Permalänk

Jag vill kunna köpa en ny sidoplåt till min R4 :/

Permalänk
Medlem

För att säga det så att ni säkert ser det också.
Ganska många är besvikna på Define XL R2 vad gäller hårddiskplatser.
Det finns ju plats för att göra så här:

Kanske behövs någon typ av extra kylning för att den bakre buren ska bli kyld ordentligt, men det är någonting som jag absolut tycker att ni ska tänka på i nästa revision. Eventuellt göra hålet för nätagget där nere något större samtidigt.

Eller ännu bättre, erbjuda HDD-burar att köpa löst redan nu!
Jag gillar verkligen det modulyppbyggda systemet ni går emot med era senaste chassin!

Permalänk
Medlem

Hej!
Igår fick jag hem mitt nya chassi (Fractal Design Define R4 Svart)
Jag är väldigt nöjd med det, dock har det en väldigt störande brist, den ena sidplåten har inte den bästa passformen. När jag ska skruva dit tumskruven så måste jag trycka in hela plåten för att skruven ska passa i hålet i bak, även om jag gör det så är det ändå en felmarginal på plåten med någon millimeter vilket gör att det redan första gången jag lossnade skruven var det problem, såg även att det var en del färg som saknades vid dess skruv hål.

Kan ni hjälpa mig med detta på något sätt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

| Dator: CePu: Cåre iFEM 3570knut | GePU: ErVeGeA EnVidiao 680 2Geggabyte | Ram: 16Geggabyte körshahir vengenze 1600MuppIHurtzen | Mammakort: ASdödROCK EGGztreme fywrah Zewtah 77| Chatsii: Fractur i Design R4 svårt svärtad | Nät agg: Rhodium Platinum extravaganza 750W Fractur i Design | Huddisk: 1TestadByte 7200RakningarPärMenhut, SystemetsDrygaDisk (SSD) SamTung 840 256Geggabyte PROutt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razia88:

Hej!
Igår fick jag hem mitt nya chassi (Fractal Design Define R4 Svart)
Jag är väldigt nöjd med det, dock har det en väldigt störande brist, den ena sidplåten har inte den bästa passformen. När jag ska skruva dit tumskruven så måste jag trycka in hela plåten för att skruven ska passa i hålet i bak, även om jag gör det så är det ändå en felmarginal på plåten med någon millimeter vilket gör att det redan första gången jag lossnade skruven var det problem, såg även att det var en del färg som saknades vid dess skruv hål.

Kan ni hjälpa mig med detta på något sätt?

Tacksam för svar!

Mail är ett tips. Dom är snabba. Här i tråden är dom inte ofta tyvärr. Men du kan skriva på svenska i mailet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Mail är ett tips. Dom är snabba. Här i tråden är dom inte ofta tyvärr. Men du kan skriva på svenska i mailet

Drog iväg ett mail kl 14, väntar på svar. kommer antagligen imorn

Visa signatur

| Dator: CePu: Cåre iFEM 3570knut | GePU: ErVeGeA EnVidiao 680 2Geggabyte | Ram: 16Geggabyte körshahir vengenze 1600MuppIHurtzen | Mammakort: ASdödROCK EGGztreme fywrah Zewtah 77| Chatsii: Fractur i Design R4 svårt svärtad | Nät agg: Rhodium Platinum extravaganza 750W Fractur i Design | Huddisk: 1TestadByte 7200RakningarPärMenhut, SystemetsDrygaDisk (SSD) SamTung 840 256Geggabyte PROutt |

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av terrakowski:

Jag vill kunna köpa en ny sidoplåt till min R4 :/

Tyvärr har vi i nuläget inget sätt att distribuera lösa delar.

Skrivet av Kilroy:

För att säga det så att ni säkert ser det också.
Ganska många är besvikna på Define XL R2 vad gäller hårddiskplatser.
Det finns ju plats för att göra så här:
http://i.imgur.com/ndwcV.jpg

Kanske behövs någon typ av extra kylning för att den bakre buren ska bli kyld ordentligt, men det är någonting som jag absolut tycker att ni ska tänka på i nästa revision. Eventuellt göra hålet för nätagget där nere något större samtidigt.

Eller ännu bättre, erbjuda HDD-burar att köpa löst redan nu!
Jag gillar verkligen det modulyppbyggda systemet ni går emot med era senaste chassin!

Ser helt klart intressant ut, vidarebefodrar detta till ansvarig utvecklare för produkten!

Skrivet av Razia88:

Hej!
Igår fick jag hem mitt nya chassi (Fractal Design Define R4 Svart)
Jag är väldigt nöjd med det, dock har det en väldigt störande brist, den ena sidplåten har inte den bästa passformen. När jag ska skruva dit tumskruven så måste jag trycka in hela plåten för att skruven ska passa i hålet i bak, även om jag gör det så är det ändå en felmarginal på plåten med någon millimeter vilket gör att det redan första gången jag lossnade skruven var det problem, såg även att det var en del färg som saknades vid dess skruv hål.

Kan ni hjälpa mig med detta på något sätt?

Tacksam för svar!

Kolla om någon av de "krokar" som siiter längs övre eller nedre kant har blivit inböjd - det är tyvärr lätt hänt, men de är också lätta att böja tillbaka. Är de för mycket böjda så kommer krokarna på fel sida plåten, och trycker ut den något.

Permalänk
Skrivet av terrakowski:

Jag vill kunna köpa en ny sidoplåt till min R4 :/

http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_acrylic_side_pane...

Frågan är om den är äkta. Fractal Design sa ju själva att dom inte hade några planer på lösa eelar

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Kolla om någon av de "krokar" som siiter längs övre eller nedre kant har blivit inböjd - det är tyvärr lätt hänt, men de är också lätta att böja tillbaka. Är de för mycket böjda så kommer krokarna på fel sida plåten, och trycker ut den något.

Bra idé. Ska kolla på det! Tack

Visa signatur

| Dator: CePu: Cåre iFEM 3570knut | GePU: ErVeGeA EnVidiao 680 2Geggabyte | Ram: 16Geggabyte körshahir vengenze 1600MuppIHurtzen | Mammakort: ASdödROCK EGGztreme fywrah Zewtah 77| Chatsii: Fractur i Design R4 svårt svärtad | Nät agg: Rhodium Platinum extravaganza 750W Fractur i Design | Huddisk: 1TestadByte 7200RakningarPärMenhut, SystemetsDrygaDisk (SSD) SamTung 840 256Geggabyte PROutt |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SwordSoldier:

http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_acrylic_side_pane...

Frågan är om den är äkta. Fractal Design sa ju själva att dom inte hade några planer på lösa eelar

jag tänker själv köpa en sidpanel till min R4:a ifrån inet. dom hade dom på lagret så det verkar vara sant.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

jag tänker själv köpa en sidpanel till min R4:a ifrån inet. dom hade dom på lagret så det verkar vara sant.

Måste väl vara från någon tredjeparts tillverkare. Annars skulle väl Fractal Design känna till den

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SwordSoldier:

Måste väl vara från någon tredjeparts tillverkare. Annars skulle väl Fractal Design känna till den

den är ju ifrån fractal design. https://www.inet.se/produkt/6909743/fonstersida-for-define-r4...

EDIT: står även här att det fönster finns hos dom http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=1...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av SwordSoldier:

http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_acrylic_side_pane...

Frågan är om den är äkta. Fractal Design sa ju själva att dom inte hade några planer på lösa eelar

Skrivet av EvilWord:

Ursäkta förvirringen!

Ja, sidopanel med fönster säljer vi som separat tillbehör. Det är en officiell produkt, med samma passform och lack som originalpanelen. Vi har dock i nuläget ingen möjlighet att sälja en ny sidoplåt utan fönster (med eller utan fläkthål), vilket jag tolkade som vad terrakowski efterfrågade.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Ursäkta förvirringen!

Ja, sidopanel med fönster säljer vi som separat tillbehör. Det är en officiell produkt, med samma passform och lack som originalpanelen. Vi har dock i nuläget ingen möjlighet att sälja en ny sidoplåt utan fönster (med eller utan fläkthål), vilket jag tolkade som vad terrakowski efterfrågade.

Okej förstår

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk

kanske lite fånig fråga, men har ni koll på om fönstret ger sämre ljudisolering?

Permalänk

Skulle ni, Fractal Design-representanter, kunna vara så gulliga och delta i min tråd som berör er fläktkontroller "Adjust 108"?

Länk: Fractal Design gör buggig fläktkontroller! (Adjust 108)

Jag är allt annat än nöjd i nuläget nämligen.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Brannigan:

kanske lite fånig fråga, men har ni koll på om fönstret ger sämre ljudisolering?

Något sämre än en panel med bitumen, men inte särskilt mycket. I praktiken är det mest vikten som spelar roll - så på Arc (vilken ju ej har bitumenplattor) så blir det generellt rent av något tystare med fönster än utan.

Skrivet av Subdubwise:

Skulle ni, Fractal Design-representanter, kunna vara så gulliga och delta i min tråd som berör er fläktkontroller "Adjust 108"?

Länk: Fractal Design gör buggig fläktkontroller! (Adjust 108)

Jag är allt annat än nöjd i nuläget nämligen.

Absolut, jag har nu svarat i tråden. Tack för att du skrev här också, vi har tyvärr inte möjlighet att bevaka hela forumet.

Permalänk

Då man, i princip, kan säga att er fläktkontroller Adjust 108 baserar sig på PWM-teknik - är det då säkrast att köpa PWM-fläktar för att de ska vara "kompatibla" med er fläktkontroller och inte orsaka ett fruktansvärt oljud när man kör dem på lägre hastigheter? Ni verkar ju inte finna någon lösning för att få mina Noctua NF-P14 FLX att sluta låta tack vare er fläktkontroller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Då man, i princip, kan säga att er fläktkontroller Adjust 108 baserar sig på PWM-teknik - är det då säkrast att köpa PWM-fläktar för att de ska vara "kompatibla" med er fläktkontroller och inte orsaka ett fruktansvärt oljud när man kör dem på lägre hastigheter? Ni verkar ju inte finna någon lösning för att få mina Noctua NF-P14 FLX att sluta låta tack vare er fläktkontroller...

Nja, du kanske har en liten poäng... Men samtidigt så får du inte glömma att företag ALLTID ser till att tillverka produkter som är kompatibla med andra produkter som samma företag står för. Fractals Silent-fläktar är ju inte PWM-styrda. Äger själv en Adjust 108 och tycker att den fungerar bra

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ser att ni lanserat Arc R2, ser bra ut!

http://v=M8URy-WKm_4

Permalänk
Medlem

Hej Fractal. Sitter i dagsläget med ett Arc och har stött på ett mycket irriterande problem.
När jag pluggar in ett par hörlurar i frontpanelen så registreras det inte alltid att jag gör det.
Vickar jag lite på kabeln så registreras hörluren. Det är med andra ord glapp.
Finns det så att jag kan byta ut frontpanelen eller dylikt?

MVH, Cuge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Hej Fractal. Sitter i dagsläget med ett Arc och har stött på ett mycket irriterande problem.
När jag pluggar in ett par hörlurar i frontpanelen så registreras det inte alltid att jag gör det.
Vickar jag lite på kabeln så registreras hörluren. Det är med andra ord glapp.
Finns det så att jag kan byta ut frontpanelen eller dylikt?

MVH, Cuge.

Kontakta supporten och beskriv ditt problem, dom kanske kan hjälp dig.

Permalänk
Medlem

Hej,

Köpte för några dagar sedan ett Define R4 och måste säga att jag älskar det. Det är det bästa chassiet jag någonsin har byggt i. Har dock en liten detalj som jag inte gillar.

Fläktfiltret som sitter i botten har en tendens att börja vibrera och göra ganska mycket oväsen av sig. Kanske är för att jag har en 140mm fläkt där nere, jag vet inte. Har dock löst detta genom att dra ut fläktfiltret någon centimeter och blev av med oljudet. Trodde detta kunde vara något som ni kanske skulle vara intresserade att veta inför nästa modell!

Mvh N

Permalänk

Hej, hej.

Ska bygga ihop en mindre dator till våren och tänkte kolla om det är en Mini R2 på väg?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Hej Fractal D
Jag har nyligen satt ihop mitt nya system i ett FD XL- chassi som jag i stort sett är nöjd med.
En liten detalj som skulle ökat kvalitetskänslan hade varit om det följt med en eller två 3-pins fläktförlängningskablar tillsammans med fläktcontrollern. Som det nu är så blir det en sån där detalj man glömmer bort och sen få köpa i efterhand , sen kostar den 40 spänn för 30 cm som knappt räcker till. Inga pengar i sammanhanget , mer irritationsmomentet att konstatera att fläktcontrollern är oanvändbar utan förlängning men det måste vara i princip gratis att slänga med från början och skulle bidra till större kvalitetskänsla och omsorg om detaljer. Vore förlängningskabeln dessutom 50 cm så är det en produkt som inte ens går att köpa separat (vad jag vet).

Permalänk

Hej Fractal! Har lite ris och ros att dela ut på ert vita Define R4 med fönstersida som ja köpte för 6 veckor sedan.
Två saker kan väll ses som reklamation med.

Kan börja med ros. Blir trevligare så.

Chassiet är lätt och bra att bygga i pga utrymmet bakom moderkortsplåten mm.
Sidopanelerna sitter bra och känns rejäla.
Chassiet är tyst pga all ljudisolering.
Lätt att rengöra fläktfiltrena.
Fläktkontrollern är bra med era egna fläktar.
Fläktarna är skapligt tysta.

Kör vi ris då...

En av fläktarna som skickades med chassiet skakar och låter illa.
Frontluckan är lite banan kan man säga. (Buktar ut på mitten)
Hörlursingången har blivit glapp. Känns rätt stabilt när man stoppar in hörlurarna men glappar gör de ändå.
Läcker massa ljus genom power led knappen plus runnt om.
Ser rätt plastigt/billigt ut pga det.
Hade ja vetat de så hade jag nog köppt den svarta varianten av chassiet. Då ja vet att det inte har nått ljusläckage.

Angående luckan kanske ja är lite petig. Det samma gällande ljusläckaget. Lite störande är de dock.
Men hörlurs ingången och fläkten måste göras nått åt.

Överlag är dock chassiet bra!

MVH/ Jim

Permalänk

Finns det någon chans att få tag på en sidoplåt till Define XL R1 med fönster i?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Subdubwise:

Då man, i princip, kan säga att er fläktkontroller Adjust 108 baserar sig på PWM-teknik - är det då säkrast att köpa PWM-fläktar för att de ska vara "kompatibla" med er fläktkontroller och inte orsaka ett fruktansvärt oljud när man kör dem på lägre hastigheter? Ni verkar ju inte finna någon lösning för att få mina Noctua NF-P14 FLX att sluta låta tack vare er fläktkontroller...

Ja, det är i princip samma teknik som sitter i en PWM-fläkt. Att köpa en PWM-fläkt till Adjust 108 är lite överflödigt då du i så fall får dubbla kretsar som generarar dessa snabba pulser. Den på fläkten själv blir inaktiv då Adjust-kontrollern inte har någon fjärde (blå) wire, även om kontakterna får plats. En fördel med PWM-fläktar bör dock vara att motorerna ju närmast garanterat då klarar av denna typ av styrning.

Skrivet av Kilroy:

Ser att ni lanserat Arc R2, ser bra ut!

v=M8URy-WKm_4

Kul att höra!

Skrivet av NorteX:

Hej,

Köpte för några dagar sedan ett Define R4 och måste säga att jag älskar det. Det är det bästa chassiet jag någonsin har byggt i. Har dock en liten detalj som jag inte gillar.

Fläktfiltret som sitter i botten har en tendens att börja vibrera och göra ganska mycket oväsen av sig. Kanske är för att jag har en 140mm fläkt där nere, jag vet inte. Har dock löst detta genom att dra ut fläktfiltret någon centimeter och blev av med oljudet. Trodde detta kunde vara något som ni kanske skulle vara intresserade att veta inför nästa modell!

Mvh N

Tack för din feedback!

Skrivet av Explorer45:

Hej, hej.

Ska bygga ihop en mindre dator till våren och tänkte kolla om det är en Mini R2 på väg?

Tyvärr kan vi inte svara på frågor om eventuella kommande produkter.

Define Mini R1 kom dock långt efter Define R3 och har flera av de förbättringar som finns på R4, som den modulära hårddiskburen.

Skrivet av Whippoorwill:

Hej Fractal D
Jag har nyligen satt ihop mitt nya system i ett FD XL- chassi som jag i stort sett är nöjd med.
En liten detalj som skulle ökat kvalitetskänslan hade varit om det följt med en eller två 3-pins fläktförlängningskablar tillsammans med fläktcontrollern. Som det nu är så blir det en sån där detalj man glömmer bort och sen få köpa i efterhand , sen kostar den 40 spänn för 30 cm som knappt räcker till. Inga pengar i sammanhanget , mer irritationsmomentet att konstatera att fläktcontrollern är oanvändbar utan förlängning men det måste vara i princip gratis att slänga med från början och skulle bidra till större kvalitetskänsla och omsorg om detaljer. Vore förlängningskabeln dessutom 50 cm så är det en produkt som inte ens går att köpa separat (vad jag vet).

Tack för din feedback, vi ska se över kabellängderna.

Skrivet av Jimmye1000:

Hej Fractal! Har lite ris och ros att dela ut på ert vita Define R4 med fönstersida som ja köpte för 6 veckor sedan.
Två saker kan väll ses som reklamation med.

Kan börja med ros. Blir trevligare så.

Chassiet är lätt och bra att bygga i pga utrymmet bakom moderkortsplåten mm.
Sidopanelerna sitter bra och känns rejäla.
Chassiet är tyst pga all ljudisolering.
Lätt att rengöra fläktfiltrena.
Fläktkontrollern är bra med era egna fläktar.
Fläktarna är skapligt tysta.

Kör vi ris då...

En av fläktarna som skickades med chassiet skakar och låter illa.
Frontluckan är lite banan kan man säga. (Buktar ut på mitten)
Hörlursingången har blivit glapp. Känns rätt stabilt när man stoppar in hörlurarna men glappar gör de ändå.
Läcker massa ljus genom power led knappen plus runnt om.
Ser rätt plastigt/billigt ut pga det.
Hade ja vetat de så hade jag nog köppt den svarta varianten av chassiet. Då ja vet att det inte har nått ljusläckage.

Angående luckan kanske ja är lite petig. Det samma gällande ljusläckaget. Lite störande är de dock.
Men hörlurs ingången och fläkten måste göras nått åt.

Överlag är dock chassiet bra!

MVH/ Jim

Kontakta support@fractal-design.com angående hörlursutgången och fläkten.

Skrivet av Swordfish90:

Finns det någon chans att få tag på en sidoplåt till Define XL R1 med fönster i?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att erbjuda fönsterpanel till XL i nuläget.

Permalänk

Hoppas det går bra att kontakta er på svenska? Annars gjorde ja precis en tabbe...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Jimmye1000:

Hoppas det går bra att kontakta er på svenska? Annars gjorde ja precis en tabbe...

Det går fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmye1000:

Hoppas det går bra att kontakta er på svenska? Annars gjorde ja precis en tabbe...

Med tanke på att Fractal Design är ett svenskt företag för man ju hoppas att de även har support för lilla Sverige.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.