Permalänk

Märklig upplevelse

Hej!

Igår när jag kom hem sent på kvällen skulle jag starta igång min dator vilket inte gick något vidare bra, fick inte det vanliga "pipet" som brukar signalera vid uppstart och skärmen var helt svart. Kunde alltså inte läsa något felmeddelande eller nå BIOS, antog att det var CPU:n eller moderkortet som gått sönder.
Började googla för att se om någon annan haft liknande upplevelser och hittade sidor där folk provat att ta ur minnen, diskar, reseta CMOS o.s.v.
Jag testade för att kunna utesluta detta och allt pekade på att det var något med moderkort eller cpu.

Nu kommer den delen där jag blir lite förvirrad.. Innan jag gav upp, sent igår kväll med datorn så stängde jag av nätaggregatet som är ett "Corsair TX 850W M 80+ Bronze Modulär" på baksidan(powerknappen). När jag nu i eftermiddags satte på nätaggregatet igen och prova att starta datorn så startade den upp som vanligt utan några som helst problem... Är det någon som vet om det finns nån inbyggd "säkring" eller liknande i ett nätagg för möjliga strömspikar eller liknande? Eller nån som har någon annan teori? Har hur som helst egentligen inte ändrat något mer än att slå av och på nätagget.

Tacksam för eventuell hjälp! Skulle kännas skönt att kunna sätta fingret på vad det kan ha varit ifall om något liknande skulle hända igen.

Permalänk
Avstängd

Det är en krets som styr vad som händer då du trycker på power. Det kan hända att den hänger sig. Jag faktiskt. Sen om du låter datorn vila helt strömlöst som kan den bli på bättre humör. Det har bara hänt mig med Asus mk. Har du Asus?

Permalänk
Avstängd

hände ofta för mig när jag hade min Socket 939 med ett Asus mobo.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas inbyggt överspänningsskydd i bättre nätagg, då måste de göras strömlösa innan de återställs.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Tack för svar alla!

lolight och thunderboy88: Jag har ett MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 med en i7a

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av paraziten:

Tack för svar alla!

lolight och thunderboy88: Jag har ett MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 med en i7a

Vadå funkar det nu?

Permalänk

Ja det har fungerat sen jag skapade inlägget, det handlade egentligen bara om någon hade en idé vad det rörde sig om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av paraziten:

Ja det har fungerat sen jag skapade inlägget, det handlade egentligen bara om någon hade en idé vad det rörde sig om.

Så vad var det för fel då?

Permalänk
Medlem

Det vet han ju inte till 100%, som du ser om du läser