Permalänk

Grafikkort krashar "No Signal"

Hej,
Det är så här att min dator, som jag haft sedan juli 2011, har börjat krångla vid hög belastning av GPU.

Detta är min setup:
Moderkort: ASUS P8P67 PRO
Processor: Intel Core i5 2500K med en Cooler Master Hyper 212 EVO-kylare
Grafikkort: Gigabyte HD6870 1GB OC Windforce
Nätagg: XFX XPS-750W
Minne: Corsair 8GB DDR3 1600MHz
Chassi: Fractal Design R3

Problemet:
Det hände första gången när jag spelade Far Cry 3, efter några timmars spelande (vet inte säkert hur många) så blev skärmen helt svart och grafikkortets fläkt slogs av och på skärmen står det "No Signal Detected". Detta hände bara en gång under hela tiden jag spelade Far Cry 3, så jag tänkte inte mer på det men nu har det börjat igen.
Det har nu hänt tre gånger när jag spelat Tomb Raider, och det händer efter ungefär en timmes spelande.

Jag har sedan sista gången det hände stresstestat processor och minne med OCCT och det fungerar perfekt (CPU temp på ca 58 grader efter 30 min). Jag har testat grafikkortet med FurMark och efter bara några minuter så stängs grafikkortet av och jag får "No Signal Detected". Detta händer jämt runt 78-80 grader på GPUn, och så vitt jag vet så är det inte några direkt farliga temperaturer.

Jag har googlat runt en del och försökt hitta någon lösning, och det jag hittat pekar på att det är nätagget som inte klarar att leverera tillräckligt med ström.
För det verkar inte vara ett temperatur-fel, då jag läste någonstans att dessa kort var specade till 104 grader (har ingen bra källa på det).

Så, vad tror ni så här spontant? Finns det något mer jag kan testa eller är det nätagget eller själva kortet som det är fel på?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt XFX 7970 BE. Till en början kraschade det vid 80C, men nu har det övergått till krasch redan vid 70C. Skillnaden på våra fall är att mina fläktar fortfarande snurrar när skärmen blir svart. Har även testat på ett annat system och problemet kvarstår.

Jag har kontaktat XFXs support och de bad mig reklamera kortet hos återförsäljaren (CDON). Väntar nu på fraktsedlar etc. för att skicka iväg det och CDON ska därefter skicka mig ett nytt exemplar.
Blir ju dock lite orolig över att detta kanske inte löser mitt problem trots allt, eftersom du upplever samma scenario fast med annan modell och tillverkare. Det återstår att se!

Till en början "löste" jag förresten problemet genom att manuellt öka fläktarna till ca 70% och sänka volten en aning för att hålla nere temperaturerna på kortet. Men har nu tröttnat på detta. Har man betalat 3.5k för ett kort ska man kunna spela i ro utan några kompromisser.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk

Drygt.. Det är drygt då det är så svårt att veta exakt vad som är fel, inte direkt så man sitter på voltmeter osv. för att mäta nätaggets spänningsnivåer och liknande.

När mitt kort ligger på runt 78-80 grader så går fläktarna på 76-78%, låter dock inte speciellt mycket, inget jag stör mig på det minsta iaf. Men känns konstigt att ett grafikkort skulle "dö" av värme vid ca 80 grader..

Finns ett ställe i stan (Västerås) där man kan lämna in datorer på felsökning gratis, de berättar givetvis vad som är fel och sedan får man bestämma om man vill fixa det själv eller om man vill att de ska fixa det. Jag funderar på att åka dit med datorn, men det är drygt då det kan ta tid att få felsökningen gjord, speciellt om de har mycket att göra.

Därför jag kollar här först ifall någon har något förslag på vad jag kan göra/testa För att eventuellt hitta felet så kan jag fixa det själv. Och att skicka tillbaka grejerna till inet känns också jobbigt, speciellt när jag inte vet exakt vad det är som är trasigt. Börjar närma mig 2 år dessutom.

Hoppas det löser sig för dig Wicktarr

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matiii021:

Drygt.. Det är drygt då det är så svårt att veta exakt vad som är fel, inte direkt så man sitter på voltmeter osv. för att mäta nätaggets spänningsnivåer och liknande.

När mitt kort ligger på runt 78-80 grader så går fläktarna på 76-78%, låter dock inte speciellt mycket, inget jag stör mig på det minsta iaf. Men känns konstigt att ett grafikkort skulle "dö" av värme vid ca 80 grader..

Finns ett ställe i stan (Västerås) där man kan lämna in datorer på felsökning gratis, de berättar givetvis vad som är fel och sedan får man bestämma om man vill fixa det själv eller om man vill att de ska fixa det. Jag funderar på att åka dit med datorn, men det är drygt då det kan ta tid att få felsökningen gjord, speciellt om de har mycket att göra.

Därför jag kollar här först ifall någon har något förslag på vad jag kan göra/testa För att eventuellt hitta felet så kan jag fixa det själv. Och att skicka tillbaka grejerna till inet känns också jobbigt, speciellt när jag inte vet exakt vad det är som är trasigt. Börjar närma mig 2 år dessutom.

Hoppas det löser sig för dig Wicktarr

Javisst löste det sig för mig med ett byte till ett Sapphire-kort. Har hittills inte fått någon krasch!

Hur går det för dig? Fått några besked om vad det är som sätter käppar i hjulet?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q