Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Windows Store Programmering

Hej!

Under det senaste året har jag gått kursen programmering 1 på gymnasiet och det har gjort mig väldigt intresserad av programmering, speciellt spel programmering. Jag har dock mestadels arbetat med detta i skolan, men nu skulle jag även vilja försöka göra en app till min windows-8 tablet som jag fick i jul klapp. Jag har lagt märke till (vilket säkert många andra har gjort) att det inte finns speciellt brett eller hög kvalitativt utbud av appar i Windows store, och skulle därför vilja skapa något roligt, ganska enkelt spel.

Jag började med att kolla lite på C# och Xaml, och han skapa en väldigt enkel version av ett pong spel. Men nu så har jag nu bytt till C++/Xaml då jag senare även vill lära mig DirectX 11 och även använda det till mina appar. Dock så tog det stop ganska fort med programmeringen efter detta då jag upplevde C++ och Xaml som mycket svårare än C#/Xaml. Jag kunde till exempel inte list ur hur jag skulle ändra färgen på ett rektangel objekt som jag skapat i c++ kod(detta trots att jag brukar kunna googla mig fram till de flesta problem jag stöter på inom programmering). Jag tycker att det finns väldigt lite dokumentation om utveckling för Windows store (utöver Microsofts egna hemsida som inte kanske alltid har de bästa och mest djup gående förklaringarna).

Jag skulle nu behöva lite hjälp från er som testat att programmera för Windows 8, har ni några bra ställen att söka information på, ev. några bra tutorials som ni tycker är bra? Tycker ni att jag bör arbeta i C#/xaml eller eventuellt Javascript/CSS 3 istället för C++ och vänta med att försöka mig på Grafikprogrammering och programmera i 2d med hjälp av Xaml/Css?

Det känns hittills som att jag bara lyckats skrapa lite på ytan av Windows store, och skulle gärna vilja dyka ner djupare i det och kunna skapa lite mer avancerade spel och appar. Jag är inte en person som lätt ger upp utan jag är envis och om någonting inte funkar så brukar jag kunna sitta med det ett bra tag och ta reda på varför. Men dock så kände jag att det inte var så kul längre när jag inte kunde byta färg på en liten kvadrat efter ca 2-3 kvällars tid spenderade med googlande och test av många olika möjligheter att göra det på, utan framgång... Har ni möjligtvis några bra förslag på hur jag skall börja med Windows 8 programmering?

Visa signatur

Fractal Design R5 (White, Windowed) | Asus Z170-Deluxe
Intel I7-6700k | Trident Z 3600Mhz DDR4 CL15
Asus Strix GTX1080 8GB | Samsung SM951 256GB
EVGA Supernova G2 850W | Acer Predator x34

Permalänk
Inaktiv

Vet inte var du kan hitta mer information om det, men är du helt ny tycker jag defenitivt du ska titta på Javascript istället.

Permalänk

Joo, jag har funderat lite på det då jag även har gått webbutveckling 1 och fått lära mig html,CSS och Javascript. Det kanske kan vara en bra start att börja med det då.

Visa signatur

Permalänk

Själv bygger jag i HTML/CSS/JS när jag bygger mina applikationer för Windows Store. Håller inte på med spel dock, men det går. Det jag gör är att jag tar webbsidor och olika ämnen och tolkar om dem till Windows Store-appar.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk

Om du bara ska göra ett ping-pong spel så gör det i JS/HTML/CSS

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk

Okej, ska börja testa mig fram lite med det nu. Går nog troligtvis över senare till c# eller c++ när jag vill börja bygga lite mer avancerade spel då kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu om du publicerar din app(ar) på Windows Store eller Windows Phone Store så får du 100$ per app upp till 2000$ http://build.windowsstore.com/keepthecash. Ett annat tips borde vara att kolla på källkoden till windows 8 appar på http://code.msdn.microsoft.com/windowsapps, tror de ska finnas några enklare spel också. Annars så är det bara googla de brukar jag göra

Permalänk
Permalänk

Tackar för alla länkar Får ta och kolla på några av de videorna under morgon dagen. Har ett antal enklare idéer till appar, vi får väl se om någon av dem blir verkligheten inom den närmaste tiden

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gimbergsson:

Just nu om du publicerar din app(ar) på Windows Store eller Windows Phone Store så får du 100$ per app upp till 2000$ http://build.windowsstore.com/keepthecash. Ett annat tips borde vara att kolla på källkoden till windows 8 appar på http://code.msdn.microsoft.com/windowsapps, tror de ska finnas några enklare spel också. Annars så är det bara googla de brukar jag göra

"Offer good only to legal residents of the 50 United States & D.C. aged 18 or older who are a U.S. registered Windows Store and/or Windows Phone Store developer."

Permalänk
Medlem

Kommer även ett live event (heldags) den 2:a Maj men av erfarenhet kan jag säga att dessa events brukar ha högst skiftande kvalité, ibland är de riktigt riktigt bra och ibland rena skräpet där man inte lär sig något utan får lyssna på massa snack bara.

https://www.microsoftvirtualacademy.com/liveevents/dev-window...

Det står även att det är för intermediate to seasoned programmers men deras nivåer brukar inte stämma, men det kan nog variera från fall till fall också.

Permalänk

Okej, tack för tipset! Får nog ta en titt på det sen och se om det är någonting för mig

Visa signatur