Windows Blue till sommaren, utan Start...

Permalänk
Medlem

Start - detta Windows 95-påfund är äntligen borta och folk gråter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Start - detta Windows 95-påfund är äntligen borta och folk gråter?

Hur hade det stört dig om det funnits kvar som alternativ för de som föredrar det? Folk har olika arbetssätt, så är det bara. Microsoft har i tidigare versioner varit väldigt försiktiga med förändringar och man har kunnat inktivera det man inte tyckt om. Men med Windows 8 vill man helt plötsligt detaljstyra hur folk arbetar. Det fungerar klockrent om man gillar just det sättet att arbeta, eller om man helt enkelt tycker att inställningar är jobbigt och man kör på det som är "default" oavsett se'n om det är bättre än det förra eller ej.

Själv satt jag med programhanteraren ända tills Windows 98 släpptes då jag inte var så förtjust i startmenyn i början, som ett exempel. Människor är olika och jag tror att Microsoft måste ta fasta på det om de skall lyckas med sitt nya koncept.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen mening att komma med ny version såvida man inte har något signifikant nytt att komma med för att upprätthålla intresset. Det vet såklart MS och det ska bli kul och se vad de trollar fram.

OSX lär uppdateras oftare, hur stora är förändringarna där från version till version?

Permalänk
Avstängd

förstår inte hur någon kan sakna windows startmenyn, om man har använt exempelvis cinnamon(linux) så förstår man. dock kommer högst 5% av användarna installare något alternativ(...) metro är det bästa som har hänt datorvärden sedan linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

förstår inte hur någon kan sakna windows startmenyn, om man har använt exempelvis cinnamon(linux) så förstår man. dock kommer högst 5% av användarna installare något alternativ(...) metro är det bästa som har hänt datorvärden sedan linux.

Fast Cinnamon-menyn ligger inte som en fet blaffa och tar upp hela skärmen. Jag tycker inte de två går att jämföra alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast Cinnamon-menyn ligger inte som en fet blaffa och tar upp hela skärmen. Jag tycker inte de två går att jämföra alls.

ja precis, då kanske fler lämnar det sjunkande windows skeppet. ärligt talat så tror jag nog att metro hade kunnat fungera bra som startmeny, vissa ändringar måste dock göras först. det är inte metro i sig som är problemet utan att microsoft vill tvinga folk att använda det vilket förstör pruduktiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

ja precis, då kanske fler lämnar det sjunkande windows skeppet. ärligt talat så tror jag nog att metro hade kunnat fungera bra som startmeny, vissa ändringar måste dock göras först. det är inte metro i sig som är problemet utan att microsoft vill tvinga folk att använda det vilket förstör pruduktiviteten.

Tvånget är också en av nyheterna i Windows 8. Tidigare har man ju kunnat göra lite som man vill - utan tredjepartsprogram.

Microsoft struntar helt uppenbart i företagskunder med Windows 8, och för hemanvändare och "gamers" är steam på linux en växande marknad, då det är nog sant det du säger.

Jag förstår verkligen inte hur de tänker. 2012 har varit året då fler och fler alternativ ploppat upp, och Microsofts svar på det är... en halvmessyr som polariserat den egna användarbasen som aldrig förr. Det är märkligt, minst sagt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tvånget är också en av nyheterna i Windows 8. Tidigare har man ju kunnat göra lite som man vill - utan tredjepartsprogram.

Microsoft struntar helt uppenbart i företagskunder med Windows 8, och för hemanvändare och "gamers" är steam på linux en växande marknad, då det är nog sant det du säger.

Jag förstår verkligen inte hur de tänker. 2012 har varit året då fler och fler alternativ ploppat upp, och Microsofts svar på det är... en halvmessyr som polariserat den egna användarbasen som aldrig förr. Det är märkligt, minst sagt.

Jag tycker att det är märkligt att du är så chockad. Själv är jag inte ett dugg förvånad. Det här snacket om Linux gäspar jag bara åt, det har låtit likadant i 10 år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det är märkligt att du är så chockad. Själv är jag inte ett dugg förvånad. Det här snacket om Linux gäspar jag bara åt, det har låtit likadant i 10 år.

Det vet jag inte om jag kan hålla med om. När Vista lanserades pratades det snarare om att stanna kvar på XP, vilket ju fortfarande är Microsoft. Men med Windows 8 vill Microsoft att vi lär oss ett nytt sätt att jobba på, vilket vissa gillar och andra inte. Det sträcker sig så mycket längre än "Några ändrigar som man kan ta bort via en inställning".

Sedan angående linux så är det så att om steam och dess spel kommer att fungera smärtfritt på linux så kan nog många tänka sig att byta, eftersom det tidigare har hetat att det är "krångligt och jobbigt att lära sig", men nu tycker många så om Windows 8 istället, och då kan man lika gärna köra något annat som funkar. KDE t. ex har ju något som liknar "start-menyn" i klassiska Windows, och för många är det nog en lägre inlärningströskel än att lära sig hur Microsoft har tänkt att Modern UI ska användas. Inte för alla, men för många.

Det är även annat som talar för att det är så. Om windows 8 är ett bättre Operativsystem för de flesta borde fler ha uppgraderat. Det kostar knappt 300Kr, migreringen är smidig och man kan behålla i princip allt från sin Windows 7-installation, så något är det ju som gör att folk inte riktigt är på samma tåg som Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

I slutändan är det ändå företagen och kommunerna som "bestämmer" om windows blev en flopp eller inte. Just nu ser det ju ganska mörkt ut då man inte hört om nått större företag eller kommun som migrerat till windows 8. Inte ens Microsoft själva kör ju windows 8 fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

I slutändan är det ändå företagen och kommunerna som "bestämmer" om windows blev en flopp eller inte. Just nu ser det ju ganska mörkt ut då man inte hört om nått större företag eller kommun som migrerat till windows 8. Inte ens Microsoft själva kör ju windows 8 fullt ut.

Nej precis. Många kommuner och landsting har precis blivit klara med utrullningen av Windows 7, och de lär ju inte vara jättetända på tanken att göra en utrullning till så här tätt inpå. Särskillt inte när operativet som ska rullas ut har ett helt nytt gränssnitt, och därmed medför utbildningtider utöver det normala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Visst undviker nog många större företag eller kommuner senaste Windows.

Citat:

"CONTEXT: Business users shunning Windows 8. Market watcher claims Microsoft's decision to pitch Windows 8 to consumers is to blame for low take-up by business users. The adoption of Windows 8 by business users is lagging behind that of its predecessor, according to new figures from analyst house Context. Contrary to figures released by the industry watcher shortly after the product’s launch, its findings show that sales of Windows 8 PCs are not keeping pace with those of its predecessor at the same point during its sales cycle."

Från http://www.itpro.co.uk/644773/context-business-users-shunning...

Det finns många anledningar till varför företag fortfarande väljer Windows 7 framför sin "uppföljare" Windows 8. Min gissning är att Metro har en viktig roll här, men kanske inte den enda.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Visst undviker nog många större företag eller kommuner senaste Windows.

Från http://www.itpro.co.uk/644773/context-business-users-shunning...

Det finns många anledningar till varför företag fortfarande väljer Windows 7 framför sin "uppföljare" Windows 8. Min gissning är att Metro har en viktig roll här, men kanske inte den enda.

Det enskilt största skälet till att ligga kvar med ett äldre system är att man sittet med en massa legacy kod och tjänster och att kostnaden för ett stort företag är enormt om saker börja strula på bred front. Jobbar själv på Ericsson, vi har precis gått över till W7.

Permalänk
Medlem

Blue är bara rykte än så länge. MS har inte sagt något officiellt om Blue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ska dom börja släppa ett nytt OS varje år nu med? Som folk ändå inte vill ha? Aja..

Uppenbarligen är det ganska många miljoner människor som vill ha det. Bara för att du inte är en av dem kan du inte dra alla över en kam.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inte intressant med ett os varje år om det enda det gör är att uppdatera på det sätt som sp tidigare gjort, man kan släppa en ny version när det verkligen är så mycket nytt att det är motiverat, men ms verkar mest desperata att få folk att hoppa på win 8 genom att dumpa priset och försöka få till ett som det verkar meningslöst system att sälja uppdateringar och buggfixar som ett "nytt" os, de verkar enbart vara ute efter att bli mer slutna och att mjölka användarna på mer pengar än tidigare, att bli applefierade är att gå åt fel håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Uppenbarligen är det ganska många miljoner människor som vill ha det. Bara för att du inte är en av dem kan du inte dra alla över en kam.

Det är garanterat lika många eller fler som INTE vill ha det. Är inte dom också folk?

OnT: är inte Windows 8 bara Windows 7 med Metro anyway? Några tweaks, visst. Men dom hade kunnat slänga in dessa tweaks i ett Service pack till Win7 istället/också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inte intressant med ett os varje år om det enda det gör är att uppdatera på det sätt som sp tidigare gjort, man kan släppa en ny version när det verkligen är så mycket nytt att det är motiverat, men ms verkar mest desperata att få folk att hoppa på win 8 genom att dumpa priset och försöka få till ett som det verkar meningslöst system att sälja uppdateringar och buggfixar som ett "nytt" os, de verkar enbart vara ute efter att bli mer slutna och att mjölka användarna på mer pengar än tidigare, att bli applefierade är att gå åt fel håll.

Precis. Man får vara bra fattig om man tycker att en uppgradering är för dyr, så det är inte priset som avskräcker folk. Och enligt flera av påhejarna här på forumet så fungerar ju Windows 8 ypperligt på befintlig hårdvara, så man behöver knappast köpa ny dator heller.

Så en relevant fråga till er som anser att Windows 8 är bättre än Windows 7 är ju: Eftersom Windows 8 är bättre, fungerar klockrent på befintlig hårdvara, är extremt billigt att uppgradera till, och inte är ett dugg svårt att begripa om man är normalbegåvad... Varför går det "sådär" med marknadsandelarna? Både Vista och Windows 7 gjorde trotts att bättre ifrån sig, fast än de båda var dyrare och använder ett UI som är förlegat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. Man får vara bra fattig om man tycker att en uppgradering är för dyr, så det är inte priset som avskräcker folk. Och enligt flera av påhejarna här på forumet så fungerar ju Windows 8 ypperligt på befintlig hårdvara, så man behöver knappast köpa ny dator heller.

Så en relevant fråga till er som anser att Windows 8 är bättre än Windows 7 är ju: Eftersom Windows 8 är bättre, fungerar klockrent på befintlig hårdvara, är extremt billigt att uppgradera till, och inte är ett dugg svårt att begripa om man är normalbegåvad... Varför går det "sådär" med marknadsandelarna? Både Vista och Windows 7 gjorde trotts att bättre ifrån sig, fast än de båda var dyrare och använder ett UI som är förlegat.

Varför Vista gjorde bra ifrån sig: Det var en stor ändring från XP, vilket gjorde att många ville byta
Varför Windows 7 gjorde bra ifrån sig: Vista var segt, medans Windows 7 var ett förbättrat vista i prestanda och de gjorde en klockren träff på ett bra operativsystem

Varför Window 8 inte gör lika bra ifrån sig ännu: Windows 7 är så extremt bra så folk inte känner samma press på sig att uppgradera från XP och Vista. Även om W8 är bra, så har folk W7 och stannar då vid det eftersom det egentligen inte finns några brister i det. Dock så ville Windows försöka att göra ett nytt Windows vilket är okej.

Jag tycker om Windows 8, men jag skulle troligtvis inte uppgradera om jag inte fick de gratis, inte hade Windows 7 eller om jag inte fick uppgraderingen för 139:-. Windows 7 är för stabilt, det är floppen för Windows 8. Alltså inte att Windows 8 är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är garanterat lika många eller fler som INTE vill ha det. Är inte dom också folk?

OnT: är inte Windows 8 bara Windows 7 med Metro anyway? Några tweaks, visst. Men dom hade kunnat slänga in dessa tweaks i ett Service pack till Win7 istället/också.

Det tror inte jag, men det är inget som varken du eller jag kommer kunna bevisa. I vilket fall så kan man inte säga "som folk inte vill ha" när det bevisligen finns folk som vill det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle vilja svara med en motfråga. Varför har XP fortfarande 45% av marknaden trots att det är från 2001, gammalt som gatan och Windows 7 är så mycket bättre?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle vilja svara med en motfråga. Varför har XP fortfarande 45% av marknaden trots att det är från 2001, gammalt som gatan och Windows 7 är så mycket bättre?

39% var det sist jag kollade, men det varierar väl beroende på vilken källa det handlar om. Att XP fortfarande är poppis kan ha många orsaker, men de största tror jag är:

Många stör sig på Aero

Innehåll på webben är för många viktigare än innehåll på PC'n, och sålänge folk har senaste versionen av sin favoritwebläsare är det oviktigt för dem med senaste versionen av Windows.

Många företag är "fast" med XP på grund av att de gjort sig beroende av IE6 med ActiveX-applikationer som bara funkar i den webläsaren.

Microsoft supportar det fortfarande, och det finns många som ogillar de förändringar som gjorts i gränssnittet, även om de är små.

De flesta spel funkar fortfarande med DX9 eftersom konsolvärlden handikappar PC-spelen,

Sedan finns det säkerligen fler skäl en så, men där har du några. Man stannar väl om man trivs, och om det är stabilt och så... Vista är ju nyare men har försvinnande liten marknadsandel idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har provat Windows 8 på en av mina före detta servrar i ett par månader nu och kan inte säga att jag föredrar det, krypteringsmöjligheterna var trevliga likaså funktionaliteten gentemot W server. Så om Blue fortsätter i samma stil så är det ingenting jag ser mig själv byta till faktiskt.

Att själva startmenyn är borta på både 8 samt Blue har jag faktiskt inte allt för mycket problem med, jag lägger dem program jag brukar använda pinnade på aktivitetsfältet/docka hur som helst, och resten kör jag via ctrl-r. Men alla dessa omvägar för inställningar osv som har introducerats samt programhanteringen är ingenting som jag kan stödja. Dock tillhör jag control-freak gänget som gillar att ha så mycket koll som möjligt på exakt vad som körs och hur (därmed måste jag säga att W8's taskmanager vill jag gärna ha importerad till W7).

Om Blue gör det möjligt att lättare modifiera operativsystemet efter eget tycke så kan jag tänka mig att haka på.

Problemet med Metro och det allmänna upplägget med W8 är att det ger samma känsla som en konsolportning, vissa funktioner och navigeringsmetoder ger verkligen intrycket av att det ska göras på touch. Och för dem av oss och mig personligen som inte gillar touch, ger detta känslan av att man använder någonting som inte är gjort för användning på PC plattformen ibland. Vilket för mig är en störande tanke.

En bra jämförelse kan vara inventorysystem i Skyrim. En ren PC-version av Skyrim hade kört en UI liknande Sky-UI, medans originalet ger känslan av en konsolport. Samma känsla gäller för mig iallafall med W8 på PC, där konsolen motsvaras av en surfplatta.

Jag tror även att ett problem är att jag och många andra är förankrade i det arbetssätt vi har använt nu i flera år. Det är hemma. Och sen kommer microsoft och börjar möblera om, så jag sätter mig helt plötsligt i dotterns barnstol istället för min sköna fotölj. Det är självklart att det känns obekvämt.

Om man vill ge arbetssättet som W8 och troligtvis framtida Blue använder en chans, så tror jag det är bäst om man gör det inom ett område där det nya arbetssättet faktiskt skiner. Exempelvis så har jag just nu testburken inkopplad till hembiosystemet, och Metro gör defentivit det trevligare att slå burken som HTPC på storbild.

Att det sedan för dem av oss som är lite mer konservativa kan krävas "omvägar" som detta för att bli bekväma med arbetssättet, kan jag inte se som positivt på något sätt faktiskt. Men det är ett bra sätt om man vill ge det en ärlig chans och upptäcka dem bättre delarna av OS'et, vilket gör att man så småningom kan acceptera dem ändringar man stör sig på. Hoppas jag.

Kort och gott så innehåller både W8 samt troligtvis Blue ändringar som i det stora hela är bättre än W7. Men att bara se dem statistiska fördelarna och nackdelarna är ohållbart. Det som väger tyngst är hur bra det -känns- för användarna att använda det, oavsett positiva och negativa förändringar. Och om en användare känner att det är klockrent, då är det klockrent. Och om en annan känner att det är värdelöst, då är det värdelöst. För dem personerna. Och det är just det som betyder någonting, för dem personerna.

Och att det är vad användarna tycker som avgör om dem kommer använda det eller inte, vilket i sin tur avgör hur stor konverteringen blir, är givet.

Jag tror vi kan samsas om en sak dock allihopa: Ett riktigt riktigt bra operativsystem/arbetssätt, hade inte delat in användarbasen i såhär pass skilda grupper.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ett enkelt svar är att många kör med det OS som dator har. Var det XP på den från början, ja då kör man XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Som sagt, det verkar ju sälja bra bland gamers iaf. Tänk om Windows Blue får DX12 också..

Skrivet av strejf:

Ja och både MS och Sony lär visa nästa konsolgeneration på E3-mässan i år. Där DX12 säkert är en del i MS variant.

Det är bara Microsoft som kör DirectX eller körde det på sin konsol tidigare, numera är allt närmare mot hårdvaran än vad DirectX kan bli. Sony kör sin egen variant av så OpenGL om man kan kalla det så numera också då de kör närmare hårdvaran numera också för att pressa ut mer av konsolen.

Tittar man på marknaden idag där DirectX11 inte är ens i närheten av att ta över inte ens 11.1 så kommer nog DX12 bara vara ännu ett försäljningsknep med fula bilder och ful marknadsföring som Microsoft gjorde under Vista tiden för DirectX 10

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om de menar allvar med appar och hela det köret gissar jag att de åtgärdat problemet med att det krävs en registerinställning för att ändra var appar installeras.

Det är ju ganska vanligt att folk köper 64GB SSD-enhet och installerar "bara windows" på, och gör man det så lär ju utrymmet ta slut rätt fort om tanken är att man ska installera "tusentals" appar som vissa hävdar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det värsta är att man säkert kommer behöva den nyaste Windows hela tiden också om man vill få tillgång till t.ex. nyaste DirectX osv. Väldigt dålig gjort av Microsoft enligt mig.

Dåligt av Microsoft att de inte vill upprätthålla gamla plattformar? De kanske borde sluta släppa nya OS-versioner helt och hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Inte konstigt att inte nån större organisation hunnit rulla ut Win 8 än.

Jag sitter som konsult på ett av Sveriges största industriföretag och här utvärderas Windows 8 och allt tyder på att nästa plattform kommer baseras på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miklon:

Inte konstigt att inte nån större organisation hunnit rulla ut Win 8 än.

Jag sitter som konsult på ett av Sveriges största industriföretag och här utvärderas Windows 8 och allt tyder på att nästa plattform kommer baseras på det.

Intressant, men utan något officiellt uttalande så tror jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Intressant, men utan något officiellt uttalande så tror jag inte det.

Nej, det är klart att det bara blir hörsägen när det kommer på ett anonymt forum så här, men jag tänkte i alla fall att det kunde vara intressant för diskussionens skull, sen får givetvis var och en bedöma om man tror mig eller inte.

Jag kan väl tillägga att jag arbetar nära den gruppering som sköter PC-plattformen, så det är inte så att jag hört det från nån som hört det i nåt fikarum någonstans.