24 timmar plus, byt MAC adress på min persondator. Inget har hjälpt, problemet är att man inte kan byta MAC adressen på routern. Jag har bestämt mig för att skaffa en router där det går att byta MAC adressen. Då undrar jag om någon känner till en sådan router?