Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Skrivet av flashen:

Jag fyller upp min hink med 4L varmt vatten + desinficeringsmedel och sätter på locket och skakar om i några minuter sen sköljer jag med kallt vatten

Har inte haft några problem än, är extremt noggran av mig ^^

Har några recept på Coopers jag har gjort som har blivit mycket bra då jag antar att de är Coopers extrakt ni kör

Bryggning COOPERS IPA 23 Liter:

1 x Coopers IPA (Jäst finns i burken)
500g Dextros
500g Malt Extrakt, Extra Light
4 Liter kokande vatten
19 Liter Kallt vatten

- 4 Liter kokande vatten i hink
- Häll i 500x500g blandningen
- Häll i Coopers IPA
- Blanda
- Häll i 19 Liter kallt vatten (20-25C)
- Lägg Jästen jämnt på toppen och "tappa ner med sked"
- Låt stå 2 veckor (20-25C)

Priming:

170-180g Dextros sockerlag

- För över primary batchen till secondary med hävert
- Häll i sockerlaget i secondary, blanda med sked lätt
- Tappa på flaskor

Bryggning COOPERS ENGLISH BITTER 23 Liter:

1 x Coopers ENGLISH BITTER (Jäst finns i burken)
500g Dextros
500g Malt Extrakt, Light
4 Liter kokande vatten
19 Liter Kallt vatten

- Häll i 500x500g blandningen
- Häll i Coopers ENGLISH BITTER
- Blanda
- Häll i 19 Liter kallt vatten (20-25C)

Priming:

170-180g Dextros sockerlag

- Tappa på flaskor

Bryggning COOPERS ENGLISH BITTER - ESB 22 Liter:

1 x Coopers ENGLISH BITTER (Jäst finns i burken)
300g Dextros
1000g Malt Extrakt, Light
4 Liter kokande vatten
18 Liter Kallt vatten

- Häll i 300x1000g blandningen
- Häll i Coopers ENGLISH BITTER
- Blanda
- Häll i 18 Liter kallt vatten (20-25C)

Priming:

170g Dextros sockerlag

- Tappa på flaskor

Dold text

Det där låter jätte bra. Ska nog försöka det, dock varför häller du över till en ny och (primningen) ??

Vi har bara en tunna just nu så kan inte hälla över de någonstans.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Även jag har tänkt att brygga min första sats, tänkte testa detta recept och se hur väl jag lyckas med det (inga höga förhoppningar egentligen om jag känner mig själv rätt )

http://www.coopershembryggning.se/Unreal_Ale_Real_Ale.asp

Hur gör ni, håller ni koll på densiteten eller låter ni det bara stå i en viss tid sen tappar ni upp det?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ericsundell2:

Det där låter jätte bra. Ska nog försöka det, dock varför häller du över till en ny och (primningen) ??

Vi har bara en tunna just nu så kan inte hälla över de någonstans.

Man brukar ha två hinkar, en där det får stå att jäsa och en man för över bryggden med hävert till för att få bort bottensattser och liknande för att sen tappa det på flaskor.

Det som gör det smidigt med en till hink är att man kan hälla i ett sockerlag (dextros + vatten) som man sen kan röra runt eftersom man har blivit av med bottensattserna dvs "priming" så det blir kolsyra i bryggden

Så här ser det ut när jag gör det (har dock en kran nu på secondary så jag kan fylla på flaskor enklare och en annan hävert med pump men du förstår principen):

Jag är ingen expert men det känns logiskt och har fungerat utan problem för mig och tycker du borde gör så för att slippa problem

Förstår du inte alls vad jag skriver så kolla upp de på youtube

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Man brukar ha två hinkar, en där det får stå att jäsa och en man för över bryggden med hävert till för att få bort bottensattser och liknande för att sen tappa det på flaskor.

Det som gör det smidigt med en till hink är att man kan hälla i ett sockerlag (dextros + vatten) som man sen kan röra runt eftersom man har blivit av med bottensattserna dvs "priming" så det blir kolsyra i bryggden

Så här ser det ut när jag gör det (har dock en kran nu på secondary så jag kan fylla på flaskor enklare och en annan hävert med pump men du förstår principen):

http://nordfoto.se/dump/ol2.JPG

Jag är ingen expert men det känns logiskt och har fungerat utan problem för mig och tycker du borde gör så för att slippa problem

Förstår du inte alls vad jag skriver så kolla upp de på youtube

Fattar vad du menar. Jo bottensatsen är ett problem men kranen sitter lite högre upp så vi inte får med den när vi tappar upp på flaskor.

Vi köpte Coopers DIY och gör enligt instruktionerna. Samt vi har tittat på lite youtube videos från några engeslak killar från norrland som brygger just coopers olika.

Blir denna öl bra kommer vi göra massor till och lite olika. Efter denna vanliga ölen kommer en Coopers IPA. Där köpte vi till dextros etc, det som rekomenderades.

Dessa tunnor, kan man köpa några bra sådana till ett bra pris någonstans?=)

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ericsundell2:

Fattar vad du menar. Jo bottensatsen är ett problem men kranen sitter lite högre upp så vi inte får med den när vi tappar upp på flaskor.

Vi köpte Coopers DIY och gör enligt instruktionerna. Samt vi har tittat på lite youtube videos från några engeslak killar från norrland som brygger just coopers olika.

Blir denna öl bra kommer vi göra massor till och lite olika. Efter denna vanliga ölen kommer en Coopers IPA. Där köpte vi till dextros etc, det som rekomenderades.

Dessa tunnor, kan man köpa några bra sådana till ett bra pris någonstans?=)

Köpte mina i lokala essensbutiken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Musikälskare

Coopers Bitter med tweakat recept för att bli en ESB, slängde i extra humle också denna gången

Hittade en 1L flaska som blev bra fick bort klistret sen med aceton efter bilden togs

2 veckor på flaskor nu... För lång tid

Har ni andra nån batcher på gång till Jul?

EDIT: Ingen som brygger nått?

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Liten update på hur det går med cidern! Tyvärr kunde jag inte ta några bilder då mobilen inte riktigt vill funka som den ska och jag sitter med en gammal sketen lur nu.

Igår tog jag nästa steg med cidern, ångkokade 22 gr franska mediumrostade ekkuber, 2 st vaniljstänger som jag splittade i 4 bitar vardera och sedan skar upp så de öppnades samt 15 gr U.S. Cascade humlepellets.

Doftade himmelskt när jag tog av locket och skulle ta ur humlepåsen, så stora förhoppningar på denna cider nu

Ciderprojektet påbörjades runt den 1/10-12, och har legat 1 månad i primären därefter ca. 3 ½ i sekundären, det som återstår nu är att humlepåsen med massa gottgott ska ligga i hinken ca. 1 ½ vecka, sedan kallkrasch och därefter buteljering.

Måste fråga er som är lite mer erfarna av att bryggning, när jag skulle ta upp lite av cidern för en provsmakning så upptäckte jag att det flöt runt brunaktiga "korn" av något slag. Smak- och dofttest gav inget utan det var bara förbaskat gott och klumparna (runt 0.2-1 mm stora) kändes inte alls när jag petade i decilitermåttet. Kan det vara mögel eller något annat man inte vill ha i sin brygd?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk

Jag och polaren har gjort en ljus lager som nu stått till sig i ca 5-6 veckor på flaskan. Tror det snart blir dax att kyla en och testa.

Vi testade en efter 2 veckor och den hade bra med skum och kolsyra men smakade fortfarande lite jäsning. Så vi täntke att 5-6 veckor borde göra susen.

Vad tror ni?

Detta är coopers lager som man får med i hembryggkittet. Vad tror ni?

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hade tänkt buteljera lite av cidern på champagneflaskor och var idag inne hos PGW och köpte champagnekork i plast med agraff.

Oturligt nog medföljde det inte några metallkapsyler som annars ska sitta mellan de två och undrar om det råkar finnas någon här som sitter på ett par metallkapsyler som ska sitta mellan champagnekork och agraff (den tvinnade "metallburen" som sitter över korken)?

Står givetvis för frakten om någon vänlig själ har ett par att skänka.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Musikälskare

ericsundell2: Imponerande att du har lyckats vänta så länge hehe mjo de blir säkert bättre men de är bara att prova!

FireFox: Hmm vet inte vad det kan vara men tror inte det är mögel, intressant att följa din "logg", posta gärna bilder sen med

Ska prova min Coopers IPA som jag hade i humle-te 25g Cascade när jag satt den samt torrhumlade de sista 5 dagarna i primary 25g Cascade, nervös hade i en Amerikansk Ale jäst med istället för Coopers egna

Kan bara gå åt helvete

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

Hade tänkt buteljera lite av cidern på champagneflaskor och var idag inne hos PGW och köpte champagnekork i plast med agraff.

Oturligt nog medföljde det inte några metallkapsyler som annars ska sitta mellan de två och undrar om det råkar finnas någon här som sitter på ett par metallkapsyler som ska sitta mellan champagnekork och agraff (den tvinnade "metallburen" som sitter över korken)?

Står givetvis för frakten om någon vänlig själ har ett par att skänka.

De är mest till för dekoration och behövs egentligen inte. Har druckit många cider utan den lilla kapsylen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

FireFox: Hmm vet inte vad det kan vara men tror inte det är mögel, intressant att följa din "logg", posta gärna bilder sen med

Ska prova min Coopers IPA som jag hade i humle-te 25g Cascade när jag satt den samt torrhumlade de sista 5 dagarna i primary 25g Cascade, nervös hade i en Amerikansk Ale jäst med istället för Coopers egna

Kan bara gå åt helvete

Jag tror nog det blir perfekt, om jag minns rätt så torrhumlade själv med 50 gr blandat av Nelson Sauvin och Cascade och under koket (25 min) ca. 20 gr cascade har jag för mig. Kanske man skulle börja skriva ner sina recept

Skrivet av Zotamedu:

De är mest till för dekoration och behövs egentligen inte. Har druckit många cider utan den lilla kapsylen.

Ja då kanske det var p.g.a min teknik som det kändes som att agraffen inte satt tillräckligt bra.
Gissar att du har buteljerat några flaskor på champagneflaskor med kork och agraff, vilken teknik ska man använda sig av om man har en sån agrafförslutare som Humlegården säljer?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

Jag tror nog det blir perfekt, om jag minns rätt så torrhumlade själv med 50 gr blandat av Nelson Sauvin och Cascade och under koket (25 min) ca. 20 gr cascade har jag för mig. Kanske man skulle börja skriva ner sina recept

Ja då kanske det var p.g.a min teknik som det kändes som att agraffen inte satt tillräckligt bra.
Gissar att du har buteljerat några flaskor på champagneflaskor med kork och agraff, vilken teknik ska man använda sig av om man har en sån agrafförslutare som Humlegården säljer?

Jag har bara skruvat av dem, aldrig skruvat på dem. Har bara kört kapsyler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

IPAn blev bra smakade nästan som en Pistonhead, mycket frukt och citron smak

http://pilsner.nu/Pilsnerpunktnu/wp-content/uploads/pistonhea...

Ska posta en bild sen när den är klar från kylningen ^^

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

IPAn blev bra smakade nästan som en Pistonhead, mycket frukt och citron smak

http://pilsner.nu/Pilsnerpunktnu/wp-content/uploads/pistonhea...

Ska posta en bild sen när den är klar från kylningen ^^

Hade på känn att den skull bli bra med tanke på humlevalet

Har idag sytt 2 st humlepåsar då jag inte gärna vill ha spill från humlepellets vid torrhumlingen, ett väldigt luftigt och finmaskigt tyg från IKEA som heter Sarita. Ska tydligen även gå bra att använda när man gör en BIAB (Brew In A Bag) bara man har något under påsen i kastrullen så den inte bränner fast under koket.

Var lite sugen att smaka ölet som bryggt tidigare och passade på att knäcka en, efter ett halvårs lagring var det riktigt gott! Lite dragen blev man också

Kanske inte syns så jättebra men blev överraskad av hur mycket kolsyra som hade bildats, nästan som när man häller upp en skumpa och bubblorna flyter uppåt hela tiden i en stadig ström utan stopp.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

Riktigt najs FireFox gött att bli lite lulli hehe

Här kommer en bild på IPAn med, ska ta upp alcoholen lite tills nästa batch känner jag annars är den perfekt

Min kolsyra beter sig inte på samma sätt som din (att den går uppåt lixom från kanterna), kanske beror på att du har lagrat den längre?

När jag primade i flaskorna hade jag i 170g dextros @ 22.5L ungefär under en period av 2 veckor

EDIT: iPhone bild w/e

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Riktigt najs FireFox gött att bli lite lulli

Här kommer en bild på IPAn med, ska ta upp alcoholen lite tills nästa batch känner jag annars är den nästan perfekt

Min kolsyra beter sig inte på samma sätt som din (att den går uppåt lixom från kanterna), kanske beror på att du har lagrat den längre?

http://nordfoto.se/dump/ipaca.JPG

Hehe måste säga detsamma om IPAn
Vilken ABV ligger den på nu?

Är inte riktigt säker faktiskt, så kan det vara. Kanske kan bero på hur mycket socker man primar med? Hade i ca. 7.5 gr/L Dextropur (druvsocker, dextros, glukos, corn sugar, kärt barn har många namn ).

Ang. cidern så hade jag tänkt prima champagneflaskorna med 24 gr/L när jag slangar över den. Lär bli ett rejält *popp* när man smäller iväg korken

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Hehe måste säga detsamma om IPAn
Vilken ABV ligger den på nu?

Är inte riktigt säker faktiskt, så kan det vara. Kanske kan bero på hur mycket socker man primar med? Hade i ca. 7.5 gr/L Dextropur (druvsocker, dextros, glukos, corn sugar, kärt barn har många namn ).

Ang. cidern så hade jag tänkt prima champagneflaskorna med 24 gr/L när jag slangar över den. Lär bli ett rejält *popp* när man smäller iväg korken

Har faktiskt inte mätt ABVn då jag inte har haft pengar/ork att skaffa utrustning haha sen brygger jag mest från recept @ Coopers så de kan inte bli så mycket fel

Men ska försöka mäta de nästa runda jag kör, vill veta jag med nu när jag börjar experimentera mer du har nog i en del mer än mig vid primningen

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har faktiskt inte mätt ABVn då jag inte har haft pengar/ork att skaffa utrustning haha sen brygger jag mest från recept @ Coopers så de kan inte bli så mycket fel

Men ska försöka mäta de nästa runda jag kör du har nog i en del mer än mig vid primningen

ABV mäter man genom att mäta OG och sen FG, ett sätt är att använda den här formeln (OG-FG)*0.132 eller (OG-FG)/7.62 som båda bör ge ett väldigt snarlikt resultat

Inte riktigt säker att du kan gå upp till dem nivåerna med 33cl ölflaskor, har bara läst på om 50cl's, risken finns att du råkar ut för 'bottle bombs'.

EDIT: Såg just din edit :P, du har använt lika stor mängd dextros som jag har gjort per liter så med tiden kommer det nog bli riktigt bubbligt! (om min uträkning stämmer, 170/22.5 = 7.5)

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Senaste kreationen. En IPA med drag av Sierra Nevada Torpedo, därav namnet.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

FireFox: Kör 0.5 - 1L flaskor enbart Din uträkning ser ut att stämma men orkar inte vänta så länge att bubblet blir mer xD

Ryden: Imponerande och i en klass för sig som vanligt! Cool ettiket

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

FireFox: Kör 0.5 - 1L flaskor enbart Din uträkning ser ut att stämma men orkar inte vänta så länge att bubblet blir mer xD

Ryden: Imponerande och i en klass för sig som vanligt! Cool ettiket

Haha ser man på, tyckte det såg ut som 33cl på bilderna
Försök spara åtminstone ett par flaskor under en längre tid så ska du se hur dessa utvecklas och blir mer komplexa i smaken samtidigt som smakerna från torrhumlingen ändrar karaktär.

Skrivet av Ryden:

Senaste kreationen. En IPA med drag av Sierra Nevada Torpedo, därav namnet.
http://farm9.staticflickr.com/8225/8445652196_97d43969cc_z.jp...

Agreed, snygga etiketter!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

Dags för en IPA igen, 20.5L istället för 22L denna gången och lite mer dextros får se hur det går!

Nästa batch ska jag mäta ABVn blir alltid att jag missar eller glömmer det haha

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dags för en IPA igen, 20.5L istället för 22L denna gången och lite mer dextros får se hur det går!

Nästa batch ska jag mäta ABVn blir alltid att jag missar eller glömmer det haha

http://nordfoto.se/dump/ipac2.JPG

Är ju mest en intressant grej o veta eller om man planerar något dagen efter som kräver nykterhet, huvudsaken är ju att ölet blir gott

Om du har en champagneflaska kan du ju testa en riktigt hårt kolsyrad variant

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Är ju mest en intressant grej o veta eller om man planerar något dagen efter som kräver nykterhet, huvudsaken är ju att ölet blir gott

Om du har en champagneflaska kan du ju testa en riktigt hårt kolsyrad variant

Yepp ska införskaffa en thief så jag enklare kan ta prover på bryggden tills nästa runda

Läste nån som skrev typ "I never measure ABV since I always end up with beer in the end", men lite extremfall ^^ hehe

EDIT: Hur länge brukar ni hålla ölen i secondary eller direkt från primary till flaskor?

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Yepp ska införskaffa en thief så jag enklare kan ta prover på bryggden tills nästa runda

Läste nån som skrev typ "I never measure ABV since I always end up with beer in the end", men lite extremfall ^^ hehe

EDIT: Hur länge brukar ni hålla ölen i secondary eller direkt från primary till flaskor?

Jag lät min första och enda batch ligga i skundären till dess att FG var stabilt och inte längre sjönk.
Annars finns det en 1+2+3 metod, 1 vecka i primären, 2 i sekundären och 3 på flaska

Nu till annat, jag ska göra en ny batch mot slutet av månaden och funderar på om jag ska göra en lättdrucken sommaröl (tack till Ryden för tipset!) eller en trevlig veteöl med några 100 gram frysta blåbär. Kan inte alls bestämma mig..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Finns det någon smak-guide,typ; "har du i det här så smakar det si och så". Nu vet jag att det inte riktigt går att beskriva smak så lätt, men det kanske finns en liten guide för en noob som jag? Gärna kanske med några mera kommersiella smakexempel?

Gissar på att det är något man lär sig av erfarhenhet men man kan j alltid hoppas

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av FireFox:

Jag lät min första och enda batch ligga i skundären till dess att FG var stabilt och inte längre sjönk.
Annars finns det en 1+2+3 metod, 1 vecka i primären, 2 i sekundären och 3 på flaska

Nu till annat, jag ska göra en ny batch mot slutet av månaden och funderar på om jag ska göra en lättdrucken sommaröl (tack till Ryden för tipset!) eller en trevlig veteöl med några 100 gram frysta blåbär. Kan inte alls bestämma mig..

Den batchen jag har nu skummar på som satan fortfarande efter 1 vecka så tror jag kommer ha den 3 veckor i primary innan jag sätter de på flaskor hehe tack för svaret!

Itchago: Hmm det finns olika program där man kan knappa in ingredienser för att sen få ut resultatet, har inte använt det själv hehe, finns säkert databaser med med olika ölsorter

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Finns det någon smak-guide,typ; "har du i det här så smakar det si och så". Nu vet jag att det inte riktigt går att beskriva smak så lätt, men det kanske finns en liten guide för en noob som jag? Gärna kanske med några mera kommersiella smakexempel?

Gissar på att det är något man lär sig av erfarhenhet men man kan j alltid hoppas

Hmm det närmaste man kommer är nog att räkna ut IBU (bitterhet), annars får man googla och söka på den enskilda maltsorten osv. BeerSmith är ett riktigt bra program för att göra en massa beräkningar som rör ölet.

Skrivet av flashen:

Den batchen jag har nu skummar på som satan fortfarande efter 1 vecka så tror jag kommer ha den 3 veckor i primary innan jag sätter de på flaskor hehe tack för svaret!

Du vill inte ha ölet för länge i primären då det kan ge upphov till autolys, vilket betyder att jästen börjar äta av sig självt då det finns mer jäst än näring, och ger en oönskad bismak till ölet. Mitt råd är att flytta över till sekundären efter 1-1.5 veckor och låt den jobba vidare där.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Musikälskare

FireFox: ah hmm, får se hur det ser ut om 2 veckor, annars får jag köpa en riktigt secondary och använda

EDIT: En snabb fråga till, ska brygga en Coopers Irish Stout nästa gång och funderar på jästvalet, fungerar det med Safale US-05?

Skrev ihop ett enkelt recept, tror ni de funkar?

Coopers Irish Stout 21L 20g Fuggles te 500g Dextros 500g "Mörkt" Malt Extrakt Safale US-05 jäst 155g Prime

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier