Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Boost clock på grafikkorten funkar för tillfället inte, vet inte om det är Lenovos fel eller om det är Nvidias fel, boost clock på GT 650M korten i Y500 ska vara på 835MHz, men den ligger alltid på 790MHz på core... Fixar dom boost clock så kommer det bli mycket enklare att överklocka grafikkorten!

Har för mig att det bara gäller grafikkort för stationära datorer. Men ja, om det fungerade på 650m så skulle det vara rätt skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Det finns två typer av Y500, en med 1 grafikkort och en annan med 2 grafikkort:
Y500 med 1 grafikkort
Y500 med 2 grafikkort

Om det står "Y500 SLI" betyder det att datorn har 2 grafikkort, SLI är en annan beteckning på att flera grafikkort används.
Något annat du undrade?

På Komplett står det varken SLI eller om det är två grafikkort. Dock står det att det går att köra Dual. Blev lite vilseledd av deras marknadsföring.
Om vi säger SLI modellen, kan man köra BF3 Custom Ultra (Utan MXAA på) med 60+FPS eller ska man köpa en MSI med GTX660M istället?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

På Komplett står det varken SLI eller om det är två grafikkort. Dock står det att det går att köra Dual. Blev lite vilseledd av deras marknadsföring.
Om vi säger SLI modellen, kan man köra BF3 Custom Ultra (Utan MXAA på) med 60+FPS eller ska man köpa en MSI med GTX660M istället?

Skicka gärna med länken när du påstår ngt sånt, kollade komplett och det står SLI, du kollade troligen på den billigare versionen som INTE har 2 grafikkort.
Komplett är också rätt dyra märkte jag då deras SLI version kostar 11 000 kr, du kan hitta samma dator för 8 500 kr (med rabattkoder) hos vissa återförsäljare

Kolla på dessa länkar för att se vad du får för FPS i olika spel, benchmarksen ligger längst ner på sidan:
650m SLI
660m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Skicka gärna med länken när du påstår ngt sånt, kollade komplett och det står SLI, du kollade troligen på den billigare versionen som INTE har 2 grafikkort.
Komplett är också rätt dyra märkte jag då deras SLI version kostar 11 000 kr, du kan hitta samma dator för 8 500 kr (med rabattkoder) hos vissa återförsäljare

Kolla på dessa länkar för att se vad du får för FPS i olika spel, benchmarksen ligger längst ner på sidan:
650m SLI
660m

Ae, då köper jag nog stationärt istället.. Inget intressant med 40 fps i ultra. :/

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

650m SLI
660m

Rabattkoder.. Från var?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bullen181:

Beställde en Y500 SLI i fredags från Electroworld med 1500kr (kod: lenovo) + 50kr (kod: rea13) rabatt och med expressleverans slutade det på 8499kr.

MVH Martin

Permalänk
Medlem

Vart köper man Ultrabays för Y500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slayman:

Vart köper man Ultrabays för Y500?

http://www.amazon.com/Universal-9-5mm-Drive-Caddy-lenovo/dp/B...

"Swapped out my HDD with an SSD on my Lenovo Y500. Replaced ODD Ultrabay with this and the HDD. Works perfectly. The only thing that was a bit difficult was the holes to screw in the brackets were smaller than the screws. Once you force the screw to go in, screws in nicely and securely. Took out the face plate for the ODD and attached it onto the Caddy for cosmetic looks. Great product!"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Y500 från Electroworld försvann precis, undrar om den såldes för billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcz81:

bullen181:

Beställde en Y500 SLI i fredags från Electroworld med 1500kr (kod: lenovo) + 50kr (kod: rea13) rabatt och med expressleverans slutade det på 8499kr.

MVH Martin

Den verkar typ ha försvunnit bort nu. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kanske bara hade ett mindre parti på Electroworld, länken funkade för en halvtimme sen, och min order från i fredags är listad som skickad och har fått ett kollinummer (dock ej sökbart ännu) så hoppas på den dyker upp imorgon.

MVH Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Den verkar typ ha försvunnit bort nu. :/

Den fanns för en timme sen på Electroworld, kollade själv.

Annars finns Y500 SLI på Webhallen för 8999 kr. För att få rabatten måste du vara medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Den fanns för en timme sen på Electroworld, kollade själv.

Annars finns Y500 SLI på Webhallen för 8999 kr. För att få rabatten måste du vara medlem.

7992kr för SLI versionen på Webhallen tyckte jag det stod. Vet inte varför priset är ojämnt och så.. Men jag loggade in på sidan så var det så. ._.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att det försvann från electroworld. Tänkte köpa om några dagar.
Känner ni till någon annan som säljer det billigt(internationellt?)? Webhallen ger det för 8990 för mig(brons)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

7992kr för SLI versionen på Webhallen tyckte jag det stod. Vet inte varför priset är ojämnt och så.. Men jag loggade in på sidan så var det så. ._.

Du kollar priset för företag (utan moms)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Du kollar priset för företag (utan moms)...

Ja juste. Jag köper ju via företaget. Dum man kan va att glömma bort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lenovo har nyligen uppdaterat sina grafikdrivrutiner för Y500:
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Tänkte installera när jag märkte att det är Version 307.64 som Lenovo lagt ut...

Varför skulle jag installera denna när Nvidias senaste version är 314.22...?
Har inte stött på några grafikproblem, så jag avvaktar nog...

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Lenovo har nyligen uppdaterat sina grafikdrivrutiner för Y500:
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...

Tänkte installera när jag märkte att det är Version 307.64 som Lenovo lagt ut...

Varför skulle jag installera denna när Nvidias senaste version är 314.22...?
Har inte stött på några grafikproblem, så jag avvaktar nog...

Man skall alltid använda sig av Nvidias senaste drivare och inte OEM:ens. Så det gör du helt rätt i.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

på den här sidan så kör den med gt 750. Vart hittar man den versionen i Sverige?

Permalänk

Nu är min Y500 införskaffad. Har bytt ut msata som var en 16 GB till en Crucial 128GB m4 och klonade hårddisken. Var tvungen att krympa partitionen och sen klona den men det var väldigt smidigt.

Små funderingar så långt. Den känns plastigare än e530 trots att e530 har gummilock. Tangentbordet känns annorlunda men skönt och ett stort plus för bakgrundsbelysningen.

Några frågor, satt igår och försökte ändra bootsekvensen men kom aldrig in i BIOS trots att jag testade f-tangenterna mm.
Hur komma in i BIOS?

Jag aktiverade Readyboost och allokerade maximalt utrymme på mSATA eftersom jag har gott om plats där. Tänkte bara köra OS och några program på mSATA. Någon som vet om Readyboost egentligen hjälper? Har läst trådar där det hävdas både och.

Annars hatar jag gränssnittet i Windows 8 och använder enbart desktop. Det känns som om W8 är till för tablets mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slayman:

på den här sidan så kör den med gt 750. Vart hittar man den versionen i Sverige?

Såg onekligen intresant ut. Skulle också vilja veta vart man får tag på den där.

EDIT: Någon som har beställt eller vet om det går att beställa från den Amerikanska Lenovo sidan? Räknade lite snabbt och skulle det gå att beställa så blir det totala priset 9375 inkl moms. Vilket jag tycker är helt okej.

Permalänk
Medlem

På deras FAQsida om shipping så står det att dom endast skickar inom US

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slayman:

På deras FAQsida om shipping så står det att dom endast skickar inom US

Jo, men har hört talas om folk som har ringt dom eller lyckats kringå det på något sätt så dom får det skickat hit iallafall.

Men då utesluter jag det Däremot tänkte jag skicka iväg ett mail till Lenovos kundtjänst och se om dom vet något datum den modellen kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem

Om det gick så skulle det vara bra. Dock så blir det andra problem med strömsladden och keyboardlayouten

Permalänk
Medlem

Fick svar ganska direkt. Gick inte att få det skickat på något vänster. Han sa däremot att man skulle kunna beställa från Bestbuy.com och få det skickat därifrån. Men gick in och letade men hittade inte den modellen där. Lite skumt.. Känns som han gav mig lite random information.

Permalänk
Medlem

Eh okej...
Bestbuy skickar inte internationellt vad jag vet.

Permalänk

Det finns ju tjänster som lever på att skeppa vidare från USA, dvs man beställer till en box i USA och företaget skickar den till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elviskungen:

Det finns ju tjänster som lever på att skeppa vidare från USA, dvs man beställer till en box i USA och företaget skickar den till dig.

Jasså, hur säkert fungerar det? Finns det information någonstans eller något namn man kan googla på?

Permalänk

Jag googlade "köpa från USA" och se på andra plats kom det här företaget: http://www.shopusa.com/shopusa/sweden

Har dock ingen aning om de är bra eller så.

Permalänk
Medlem

Kollade upp sådana tjänster för något år sedan och då var det alltid för dyrt för att det ska vara värt.
Det blir att du betalar frakt till dom, och sedan frakt från dom + serviceavgift, det blev runt 50-150 usd. Kanske blivit bättre nu.