Permalänk
Medlem

Dela internet mellan två win7-datorer

Hej!

Har en laptop med en mobil bredbandssticka (USB) från bredbandsbolaget, och försöker nu dela ut denna uppkoppling till en stationär dator via en vanlig korsad TP-kabel. Båda datorerna har win7, vilket man tycker borde underlätta saken, men hittills har jag inte fått det att fungera. Jag kan se båda datorerna i nätverket, och det skickas paket mellan dem, men jag får inte internet att delas ut till den stationära datorn. Någon som vet hur jag ska göra?

Det var längesen jag pysslade med nätverk över huvudtaget, och tror aldrig jag gjort det sen win XP, så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag gjorde detta, men har för mig att det räcker att du går in på "network connections" eller vad det heter i svenska versionen, markerar båda anslutningarna, högerklickar och väljer "brygga anslutningar" eller liknande.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sn0w:

Var ett tag sedan jag gjorde detta, men har för mig att det räcker att du går in på "network connections" eller vad det heter i svenska versionen, markerar båda anslutningarna, högerklickar och väljer "brygga anslutningar" eller liknande.

Mycket riktigt. En liten guide:
http://helpdeskgeek.com/windows-7/bridge-network-connections-...

Gjorde själv på detta vis för att använda grannens oskyddade WiFi på tre stationära datorer med hjälp av en router och en laptop. Detta var i otålig väntan på bredbandsinstallatör som aldrig dök upp.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Hmm, tror inte att brygga anslutningar är något alternativ i mitt fall, då det verkar som man bara kan göra det mellan lokala nätverksanslutningar som inte har med internetuppkopplingen att göra. På laptopen har jag två anslutningar som har med den trådlösa bredbandsstickan att göra, den tredje anslutningen är TP-kabeln till den stationära datorn, och som jag förstår det kan jag inte brygga ihop dessa. Ingen router är inblandad, förresten.

Permalänk
Medlem

http://www.techtipsgeek.com/share-wireless-internet-connectio...

Hittade denna guiden som passar väldigt väl in på min situation, men jag kan inte följa den helt och hållet. När jag kommer till steg 2 (2. Select the network connection type from the drop-down box. In this case you should select the “Local Area Connection”.) kan jag inte göra detta, då jag inte får någon rullningslista alls att välja ifrån. Tog en snabb skärmdump bara för att visa:

Detta gör, förmodligen, att jag inte får upp de efterföljande meddelandena som han får i guiden. Hursomhelst vill inte internetuppkopplingen delas till min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Update: Bytte så att USB-modemet sitter i den stationära datorn istället, gjorde ingen skillnad till en början. Sen vet jag inte vad som hände, men nu fungerar det iallafall. Problem solved!