ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Avstängd

Spelar roll, clickok har gjort fel i alla olika fall hur man än vrider och vänder på det. Vad finns det mer att diskutera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, jag är väl medveten om det. Vad har det med något att göra alls? Vad får dig att tro att jag inte vet det? Förstod du ens poängen med min post du ursprungligen citerade? Herregud.

Jag har inte försvarat någon alls förom TS, jag förklarade bara kort och gott varför clickok gjorde som de gjorde för att folk skulle förstå.

Ja skrev aldrig att du gjorde ngt av det jag beskrev på de sista två raderna. Men merparten av inläggen i denna tråden handlar om det jag beskrev, och det är otroligt tröttsamt att så många människor skall kommentera ngt i tråden utan att ha läst igenom alla inläggen

Så som du beskrev dina egna erfarenheter kring detta så verkade det som du likställde vad du själv råkade ut för med vad TS råkade ut, vilket inte på långa vägar är samma sak...det var DET jag påpekade.

Jag tyckte inte du hade ngn större poäng i det du skrev, eftersom det inte var samma situation som TS hamnade i....att varorna inte blir skickade eller att de faktiskt blev skickade och uthämtade är en GANSKA stor skillnad...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Skillnaden här är ju att varorna faktiskt blev skickade och ClickOK ville ÄNDRA priset i efterhand... Ser du ngn skillnad här mot i ditt fall???

Fan vad trött man blir på massa "idioter" som dels försvarar ClickOK, samt anklagar TS för att agerat fel... Sedan givetvis alla som inte läst hela tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Antyddes det någonsin någonstans i hans inlägg att det inte var skillnad? Vänligen utveckla om jag missförstått något. Är mest nyfiken.

Och ja, visst blir man trött på mänskligheten när folk har åsikter? Fruktansvärt.

Missade för övrigt tidigare att hårddiskarna såldes så extremt billigt relativt marknadspriset, så därför måste jag nog omvärdera min synpunkt kring hela spörsmålet. Tycker fortfarande att TS bör ha fått rätt i detta fall, då ClickOK packat och skickat varorna, även om detta skett via tredje part. Skall dock inte uttala mig för mycket om huru vida detta och annat är rätt eller fel, då jag som majoriteten på detta forum (förmodligen) inte är väl bildad inom juridikens värld.

Självklart finns det ett "marknadspris" även för produkter från företag som gått i konkurs eller blivit uppköpta nyligen; så länge varan finns på markaden och utbud och efterfrågan av produkten existerar bör man kunna påstå att ett sådant finns, även om (kanske "särskilt om") företaget nyligen blivit uppköpt. Att flera priser på en produkt på prissökningssidor så som Prisjakt kanske ser litet orimliga ut beror enligt personlig erfarenhet på att en leverantör någonstans i ledet felat, varför ofta flertalet butikers prissättning av produkten berörs.

Tänker också reservera mig genom att skriva att jag ännu håller med TS (även om jag kanske inte tycker fullt lika synd om honom längre), och ämnade med detta inlägg enbart upplysa om ett par viktiga ting med bas i egna erfarenheter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kakann:

Har inte sett några bevis att det fanns tillgängligt från flera ställen till det låga priset, så det tror jag inte på helt ärligt. Jag tror verkligen inte att de säljs så billigt bara för att Hitachi blev uppköpt då samma hårddiskar fortfarande säljs. Konkurs med tveksamma garanti-åtaganden så hade jag KANSKE kunnat tro att ett sådant lågt pris var menat.

Läs tråd och kolla länkar, är det för mycket så sök prishistorik på nämnda hdd själv på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara den snabbast stigande tråden någonsin på SWEC, den har ju fullständigt exploderat sen jag kollade igår

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hade problem med dom för över två år sedan. Dom hittade på nya saker i ärendet alltefter man kontaktade dom och var totalt obegripliga i kommunikationen.

Dom är faktiskt lite roliga. Jag såg nu idag, när jag påmindes om händelsen av denna tråd, att dom ändå bemödat sig med svar på mitt omdöme som jag lade på Prisjakt. Tyvärr blev även svaret rörigt och författat på "flyttande" nonsenssvenska . Läs själva:

Citat:

Mitt Omdöme: Fuskar förmodligen med lagersaldona. När jag efter en vecka inser att dom inte skickat min order försöker jag avbeställa men blir nekad. Påstår att den är postad och kommer till mig imorgon (svårt att förstå pga dålig svenska). Inget händer, väntar några dagar till och begär åter ordern makulerad. Till slut fick jag äntligen ordern makulerad. Dom påstår nu att posten har slarvat bort min försändelse. Svaren från kundtjänst är märkligt formulerade, man blir osäker på vad dom menar.Översätter dom på babelfish eller liknande?

Deras "svar":
Hej, tack för din synpunkt

Order kan makuleras i fal om vi har inget ersättningsprodukt till kunden eller om vi har inte kommit överens om ersättningsprodukt.

Om order blev skickad iväg ger vi alltid svar med spårningsnummer på paket eller svarar senare med det så snart order blir skickad iväg.

Du kan inte få två olika information från olika personer då läser vi bara det som står på orderstatistiken.

"svårt att förstå pga dålig svenska" - All vår personal pratar svenska flyttande .

Du kan alltid kontakta vår kundtänst om du har flera frågor.

P.S. Skriv gärna någon referens på omdömen då kan vi svara tydligare. Det är svårt att reda på vad som är hänt om vi inte vet vilket person/order det gäller.

Mvh
Anton
ClickOK support

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

57 686 visningar på sedan i lördags

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Skrev precis en recension på Prisjakt gällande ClickOk.se. Råkade ut för en liknande sak för två år sedan med dem... men jag hävde köpet istället för att bestrida! Tur var väl det!

Jag beställde ett Geforce 590 i fjol för en billig peng. Efter två dagar ringer de mig och kräver mig på mer pengar eftersom priset helt plötsligt hade höjts hos leverantören. Detta EFTER att jag fått produkten skickad till mig och betalt!

Jag är såklart inte sugen på detta och häver köpet enligt distansköpslagen. Tur var väl det... annars hade de stämt mig som de gjorde med en annan kille;

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

Tog hela fem bankdagar innan jag hade fått pengarna tillbaka... de var då inte snabba.

Detta kan förklara varför man råkar illa ut... kopierat direkt från deras internetbutik:

"Vårt system är helt automatiserad villket innebär att vi håller priserna låga genom att spara på personalen, extra lagerutryme och en hemsida där kunderna kan själva hantera sina ordrar."

Jo... tjenare... tack för att vi kunder riskerar bli stämda av er.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Båda parterna har skött det dåligt enligt min mening.
Clickok har ingen koll på juridik och TS har ingen moral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Läs tråd och kolla länkar, är det för mycket så sök prishistorik på nämnda hdd själv på prisjakt.

Kollade prishistoriken på Prisjakt, men kan där endast se själva priset och inte hur många butiker som erbjöd det priset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Jag tycker ClickOK givit ett bra svar till oss som undrar vilken uppfattning företaget har haft under processen. Vi kan ju alla konstatera att det har gått fel någonstans och precis som enskild individ vill även ett företag veta vad som gäller. Det är ju därför vi har domstolsväsen som är en del av vår demokrati. Oklarheter är till för att lösas och så har också skett även om detta fall har gått lång väg i juridisk mening. Jag tror de flesta kan förstå att detta är en ovanlig händelse och att affärer inte går till på detta vis.

Som medlem här på SweClockers kan jag bara hoppas att införandet av ett nytt affärssystem hos ClickOK kommer att gynna alla parter och att vi nu kan blicka framåt.

Permalänk
Medlem

Först och främst, beklagar att mitt inlägg blev så långt! Förhoppningsvis kan ni, som orkar läsa det, dela upp det vid fler tillfällen.

Det är uppfriskande att se att det som hänt mig väckte lite uppmärksamhet. Jag måste erkänna att jag inte för en dag trodde att det skulle bli en sådan, får jag skriva "uppståndelse" (utan att någon tar illa upp?) om detta.

Jag har inte bett om sympati, stöd eller annat för min sak. Jag har inte heller bett om att få kritik för att jag gjorde ett köp. Jag har inte bett er kritisera företaget eller rosa det. Jag ber er inte heller tycka synd om mig. Att jag bestred ClickOks krav var mitt val. Att hamna i Tingsrätten var dock inget jag hade tänkt mig. Så, tyck inte synd om mig! Det är inte synd om mig!
Jag förväntade mig kritik också. Det får man ta när man råkar vara naiv vid ett tillfälle. Men jag har lärt mig en läxa. Det skall alla veta.

Mitt "uppsåt" var att ge information om vad som kan ske när man genomför ett köp av varor. Mitt inlägg innehåller viss kritik mot företaget men jag har gjort vad jag kan för att vara konstruktiv i den kritiken.

När väl tvisten var igång ville jag få den prövad av ARN, en oberoende instans. Jag hade följt ARNs beslut, oavsett utkomst av den. ClickOk ville inte låta ARN pröva ärendet och när det gick upp för mig bestämde jag mig för att pröva mina konsumenträttigheter. Jag tog även med i beräkningen att en dom i Tingsrätten kunde bli en "fällande" dom och beräknade de ekonomiska konsekvenserna av denna. Så det är inte synd om mig. Jag valde min väg och jag valde att gå hela vägen, även om ClickOk valde att stämma mig, vilket de gjorde.

Det framförs kritik mot mig för att jag vänt mig till "skvaller-pressen" för att "få stöd för min sak". Ja, jag har vänt mig till media i höstas för att göra konsumenter uppmärksamma på vad som kan hända. För mig var det ett sätt att skicka ut en varning om att vara uppmärksamma vid köp.

Göteborgs-Posten och Råd & Rön kontaktade mig när jag gjorde en förfrågan om mitt ärende kunde vara av intresse för dem. Jag skrev bara kort om vad som hänt eftersom jag inte kände till intresset.
När jag fick svar fick de båda en redogörelse för hela händelseförloppet.
Båda tidningarna fick ta del av allt jag samlat på mig, just för att de skulle kunna göra en opartisk artikel om ärendet.

Om GP samt Råd & Rön skall klassas som "skvallertidningar" är inte upp till mig att avgöra. Jag ser dem inte som sådana utan jag ser dem som seriösa publikationer.
Nu har Aftonbladet skrivit om händelsen och orsaken till detta är att någon på Sweclockers tipsat dem.

Jag frågade Aftonbladet i höstas men de var inte intresserade då. Att tipsa dem igen fanns inte i mina tankar. Aftonbladet betalar ibland en summa pengar till dem som tipsar dem och som sedan utmynnar i en artikel. Så har nu skett och jag hoppas att tipsaren också får något för sitt tips.

Jag har läst alla inlägg fram till nummer 519 nu. Det är ett styvt arbete.
Här återfinns en hel del synpunkter på mitt köp. En hel del kritik för att jag vidhåller att jag inte misstänkte ett prisfel när jag lade min beställning. "Det är omöjligt att TS inte förstod att priset var fel".

Det är lätt med facit i handen att ge denna synpunkt. Så är det med alla gåtor, har man bara facit i handen så ser man hur enkelt svaret är. Självklart ser jag också, med facit i handen, att något skedde den dagen jag gjorde beställningen. Men det gjorde jag INTE då! Det måste påpekas att vid tidpunkten för köpet anade jag inte att det skulle vara något fel på priset.

Köpet gjordes mitt i min semester.
Jag hade varit utomlands bara dagarna innan köpet gjordes.
Det var en ren tillfällighet att jag var ute på nätet den morgonen. Orsaken var att ett par av mina vänner gjort mig uppmärksam på att det nu kanske var dags att köpa nya diskar.
Köpet av diskarna var inte enbart till mig.
Valet av ClickOk var en slump! Jag hade ett 15-tal butiker att välja mellan och valet hamnade på ClickOk.

För mig var priset inte anmärkningsvärt. Visst, jag tyckte priset var okej för Hitachidiskarna. Vetskapen om Western Digitals uppköp av Hitachi fanns i huvudet.
Vetskapen om att jag köpt Western Digital externa hårddiskar på 2TB för 401 kronor styck gjorde mig inte särskilt förvånad över priset på Hitachidiskarna.

401 kronor för 2TB extern disk, monterade i en låda, USB-kabel och tillhörande nätaggregat är i princip billigare än en intern hårddisk på 1TB för 161 kronor.
Om jag lägger ihop 2 stycken 1TB för 161 kronor blir summan 322 för 2TB.
Mellanskillnaden mellan WD-diskarna för 401 kronor och 322 kronor blir 79 kronor.
För 79 kronor får jag en extern låda, USB-kabel och tillhörande nätaggregat!

Varför finns skäl för mig att reagera på priset på Hitachidiskarna vid tidpunkten för köpet? Det medföljer inte ett enda tillbehör till dem medan det medföljer tillbehör till WD-diskarna.

Det finns synpunkter på att jag borde veta hur internetbutikerna prissätter sina varor. Är det rimligt av mig att ha den kännedomen? Hur många konsumenter har det? Min uppfattning var att butikerna sköter prissättningen. ClickOk anger själva att de kontrollerar pris och lagersaldo innan de belastar ett kreditkort för debitering.
ClickOk debiterade mitt kort och skickade varorna. Skall jag tvivla på att butiken inte gör som de själva skriver?

Om jag idag skulle vilja köpa ett minneskort till en kamera, t.ex. Verbatim SDHC på 8GB klass 10 så kan jag göra det om jag vill. Men var skall jag köpa det?

CDON, Liontech, ElectroWorld, SweBurn, ITPaket, ClickOk och Mycom tar alla mellan 63 och 79 kronor.
Elgigantens pris är via internet 199 kronor.
Elgigantens pris i en fysiskt butik i Göteborg idag är 299 kronor.
Skall jag välja att köpa kortet i en fysisk butik i Göteborg eller skall jag chansa på ett köp av en internetbutik?

En kompis till mig beställde en bärbar dator från CDON för en vecka sedan. Jag varnade honom för att han kanske inte skulle få datorn eftersom priset var så lågt.
Han beställde denna datorn:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...

Priset på datorn var 3990 kronor plus frakt. Med erfarenheten från mitt köp genom ClickOk trodde jag inte på priset. Han beställde och betalade. 3 timmar efter hans beställning var priset 6990 kronor, en höjning med 3000 kronor. Jag var övertygad om att han inte skulle få sin nya dator.
Två dagar senare hämtade han ut den på posten.

Med bakgrund av det som skrivs här borde han aldrig ha beställt och köpt datorn. Priset var ju nästan hälften av vad den kostar inom 3 timmar efter hans beställning.

Jag vidhåller att jag inte misstänkte felaktigt pris när jag köpte hårddiskarna. Köpet var inte enbart till mig utan vi är flera som delade på köpet.
Vi har för bara några dagar sedan börjat ta dem i bruk. Orsaken är att Konsumentvägledaren avrådde mig från att använda diskarna innan tvisten var klar.
Igår kväll, när Aftonbladets fotograf var hemma hos mig visade jag honom de 3 hårddiskarna som tillhör mig. Han fick se dem i sina obrutna förpackningar.

Åge

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fel. För det första så gick inte Hitachi i konkurs. WD köpte deras HD tillverkning. Vidare i texten var det ingen som reade ut diskarna till en 8'del av inköpspriset, utan priset var felaktigt, om det sen var ett mänskligt fel eller en glitch i ett automatisk euro - sek konverteringssystem är okänt. Grossisten listade i alla fall ett felaktigt pris som butiker sålde diskar för utan egenkontroll, och sen han man inte stoppa leveransen innan kunden hade dem i sin ägo.

Hur tycker du att det hela borde skötas då? Ska man som konsument ha skyldighet att veta vilka butiker som använder samma leverantör, och se till så man gjort prisjämförelser även med butiker med annan leverantör?
Ska det vara krav på att på att noggrant granska prisutvecklingen på prisjakt innan man köper en produkt, ifall priset råkat vara betydligt högre innan?
Alla konsumenter vet inte ens att prisutvecklingen finns. Innebär det automatiskt att dom gör sig skyldiga till försök till lurendrejeri? Alla använder inte ens prisjakt innan köp.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

All kredd till dig Marathonkillen som la ner tid och pengar i den här saken och då menar jag inte bara själva processen utan dina inlägg och den information du delat med dig av.

Jag handlar ofta via Prisjakt och letar ibland efter riktigt bra priser. De flesta sajter gör så att de makulerar en order om priset är fel. ClickOK har agerat på ett helt felaktigt sätt när de driver processen så här långt. De kommer att tappa enormt mycket kunder pga det här.

Din information var givande och jag kommer handla med försiktighet framöver och hålla mig till butiker där jag vet att jag kan räkna med professionell service och ett bra bemötande.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Detta måste ju vara den snabbast stigande tråden någonsin på SWEC, den har ju fullständigt exploderat sen jag kollade igår

Ja, ett riktigt klickmonster. Tror ibland att någon moderator kommer låsa tråden eller att intresset svalnar.

Permalänk
Medlem

Det dåliga är att skämtföretaget till elektronikåterförsäljare nu börjat anmäla recensenter på prisjakt för att höja betyget. Jag läste denna tråden och blev helt paff över Åges situation och det faktum att jag själv varit med om precis samma sak, men inte gått vidare utan betalat ca 40% mer än vad jag borde. Jag orkade inte ta det med dem! Nu ser jag att prisjakt raderat mitt och mängder med andra omdömen på prisjakt. Detta är ju bara under all kritik. Anton på Click OK: det här är långt ifrån OK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Hade problem med dom för över två år sedan. Dom hittade på nya saker i ärendet alltefter man kontaktade dom och var totalt obegripliga i kommunikationen.

Dom är faktiskt lite roliga. Jag såg nu idag, när jag påmindes om händelsen av denna tråd, att dom ändå bemödat sig med svar på mitt omdöme som jag lade på Prisjakt. Tyvärr blev även svaret rörigt och författat på "flyttande" nonsenssvenska . Läs själva:

Ser ju ut som dom copy pastat med google translate xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joss:

Skiter i hur dåligt ClickOK hanterade det här, men att beställa en hårddisk för 128 respektive 93 kronor och INTE misstänka att det är fel prissatt är bara naivt. Så dum är ingen. Hur som helst, credd till dig att du stod på dig, rätt ska vara rätt.

Flera butiker hade samma låga pris som ClickOK. Så fanns ingen anledning för TS att misstänka att det var fel prissättning.

Skrivet av scienta:

När har någonsin 1TB varit så billigt som 120:- ? Inte ens under kampanjer när hårddiskar var som billigast låg de under såna priser. Jag tycker att denna Åge borde ha kollat upp detta lite bättre. Det hela kanske må vara ClickOks fel, men han har uppenbarligen lyckats få till en bra affär och att whina till alla skvaller-tidningar som tar saker ur proportion var inte snyggt.

Och det gjorde han också..

svar på borttaget inlägg samt en otrevlig formulering borttagna
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hur tycker du att det hela borde skötas då? Ska man som konsument ha skyldighet att veta vilka butiker som använder samma leverantör, och se till så man gjort prisjämförelser även med butiker med annan leverantör?
Ska det vara krav på att på att noggrant granska prisutvecklingen på prisjakt innan man köper en produkt, ifall priset råkat vara betydligt högre innan?
Alla konsumenter vet inte ens att prisutvecklingen finns. Innebär det automatiskt att dom gör sig skyldiga till försök till lurendrejeri? Alla använder inte ens prisjakt innan köp.

Läste du över huvudtaget mitt inlägg?

Skrivet av ParasiteX:

Du kanske ska prova läsa lite i tråden innan du gör dumma kommentarer... Flera butiker hade samma låga pris som ClickOK. Så fanns ingen anledning för TS att misstänka att det var fel prissättning.

Det var då ett attans tjatande. Jo, det fanns anledning att misstänka att priset var felaktigt, och jag vet att jag reagerade på det. Vilket du hade vetat om du hade läst tråden...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har inte sett några bevis att det fanns tillgängligt från flera ställen till det låga priset, så det tror jag inte på helt ärligt. Jag tror verkligen inte att de säljs så billigt bara för att Hitachi blev uppköpt då samma hårddiskar fortfarande säljs. Konkurs med tveksamma garanti-åtaganden så hade jag KANSKE kunnat tro att ett sådant lågt pris var menat.

Läs mitt inlägg här. Du kan se det lättast om du kollar på den sista länken för 500GB disken att flera butiker sänkte priset starkt runt den 31 juli 2012.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Läste du över huvudtaget mitt inlägg?
B!

ja, exakt vad är det du inte föstår?

Hur ska man som konsument veta att samtliga 15 butiker med samma pris har gjort fel, utan att veta att dom använder samma leverantörspriser?
Ser man samma pris på 15 ställen, då är det fullt rimligt att anta att det priset är på riktigt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Vad är det du inte har förstått? Ordern var skickad och redan uthämtad dvs i lagens ögon så är avtalet mellan säljare och köpare genomfört.

Att de har glömt att granska ordern manuellt innan de har skickat varan får butiken själva stå för. Det händer ofta hos cdon, de står alltid för priset osv...

Att posten glömmer ändra ett förfogande är ytterst sällsynt, mer troligt att ClickOK aldrig gjorde ett ändrat förfogande...

Det är precis det jag säger, men många liksom du var inne på att det är orderbekräftelsen som gör att ClickOK gjort bort sig och jag hävdar då att om bekräftelsen är något som genereras automatiskt av systemet direkt vid beställning så bör det inte räknas som en accept ifrån säljaren. Jag skriver även att denna accept har skett när de valt att skicka varorna och där är vi alltså på samma linje. Det enda jag ville få fram var att själva orderbekräftelsen, som mångga verkar tro är det som avgör det hela istället är helt irrelevant så länge den inte skickats ut i efterhand. Gjorde den det?

Edit: Jag har nu tagit del av orderbekräftelsen och den ger intryck av att ha gjorts i efterhand eftersom det som orderstatus står att den är "Behandlad", stämmer det, TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Det är precis det jag säger, men många liksom du var inne på att det är orderbekräftelsen som gör att ClickOK gjort bort sig och jag hävdar då att om bekräftelsen är något som genereras automatiskt av systemet direkt vid beställning så bör det inte räknas som en accept ifrån säljaren. Jag skriver även att denna accept har skett när de valt att skicka varorna och där är vi alltså på samma linje. Det enda jag ville få fram var att själva orderbekräftelsen, som mångga verkar tro är det som avgör det hela istället är helt irrelevant så länge den inte skickats ut i efterhand. Gjorde den det?

Edit: Jag har nu tagit del av orderbekräftelsen och den ger intryck av att ha gjorts i efterhand eftersom det som orderstatus står att den är "Behandlad", stämmer det, TS?

Vore intressant att veta vad du anser vara problemet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

ja, exakt vad är det du inte föstår?

Jag förstår inte hur du kan ställa dig frågande till min åsikt. Jag förklarar i klartext exakt vad den är. TS visste sannolikt jäkligt väl vad han gjorde, och chansade på en jackpot. Jag anser inte att han har gjort något fel. Jag har gjort liknande köp själv, dock avstod jag vid det här tillfället, eftersom jag inte hade slantar eller behov av lagringsutrymme. Det framgår även klart och tydligt av mitt inlägg att min åsikt är att den felande parten är ClickOK, som först gjort bort sig genom att inte hantera ärendet på rätt sätt från början, då hade de kanske haft en chans att stoppa ordern, men som sedan fortsatte med marknadsföringsmotsvarigheten till självmord. De har fullständigt förstört sitt varumärke, och det kommer ta ett tag att jobba tillbaka det man förlorat.

Det enda jag vänder mig mot är att personer tycker synd om TS, för att den stackarn råkat så illa ut. TS själv har konstaterat att det inte är ett dugg synd om honom. Det tror fan att inte TS tänker sitta här och skriva att han visst var medveten om att priset var felaktigt, det skulle inte ta många sekunder innan ClickOK's advokat får ett telefonsamtal som leder till en överklagan, och man har genast ett bättre läge för att vinna, och få till sitt krav på slantarna. Och med tanke på hur urbota dumt ClickOK har uppfört sig, så tvivlar jag inte på att det skulle bli en överklagan om de trodde de hade minsta chans.
B!

svar på borttaget inlägg samt ett otrevligt svar borttaget
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

MrB, det är ingen idé att försöka vara objektiv, folk verkar villja misstolka och det hjälper inte att vara saklig, tyvärr.

Permalänk
Avstängd

TS har mitt stöd även om han nu skulle ha som avsikt att blåsa dem

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg och kommentarer som postade personuppgifter, uppmanade till att besöka butiken för att bråka, diskuterade stavning och språkbruk, enbart uppmanade andra att läsa tråden samt en del otrevliga formuleringar borttagna. Jag har försökt ta bort inlägg som enbart postat saker som redan fanns skrivet i tråden och frågor som redan har blivit besvarade, jag la även till länken till Aftonbladetartikeln då många postat den länken.

Då tråden börjar bli stor och svåröverskådlig ber jag er om att inte skriva inlägg i stil med "läs tråden", det gör bara situationen värre, anmäl istället om frågan blivit besvarad flertal gånger. En användbar funktion är knappen "Visa första olästa" som gör det enklare att hitta var man senast var i en stor tråd. Och som alltid, tänk på att vara trevliga mot varandra.

Permalänk

ClickOk hade inte satt fel pris utan att levrantören hade höjt priset samma dag. Lite lustigt bara att levrantörer bara höjer priset för ClickOK och inte för nån annan och sen sänker priset till botten när dem inte har i lager så att dem är ett på prisjakt bara när dem inte har i lager. Blir sen helt plötsligt dyrast när dem får i lager och kräver mer i efterhand. VARNING FÖR SKÄMTFÖRETAGET.

Permalänk
Medlem

Stort tack till TS som delar med sig av sin historia. Det är inte lätt att stå på sig när företagen hotar med kronofogd och stämning. Jättebra att detta kommer upp till ytan så fler personer förstår sina rättigheter och står upp mot lurendrejare.

Det känns som om detta är lite av ClickOK's affärsmodell. De lägger ut varor till låga priser (så de kommer högst upp i listan på t.ex. prisjakt). Och efter att folk beställt så har priset plötsligt gått upp och de kräver kunden på mer pengar.

Jag försökte själv beställa ett TV-kort härom veckan (de verkar alltså inte ha slutat med dessa dumheter trots att de varit uppe i rätten) för 70:-. Efter att jag fått orderbekräftelsen så får jag ett mail där det står att priset nu plötsligt är 737:-, d.v.s. 10 gånger mer än ursprungspriset. Jag skickar genast ett mail och ber dem makulera orden, när jag påpekar att jag tycker detta är lurendrejeri skyller de på att leverantören ändrat priset. Till saken hör att de vid beställningstillfället hade över 150 stycken i lager, då måste de ju redan köpt in dem till det låga priset?

Nej, bäst att hålla sig borta från ClickOK, oavsett vad de hittar på för anledning till de kraftiga prisändringarna så är det ju uppenbart att det är ett återkommande problem och det är bättre att vända sig till andra, mer seriösa butiker.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

Snacka om att ramla ner i galen tunna, undra om ClicknotOK har insett hur mycket köpkraft och konsumtion som genereras av alla medlemma på Clockers? Kan ju omöjligen finnas något annan websida/forum osv med så många hårdvarunördar samlade Möjligen någon hembio sida. Haha underbart. Stort Word till Ts. Goliath fick en sten i pannan. Kommer själv aldrig handla hos dem, är nomalt sätt väldigt misstänksam mot olika webhandlare men ibland så går man utanför ramarna och beställer ändå. Här kommer det definitivt aldrig bli ett sådant tillfälle. Hahaha skit ska skit ha underbart.

Ännu roligare att det tas upp i tidnigen igen och länkas under trådens liv. Haha

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz