Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Avstängd

Tänker i all min rätt vägra betala den i civil-protest -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

jag kollar alldrig på tv och speciellt inte på svt, jag äger inte ens en tv i nuläget och och tänker fasiken inte betala för att jag har en dator.

Jag kollar aldrig på SVT så varför ska man betala?
Det borde inte få finnas lagar som denna. Man får väl helt enkelt bara betala för just den kanalen.
Så de som inte betalar kan inte titta på SVT.

Tittar man inte/använder inte en sak ska man heller inte betala för den.
Oavsett hur billigt det än är tänker jag inte tvingas betala för skit som jag inte ser på.

FUCK YOU SVT!

Permalänk
Medlem

SVT är ren skit, passar perfekt för pensionärer och de sm sitter hemma hela dagen, eller de som vill ha fint färgad propaganda. De sänder i valtid alltid extra mycket om vissa partier (70/30 programtid) och inte nog med det, oönskade partier som PP eller SD undviker man om möjligt att bjuda med om än de skulle ha mandat i frågan (EU/Riksdagen).

Ser ingen TV alls faktiskt, har ingen antenn sen vi flytadde och tänker inte sätta upp en heller. Så mycket skönare att spendera tiden med att se bra film/serier via netflix helt utan reklampaus och skit, eller lira med polarna på 360, eller läsa manga på mobilen eller böcker IRL. Man får så mycket mer kvalitétstid när man inte ser på TV

Permalänk
Medlem

Ja får se hur det här går, men skickade ett mail nu till SVT och hoppas på svar, vidarebefodrade även frågorna till Riksdagen, Moderaterna, Socialdemokraterna, Expressen, Aftonbladet, DN, TV4, datainspektionen och ja, en hel bunt med andra aktörer.
Nog för att jag vet redan att det är totalt verkningslöst, men försöka kan man alltid.

Detta var iaf mitt mail:

Hej SVT,

Jag vill ha svar på lite frågor om eran nya avgift:

1. Vad definieras som dator enligt er?

2. Hur kommer det sig då att en smartphone faller bort från dator listan, trots att den har samma komponenter som en dator har, fast i mindre format?

3. om jag har en 4", 5.5" och en 7" elektronikprodukt, alla dessa tre har Android som operativsystem, processor, minne, hårddisk, grafikkort, ljudkort, touchskärm och stöd för SIM-kort, är någon av dessa då en surfplatta?

4. Om jag då har en 27" elektronikprodukt med exakt samma uppbyggnad, är det då en dator?

5. Var går då gränsen för smartphone, surfplatta och dator? Skärmens storlek?

6. Men om jag då kopplar in min smartphone till en 27" datorskärm eller projektor samt mus och tangentbord, blir det då per automatik en dator eller är det fortfarande en smartphone?

7. Vad säger Adobe om att ni tar ut en avgift för att nyttja deras programvara?

8. Produkter om saknas stöd för flash eller som ni inte har släppt någon programvara till, ska dessa avgiftsbeläggas?

9. Om en elektronikprodukt med processor, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort kör ett operativsystem som inte kan ta emot eran material, är det fortfarande avgift på den?

10. är en spelkonsol avgiftsbelagd? Om inte, varför inte? Är samma komponenter som i en dator, en smartphone, en surfplatta, en mediaspelare, en server och ja, kanske t.om. ett kylskåp.

11. Persondatorer har funnits sedan slutet av 70-talet, datorns främsta uppgift har alltid varit en arbetsmaskin, men nu när ni ska sända SVT live så är inte en dators främsta uppgift
arbetsmaskin? Men en smartphones främsta uppgift är inte och kunna ta emot erat material?

12. Enligt lagen står det att om en produkt är avsedd för att ta emot TV ska denna beläggas med avgift, men sedan när är en dator endast avsedd för detta ändamålet?

13. Varför inför ni inte bara inloggning på eran hemsida där de som betalar för public service får hem inloggningsuppgifter på fakturan för att kunna ta del av SVT.

14. Vad ger er då rätten att ta ut en avgift från alla hushåll för att ni sänder ut erat utbud genom streaming och inte någon annan aktör? Dvs. om ett annat aktör sänder ut så kallad public service, stremat på nätet, får denna aktör även skicka ut fakturor för att folk kan besöka deras sida och se deras utbud? Eller har ni ensamrätt för detta?

Jag vill ha utförliga svar på dessa frågor.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Varför ska SVT ha betalt för min internetuppkoppling? Och hur i helvete kan man tillåtas göra såhär? Varför inte betald inloggning för alla som vill, ingen kan snylta och ingen behöver betala i onödan? Hur kan man ha pratat sig förbi en sån lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Vad snackar du om? Valdes inte av folket? Tror det är du som behöver "Googla, läsa Wikipedia eller repetera skolans historieböcker".
http://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_March_1...
http://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler%27s_rise_to_power

Vad han gjorde efter att han kom till makten är självklart mer tveksamt, men han valdes ju ändå på ett demokratiskt vis. Men det är klart, mot Goodwins lag och stråmän står jag mig ju slätt....

33% av folket är inte folkviljan. En Kansler, president, Förbundsordförande kan aldrig hävdas blivit vald i enighet med demokratiska principer sålänge denne inte har mer än 50% av rösterna antingen genom egen majoritet eller stöd partier. Det behövs inga historielektioner för att komma fram till den slutsatsen, lite mellanstadie matte räcker. Att Herr Hitler genom en koalition med ett parti lyckades kuppa sig till makten, ett parti som sedan förpassades till samma tillvaro som de andra gör inte saken bättre: räkneexempel:
Kalle har 33% av alla äpplen, Olle har 33% av alla äpplen och Lisa har 33% av alla äpplen
Om Olle och Lisa lägger ihop sina äpplen har de 67% tillsammans.
Hur många Äpplen har Olle?

Licensavgiften finansierar förvisso ett vettigt utbud och det finns ett behov av en icke kommersiell kanal, problemet är att SVT kommersialiseras och därmed fördummas då den inhemska svenska marknaden är för liten för att för att stramt nischade kanaler ska lyckas. men som sagt det kommersialiseras och fördummas till vägs ände. Vetenskapens värld handlar mindre och mindre om vetenskap och mer festliga prylar och soft news, precis som illustrerad vetenskap, en tidning som i början av 90-talet handlade om vetenskap och inte segways.
Jag känner mig allt mindre sugen på att bidra med pengar för att Sverige ska ha en kommersiellt obunden kommersiell kanal, jag behöver inte fler versioner av TV4, det behövs färre. Förövrigt verkar det inte solklart att det här kan fungera rent lagmässigt. Det finns ju givetvis en självklar lösning på problemet, Vill folk se fråga doktorn så får de göra det men jag som helst slipper se Belinda Olssson fläska runt och gagga på eller höra dårarna som bjuds in gaffla om saker som bäst nog skulle yttras i botten av en dasstunna så borde jag slippa det då det inte tillför något till någon och det enda av kvalite som sänds är köpt från franska, tyska, övriga nordiska länder. Inte läser jag någon svensk tidning heller, Skytteiansk Loser journalistik och tramsmässiga låtsas reportage är lika givande som tandläkarborr mot hjärnbarken.
Jag kräver dock inte att de tillfredsställer mina behov utan att de åtminstone rör sig bort från nonsens tjaffsologin och återgår till det som historiskt sett motiverat public service: Kvalité

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kraftigtorättvist.
Jag har aktivt valt att inte se något på svt eller köpa in en tvmottagare av någon form. Jag anser verkligen inte att kvaliten är hög nog samt att jag är bara intresserad av att se film ,som jag då köper.
Betalkanaler har ingen rätt att skicka dig en massa kanaler och se ta betalt för det så varför skall då svt få ta betallt bara för att dom får för sig att sända skiten via nätet? Tycker dom kan göra som tv4 play eller viaplay så vi som inte vill se eländet behöver betala för det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det är ju katastrof för större företag.
Inte helt ovanligt att dom har tusentals apparater/manicker som nu då klommer att bli licensbelagda.
Och om företag kanske kan få slippa undan på nåt vis så var dras gränsen där man slipper betala ?
Och kan enskillda företagare slippa undan ? (hallå kryphål då det är gratis att registrera en firma (?)).

För företag gäller det en licens per organisationsnummer och det ska fortsätta så.

Permalänk
Medlem

Alliansen - Vi sänker dina skatter, men ger dig fler avgifter!

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Men vad har Hitler över huvud taget med detta att göra?

Inte ett smack. Det var därför jag besvarade Hitler-inlägget med "Goodwins lag".

Permalänk
Medlem
Citat:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

En surfplatta, mobiltelefon eller dator är EJ direkt avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program. Den är avsedd för andra ändamål än webTV men kan i sekundärt syfte användas till det senare.

Citat:

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Inga problems med andra ord. Det finns ingen rimlighet i att kunna hävda att en dator eller surfplatta är gjord för att ta emot TV-sändningar i huvudsyfte. Kan tyckas att surfplatta borde hetat TVplatta med den logiken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Ja får se hur det här går, men skickade ett mail nu till SVT och hoppas på svar, vidarebefodrade även frågorna till Riksdagen, Moderaterna, Socialdemokraterna, Expressen, Aftonbladet, DN, TV4, datainspektionen och ja, en hel bunt med andra aktörer.
Nog för att jag vet redan att det är totalt verkningslöst, men försöka kan man alltid.

Detta var iaf mitt mail:

Hej SVT,

Jag vill ha svar på lite frågor om eran nya avgift:

1. Vad definieras som dator enligt er?

2. Hur kommer det sig då att en smartphone faller bort från dator listan, trots att den har samma komponenter som en dator har, fast i mindre format?

3. om jag har en 4", 5.5" och en 7" elektronikprodukt, alla dessa tre har Android som operativsystem, processor, minne, hårddisk, grafikkort, ljudkort, touchskärm och stöd för SIM-kort, är någon av dessa då en surfplatta?

4. Om jag då har en 27" elektronikprodukt med exakt samma uppbyggnad, är det då en dator?

5. Var går då gränsen för smartphone, surfplatta och dator? Skärmens storlek?

6. Men om jag då kopplar in min smartphone till en 27" datorskärm eller projektor samt mus och tangentbord, blir det då per automatik en dator eller är det fortfarande en smartphone?

7. Vad säger Adobe om att ni tar ut en avgift för att nyttja deras programvara?

8. Produkter om saknas stöd för flash eller som ni inte har släppt någon programvara till, ska dessa avgiftsbeläggas?

9. Om en elektronikprodukt med processor, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort kör ett operativsystem som inte kan ta emot eran material, är det fortfarande avgift på den?

10. är en spelkonsol avgiftsbelagd? Om inte, varför inte? Är samma komponenter som i en dator, en smartphone, en surfplatta, en mediaspelare, en server och ja, kanske t.om. ett kylskåp.

11. Persondatorer har funnits sedan slutet av 70-talet, datorns främsta uppgift har alltid varit en arbetsmaskin, men nu när ni ska sända SVT live så är inte en dators främsta uppgift
arbetsmaskin? Men en smartphones främsta uppgift är inte och kunna ta emot erat material?

12. Enligt lagen står det att om en produkt är avsedd för att ta emot TV ska denna beläggas med avgift, men sedan när är en dator endast avsedd för detta ändamålet?

13. Varför inför ni inte bara inloggning på eran hemsida där de som betalar för public service får hem inloggningsuppgifter på fakturan för att kunna ta del av SVT.

14. Vad ger er då rätten att ta ut en avgift från alla hushåll för att ni sänder ut erat utbud genom streaming och inte någon annan aktör? Dvs. om ett annat aktör sänder ut så kallad public service, stremat på nätet, får denna aktör även skicka ut fakturor för att folk kan besöka deras sida och se deras utbud? Eller har ni ensamrätt för detta?

Jag vill ha utförliga svar på dessa frågor.

Bra! Återkom ifall du får svar och ( citera gärna mig isåfall ).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shiru:

Har aldrig betalat TV-avgift i mitt vuxna liv. Kommer aldrig göra det.

Kommer aldrig betala denna TV-avgift för datorer och surfplattor heller. I helvete heller!

SVT är skit. Jag betalar inte för skit.

SVT=FACISTER!

Under vilken sten har du sovit? SVT = KOMMUNISTER!

Permalänk

Lägg ner svt det är ju ändå en riktig skitkanal. När sände dom senast något som var värt att titta på? Dom och tv4 går bort för mig.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

För helvete.. jävla blod sugare säger jag bara..

Fuck detta.. nästa gång dom knackar på, så säger jag att jag endast läser böcker och äger varken dator eller TV... Dröjer väl inte länge tills dom sätter "TV-licens" på böcker också...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

I-lands problem.

Helt otroligt att vi människor i ett I-land bryr oss mer om sådana här saker medan resten av vissa länder i världen lever i misär.

För den som redan betalar så är det ju redan inbakat så jag bryr mig inte så mycket. Jag betalar eftersom jag ser hellre ibland på SVT än dem andra kanalerna som det mest enbart är skräp. Däremot hade jag hellre sett en lägre avgift istället för ca 2500kr/år.

Till sist ni som säger det här är si och så dåligt. Sluta titta så är problemet löst. Eller så skulle jag gärna vilja se hur ni kommer fram till en bättre lösning som gynnar alla vilket jag inte tror någon här har någon direkt lösning.

Over and out från en som inte bryr sig.

Skönt att se någon med litet mer insikt.

Jag betalar TV-avgift med glädje ty SVT Play är bland de bästa saker som hänt på många år.

Permalänk
Medlem

sjukt att man ska pröjsa för nått man aldrig använt eller kommer använda svt sämsta skiten man kan titta på. Hade det varit för kanal 4 så han man iaf kunnat överväga å betala men svt come on!

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk

Sådana här saker måster få ett stopp. Detta är ingenting annat än rena rama diktaturfasoner. Jag har inte tittat på SVT sedan jag flyttade hemifrån för många år sedan. Samhället varken står eller faller med SVTs vara eller icke vara. Men icke desto mindre så sticker man upp ett finger i ansiktet på mig varpå man sticker ner den andra handen i min ficka och helt enkelt stjäl runt 2000 kronor av mig per år.

Jag kräks på detta. Det finns i och med detta ingen logiskt försvarbar anledning till att neka andra företag rätten till att sända mig en räkning varje månad eftersom de också finns representerade på nätet och erbjuder tjänster.

En del kanske tycker att detta är jättebra men hur resonerar man då? Vad hindrar andra från att med liknande tillgjorda argument yrka på att jag även skall betala dem för "viktiga" tjänster som jag inte har möjlighet till att blockera? Man kan inte hålla på att lägga upp massa tillkonstlade lagar och regler till höger och vänster med förklaringen att "även om inte du förstår varför så är detta nödvändigt" för då underminerar man ju hela tilltron på det demokratiska samhället. Det finns en sak som är långt mycket viktigare än detta dravel till dels argument dels "tjänst" som Sveriges radio nu försöker tuta i andra vuxna människor är så viktiga och det är personlig frihet. Det här är ju för fan rena rama Sovjet.

Några få talar om för den stora massan vad den vill ha varpå alla sedan tvingas till att betala. Är det såhär vi vill ha det i framtiden?

Permalänk

Betyder detta att privata företag som har en dator med internetuppkoppling också ska behöva betala denna värdelösa avgift? T.ex. byggföretag, elfirmor osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som tur är så behöver jag inte betala TV avgift.

I vårt hushåll finns det varken en Samsung TV, En hemmabyggd dator, Ingen Ipad 2, Inte någon iPhone 4 och inte heller en Nexus 4.

Motbevisa mig gärna Radiotjänst.

Men internetabbonemang / 3G / 4G har ni ändå registrerat på er? Tippar på att det kommer bli i stil med att så fort någon registrerar sig för ett internetabbonemang kommer leverantören, "enligt lag", skicka in detta till radiotjänst. Precis som när man köper en TV från Felgiganten.

Edit: Jag har för övrigt inte heller någon dator. Komponenterna i min signatur ligger lösa och i kartong........

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

33% av folket är inte folkviljan. En Kansler, president, Förbundsordförande kan aldrig hävdas blivit vald i enighet med demokratiska principer sålänge denne inte har mer än 50% av rösterna antingen genom egen majoritet eller stöd partier. Det behövs inga historielektioner för att komma fram till den slutsatsen, lite mellanstadie matte räcker. Att Herr Hitler genom en koalition med ett parti lyckades kuppa sig till makten, ett parti som sedan förpassades till samma tillvaro som de andra gör inte saken bättre: räkneexempel:
Kalle har 33% av alla äpplen, Olle har 33% av alla äpplen och Lisa har 33% av alla äpplen
Om Olle och Lisa lägger ihop sina äpplen har de 67% tillsammans.
Hur många Äpplen har Olle?

Nå, det är visserligen tveksamt om det räknades som den "allmänna folkvilkan", men man kan inte säga att det skedde på ett "odemokratiskt" vis. År 1933 fick NSDAP 44% av rösterna i tyskland. Socialdemokraterna kom tvåa och fick ca 18%. Jag ifrågasätter vilka "demokratiska principer" du refererar till när du säger att "En Kansler, president, Förbundsordförande kan aldrig hävdas blivit vald i enighet med demokratiska principer sålänge denne inte har mer än 50% av rösterna antingen genom egen majoritet eller stöd partier". Har du någon specifik källa som kan ses som en auktoritet på ämnet "demokratiska principer"? Din högstadielärare, FN eller kanske Wikipedia? Tips från coachen: demokrati betyder bokstavligen "folkets makt" och det finns inga tydliga definitioner. Om man ska gå efter din logik är alla val som inte till fullo respekterar minoriteter "odemokratiska". Vad är skillnaden mellan 44% och 51%, förutom 7 procentenheter? Ett till tips från coachen: majoritet betyder INTE "mer än hälften" (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Majoritet). Och dina "räkneexempel" är totalt orelaterade och löjeväckande. De har ingen betydelse i sammanhanget.

För övrigt kan jag rekommendera Alain de Benoists bok The Problem of Democracy (utgiven av förlaget Arktos) på ämnet demokrati. Jag motsätter mig inte demokrati i sig, men jag motsätter mig sättet som ordet och principen missbrukas i vårt samhälle.

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Ifall jag har en TV och monterar ut själva TV-mottagaren/antenn-ingången, samt lägger in en block i routern till att blockera all trafik till svt.se.
Bör jag inte då slippa betala tv-avgift efter som jag inte kan ta emot några sändningar från dom då min "TV" endast är en vanlig skärm och min dator saknar anslutning till SVT play?

Det är frågan, men som det varit tidigare har det inte räckt att montera ut mottagaren utan den skulle dessutom plomberas av auktoriserad radio/TVmontör.

Skrivet av blade80:

Jag förstår inte vad problemet är med att lägga avgiften på skatten istället. I princip alla hushåll har en tv eller dator/surfplatta så varför lägga massa onödiga löner till folk på radiotjänst som jagar sånna som inte betalar tv-licensen. Skit i dessa tjänster och beskatta skiten så slipper det vara ett sånt stort problem.

Så jäkla onödig tjänst att jaga folk som inte betalar om det går att lägga på skatten! Jag undrar hur många miljoner om år det kostar att ha anställda på radiotjänst som jagar folk och alla andra resurser som går åt.

Förslaget att finansiera via skatt har nyligen avslagits för att det då blir sämre med oberoendet eftersom makthavarna mer direkt kontrollerar skatteintäkter än avgifter via en stiftelse.

Skrivet av Vasadu:

Just i fallet demokrati tycker så anser jag inte att någon har rätt att ta ifrån mig den. Har man en annan åsikt... så kommer jag inte respektera den. Kommer något försöka tvinga mig att acceptera en ett icke demokratiskt styre av mitt land mig kommer jag kämpa emot med de medel som krävs.

Men TV-Licensen ligger på inget sätt utan för de demokratiska systemet. Bestäms av riksdagen hur de ska funka.

Det är klart att statsskicket alltid ytterst kan påverka allt men man försöker på så många sätt som möjligt minimera den möjligheten. Det är samma med objektiviteten hos public service, det går aldrig att vara helt objektiv, men det går att sträva dit och vara så öppen som möjligt för kontroll och kritik. Personligen tycker jag det är ett hyfsat betyg att man lika ofta hör kritik att de är vänstervridna som att de är högervridna

Permalänk

Man kan tillverka bomber i ett kök... Borde det inte finnas en avgift för det också? Eller för att man har en stekpanna? Det kan ju användas som mordvapen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Är det så "public service" och viktigt att alla ska åt det och betala för det borde det ju helt enkelt in på skatten. Förstår inte varför det ska krånglas till så oerhört?

Lever egentligen inte dåligt alls; har trots allt saker som TV och dator men vad gäller inkomst just nu ligger jag "på gränsen" och var tredje månad blir noterbart jobbigare just tack vare licensräkningen. Minns inte hur många år sen det var jag skaffade TV'n men mååånga tusenlappar har de fått av mig som faktiskt inte vill ljuga*.

Går inte komma undan att det känns surt att sitta och betala den räkningen med tanke på att jag aldrig suttit och sett eller hört deras utbud på TV, dator eller radio hemma. Blir inte bättre av att läsa vad som tydligen visas på dessa kanaler utöver ren viktig, neutral, reklamfri information och debatt men whatever. Å andra sidan poängterar andra vad som gynnar de flesta/alla med denna avgift/tjänst men då återkommer frågan, varför är det inte på skatten då?

* Kommer aldrig glömma det näst otrevligaste telefonsamtal jag nånsin fått. Hade flyttat hemifrån men inte skaffat egen TV ännu. Radiotjänst ringer och frågar om jag har en. Svarar ett ärligt nej.
Kärri- ...Den underbara damen säger "Du Joachim, det tror inte jag på." Vad i hela..? Ska man behöva ta sån skit, särskilt från folk med den ofattbara välsignelsen att kräva folk på pengar bara för möjligheten att ta del av deras tjänst vare sig man gör det eller inte och inte haft något som helst att säga om saken? För att inte tala om vilken "slippery slope" det tycks vara, men men...

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | youtube.com/torzoldgamevids
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 + 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Ajazz AK820 Pro, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Skönt att se någon med litet mer insikt.

Jag betalar TV-avgift med glädje ty SVT Play är bland de bästa saker som hänt på många år.

Och du tycker såklart att det är OK att dina pengar går åt till att fylla Persbrandts näsa med kola ?
För kolla lite kritiskt vad som händer i SVT, en väldigt stor del av materialet är SVT anställda som leker med eller intervjuar andra SVT anställda.
D.v.s dom ger varandra jobb och du betalar för det, lagen om offentlig upphandling är intenting som SVT bryr sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

I-lands problem.

Helt otroligt att vi människor i ett I-land bryr oss mer om sådana här saker medan resten av vissa länder i världen lever i misär.

För den som redan betalar så är det ju redan inbakat så jag bryr mig inte så mycket. Jag betalar eftersom jag ser hellre ibland på SVT än dem andra kanalerna som det mest enbart är skräp. Däremot hade jag hellre sett en lägre avgift istället för ca 2500kr/år.

Till sist ni som säger det här är si och så dåligt. Sluta titta så är problemet löst. Eller så skulle jag gärna vilja se hur ni kommer fram till en bättre lösning som gynnar alla vilket jag inte tror någon här har någon direkt lösning.

Over and out från en som inte bryr sig.

Men dom som inte tittar på SVT?.. eller TV för överhuvud taget. Jag har helt gett upp på svensk TV, då det är endast skit och dokusåpor som visas nu förtiden. Ska vi också betala för något man aldrig använder?

Och från vad jag förstår det, så skiter dom fullständigt i om man tittar på SVT, TV eller inte. Så länge man äger något som kan ta emot deras skit program, så ska man betala.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Så bara för att möjligheten att kolla på deras program finns på nätet så måste jag betala?

Det är så sjukt det kan bli.

Precis. Samma sak som att Netflix på något udda sätt skulle tvinga folk betala avgift om man har internet för att möjligheten skulle finnas
att folk tittar på det. Hoppas att någon gör något så att det kan sättas stopp för detta trams.

Skrivet av Cooling_Stuff:

förstår att man ska ha betalt för såna tjänster men... varför tvinga alla att betala bara att de har möjlighet att använda de? speciellt med internet, det är lätt att skydda streaming och kräva betalning för det, netflix kostar 79kr per månad men här ska betalas för tjänst som de flesta kommer inte använda och mer än dubbel, det är ganska intressant

Japp, men de är fula nog att tvinga folk som inte använder det att betala.
Ska panka pelle betala 170kr/månad för detta bara för att han har åtkomst till internet från sin 10 år gamla burk?
Vansinne

Skrivet av Henke420:

Vem har inte en TV hemma? Det känns som en icke fråga.

De säger att 90% har TV hemma, om det nu är sant så har 10% inte det.
Ska de 10% betala TV avgift då?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det här en avgift de får ta och börja dra från bredbandsleverantörerna? Har man en TV idag så behöver man bara en digitalbox och så kan man kolla på public service. (förövrigt är det rimligt att betala för oriktade (även om så kanske inte är fallet idag) nyheter. Men jag betalar gärna inte för melodifestivalen). Jag betalar redan COM HEM ungefär 300 spänn i månaden för att få tillgång till Internet, då tycker jag inte det är rättfärdigat att lägga på 170kr för public service som de flesta som har ett bredband förmodligen inte brukar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Men internetabbonemang / 3G / 4G har ni ändå registrerat på er? Tippar på att det kommer bli i stil med att så fort någon registrerar sig för ett internetabbonemang kommer leverantören, "enligt lag", skicka in detta till radiotjänst. Precis som när man köper en TV från Felgiganten.

Edit: Jag har för övrigt inte heller någon dator. Komponenterna i min signatur ligger lösa och i kartong........

Appappappappapp !!
Uppsåt att bryta mot TV-licenslagen !

Permalänk
Medlem

Så länge Peter Stjärtman väljer programutbudet så är det Public Disservice.

Visa signatur

:: fisk