Först och främst, beklagar att mitt inlägg blev så långt! Förhoppningsvis kan ni, som orkar läsa det, dela upp det vid fler tillfällen.
Det är uppfriskande att se att det som hänt mig väckte lite uppmärksamhet. Jag måste erkänna att jag inte för en dag trodde att det skulle bli en sådan, får jag skriva "uppståndelse" (utan att någon tar illa upp?) om detta.
Jag har inte bett om sympati, stöd eller annat för min sak. Jag har inte heller bett om att få kritik för att jag gjorde ett köp. Jag har inte bett er kritisera företaget eller rosa det. Jag ber er inte heller tycka synd om mig. Att jag bestred ClickOks krav var mitt val. Att hamna i Tingsrätten var dock inget jag hade tänkt mig. Så, tyck inte synd om mig! Det är inte synd om mig!
Jag förväntade mig kritik också. Det får man ta när man råkar vara naiv vid ett tillfälle. Men jag har lärt mig en läxa. Det skall alla veta.
Mitt "uppsåt" var att ge information om vad som kan ske när man genomför ett köp av varor. Mitt inlägg innehåller viss kritik mot företaget men jag har gjort vad jag kan för att vara konstruktiv i den kritiken.
När väl tvisten var igång ville jag få den prövad av ARN, en oberoende instans. Jag hade följt ARNs beslut, oavsett utkomst av den. ClickOk ville inte låta ARN pröva ärendet och när det gick upp för mig bestämde jag mig för att pröva mina konsumenträttigheter. Jag tog även med i beräkningen att en dom i Tingsrätten kunde bli en "fällande" dom och beräknade de ekonomiska konsekvenserna av denna. Så det är inte synd om mig. Jag valde min väg och jag valde att gå hela vägen, även om ClickOk valde att stämma mig, vilket de gjorde.
Det framförs kritik mot mig för att jag vänt mig till "skvaller-pressen" för att "få stöd för min sak". Ja, jag har vänt mig till media i höstas för att göra konsumenter uppmärksamma på vad som kan hända. För mig var det ett sätt att skicka ut en varning om att vara uppmärksamma vid köp.
Göteborgs-Posten och Råd & Rön kontaktade mig när jag gjorde en förfrågan om mitt ärende kunde vara av intresse för dem. Jag skrev bara kort om vad som hänt eftersom jag inte kände till intresset.
När jag fick svar fick de båda en redogörelse för hela händelseförloppet.
Båda tidningarna fick ta del av allt jag samlat på mig, just för att de skulle kunna göra en opartisk artikel om ärendet.
Om GP samt Råd & Rön skall klassas som "skvallertidningar" är inte upp till mig att avgöra. Jag ser dem inte som sådana utan jag ser dem som seriösa publikationer.
Nu har Aftonbladet skrivit om händelsen och orsaken till detta är att någon på Sweclockers tipsat dem.
#13383374
Jag frågade Aftonbladet i höstas men de var inte intresserade då. Att tipsa dem igen fanns inte i mina tankar. Aftonbladet betalar ibland en summa pengar till dem som tipsar dem och som sedan utmynnar i en artikel. Så har nu skett och jag hoppas att tipsaren också får något för sitt tips.
Jag har läst alla inlägg fram till nummer 519 nu. Det är ett styvt arbete.
Här återfinns en hel del synpunkter på mitt köp. En hel del kritik för att jag vidhåller att jag inte misstänkte ett prisfel när jag lade min beställning. "Det är omöjligt att TS inte förstod att priset var fel".
Det är lätt med facit i handen att ge denna synpunkt. Så är det med alla gåtor, har man bara facit i handen så ser man hur enkelt svaret är. Självklart ser jag också, med facit i handen, att något skedde den dagen jag gjorde beställningen. Men det gjorde jag INTE då! Det måste påpekas att vid tidpunkten för köpet anade jag inte att det skulle vara något fel på priset.
Köpet gjordes mitt i min semester.
Jag hade varit utomlands bara dagarna innan köpet gjordes.
Det var en ren tillfällighet att jag var ute på nätet den morgonen. Orsaken var att ett par av mina vänner gjort mig uppmärksam på att det nu kanske var dags att köpa nya diskar.
Köpet av diskarna var inte enbart till mig.
Valet av ClickOk var en slump! Jag hade ett 15-tal butiker att välja mellan och valet hamnade på ClickOk.
För mig var priset inte anmärkningsvärt. Visst, jag tyckte priset var okej för Hitachidiskarna. Vetskapen om Western Digitals uppköp av Hitachi fanns i huvudet.
Vetskapen om att jag köpt Western Digital externa hårddiskar på 2TB för 401 kronor styck gjorde mig inte särskilt förvånad över priset på Hitachidiskarna.
401 kronor för 2TB extern disk, monterade i en låda, USB-kabel och tillhörande nätaggregat är i princip billigare än en intern hårddisk på 1TB för 161 kronor.
Om jag lägger ihop 2 stycken 1TB för 161 kronor blir summan 322 för 2TB.
Mellanskillnaden mellan WD-diskarna för 401 kronor och 322 kronor blir 79 kronor.
För 79 kronor får jag en extern låda, USB-kabel och tillhörande nätaggregat!
Varför finns skäl för mig att reagera på priset på Hitachidiskarna vid tidpunkten för köpet? Det medföljer inte ett enda tillbehör till dem medan det medföljer tillbehör till WD-diskarna.
Det finns synpunkter på att jag borde veta hur internetbutikerna prissätter sina varor. Är det rimligt av mig att ha den kännedomen? Hur många konsumenter har det? Min uppfattning var att butikerna sköter prissättningen. ClickOk anger själva att de kontrollerar pris och lagersaldo innan de belastar ett kreditkort för debitering.
ClickOk debiterade mitt kort och skickade varorna. Skall jag tvivla på att butiken inte gör som de själva skriver?
Om jag idag skulle vilja köpa ett minneskort till en kamera, t.ex. Verbatim SDHC på 8GB klass 10 så kan jag göra det om jag vill. Men var skall jag köpa det?
CDON, Liontech, ElectroWorld, SweBurn, ITPaket, ClickOk och Mycom tar alla mellan 63 och 79 kronor.
Elgigantens pris är via internet 199 kronor.
Elgigantens pris i en fysiskt butik i Göteborg idag är 299 kronor.
Skall jag välja att köpa kortet i en fysisk butik i Göteborg eller skall jag chansa på ett köp av en internetbutik?
En kompis till mig beställde en bärbar dator från CDON för en vecka sedan. Jag varnade honom för att han kanske inte skulle få datorn eftersom priset var så lågt.
Han beställde denna datorn:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...
Priset på datorn var 3990 kronor plus frakt. Med erfarenheten från mitt köp genom ClickOk trodde jag inte på priset. Han beställde och betalade. 3 timmar efter hans beställning var priset 6990 kronor, en höjning med 3000 kronor. Jag var övertygad om att han inte skulle få sin nya dator.
Två dagar senare hämtade han ut den på posten.
Med bakgrund av det som skrivs här borde han aldrig ha beställt och köpt datorn. Priset var ju nästan hälften av vad den kostar inom 3 timmar efter hans beställning.
Jag vidhåller att jag inte misstänkte felaktigt pris när jag köpte hårddiskarna. Köpet var inte enbart till mig utan vi är flera som delade på köpet.
Vi har för bara några dagar sedan börjat ta dem i bruk. Orsaken är att Konsumentvägledaren avrådde mig från att använda diskarna innan tvisten var klar.
Igår kväll, när Aftonbladets fotograf var hemma hos mig visade jag honom de 3 hårddiskarna som tillhör mig. Han fick se dem i sina obrutna förpackningar.
Åge