Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

Va i helvete :S svt kan ju ta sig nånstans

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem

Alla här inne kan pusta ut.
Eva Hamilton, vd på SVT, säger att Radiotjänst inte kommer att börja kartlägga surfplatte- eller datoranvändare.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsl...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte riktigt läsa igenom alla sidorna av kommentarer, men finns det någon klarhet i hur en dators primära syfte är att ta emot en tv-signal? För det är väl kravet för att enheten ska omfattas av deras regler? Vill gärna se en motivation från officiellt håll.

Permalänk
Inaktiv

meh, inte oväntad, häller detta än o betala skatt per skalle. jag har ingen nytta av public service, pengarna man betalar in hamnar i fickan på redan högavlönade offentliga personer. p3 guld galan bekostas av dessa pengar. men men parasiterna måste leva på nåt sätt med (kassett skatten, statlig stöd till "kultur" mfl räcker tydligen inte) och Eva Hamilton skulle inte klara av och bekosta sitt privatliv som måste betalas av redan beskattade medel. hurray hurray to democracy (my A S S)

jag ska ta och flytta in i förorten där R&T inte vågar besöka och sluta betala skiten helt.

Permalänk
Avstängd

förvänta er inga somhelst svar på några frågor om detta, som vanligt så säger vår "folk"valda regeringen att man ej kan kommentera pågående processer eller det enskilda fallet, och så fort vi skatte betalare som faktiskt är dem som betalar för deras rent utsagt jävla cirkus påhit då tystnar alla former av kontakt eller utdelande av svar från alla offentliga sektorer, utöver detta så kan detta göras då dena regering sedan 2006 infört över 40 nya lagar om sekretess som vi nu kan se att dem använder hela tiden för att slippa stå till svars av oss som faktiskt är majoritet av folket.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Klart är att mobiltelefoner med internetuppkoppling inte kommer att omfattas av tv-avgiften.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/las...

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Varför straffa ensamhushållen? Förstår verkligen inte varför studerande och andra ensamboende ska betala mer än övriga. Och nu går det inte ens att undkomma genom att inte äga en TV. Lägg avgiften på skatten already, alt gör den frivillig för de som vill ha tillgång till svt.

Permalänk
Medlem

Enda jag använder datorn för är Spela och kolla Youtube i princip och diverse stream sidor som Gametrailers, IGN, osv inte fan kommer jag använda datorn för att kolla SVT, det där kan dom ju bara glömma kommer aldrig någonsin betala tv-licensen bara för dom är hopplöst äckliga och vill ha betalt för dom påtvingar dator användare den här skiten, vem i nuläget har inte internet hemma ? herregud vilket trams...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.3:

Det är en TV och Radio avgift, anledningen till att det är en avgift och inte en skatt är pga att om det vore en skatt så skulle alltså staten äga kanalerna och kunna bestämma vad som får och inte får visas. Det har man alltså för att det inte skall kunna styras från regeringen, vilket sker i bla Ryssland och Nordkorea.

Jo, argumenten känns bekanta och är förmodligen relevanta.

Skrivet av Mr.3:

Anledningen att de finns är bla för att hålla folket objektiva mot kapitalismens styrande, dvs alla reklamkanaler osv som aldrig skulle visa något dåligt av någon av de företag som köper reklamtid av dem.

Nja, anledningen till public sevices berättigande är väl inte att hålla folket i något grepp från "kapitalismens styrande" varifrån den insikten nu kommer ifrån utan att vara just en objektiv förmedlare av information. Visst det är som att spatsera på en knivsegg och ingen kan vara helt objektiv, där spelar tidsandan in mycket mer än vad vi ser när vi lever mitt i det; se tillbaks på SVT på sjuttiotalet t.e.x. där det mesta numera känns vänstervridet. Där har SVT skärpt sig betydligt och åtminstone jag kan inte se någon favör åt något håll. Kanske för att jag lever mitt i det och vi kan först se det om tjugo år eller så?

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag håller med dig om att det som produceras med hjälp av tv-avgiften är i dagsläget strunt. Att höja avgiften till en allmän avgift på ca 200/månaden är bara banas.
Hej! Du använder ett ting som är en n ö d v ä n d i g h e t i samhället. Ja då måste du betala oss.
Galenskap

Märkte att stavningen i mitt inlägg var helt åt helvete, och att jag missat några ord här och var, hoppas du förstod ändå

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Alltså, jag stör mig så stenhårt på Eva.

Hon sitter där med sina 100.000kr I MÅNADEN det är en himla massa folk som bara betalar hennes lön..

Anledningen till att det är obligatoriskt att betala är pga av att alla ska ha rätt till allmän information.. ALLA MED DATOR HAR tillgång till allmän information..

Fine, pengar behövs få in för att radioprogrammen P1/2 och 3 m.m ska kunna fortsätta. Men förfan börja med reklam ni också så slipper vi betala.

2000kr om året är en stor mängd pengar för många.. och jag kommer aldrig någonsin att betala.. ALDRIG.

^.^ alltså jag har sådan rage.. var tvungen och radera en stor mängd av texten pga av fula ord.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gathor:

Alltså, jag stör mig så stenhårt på Eva.

Hon sitter där med sina 100.000kr I MÅNADEN det är en himla massa folk som bara betalar hennes lön..

Anledningen till att det är obligatoriskt att betala är pga av att alla ska ha rätt till allmän information.. ALLA MED DATOR HAR tillgång till allmän information..

Fine, pengar behövs få in för att radioprogrammen P1/2 och 3 m.m ska kunna fortsätta. Men förfan börja med reklam ni också så slipper vi betala.

2000kr om året är en stor mängd pengar för många.. och jag kommer aldrig någonsin att betala.. ALDRIG.

^.^ alltså jag har sådan rage.. var tvungen och radera en stor mängd av texten pga av fula ord.

2200kr ger mycket roliga spel om året, liksom gör det möjligt för många ensamstående föräldrar att ge sina barn något annat än att behöva betala en avgift dem kanske inte använder.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jag har möjlighet att ladda ner piratkopierat material från pirate bay (som jag ej gör), då ska jag med samma logik betala en avgift för det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det ska du...och det gör du. Det kallas kassettskatt. Nästan lika dumt som denna skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

2200kr ger mycket roliga spel om året, liksom gör det möjligt för många ensamstående föräldrar att ge sina barn något annat än att behöva betala en avgift dem kanske inte använder.

True true, eller så får dom hoppa tillbaka till 90talet och köra vhs och kassettband. För att spara pengar

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Sluta grina nu. Att Sveriges enda vettiga TV- och radiokanaler behöver någon ynka hundralapp i månaden för att kunna gå runt är ju uppenbart.

Så jag som inte har tv/kollar på tv ska betala før att SVT kan stå på benen? Patetisk.
De får væl børja visa reklam som alla andra kanaler.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Vem tror ni finansierar SVTplay som är SJUKT populärt? Helt naturligt steg att avgiften hänger med teknologin. Värna om den oberoende public service vi har i Sverige!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vem tror ni finansierar SVTplay som är SJUKT populärt? Helt naturligt steg att avgiften hänger med teknologin. Värna om den oberoende public service vi har i Sverige!

Låt dom som använder det betala.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Ja, det ska du...och det gör du. Det kallas kassettskatt. Nästan lika dumt som denna skiten.

För mig känns kassettskatten betydligt dummare och absurdare än public service TV-avgiften. Skulle inte tveka att kalla den rent fascistoid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheewie:

Vem tror ni finansierar SVTplay som är SJUKT populärt? Helt naturligt steg att avgiften hänger med teknologin. Värna om den oberoende public service vi har i Sverige!

du ta och kolla vem som styr SVT i första hand. inte fan är dom politiskt oberoende med tanke att SVTs chefen har en chef som sitter i rosenbad.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

TV-avgift? Snarare internet avgift! Detta är rent ut sagt skamligt hur illa de har tänk hur folk kommer tycka..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Vem tror ni finansierar SVTplay som är SJUKT populärt? Helt naturligt steg att avgiften hänger med teknologin. Värna om den oberoende public service vi har i Sverige!

Jag hoppas du skojar, annars undrar jag om du ens är på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vem tror ni finansierar SVTplay som är SJUKT populärt? Helt naturligt steg att avgiften hänger med teknologin. Värna om den oberoende public service vi har i Sverige!

Varför inte göra som med alla andra kanaler; de som betalar får se på TV, de andra får inte.

Varför inte göra så att man köper SVT play? De som betalar får en kod som de kan logga in med.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Nå, det är visserligen tveksamt om det räknades som den "allmänna folkvilkan", men man kan inte säga att det skedde på ett "odemokratiskt" vis. År 1933 fick NSDAP 44% av rösterna i tyskland. Socialdemokraterna kom tvåa och fick ca 18%. Jag ifrågasätter vilka "demokratiska principer" du refererar till när du säger att "En Kansler, president, Förbundsordförande kan aldrig hävdas blivit vald i enighet med demokratiska principer sålänge denne inte har mer än 50% av rösterna antingen genom egen majoritet eller stöd partier". Har du någon specifik källa som kan ses som en auktoritet på ämnet "demokratiska principer"? Din högstadielärare, FN eller kanske Wikipedia? Tips från coachen: demokrati betyder bokstavligen "folkets makt" och det finns inga tydliga definitioner. Om man ska gå efter din logik är alla val som inte till fullo respekterar minoriteter "odemokratiska". Vad är skillnaden mellan 44% och 51%, förutom 7 procentenheter? Ett till tips från coachen: majoritet betyder INTE "mer än hälften" (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Majoritet). Och dina "räkneexempel" är totalt orelaterade och löjeväckande. De har ingen betydelse i sammanhanget.

För övrigt kan jag rekommendera Alain de Benoists bok The Problem of Democracy (utgiven av förlaget Arktos) på ämnet demokrati. Jag motsätter mig inte demokrati i sig, men jag motsätter mig sättet som ordet och principen missbrukas i vårt samhälle.

Svarat med Pm. Ett svar som kan sammanfattas med att jag har rätt och du har fel. Det lämpade sig dock inte i tråden. Ajöken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu har jag anmält mitt tv-innehav efter ca 20års smitande. Fick en oumbärlig lust att stötta public service o inte beblanda mig med de "drama-queens" som förfasas här. Hur ska ni kunna leva ett normalt liv efter detta fruktansvärda övergrepp? Seriöst..skaffa ett liv!

Permalänk
Medlem

Demokrati har inget med frihet att göra! Demokrati är som totalitarism.
Totalitarismen är ett politiskt system där staten har total makt över samhället och försöker kontrollera alla aspekter av det offentliga och privata livet när det anser det nödvändigt. Du går och lägger din röst och din frihet till någon som kan styra varje aspekt av ditt liv när du röstar. Och de som inte röstar som du eller som kanske inte alls vill ge bort sin frihet måste följa det, som den som fått mest röster bestämmer. Vakna upp!!! Det finns resurser så det räcker och blir över till hela jordens befolkning. Jorden är underbart givande, lönearbete är egentligen helt onödigt. Men nej alla ska vi vara separerade och arbeta gemensamt för att utrota oss själva och jorden bara för dessa jävla påhittade pengar, som inte bringar någon lycka. Du blir inte lyckligare för att du har en snabbare dator. Du kan fan inte ta med dig den när du dör. Kolla hur det ser ut, lite längre än näsans tipp. Det är detta som händer när man försöker finna lyckan utan för sin egen essens. Staten är ej till för frihet!

Permalänk
Medlem

Värdelöst... Hatar att tvingas betala saker.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Sådärja, nu har jag anmält mitt tv-innehav efter ca 20års smitande. Fick en oumbärlig lust att stötta public service o inte beblanda mig med de "drama-queens" som förfasas här. Hur ska ni kunna leva ett normalt liv efter detta fruktansvärda övergrepp? Seriöst..skaffa ett liv!

Grattis i efterskott. Nu kan du ju äntligen se "Så ska det låta" utan dåligt samvete. Antar att du som jag delar 2 Mbit ADSL med 5 andra...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Så man ska bli tvingad att betala för en tjänst enbart för att det finns möjlighet att använda en tjänst på internet oavsett om man gör det eller ej..Isåfall finns det miljoner tjänster på nätet som kostar stålar ska dom tvinga oss att betala detta med oavsett om vi använder det eller ej..

Är väl enkelt fixat.Gör så man måste skapa ett konto med namn adress osv om man nu vill använda svt play och kryssa i att man vill betala med TV licens eller med VISA...Vi andra som ej använder skiten ska väl inte bli tvingade att betala för nåt vi ej använder..Och ja jag är en av dom få som inte har TV

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

För mig känns kassettskatten betydligt dummare och absurdare än public service TV-avgiften. Skulle inte tveka att kalla den rent fascistoid.

Ja, ok då xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Så jag som inte har tv/kollar på tv ska betala før att SVT kan stå på benen? Patetisk.
De får væl børja visa reklam som alla andra kanaler.

Kallades ett kollektivt ansvar eller solidaritet, finns vissa värden som kanske inte just du utnyttjar men trots allt anses av en majoritet vara så viktiga att alla ska vara med att betala för det (se; sjukvård, skola, o.s.v.) oberoende TV ansågs vara en sådan sak men kanske det har svängt där åtminstonde om man läser inläggen här..
Ledsen om det är så och håller inte med. Ett fördummande TV4 sverige ser jag fram emot med bävan..