Permalänk
Medlem

Gav upp alla försök att köra Ubuntu på min förra laptop med en E-450. Bara långsamt och HD-video flöt aldrig helt 100. Nu sitter jag på en i5a ivy bridge med den integrerade grafiken och skillnaden är som natt och dag. Betydligt snabbare och mer responsivt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

jag kör ubuntu på min dotters p4 funkar bra, lite segt öppna proram dock,
min andra dotter kör ubuntu på en core 2 duo och där rockar det på riktigt bra.

så vill nog säga senaste ubuntu även om det är mycket grafik krävande är snabbare en window,
dock måste man ha rätt/riktiga drivarna för att det ska funka bra annars segar det ordentligt,

kör du ubuntu 12.10 funkar inte amd drivarna 12.10 utan du måste köra in beta drivarna 12.11 då funkar det klockrent,

kör du ubuntu 12.04 så kan du köra amd drivare 12.10

lycka till och allt finns lätt att hitta på internet bara använda google,,

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått in drivrutinerna i 12.04 men jag har problem med att den säger att min 52 tums panasonic tv är en 32 tums tv med max res på 1200 så jag kan ju fan inte använda den ritkigt ändå. Någon som har nått tips? Ger snart upp och kör in Windows igen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Nu har jag fått in drivrutinerna i 12.04 men jag har problem med att den säger att min 52 tums panasonic tv är en 32 tums tv med max res på 1200 så jag kan ju fan inte använda den ritkigt ändå. Någon som har nått tips? Ger snart upp och kör in Windows igen.

Har du varit inne i Catalyst och kollat? Kolla under bildskärmshantering. Kan du ändra upplösningen där?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Inaktiv

Kom ihåg att man alltid kan installera Cinnamon-skrivbordsmiljön som är bekant från t.ex. Linux Mint också i Ubuntu, om man inte gillar Unity :).

Permalänk
Medlem

min dator hittar min tv som en 32" också men gör ingen skillnad på upplösningen är ju bara ändra det,
men teta nya beta drivarna funkar klockrent.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ändra för då får jag error om att upplösningen inte stödjs och köra jag en spegling av skärmen så blir tvn bara svart.

CCC? Finns det?

Jag har installerat amd proprietary fglrx driver via get additional drivers under settings. Finns även en amd proprietary fglrx driver update där men den funkar inte för det får jag error att den inte kan installeras.

Har laddat ner den senaste drivern från ati men försöker jag köra den så får jag att det redan finns en driver installerad som måste tas bort innan.

Nu flyter det på iaf men kan jag inte få in tvn som den ska så blir det Win igen.

XBMC kan inte heller identifiera en jefla massa film mappar och säger att dom är tomma trots att dom inte är det.

Aja all hjälp är uppskattad.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kan inte ändra för då får jag error om att upplösningen inte stödjs och köra jag en spegling av skärmen så blir tvn bara svart.

CCC? Finns det?

Jag har installerat amd proprietary fglrx driver via get additional drivers under settings. Finns även en amd proprietary fglrx driver update där men den funkar inte för det får jag error att den inte kan installeras.

Har laddat ner den senaste drivern från ati men försöker jag köra den så får jag att det redan finns en driver installerad som måste tas bort innan.

Nu flyter det på iaf men kan jag inte få in tvn som den ska så blir det Win igen.

XBMC kan inte heller identifiera en jefla massa film mappar och säger att dom är tomma trots att dom inte är det.

Aja all hjälp är uppskattad.

Kan tyvärr inte hjälpa till med ATi-problemen, men XBMC (Eden) via paketinstalleraren har inte stöd för RAR:ade medier, om det är de som är tomma, så där får du kompilera på egen hand eller packa upp filerna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag gillar inte Unity heller. Mint känns betydligt mer intuitivt för en gammal windows-användare som mig.

Sen är det en rejäl inlärningskurva oavsett vilket Linux man än väljer.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Först och främst: Fixa in drivrutinen till grafikkortet. Ge oss mer detaljerad information, såsom felmeddelanden och vad exakt det du har försökt. Därefter kan vi hjälpa dig. Att bara komma med" det fungerar inte" räcker inte.
Vilket grafikkort/chip är det som sitter i maskinen?
Vilka paket har du försökt installera, och med vilken metod?
Vilka konfigurationsfiler har du uppdaterat?
När väl alla drivrutiner är på plats och aktiverade, kommer du att uppleva en rejäl prestandavinst.

Sedan är det bra att ha i åtanke att Ubuntu med Unity är extremt resurskrävande. Till och med till en punkt där många moderna datorer går på knäna. Folk "dissar" inte Unity bara för att det är roligt. Det finns anledningar till varför många undviker Unity.
Ja, till och med att ett fullblåst KDE flyter på mycket bättre än Unity. Så illa är det.
Först när man har ett högpresterande grafikkort och en rejäl processor, kommer Unity att flyta på bra.
Så som andra säger, är det bättre om du kör med en miljö som inte är fullt så krävande, såsom XFCE.

Du behöver inte ominstallera hela Linux-distributionen för att byta. Det räcker med att du installerar XFCE meta-paket, för att få in XFCE-miljön, och sedan byter du till XFCE vid inloggning.
http://www.psychocats.net/ubuntu/xfce

Du verkar ha bra koll och verkar hjälpsam. Se mitt tidigare inlägg för mitt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aj otur, AMD är hitt och miss på Linux fortforande, skulle inte rekomendera att köra in Ubuntu på en maskin med AMD grafik kort innan dom får tummen ur arslet och gör ordentliga Linux drivrutiner, om det nånsin kommer att hända. Linux körs bäst på Intel och Nvidia grafik kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scirocco:

Aj otur, AMD är hitt och miss på Linux fortforande, skulle inte rekomendera att köra in Ubuntu på en maskin med AMD grafik kort innan dom får tummen ur arslet och gör ordentliga Linux drivrutiner, om det nånsin kommer att hända. Linux körs bäst på Intel och Nvidia grafik kort.

Inget fel på processorerna. Det är bara grafikdelen hos AMD som är tveksam under Linux.
Själv kör jag med AMD processor och nVidia grafik. Det bästa av två världar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nvidia är ju inte helt klockrent heller, iom att de flesta distributioner slänger in Nouveau-drivaren oavsett om det stöder det aktuella kortet eller inte. Tycker dock den kommersiella drivrutinen är riktigt trevlig.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Vill du att det ska gå snabbt är det lättast att köra en lätt fönsterhanterare som flux-/openbox med eventuellt någon docka till.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Ubunto är rätt buggigt. Fönster crashar, laggar till ibland och allmänt segt gemfört med windows.