Behövs verkligen SSD?

Permalänk

Behövs verkligen SSD?

Jag har kollat runt lite, men är dock lite osäker på om det här faktiskt funkar.
Jag har kommit fram till att med lite tålamod och ett ordentlig moderkort(eller ett RAID-kort) kan man skita i SSD utan problem

Seagate Barracuda 1TB 64Mb cache 7200 rpm kostar ca 600 kr/st och har en maximal överföringshastighet på 210 MBps (genomsnitt 156 MBps)
källa: http://www.storagereview.com/seagate_barracuda_3tb_review_1tb... (står att 1 TB-versionen har samma hastighet)
ett bra RAID-kort som klarar detta kostar ca 1500 kr
Om man köper 4 st. Barracuda och ett RAID-kort blir det 3900 kr(riktigt bra SSD i 512 GB klassen)
källa: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11126&mfr=&filter=A00076.....

Med allt detta får man en sammanlagd maximal överföringshastighet på 4*210 dvs 840 MBps och 4 TB utrymme
Den genom snittliga överföringshastigheten borde då bli 4*156 dvs 624 MBps (SATA 3.0 som man använder till att ansluta SSD:er har en gräns på 600 MBps)
Alltså i slutändan blir det mer över föringshastighet OCH mer lagringsutrymme om man fixar så att allt hanteras som en hårddisk.

Kan någon bekräfta om det här går att göra?

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Nu är det inte överföringshastighet som är huvudmålet med en SSD utan den låga accesstiden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Precis, accesstid och IOPS är den huvudsakliga poängen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Vid skrivning och läsning av stora filer så har SSD liten fördel. Där spelar den kontinuerliga överföringshastigheten (som du räknar på) stor roll. Ja du kan redan från och med fyra moderna hårddiskar i raid och med ett bra raidkort redan se bättre överföringshastigheter än en enstaka SATA3-ssd. Så för arkivering av stora filer är det sak samma.

Dock är det inte där SSD skiner. Jämför IOPS-värdet istället. Se här t ex:
http://www.8088.net/images/IOps/IOps_mean_comparison_EN.gif

Dessa testobjekt i grafen kanske alla har väldigt snarlik överföringshastighet, men som du ser så hinner SSD'n utföra mångfaldigt många flera operationer på samma tidsenhet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Att köpa SSD var både det värsta och bästa beslut jag tagit, som påpekat tidigare är inte överföringen av stora filer poängen.
Den förbättrar nog allt förutom din FPS, öppna program, starta windows, sänker ljudnivån när du inte använder de mekaniska diskarna..
Värsta är att alla andra datorer känns så långsamma, bland annat de jag måste använda på jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen är det inte roligt om en disk går sönder efter ett tag. Eller controller kortet. SSD den mest märkbara uppgraderingen du kan göra typ. om du inte byter ut rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Jag har kollat runt lite, men är dock lite osäker på om det här faktiskt funkar.
Jag har kommit fram till att med lite tålamod och ett ordentlig moderkort(eller ett RAID-kort) kan man skita i SSD utan problem

Seagate Barracuda 1TB 64Mb cache 7200 rpm kostar ca 600 kr/st och har en maximal överföringshastighet på 210 Mbps (genomsnitt 156 Mbps)
källa: http://www.storagereview.com/seagate_barracuda_3tb_review_1tb... (står att 1 TB-versionen har samma hastighet)
Om man köper 4 st. Barracuda och ett RAID-kort blir det 3900 kr(riktigt bra SSD i 512 GB klassen)

Med allt detta får man en sammanlagd maximal överföringshastighet på 4*210 dvs 840 Mbps och 4 TB utrymme
Den genom snittliga överföringshastigheten borde då bli 4*156 dvs 624 Mbps (SATA 3.0 som man använder till att ansluta SSD:er har en gräns på 600 Mbps)
Alltså i slutändan blir det mer över föringshastighet OCH mer lagringsutrymme om man fixar så att allt hanteras som en hårddisk.

Klart du inte behöver.

Men vill du boota upp ditt system mycket snabbare så rekommenderar jag en ssd visst skiter du i dom där 30sekunder det tar att boota upp systemet så why not testa din ide?

Permalänk
Medlem

Jag gick från raid-0:ade samsung f-diskar (högre densitet på data, ger snabbare läsning) till ssd.
Generellt märker inte jag några jätteskillnader, även om responstiderna är bättre så är det inget direkt jag sitter och är förundrad över.

Vad jag dock märkte förutom att det är tystare och svalare i chassit är när det kom till stora kompileringar med mycket sql-frågor, där lyckades jag sänka min kompileringstid från 6h till 3½-4h iom bytet till ssd. Från att man sett att maskinen spikat RAM-minnet under kompilering så harmoniserar nu systemet bättre, det vill säga, diskarna flaskar inte längre. Det vill säga access och iops.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Att köpa SSD var både det värsta och bästa beslut jag tagit, som påpekat tidigare är inte överföringen av stora filer poängen.
Den förbättrar nog allt förutom din FPS, öppna program, starta windows, sänker ljudnivån när du inte använder de mekaniska diskarna..
Värsta är att alla andra datorer känns så långsamma, bland annat de jag måste använda på jobbet.

Kan faktiskt förbättra din FPS om det är så att den måste ladda en texture on the fly Dock kanske inte en selling point ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av enisnosa:

Klart du inte behöver.

Men vill du boota upp ditt system mycket snabbare så rekommenderar jag en ssd visst skiter du i dom där 30sekunder det tar att boota upp systemet så why not testa din ide?

Det är inte uppstartstiden som är den största fördelen med SSD.

TS, jag skulle rekommendera, framför allt i trådar som handlar om att jämföra överföringshastigheter, att använda rätt beteckningar. Mbps är samma sak som Mbit/s, vilket gör alla dina hastighetsangivelser felaktiga. Du var iallafall konsekvent, så man förstod vad du menade, men det kan lätt bli missförstånd om någon annan använder Mbps korrekt.

Dessutom är det bra om det står rätt, för den här tråden ska ju läsas av tusentals personer i många år framöver, när det kanske inte är lika självklart hur snabb en HDD/SSD är. Och det finns ingen fördel med att skriva fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det är inte uppstartstiden som är den största fördelen med SSD.

TS, jag skulle rekommendera, framför allt i trådar som handlar om att jämföra överföringshastigheter, att använda rätt beteckningar. Mbps är samma sak som Mbit/s, vilket gör alla dina hastighetsangivelser felaktiga. Du var iallafall konsekvent, så man förstod vad du menade, men det kan lätt bli missförstånd om någon annan använder Mbps korrekt.

Dessutom är det bra om det står rätt, för den här tråden ska ju läsas av tusentals personer i många år framöver, när det kanske inte är lika självklart hur snabb en HDD/SSD är. Och det finns ingen fördel med att skriva fel.

Sorry för det där med överföringshastigheter, jag fixade det.
Hållt på med mitt bredband hela veckan och råkade blanda ihop dem

Visa signatur

Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Sorry för det där med överföringshastigheter, jag fixade det.
Hållt på med mitt bredband hela veckan och råkade blanda ihop dem

Intressant att du nonchalerar alla svar du får på din tråd som faktiskt är relevant till den.
Men däremot svarar på en kommentar om felstavningar ^^,

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Seagate Barracuda 1TB 64Mb cache 7200 rpm kostar ca 600 kr/st och har en maximal överföringshastighet på 210 MBps (genomsnitt 156 MBps)

Med allt detta får man en sammanlagd maximal överföringshastighet på 4*210 dvs 840 MBps och 4 TB utrymme
Den genom snittliga överföringshastigheten borde då bli 4*156 dvs 624 MBps (SATA 3.0 som man använder till att ansluta SSD:er har en gräns på 600 MBps)

Problemet med en hårddisk är inte överföringshastigheten, utan accesstiden, och här är de flesta SSD's många hundra gånger snabbare, Samt att en SSD är hållbarare, svalare, mindre strömkrävande etc etc. Enda nackdelen är priset, men det är värt varenda krona då en traditionell hårddisk idag är den största flaskhalsen i ett system.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Intressant att du nonchalerar alla svar du får på din tråd som faktiskt är relevant till den.
Men däremot svarar på en kommentar om felstavningar ^^,

Bara för att jag läser svaren så betyder det inte att jag behöver svara på dem...
Jag svarar om en fråga ställs eller om någon som du håller på och försöker trolla tråden.
IOFS fattar jag att jag feedar nu men jag tror inte att jag har något alternativ
Om det står fel kan det innebära att någon som inte orkar läsa igenom hela tråden kan få fel uppfattning om SSD och HDD och göra något fel eller köpa något i onödan och då är det mitt fel att de blir av med en massa pengar eller råkar förstöra sin dator

Visa signatur

Permalänk

jag kommer aldrig riktigt förstå mig på folk som köper ssd. Man köper något som kostar avsevärt mer jämtemot gb i hårddisk tror ssd ligger på 5 kronor? För detta överpris får du också en begränsad livstid vad jag förståt så tillverkarna ger bara ut 1-2 års garantier för det är en så begränsad livstid jämtemot en hhd som teoretiskt kan gå tills jorden går under. " aa men det gör ju så du kan skicka bränna och boota up windows fortare" börjar man bry sig om sånt anser jag det är daks för en sväng på rehab.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

jag kommer aldrig riktigt förstå mig på folk som köper ssd. Man köper något som kostar avsevärt mer jämtemot gb i hårddisk tror ssd ligger på 5 kronor? För detta överpris får du också en begränsad livstid vad jag förståt så tillverkarna ger bara ut 1-2 års garantier för det är en så begränsad livstid jämtemot en hhd som teoretiskt kan gå tills jorden går under. " aa men det gör ju så du kan skicka bränna och boota up windows fortare" börjar man bry sig om sånt anser jag det är daks för en sväng på rehab.

Jag kommer aldrig att förstå mig på troll heller. Varför svarar jag ens? Alla förlorar.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

KÖP EN SSD!!!!!!!!!

Trodde aldrig att det skulle vara så stor skillnad, stoppade i en i min ena bärbara dator (Elitebook 8440p) samsung 840 250GB.
I den satt redan en 7200rpm:are men nu så Vägrar jag sitta med mekaniska hdd som system disk. Köpte en intel 330 180GB som system disk på stationära. Men skulle vilja komma över ett 4 små SSD diskar till min Red Alert 2 Yuris revenge setup (4stationära) Sen har jag en asus u36sd bärbar om som oxå behöver en SSD om jag ska ha kvar den.

Ja du ser det kan skena iväg med pengar om man testar köra SSD. Precis som jag vart "hocked" på hifi ljud när ja lyssnat lite hoss en polare.

Det är 3-5års garanti på SSD diskar som är till för hemmabruk oftast.

Enda nackdelen med SSD är att man blir beroende

Om nån har billiga SSD över så köper jag gärna billiga SSD diskar (mitt nya konto här har inte annons priv änn:()
Dom behöver inte vara snabbaste bara billiga och små, eller iofs En mellan till Asusen.

Är det nån som testat Pci SSD korten. Sugen på ocx vertex 3 x2 (vet iinte säkert namnet men ni fattar va jag menar

Ha En bra Dag!

MvH
Christofer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det är därför man har SSD även i jobbdatorn

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

I mina ögon finns det ingen anledning att INTE köpa en ssd!

Alla mina datorer jag har hemma skall ha det, stationära har en vertex 3 sen har netbooken en 60gb kingston ssdnow v300 skall snart bygga en ny multimedia/webserver.

Köp dig en 120gb ssd för ca 7-800kr värt varenda krona

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Det blir inte 4 ggr mer i din dataöverföring i en raid med 4 diskar. Om jag får gissa så skulle jag säga ca.175% mer...

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu är det inte överföringshastighet som är huvudmålet med en SSD utan den låga accesstiden.

Det har väl alltid varit målet tror jag. Tycker det är mer på senare tid det blivit överföringshastigheterna som är huvudmålet om man ser ur marknadsföringsperspektivet.

Skrivet av Tangentbord:

Du kanske skrev fel, men starta program, windows och ljudnivån blir mycket bättre med SSD.

Permalänk
Medlem

SSD är fortfarande dyra iaf om man tittar på dom lite större eller mer hållbara enterprise modeller eller extremt snabba pci-e varianter.. men priserna verkar ju fortsätta att sjunka för fler Gigabyte per Krona.

Finns ju 256GB för 1500-1800kr så börjar ju faktiskt bli någorlunda prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det är därför man har SSD även i jobbdatorn

Haha tror inte de ser nyttan i att utrusta mina 3 datorer med snabbare diskar för att jag ska kunna starta excel snabbare några gånger om dagen..:P

Skrivet av qMetal:

...Du kanske skrev fel, men starta program, windows och ljudnivån blir mycket bättre med SSD.

OJ ! Jo väldigt luddig formulering av mig, menade som du förstod att FPS'en är nog det som påverkas minst (om alls) !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martincool:

Om du verkligen är seriös så tycker jag synd om dig.
Isåfall är det "daks" för dig att gå på rehab.

Årets tomte på sweclockers? Grattis.
Herrejösses alltså vilka idioter man får se ibland

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte alls på SSDer och tyckte bara det var onödigt, men precis i lagom tid till Webbhallens SSD rea så tröttnade jag på att Rendera och spela på samma disk då disken gick i 100% med 500000 accesstid, så ja köpte mig en SSD. Bästa investeringen någonsin.
Allt gå så jävla mycket snabbare, kommer få ännu med aggressionsproblem med skoldatorn nu, haha

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Sötast
Skrivet av martincool:

Känns värt att argumentera emot något man aldrig har använt?
Har man använt SSD så vet man att det är något så är så pass bra att ha att man _aldrig_ skulle kunna gå tillbaka till en HDD.
SSD är tveklöst den absolut bästa och billigaste uppgraderingen du kan göra till en dator för att få en omedelbar och enorm prestandaskillnad.

Detta kan man läsa inte bara från 99.9% av alla som äger en SSD, utan även från alla reviews någonsin skrivna på denna planet.

Bara för att du är bakåtsträvande och motvillig så betyder inte det att resten av världen är idioter, frågan är om det är den ensamme personen som tror att alla andra är galna som är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Även en hårddisk har en begränsad livstid. Jag misstänker att man kommer hinna växa ur och ersätta sin SSD innan den klappar ihop.
Garantitiden på en hårddisk är också den ofta 1-2 år.

Du har uppenbarligen aldrig testat att spela ett spel som ligger på en SSD, särskilt sådana med jobbiga laddningstider (t.ex. MMO).
Det är ingen som rekommenderar att du ska ersätta alla mekaniska hårddiskar med SSD, bara de där accesstiden är viktig (OS, program, spel).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Once you go SSD you never go back.
Skulle aldrig kunna tänka mig att inte ha en SSD nu, mycket tack vare starttiden. Jag vill kunna sätta mig vid skrivbordet, trycka på en knapp och börja arbeta nära på direkt utan att behöva vänta 2 år! Visst finns det människor som klarar att vänta nån minut på att datorn ska starta och alla program ska hinna dra igång, men för mig är det viktigt och de där extra lapparna man betalar är endast värt det.

Permalänk
Medlem

- Accesstiden är väldigt hög kontra mekanisk disk, i många lägen är det gräddigare än hög överföringshastighet.
- SSD har också (pga. låg accesstid bl.a.) hög IO/s för både läsning och skrivning.
Detta är relevant vid virtuell minneshantering (swap), cachning och tempfiler också.

Det bästa av båda världar är både en SSD som systemdisk och disk för ofta använda program och en RAID för allmän lagring, och allt du inte kan klämma in på SSDn.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Otroligt mycket folk som verkar tro att en SSD bara håller i 1-3 år i normalt bruk....

Hemma har jag kört 5st VM på en SSD (Intel G1) i över 3½-4 år och den är fortfarande i bra skick via Intels healtcheck.

Samt på jobbet har vi 8x SSD diskar (Intel 710) i Raid6 där vi kör en Virituela Citrix test farm (8st) på och nu efter 1½ år tog vi ut en disk ur arrayen bara för att göra en healt check och det var änu 98% kvar av disken.
Och dessa diskar får jobba otroligt mycket då är är konstant 15-20 användare inloggad på respective citrix server.

Så SSD håller bra.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |