Nintendo försvarar "klen" CPU i Wii U

Permalänk
Melding Plague

Nintendo försvarar "klen" CPU i Wii U

Spelutvecklare kritiserar Nintendos nya spelkonsol Wii U och menar att hårdvaran inte håller måttet, men den japanska speljätten hävdar att prestandan räcker till.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte majoriteten av Wii:s målgrupp bryr sig om prestandan, alltså grafiken.

Permalänk
Medlem

Nu bryr man sig väl inte så mycket om grafiken.
Men WiiU:n är riktigt slö och den känns omodern.
Vi minns väl tiden när man ska starta ett Psx-spel?

Permalänk
Medlem

Jo, Wii U har löjligt dålig prestanda... Det håller jag med om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Nintendo vad hände efter 64an ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tror inte majoriteten av Wii:s målgrupp bryr sig om prestandan, alltså grafiken.

Håller med dig, sedan när har Nintendo varit "all 'bout the graphics"?

Det märks verkligen hur olika hårdvarutillverkare gör olika prioriteringar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Exakt. Då lovades det Terminator 2 grafik.

Skrivet av Azured:

Håller med dig, sedan när har Nintendo varit "all 'bout the graphics"?

Det märks verkligen hur olika hårdvarutillverkare gör olika prioriteringar..

Jag minns under SNES tiden att de hade reklam på TV där de skröt om grafiken i Donkey Kong Country... "not on X, Y, Z but Super Nintendo!" något i den stilen. SNES hade även Super FX teknik i vissa kassetter vilket gav världen Starfox, vilket var enormt häftigt på den tiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

I detta fall tycker jag ändå att Nintendo har rätt om sin hårdvara:

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket prestanda du har i din spelkonsol, så länge som den lyckas leverera en riktigt trevlig spelupplevelse.

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

Nintendo har väl ändå inte varit kända för prestandan? Endast för just wii-spel som inte kräver något alls

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag minns under SNES tiden att de hade reklam på TV där de skröt om grafiken i Donkey Kong Country... "not on X, Y, Z but Super Nintendo!" något i den stilen. SNES hade även Super FX teknik i vissa kassetter vilket gav världen Starfox, vilket var enormt häftigt på den tiden.

Okej, point taken, men om vi räknar efter 64an istället då?

Permalänk

vad förväntar man sig igentligen?

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Okej, point taken, men om vi räknar efter 64an istället då?

Gamecube var rätt hyffsat med spel som metroid prime och wind waker med mera, men håller med att det gick lite utför sedan.

Permalänk

vem bryr sej ifall ett spel har bra grafik ifall det har dålig gameplay/story?

grafik håller en dag

gameplay håller decennier

Permalänk
Medlem

Visst, Nintendo har sin filosofi, och jag tycker det är skönt med en som tänker annorlunda. Men jag tycker ändå man har sjunkit lite väl lågt nu. Det är tredje gången de snålar med en PowerPC 750.

Säger jag som gammal Nintendo-lirare!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

vad förväntar man sig igentligen?

EGENTLIGEN så förväntar man sig bättre prestanda än en smartphone typ?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

då kommer ju tredje parts utvecklare ha ett helvete i framtiden för att porta till wii u

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Gamecube var rätt hyffsat med spel som metroid prime och wind waker med mera, men håller med att det gick litte utför sedan.

Har har haft fruktansvärt många roliga timmar framför min Gamecube, super smash bros, metroid prime samt Mario cart är spel som car hur roliga som helst.

2 av dem var dock "multiplayer" spel men metroid var extremt bra gjort det med.

Givetvis köpte man en Wii också, precis som alla andra i början. Det var skitkul första månaden men sen slutade det vara kul att stå och vifta i luften och Wii'n glömdes sakta bort.

Jag hoppades verkligen på att Wii U skulle plocka upp där vanliga Wii tappade och så såg det ut som att det skulle bli från början. Det är mycket möjligt att Wii u'n är jätte bra men man kan bara hålla sig road med Mario spel ett x antal timmar.

Nu vet jag att grafiken kanske inte är det viktigaste, speciellt på Wii, men hade de dragit på med lite feta komponenter så kanske vi hade fått se lite fräcka spel. Tänk er BF3 med den kontrollen, det tror jag skulle kunna bli ganska ballt.

Aja, var typ tvungen att skriva av mig lite om det. Tur att man alltid är PC spelare ändå i slutändan <3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Folks mobiltelefoner piskar detta på händerna, är nästintill störtlöjligt.
Vilken fin början på nästa gen...

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

ok visst de bryr sig inte om at ha en kraftig maskin men på så sätt så förlörar de ju massa third party devs, vilket resulterar till färre spel och sedan ligger den under TVn och samlar damm. hur fan tänker de egentligen visst folk kommer att köpa det för mario och zelda men vad mer de kommer inte på något nytt som är spännande heller.
Och sedan att de investerade i byonetta fattar jag inte heller,själv skulle jag hellre investera I flera olika mindre indie spel som är interesanta.

Permalänk
Medlem

Om man väljer att inte spela Wii U för att den har dåliga komponenter så tänker jag sparka på en kattunge.

Nintendo har alltid levererat kvalitet på andra fronter än grafik och det går det inte att lägga ett värde på.

Alla ändlösa timmar Super Mario Kart på gamla SNESen med mode 7 grafik, världens bästa plattformare Super Mario 64, Animal Crossing på gamecube, Galaxy 1 och 2 till Wii samt New Mario bros. För att inte nämna alla Zeldaspel och Gameboyen i alla dess inkarnationer.

Mister Miyamoto är en gud för mig *tippar på hatten*

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo 64, och GameCube med för den delen, var konsoler inriktade på att ha ordentlig kräm i sig. Både N64 och GC sålde som skräp.

Med Wii så bytte Nintendo riktning och struntade nästan helt i hårdvaran och den har sålt som smör i solsken och siffermässigt så var det den överlägsna vinnaren av den förra / nuvarande generationen. Trots sin kassa prestanda.

Jag klandrar inte Nintendo för hur de går till väga med tanke på att det tycks funka alldeles utmrärkt. Samtidigt ser jag gärna lite mer kraft i konsolerna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Folks mobiltelefoner piskar detta på händerna, är nästintill störtlöjligt.
Vilken fin början på nästa gen...

Kan du länka till något som visar det. Att mobiler är ikapp 360 ps3 o wii u låter lite väl mycket men jag kan va helt ouppdaterad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Discokungen

Jag tror inte riktigt det var die sizen som utvecklarna syftade på...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Är man sugen efter stora multiplayerspel med mycket action och stora fält, väljer man antingen PS4 eller Xbox3.0.

Nintendo har sin publik framförallt nya spelare, och klassiska spelare som vill fortsätta lira den serie de växte upp med.

Men en 3-4 gånger bättre CPU prestanda från Wii'n är godkänt i mina ögon för just den marknad Nintendo är till för.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det är för tidigt att säga så mycket om Wii U än. Som alla vet är det spelen som gör en konsoll. Du kan ha så bra och kraftig hårdvara du bara vil, klarar du inte av att utveckla tillräckligt bra spel spelar det ingen roll ändå.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evok:

Gamecube var rätt hyffsat med spel som metroid prime och wind waker med mera, men håller med att det gick lite utför sedan.

Gamecube-spelen håller sig fortfarande väldigt bra grafiskt. Speciellt Resident Evil: Rebirth ser fortfarande snyggt ut, 10 år efter lansering.

First-party titlarna brukar överlag kunna se bra ut från Nintendo så det finns nog mycket att hämta från Wii U.

Permalänk
Medlem

Ju klenare prolle desto fortare går det att emulera i Dolphin

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag tänker ställa mig på Nintendos sida här.
Spelmässigt och upplevelsemässigt har jag alltid känt att de levererat mer än sina konkurrenter, och om man bortser från att EA sports NHL-serie är konsolexklusiva är Nintendo det enda som faktiskt lyckas hålla mig intresserad av konsoler.

Visst, visst, mer hårdvara är bättre. Men att 'sämst hårdvara' skulle göra 'sämst konsol', där tycker jag inte alls att man kan sätta ett likhetstecken till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan du länka till något som visar det. Att mobiler är ikapp 360 ps3 o wii u låter lite väl mycket men jag kan va helt ouppdaterad.

Den har ju tre kärnor på 1,25 GHz, så den måste vara segare än en snapdragon på 1,5 GHz och fyra kärnor! Det vet ju alla!

[/Sarkasm]

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Varför ska man alltid haka upp sig på processorn och klockfrekvensen i såna här jämförelser? Visst, det kanske är skillnad på ett 7-kärnigt PS3 på 3.2 GHz och detta Wii. Men GPU:n och OS:et är väl trots allt det viktigaste? Jag menar, sett till spelprestanda är ju t ex iPhone 5 i många jämförelser snabbare än Galaxy SIII, trots 2x1 GHz vs 4x1.4 GHz? Precis som N64 hängde på PS1 på 90-talet, trots dess betydligt klenare hårdvara.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊