Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Okej, rensa bort all kylpasta och applicera ett riskorn ungefär, sen kollar du tempsen igen.

ok! Testar det imorrn, orkar inte göra det nu. Tack för hjälpen, kommer tillbaks imorrn igen och berättar om det hjälpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

http://i.imgur.com/DPmoh73.png

så ungefär applicerade jag kylpastan

För mycket kylpasta kanske?

Ett riskorn i mitten brukar räcka.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

dom är inte varma

kan vara pumpen eller kylpastan. är cpun varm och slangnarna kalla
så är något väldigt fel.
ditt sätt med kylpasta var väldigt fel sätt sätta på kylpastan
på cpun. kan bli luft bobblor mellan kylpasta strängarna när du
monterar cpu blocket

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Koppla pumpen direkt till agget.

Om du dessutom har använt lite för mkt kylpasta och för hög spänning så bidrar ju det också förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

kan vara pumpen eller kylpastan. är cpun varm och slangnarna kalla
så är något väldigt fel.
ditt sätt med kylpasta var väldigt fel sätt sätta på kylpastan
på cpun. kan bli luft bobblor mellan kylpasta strängarna när du
monterar cpu blocket

Det är inte kylpastan, har rensat skiten o satt på nytt, en klick i mitten. Tempsen blev väl lite bättre men fortf över 70 i load. dock inte ända upp i 80 som igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Koppla pumpen direkt till agget.

Om du dessutom har använt lite för mkt kylpasta och för hög spänning så bidrar ju det också förstås.

Aa, ska koppla pumpen till agget sen när jag får hem en adapter. Beror inte på kylpastan iaf, har nyss fixat det. Och spänningen är på auto så den går upp i max 1,2v i load

Här har ni mina temps!

IDLE
http://i.imgur.com/7xHDVF9.jpg

LOAD
http://i.imgur.com/jkgAv0K.jpg

Permalänk
Medlem

1.277 i volt på 3.8 ghz turbo hmm låter lite väl högt.
sätt volten lägre typ 1.190 och se vad du får för temperatur då samt ifall den är stabil i load i stock... finns folk som når över 4.0 ghz med sina exemplar av 3570k med just sån låg volt :3

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

http://i.imgur.com/DPmoh73.png

så ungefär applicerade jag kylpastan

Låter som du applicerade väldigt mycket för mycket...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

sätt volten lägre typ 1.190 och se vad du får för temperatur då samt ifall den är stabil i load i stock... finns folk som når över 4.0 ghz med sina exemplar av 3570k med just sån låg volt :3

ok! prövar efter dota 2 gamet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Aa, ska koppla pumpen till agget sen när jag får hem en adapter. Beror inte på kylpastan iaf, har nyss fixat det. Och spänningen är på auto så den går upp i max 1,2v i load

Här har ni mina temps!

IDLE
http://i.imgur.com/7xHDVF9.jpg

LOAD
http://i.imgur.com/jkgAv0K.jpg

Enligt bilderna så går spänning upp högre.

Sätt spänningen manuellt, så att den inte är högre än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Testade det du sa och ligger nu runt ca 60-70 grader i load som max var den uppe i 73-75 innan den sjönk igen

Permalänk
Inaktiv

Om processorn är varm men radiatorn inte är det så är det fel på pumpen eller kontakten mellan cpu - kylblock.

Går pumpen (borde höras), och har du dragit åt skruvarna ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om processorn är varm men radiatorn inte är det så är det fel på pumpen eller kontakten mellan cpu - kylblock.

Går pumpen (borde höras), och har du dragit åt skruvarna ordentligt?

pumpen går, tänkte lite på det också med kontakten. hur vet jag att jag har 100% kontakt egentligen, går ju inte direkt att köra in huvet o kolla mellan. Men sen innan när jag kollade på kylblocket när jag skulle rensa kylpastan så såg det ut att ha haft bra kontakt. Ska jag testa att dra åt skruvanra nåt så in i helvete så det verkligen inte går mer ? Har dragit åt dom ganska bra nu också men det går säkert lite till

Problemet är nog som sagt att pumpen inte får sina 12v i och med att den är kopplad till cpu_fan

Permalänk
Medlem

koppla pumpen till något annat än cpu fan och sätt en chassiefläkt på cpu fan istället sätt den på typ casefan eller liknande så du får bort styrningen av pumpen och så kommer den även matas med 12 volt ifall du inte kör styrning på chassiefläktarna ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

koppla pumpen till något annat än cpu fan och sätt en chassiefläkt på cpu fan istället sätt den på typ casefan eller liknande så du får bort styrningen av pumpen och så kommer den även matas med 12 volt ifall du inte kör styrning på chassiefläktarna ^^

Hjälpte inte, hur vet man om pumpen går på 100%?

Permalänk
Medlem

vet inte om problemet är fixat men tkr fortfarande att jag har ganska höga temps, resettade allt i bios, kopplade pumpen i en 3pin till 4pin adapter o satte den i en sys_fan 2 slot ist för cpu fan, sen stängde jag av fan controller, vilket inte gjorde ngt för det står fortf att system fan 2 (pumpen) går på ca 4600rpm. Körde dock ett stress test nu på orginal cpu inställningar förutom att jag sänkt volten till 1.190 och den gick inte över 71grader i load. Tkr fortf det är lite höga temps men vad vet jag? Är inte speciellt bra på det där med temps

Permalänk
Medlem

sänk load line calibration ner ett steg eller två den brukar vilja lägga på lite extra samt sätt egen turbo voltage (det minsta som går sen testar du igen)
testa gå ner mer i volt på cpun än vad du har just nu tills den blir instabil i prime 95 :3
btw fläkten du har på radiatorn flytter nog inte luft så bra heller... flytta så den sitter framför radiatorn så du har radiatorns baksida mot chassiet ifall du nu har så korta skruvar att sätta dit och se om det blir bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Hjälpte inte, hur vet man om pumpen går på 100%?

att den går upp i sin max rpm eller att du inte har någon styrning i bios aktivierat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

sänk load line calibration ner ett steg eller två den brukar vilja lägga på lite extra samt sätt egen turbo voltage (det minsta som går sen testar du igen)
testa gå ner mer i volt på cpun än vad du har just nu tills den blir instabil i prime 95 :3
btw fläkten du har på radiatorn flytter nog inte luft så bra heller... flytta så den sitter framför radiatorn så du har radiatorns baksida mot chassiet ifall du nu har så korta skruvar att sätta dit och se om det blir bättre...

vart hittar man load line calibration?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

att den går upp i sin max rpm eller att du inte har någon styrning i bios aktivierat

hur mkt är max rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hittade alla dom loadline calibration, hur sänker man dom ett steg? Dom stod på auto, man kunde inte välja nåt annat alternativ än att skriva in nåt själv o ja vetifan va man ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

btw fläkten du har på radiatorn flytter nog inte luft så bra heller...

Ville bara säga det att jag älskar dig... No homo. Hittade problemet, det visade sig att den fläkten jag hade köpt till inte hade så bra luftflöde som jag trodde så jag tänkte vafan varför inte köra overkill o se om det hjälper så jag kopplade in orginal fläkten till radiatorn och körde push-pull med fläktarna på 100% o då jävlar i det fick jag bra temps, run 30grader idle och inte över 63 i load... Problemet är att om jag kör push pull så kan jag inte ha överdelen till mitt chassi på för den går inte på om jag har fläkten på radiatorn där uppe XD. Men tack iallafall för hjälpen.!