Dota 2 Matchmaking fruktansvärt dåligt?

Permalänk
Medlem

Dota 2 Matchmaking fruktansvärt dåligt?

Jag har spelat dota 2 i ungefär ett halvår och det är väldigt svårt att undgå att märka hur otroligt kasst matchmakingsystemet fungerar.
Nu säger jag absolut inte att jag kan allt och är bäst på Dota, tvärtom kan jag nog lära mig mycket mer, men jag är fan så mycket bättre än alla idioter som jag blir teamade med. Till exempel folk som last pickar carries när man redan har 2-4 stycken eller folk som inte har någon koll alls på de olika rollerna i spelet.

Jag har ca 600 spelade games, ligger väl på ca 46% winrate (Hade jag blivit teamad med folk som är minst lika bra som jag så hade den vart högre)

Är det någon mer som upplever detta? När slutar det? slutar det alls? När får man börja spela med folk som inte är totala retards?

Ifall det är någon som spelar dota 2 på en hyffsad nivå och relativt regelbundet, släng iväg ett pm med steamanvändarnamn!

Permalänk
Medlem

dotA 2 är ju fortfarande i beta så dom kanske håller på med att fixa servrarna? längtar tills att det blir klart

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

46% på 600 games är dåligt. Kom ihåg att det är omöjligt att det alltid är någons annan fel.
Jag ligger på 54% winrate och jag tycker matcherna känns jämna och nästan alltid roliga nu.
Se till att lära dig lite nya roller, häng i Sweden och sweclockers chatt-rum Ingame så borde du hitta någon att spela med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Ett tips är att byta server till US east, så man slipper alla ryssar som förstör 90% av alla games i EU-servrarna.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande "ny" (lvl 6). Jag hamnar väldigt ofta med folk som disconnectas/lämnar spelet,
folk som inte lyssnar på när man säger vad man borde göra.
Jag ska inte påstå att det alltid är någon annans fel, men helt ärligt är det oftast en eller flera
i laget som förstör spelet för en. Sen kan det bli bråk i laget och då är det kört.
Allt detta händer ju även när man är hög lvl och spelar med andra hög lvlare(icke in-game lvls).
Körde med en kille i hans party (han är 70+ i lvl) vi hamnar med andra som är lika hög lvl som han
och ändå är jag ett utav dom bättre i laget, så har man 1 eller 2 idioter som förstör allting.
Ett exempel är ju en ryss (knappast förvånad) som började skriva i chatten att vi var "noobs"
och anklagade oss för saker, medan han själv dog hela tiden för att han försökte köra solo
på fiendens top rax, där 2-3 heroes väntade på honom.
Ett annat exempel är att en spelare dör väldigt mycket i början "feedar".
Visst kan man ju dö en eller 2 gånger pga bakhåll/stun osv, bara rent bra spel från andra laget,
men gör man det måste man vara riktigt försiktig, när det hänt mig så håller jag mig på väldiga avstånd
och attackerar inte utan flyr bara. Många andra försöker köra solo istället mot en eller flera heroes som
är 1-3 lvlar högre, ren idioti. Sen upprepar dom detta, dör gång på gång.

Ska försöka hitta personer som vill köra i party istället (helst hela 5 pers) så slipper man sånt här.
Men när det gäller hurivida Dota2 matchmaking är dåligt eller ej, så tycker jag att den iaf kunde varit bättre.
Man borde kunna välja hur hög ping någon max får ha osv. Fast det kanske kommer uppdateringar,
är ju fortfarande Beta så inte omöjligt

Permalänk
Medlem

Känner likadant som TS och det riktigt tråkiga är också att man inte kan komma i en högre bracket om man förlorar pågrund utav sitt team för brackets har inget med hur bra du som spelare är och därför helt meningslöst att köra pugs.

Inte spelat Dota på några veckor nu och planerar inte att göra det heller, det är skönt att inte behöva lida utav huvudvärk och högt blodtryck pågrund utav efterblivna ryssar och dom gånger som jag försöker mig på Dota så lämnar jag gamet om jag ser mer än en ryss i mitt team men ärligt talat så är det inte speciellt kul att möta ryssar heller.

Skrivet av Dunder:

Ett tips är att byta server till US east, så man slipper alla ryssar som förstör 90% av alla games i EU-servrarna.

Det trodde jag också men så är det inte.

Dota 2 är ett bra spel som tyvärr är ospelbart på grund utav communityn och jag hoppas verkligen att det blir bättre i framtiden.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Du får nog bara se till att träna, och sen spela bättre om du vill möta bättre motstånd, tvivlar starkt på att du är mycket bättre än alla andra du teamas upp med, och att det skulle vara anledning till att du inte vinner. Det låter som en klyschig ursäkt många gör bara.

Och angående picks, tror du på allvar att communityn väljer picks för att vinna matchen? Såklart att många gör det, men det är nog 50/50 mellan dem seriösa och dem som bara kör på "känn" och vill spela någon specifik hjälte istället, eller helt enkelt "random" i AP.

Nu har jag nog spelat Dota alldeles för länge, men blir ofta köad med puppey, N0tail, synderen Calculus och några till. Inte ens i dem matcherna "pickar" man dem mest lämpliga hjältarna för matchen, all random är populärt.

Helt enkelt, vill du ha mer seriösa matcher får du ta och knyta lite band med andra spelare och spela team matchmaking, kvaliten är bättre där om du vill ha seriösare matcher.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kr0owe:

Det trodde jag också men så är det inte.

Dota 2 är ett bra spel som tyvärr är ospelbart på grund utav communityn och jag hoppas verkligen att det blir bättre i framtiden.

Jo, det är precis så det är.
Nu när jag letar servrar söker jag både på US east och EU west. När jag får en server i US east blir 90% av matcherna bra, när jag får en server på EU west blir 90% av matcherna dåliga.

Det enda jobbiga är pingen som ökar med 100ms när man kör mot US east servrarna.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

lida utav huvudvärk och högt blodtryck pågrund utav efterblivna ryssar och dom gånger som jag försöker mig på Dota så lämnar jag gamet om jag ser mer än en ryss i mitt team

Helt ärligt känns det värre att spela med folk som ragar och drar, förståeligt att du inte vill spela mer om du får huvudvärk, men frågan är ju om det är ett problem som du kanske skulle arbeta lite på själv också?

Känns ju inte så konstigt att du inte når en högre bracket på det där viset ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnolimit:

Jag har spelat dota 2 i ungefär ett halvår och det är väldigt svårt att undgå att märka hur otroligt kasst matchmakingsystemet fungerar.
Nu säger jag absolut inte att jag kan allt och är bäst på Dota, tvärtom kan jag nog lära mig mycket mer, men jag är fan så mycket bättre än alla idioter som jag blir teamade med. Till exempel folk som last pickar carries när man redan har 2-4 stycken eller folk som inte har någon koll alls på de olika rollerna i spelet.

Jag har ca 600 spelade games, ligger väl på ca 46% winrate (Hade jag blivit teamad med folk som är minst lika bra som jag så hade den vart högre)

Är det någon mer som upplever detta? När slutar det? slutar det alls? När får man börja spela med folk som inte är totala retards?

Ifall det är någon som spelar dota 2 på en hyffsad nivå och relativt regelbundet, släng iväg ett pm med steamanvändarnamn!

Du ska inte räkna med att vinna mycket mer än ca 50% av matcherna. Så 46% är inte alls så dåligt.

Jag kan förstå att du blir frustrerad när folk väljer carries i sista stunden, även när det redan finns tillräckligt. Men jag förstår även de som gör det, till viss del. Jag själv är ett bra exempel på det: Jag lirar i princip alltid med fyra andra polare, så när jag väl går in och lirar själv, så flummar jag ganska ofta. Testar nya heroes jag annars inte lirar, provar nya sätt att spela på etc etc.

Nu vet jag inte hur bra/dålig du är på Dota, men de flesta som sitter och skyller på de andra i laget, är egentligen de som spelar skit.
Dessutom, Dota är ett lagspel, gnäll aldrig på era medspelare under en match, det hjälper inte ett skit. Att skriva "WTF r u doing n00b?!" eller något liknande är inte till någons fördel, ingen spelar bättre av att bli beskylld etc.

Det sista är inte direkt riktad mot dig TS, utan mer allmänt, alla som lirar Dota kan ta åt sig^^
Hade gärna skrivit ett mycket längre svar, men nu är det dags för ett game;)

Skrapa ihop några polare, då kommer spelet till sin rätta!

Permalänk
Medlem

50% ligger nog resten och det är nog pga att man får totala idoter som lämnar 20% av alla games, många games som vart säkra win till en känner för att dra och lämnar oss. De blir tyvärr inte bättre än så här, speciellt när de vägrar att straffa leavers typ.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Helt ärligt känns det värre att spela med folk som ragar och drar, förståeligt att du inte vill spela mer om du får huvudvärk, men frågan är ju om det är ett problem som du kanske skulle arbeta lite på själv också?

Känns ju inte så konstigt att du inte når en högre bracket på det där viset ändå?

Jag hade inte en enda dc på ca 300h men man tröttnar och jag ser inte det roliga med att köra med ett lag som är helt omöjligt att kommunicera med så länge jag inte väljer att plugga ryska...

Brackets har som sagt inget med dig som spelare att göra och man kan ganska lätt förutspå om man kommer att vinna eller inte och jag har då inte tänkt sitta och slösa uppemot en timme utav mitt liv på... Ingenting.

Skrivet av Haziza:

50% ligger nog resten och det är nog pga att man får totala idoter som lämnar 20% av alla games, många games som vart säkra win till en känner för att dra och lämnar oss. De blir tyvärr inte bättre än så här, speciellt när de vägrar att straffa leavers typ.

Lämnar man en match så kan man inte vinna items, man kan inte heller levla sitt account och man får spela med andra leavers, 1 dygn per lämnat game.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strygen:

46% på 600 games är dåligt. Kom ihåg att det är omöjligt att det alltid är någons annan fel.
Jag ligger på 54% winrate och jag tycker matcherna känns jämna och nästan alltid roliga nu.
Se till att lära dig lite nya roller, häng i Sweden och sweclockers chatt-rum Ingame så borde du hitta någon att spela med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag påstår inte att jag är bäst på Dota. Eftersom jag randomar varje game så kan jag spela alla roller. Tycker inte om Sweclockers och Sweden kanalerna för dom gånger jag spelat där så gör dom precis som ryssarna dom gnäller så mycket på, hoppar in och snackar svenska i voice och vanliga chatten.

Skrivet av Querth:

Du får nog bara se till att träna, och sen spela bättre om du vill möta bättre motstånd, tvivlar starkt på att du är mycket bättre än alla andra du teamas upp med, och att det skulle vara anledning till att du inte vinner. Det låter som en klyschig ursäkt många gör bara.

Och angående picks, tror du på allvar att communityn väljer picks för att vinna matchen? Såklart att många gör det, men det är nog 50/50 mellan dem seriösa och dem som bara kör på "känn" och vill spela någon specifik hjälte istället, eller helt enkelt "random" i AP.

Nu har jag nog spelat Dota alldeles för länge, men blir ofta köad med puppey, N0tail, synderen Calculus och några till. Inte ens i dem matcherna "pickar" man dem mest lämpliga hjältarna för matchen, all random är populärt.

Helt enkelt, vill du ha mer seriösa matcher får du ta och knyta lite band med andra spelare och spela team matchmaking, kvaliten är bättre där om du vill ha seriösare matcher.

Det är ju ganska svårt att spela bättre om man har någon idiot på sitt lag som inte vet vad han gör, vilket händer titt som tätt, jag säger inte att jag är jättebra på dota. Men jag spelar ofta med folk som är under min nivå, och dessa hamnar oftast på mitt lag och sällan på det andra laget.
Om folk Randomar skiter jag i vad dom får för picks, men alltså, om man pickar själv så måste man ju tänka på vad man väljer. i alla fall om man spelar för att vinna.

Skrivet av Ellmore:

Du ska inte räkna med att vinna mycket mer än ca 50% av matcherna. Så 46% är inte alls så dåligt.

Jag kan förstå att du blir frustrerad när folk väljer carries i sista stunden, även när det redan finns tillräckligt. Men jag förstår även de som gör det, till viss del. Jag själv är ett bra exempel på det: Jag lirar i princip alltid med fyra andra polare, så när jag väl går in och lirar själv, så flummar jag ganska ofta. Testar nya heroes jag annars inte lirar, provar nya sätt att spela på etc etc.

Nu vet jag inte hur bra/dålig du är på Dota, men de flesta som sitter och skyller på de andra i laget, är egentligen de som spelar skit.
Dessutom, Dota är ett lagspel, gnäll aldrig på era medspelare under en match, det hjälper inte ett skit. Att skriva "WTF r u doing n00b?!" eller något liknande är inte till någons fördel, ingen spelar bättre av att bli beskylld etc.

Det sista är inte direkt riktad mot dig TS, utan mer allmänt, alla som lirar Dota kan ta åt sig^^
Hade gärna skrivit ett mycket längre svar, men nu är det dags för ett game;)

Skrapa ihop några polare, då kommer spelet till sin rätta!

Det är svårt att hitta folk att spela dota med när man bara teamas med nötter x)
Försöker oftast vara konstruktiv i min kritik, även om jag kanske blir lite för frustrerad ibland. Om det inte är ryssar eller annat pack som inte snackar engelska.