Permalänk
Medlem

Nätaggregatet skapar kaos

Tjabba!
Jag tog en överblick i mitt chassi för någon dag sen (Jag har Antec 1200 och komponenterna i sign).
Jag lade märke till att aggregatet blåser ut upp på grafikkortet (Har Arctic Accelero Xtreme 7970 kylare), som i sin tur blåser ner mot aggregatet. Och undrar då hur pass mycket det här förstör luftflödet isig, och om det är möjligt att vända på aggregatet undan någon större skada eller dylikt?
Tack! Mvh Wictor

Edit: En bild för att illustrera situationen:

Anledning till att det står Nätaggregat@450W i sign är för att jag inte vet inte märket på den då jag inte brydde mig om sånt när jag köpte den.
Den är ca 3-4 år gammal.

Fixade bilden
Permalänk
Hedersmedlem

Inga ATX-agg blåser in i lådan (iaf i modern tid). Gör det det är något trasigt på ett mycket konstigt sätt.

Med tanke på din signatur: "Nätaggregat@450W" så kanske det är ett hemmabygge?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fläkten i agget är ju monterad fel väg om det blåser så konstigt. Mer troligt att agget drar in luft den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har nog monterat agget fel är men oavsett om du gjort det så ska fläkten blåsa ner mot komponenter i agget annars sitter fläkten fel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Borde inte grafikkortskylaren blåsa MOT grafikkortet också? och inte ifrån?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jo vet, har läst runt lite innan jag skapa tråden. Mhm fick denav en bekant för länge sedan, är något från deltaco iaf.
För grejen är att när jag känner precis på gallret ovanför fläkten så känner jag ett flöde uppåt. Känner jag där bak där det ska komma luft så känner jag inget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det du beskriver som blåst/flöde egentligen är ett sug, eller så har du och din polare helt enkelt vänt fläktarna åt fel håll.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gynszd0:

Jo vet, har läst runt lite innan jag skapa tråden. Mhm fick denav en bekant för länge sedan, är något från deltaco iaf.
För grejen är att när jag känner precis på gallret ovanför fläkten så känner jag ett flöde uppåt. Känner jag där bak där det ska komma luft så känner jag inget.

Byt agg omedelbart, troligen urgammalt skräp, kanske t o m ett BTX-agg. Har för mig de eventuellt blåser på fel håll. Lägg gärna upp någon bild på etiketten. Hursomhelst inte lönt att mecka med om du inte är utfattig och väldigt händig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så fläkten sitter såhär när du kollar ner i nätagget ?
(ha datorn avstängd så kan du nog se heh)
ifall den är vänd så och du kanske ska byta nätagg så kan du ju skruva upp nätagget efter någon timme utan ström och vända på fläkten så den suger in luft...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Kan vara så att jag är lite vek på att känna skillnaden på flödet och suget. Men jag kände och jämförde med andra fläktar jag har i chassit som jag vet åt vilket håll de suger in åt. Så det kändes som ett sug.

Varken jag eller min bekant har rört fläktarna på nätagget, eller grafikkortet för den delen. Jag köpte aggregatet nytt, var bara han som tog beställingen till sig. Förlåt att jag var otydlig om det i första posten.

Jo vill byta agg också, den har börjat bli högljud så tror den börjar bli trött och har gjort sitt. Bara det att min plånbok inte vill det samma tyvärr. Etiketten är vänd mot moderkorts plåten. Så lägger upp bild snart, ska bara skruva loss den och ta kort.

Permalänk
Medlem

Förlåt för dubbelpost.
Har visst 500W och inte 450W som jag trodde hahahah.
Bild på etiketten http://imageshack.us/f/822/imag0940t.jpg/

Edit: För att svara på frågan angående fläkten. Den sitter inte som på bilden. Så enligt dennes fysiska position ska den suga inåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Förlåt för dubbelpost.
Har visst 500W och inte 450W som jag trodde hahahah.
Bild på etiketten http://imageshack.us/f/822/imag0940t.jpg/

Edit: För att svara på frågan angående fläkten. Den sitter inte som på bilden. Så enligt dennes fysiska position ska den suga inåt.

För att enkelt avgöra åt vilket håll fläkten blåser åt kan du använda ett tunt papper, t.ex. ett kvitto, och lägga det mot fläkten/insuget.

Det är förmodligen inget fel.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Kan vara så att jag är lite vek på att känna skillnaden på flödet och suget. Men jag kände och jämförde med andra fläktar jag har i chassit som jag vet åt vilket håll de suger in åt. Så det kändes som ett sug.

Varken jag eller min bekant har rört fläktarna på nätagget, eller grafikkortet för den delen. Jag köpte aggregatet nytt, var bara han som tog beställingen till sig. Förlåt att jag var otydlig om det i första posten.

Jo vill byta agg också, den har börjat bli högljud så tror den börjar bli trött och har gjort sitt. Bara det att min plånbok inte vill det samma tyvärr. Etiketten är vänd mot moderkorts plåten. Så lägger upp bild snart, ska bara skruva loss den och ta kort.

Hålll en pappersremsa över fläkten, så blir det lättare att avgöra sug/flöde.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tog ett kvitto och testade det som ni sa och kvittot sögs mot agget dom att det vore en dammsugare hahaha, skönt höhö. Antar då att om jag vänder på agget så kommer inte det att göra någon märkbar skillnad på tempen på grafik-kortet eller övriga komponenter i datorn?

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Tog ett kvitto och testade det som ni sa och kvittot sögs mot agget dom att det vore en dammsugare hahaha, skönt höhö. Antar då att om jag vänder på agget så kommer inte det att göra någon märkbar skillnad på tempen på grafik-kortet eller övriga komponenter i datorn?

Nätagget mår bättre om det får suga kall luft än varm från graffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

beror ju på om det är håll i botten på chassit, annars får den knappt luft alls?

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Då ditt chassi inte har något hål i botten till nätagget så måste du montera det med fläkten uppåt in i datorn, annars kan det överhetta. Att grafikkortet sitter ovanför gör inte så stor skillnad. (Och grafikkortet blåser förövrigt inte luft direkt neråt mot nätagget)

Permalänk
Medlem

Jag har inte något hål i botten under nätagget. Och angående gpun fläktar så vet jag inte åt vilket håll de blåser/suger. För jag drog upp fläktarna på 100% och kände efter men kände inget, varken något sug eller flöde.

Min gpu kylare har 3 92mm fläktar så skulle den nu blåsa bort luften istället för att suga, så blåser den ju direkt på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Jag har inte något hål i botten under nätagget. Och angående gpun fläktar så vet jag inte åt vilket håll de blåser/suger. För jag drog upp fläktarna på 100% och kände efter men kände inget, varken något sug eller flöde.

Min gpu kylare har 3 92mm fläktar så skulle den nu blåsa bort luften istället för att suga, så blåser den ju direkt på nätaggregatet.

om du stänger av datorn. Öppnar sidopanelen och kolla på grafikkorts fläktarna. dom är ju lite böjda inåt som typ en parangtes ( <---- Den böjda delen ska vara mot grafikortet

T,ex: (grafikortet står lodrätt)
Fläcktblad ----> ( | <-- grafikkort

Hoppas du förstår min dåliga förklarning XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Hmm tror de är som du säger. Här är en bild på kylaren http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2012/02/arct... , lust och koll bekräfta att det är som du säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Kanske har vart medlem 2007, men betyder inte att jag har vart aktiv 2007. Och verkligen inte forums aktiv sen 2007.
Och med den kunskap som jag har om vanliga chassi fläktar så bör grafikkorts kylaren blåsa utåt från grafikkortet och inte inåt mot den.

Edit: Men jag känner att jag har fått svar på det jag fråga om iaf. Tack.

De fläktarna suger luften inåt och pressar luften genom kylflänsarna på grafikkortet!
Bry dig inte om trollanklagelser, en del skriker troll dagarna i ända tyvärr! Personligen ser jag det som ganska långsökt att man reggar sig 2007 för att trolla 2013 även om det kanske kan förekomma!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på ett irrelevant spår med onödiga anklagelser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.