Det finns en väldigt stor applikation i att program ser ut "ungefär på samma sätt", på så vis att en användare direkt förstår vad som är en knapp, vad som är en flervalsbox, etc. Visst fattar man det säkert snabbt ändå med en egen konstruktion, men det handlar om att en användare utan att behöva tänka på det blir en del av gränssnittet, vilket är en stor del i vad som definierar ett "bra" gränssnitt. Det finns en anledning till att mer eller mindre alla stora program strävar efter att använda menyrader och en mängd andra gemensamma element som är likriktade genom hela operativsystemet/GUI-biblioteket.
Det om det, en annan aspekt är att det säkerligen är nyttigt att först lära sig att använda färdiga byggstenar i vanligen använda GUI-bibliotek. När man känner sig säker på hur man hanterar dessa så kanske det kan vara aktuellt att börja experimentera med egna konstruktioner, men jag tror det är ineffektivt inlärande att börja från andra hållet. Det finns gott om tankefällor att upptäcka även om man använder standardfunktioner