Snälla svara, har jag filat sönder grafikkortet:(

Permalänk
Avstängd

Snälla svara, har jag filat sönder grafikkortet:(

Jag följde en guide för att på bästa sätt kunna överklocka mitt Asus GF4 Ti4200 kort.

Började med att kolla om coren var skev, det var den. Jag köpte extremfint sandpapper och började fila tills den blev bra.

Nu flimrar all text hela tiden, även vid uppstart i bios och i windows. Är det bara att acceptera fakta att jag har filat sönder något eller kan det finnas någon lösning?

Edit: HELVETES JÄVLA SKIT, SATAN JÄVLAR...var fattig redan tidigare:(

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

Har svårt o tro att du har lyckats fila sönder din core. Du har då haft jävligt tur om du har lyckats skrapa bort tranistorer och kortet fortfarande "fungerar"

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Haha, sorry men klant
Varför..lär ju inte precis vara core du behöver slipa iförsta taget utan snarare bättre kylning?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Har svårt o tro att du har lyckats fila sönder din core. Du har då haft jävligt tur om du har lyckats skrapa bort tranistorer och kortet fortfarande "fungerar"

'

Tycker också att det verkar osannolikt, vad kan vara fel då. Bilden flimrar och i windows får man lila, gröna, röda sjuka konstiga streck (oc-buggar i 3dm2001 ser d ut som). Måste veta hur jag kan "fixa" detta...

HJÄLP!

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

Har du rengjort kortet ordentligt efter sandningen? Dvs är du säker på att det inte ligger en massa tjaffs över kortet som ev. sluter några kretsar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bar0n
Haha, sorry men klant
Varför..lär ju inte precis vara core du behöver slipa iförsta taget utan snarare bättre kylning?

Hmm, den tackar vi för.

Följde som sagt en guide, slipningen av coren skedde i samband med utbyte till en fet kylfläns. Den var lite skev (som de flesta är).

Klantigt vet jag inte, övermodigt kanske. Litade på guiden. Men vad i helvete kan vara fel då?

Som sagt all text flimrar något fruktansvärt...man märker att kortet är halvdött:(

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangeunderscore
Har du rengjort kortet ordentligt efter sandningen? Dvs är du säker på att det inte ligger en massa tjaffs över kortet som ev. sluter några kretsar?

Nej det har jag visserligen inte gjort, jag tejpade dock över i princip hela kortet med eltejp för att undvika "slabb". VIsst finns det väl något man kan doppa hela grafikkortet i för att tvätta skit etc eller...kan ju faktiskt vara detta...äntligen ett tips (tvivlar dock tyvärr)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dammsug kortet. Minsta kopparkorn från coren kan kortsluta saker på kortet och framkalla flimmret.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Dammsug kortet. Minsta kopparkorn från coren kan kortsluta saker på kortet och framkalla flimmret.

Okej, ska givetvis prova detta. Om det inte funkar dock, visst finns det en lite råare metod som att sänka hela kortet i något?

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLS

Nej det har jag visserligen inte gjort, jag tejpade dock över i princip hela kortet med eltejp för att undvika "slabb". VIsst finns det väl något man kan doppa hela grafikkortet i för att tvätta skit etc eller...kan ju faktiskt vara detta...äntligen ett tips (tvivlar dock tyvärr)?

Köp en burk elektronikrengöring àla sprayflaska från biltema.
Det är nån slags alkoholbaserad spray som dunstar fint efter ett tag, bara å börja tvätta me de å sen trasa el dylikt som inte luddar å inte ger statisk el..

Permalänk
Avstängd

du klockar väl inte kortet så att det blir konstig p.g.a. det?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sett nåt rengöringsmedel för kretskort på sprayburk, men kommer fan inte ihåg vart.
Dammsuga som Sundelin föreslog kan resultera i statiskelektrositet som är mindre bra.
Om du inte hittar nåt rengöringsmedel så knalla in till en TV-repratör, där borde dom ha nåt lämpligt medel för rengöring av kretskort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej, ska givetvis prova detta. Om det inte funkar dock, visst finns det en lite råare metod som att sänka hela kortet i något?

/NiLS

asså, dammsug inte kortet med dammsugare!

låter som du tänker göra det!

det e farligt, mycket stor esd risk från den farliga dammsugaren!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har pajjat 2 stycken gf 4 ti, mina symptomer överrensstämmer med dina...men det kan oxå vara så att det sitter smuts mellan pin:sen på ett minne eller nåt, då kan det bli flimmer ( vart det när jag hade lite vatten som kortslöt) ta o gör rent kortet riktigt jävla noggrant, typ bada det i t-sprit eller nåt och torka å putsa länge så blir det nog bra...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly

Nej, skippade det. Sitter här ledsen och ensam och putsar med örontops och aceton. Dammsugare funkar säkert också fast på håll...om det är damm man vill åt.

Ska ordna sån där sprayburksgrej om detta inte funkar...tror fan jag kan ha slipat sönder coren, verkar konstigt men bliden är helt sjuk, bokstäverna byter ordning i BIOS tillochmed:(!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangeunderscore

Köp en burk elektronikrengöring àla sprayflaska från biltema.
Det är nån slags alkoholbaserad spray som dunstar fint efter ett tag, bara å börja tvätta me de å sen trasa el dylikt som inte luddar å inte ger statisk el..

Var det så simpel att det var biltema jag har sett det?:o

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
Jag har pajjat 2 stycken gf 4 ti, mina symptomer överrensstämmer med dina...men det kan oxå vara så att det sitter smuts mellan pin:sen på ett minne eller nåt, då kan det bli flimmer ( vart det när jag hade lite vatten som kortslöt) ta o gör rent kortet riktigt jävla noggrant, typ bada det i t-sprit eller nåt och torka å putsa länge så blir det nog bra...

Haha...en man med erfarenhet;)

Mmm sitter med aceton och pular nu...vore bra illa om kortet pajjade nu såhär inför julhelgen när man är ledig och har tid med CS och andra roligheter.

Edit: Får jag inte igång kortet omg (imorron) behöver jag ett billigt men hyfsat grafikkort tills vidare, vad bör jag köpa (ca 1000 kr).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

fan vad tråkigt.. jag hade oxå varit ledsen... men hur såg coren ut då?? såg den "skadad" ut..

det e en bra ide att rengöra så gott du kan, rengör i agp porten oxå, o kolla så att det inte e något skit i den! och stäng av all klockning på hela systemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nog är det lugnt.. jag damsuger då datorn lite då o då när det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

fan vad tråkigt.. jag hade oxå varit ledsen... men hur såg coren ut då?? såg den "skadad" ut..

det e en bra ide att rengöra så gott du kan, rengör i agp porten oxå, o kolla så att det inte e något skit i den! och stäng av all klockning på hela systemet

Coren ser super ut, hade ju putsat på den (och den nya flänsen) i närmare två timmar:)

Klocka har jag inte hunnit ännu....tänker inte ens prova när det ser ut som det gör nu. Trevligt med lite medlidande;)

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

HUR SKA JAG TOLKA DETTA???

Nu efter ganska snabb med ändå noggrann rengöring flimrar inte bilden längre. Allt har dock en mkt underlig färg.

DETTA BORDE BETYDA ATT DET ÄR SKIT PÅ KORTET SOM ORSAKAR FEL ELLER???

/NiLS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

HUR SKA JAG TOLKA DETTA???

Nu efter ganska snabb med ändå noggrann rengöring flimrar inte bilden längre. Allt har dock en mkt underlig färg.

DETTA BORDE BETYDA ATT DET ÄR SKIT PÅ KORTET SOM ORSAKAR FEL ELLER???

/NiLS

Jag fick en massa skumma färgbuggar då det låg en mutter på grafikkortet. och allt eftersom muttern vandrade runt på kortet så fick jag nya fel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hm. Jag lyckades paja mitt GF 256 genom att min nya fläns _lossnade_, märkte det när den hängde sig troligen ett tag senare. Det kortet dog, blev också helkörda bokstäver osv...
Var länge sen nu dock. Lånade en polares Voodoo2 då, köpte ett GF2 ett tag senare. Inte så värst lyckat dock...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Men SATAN I HELVETE!

Rengjorde kortet i en timme noga som bara den. Nu har jag fått ännu större buggar i grafiken än någonsin....buääääh:(

Vad fan ska jag göra?

/snyftande NiLS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt kortet bada i vatten ett tag, sen har du det i ugnen på 70C i några timmar. Fast det kanske är lite väl

Permalänk
Medlem

aceton är nog inte att föredra när det gäller elektronik och kretskort. Det är lite väl starkt och kan lätt skada tunna trådar i kretskortet.

Visa signatur

[font="courier"] Handla hos itbutikken.dk och få sakerna gratis!! [/font]

Permalänk

är det inte flänsen som glappar då ?
ta bort o sätt dit flänsen osv..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Har du kollat kabeln till monitorn? Rör på den och kolla om den är glapp eller kolla stiften i kontakten.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Att det först blev bättre och sen värre kan bero på två saker:
Ett: Du lyckades först tvätta bort, och nu har acetonet skadat nån komponent.
Två: Du har kopparflisor på kortet, som du först råkade flytta till ett ställe där de inte gör så mkt skada, och nu har du flytatt dem till ett värre ställe.

Jag tycker alternativ två låter troligast, låt kortet torka, och sen försöker du hitta nått ställe med tryckluft och blåsa på kortet försök blåsa under core och under minnena så att ev flisor försvinner.

Använd inte rengöringsmedel som innehåller oljor.