Permalänk
Medlem

Nja kollde precis 1149 dollar för datorn. Sen med ShopUsa frakt blir det 11750:-

Tycker det blev en del extra för frakten

Permalänk

Priset du får är väl kanske med pålagd tull och moms?

Permalänk
Skrivet av elviskungen:

Nu är min Y500 införskaffad. Har bytt ut msata som var en 16 GB till en Crucial 128GB m4 och klonade hårddisken. Var tvungen att krympa partitionen och sen klona den men det var väldigt smidigt.

Små funderingar så långt. Den känns plastigare än e530 trots att e530 har gummilock. Tangentbordet känns annorlunda men skönt och ett stort plus för bakgrundsbelysningen.

Några frågor, satt igår och försökte ändra bootsekvensen men kom aldrig in i BIOS trots att jag testade f-tangenterna mm.
Hur komma in i BIOS?

Jag aktiverade Readyboost och allokerade maximalt utrymme på mSATA eftersom jag har gott om plats där. Tänkte bara köra OS och några program på mSATA. Någon som vet om Readyboost egentligen hjälper? Har läst trådar där det hävdas både och.

Annars hatar jag gränssnittet i Windows 8 och använder enbart desktop. Det känns som om W8 är till för tablets mest.

Du använder knapen bredvid uttaget för strömsladden för att komma in i BIOS. Du startar alltså datorn med den knappen istället för startknappen. Så får du en meny.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av elviskungen:

Priset du får är väl kanske med pålagd tull och moms?

Ja var ju det jag sa. Var nog inte tydlig nog.

Men datorn kostar ca 7500:- utan moms och frakt. Och 11750:- med ShopUsa's frakt.

Permalänk

http://www.nvidia.co.uk/object/notebook-win8-win7-64bit-320.0...

Laddar ner och ska testa nu!

EDIT: Kan glatt säga att överklockning via Nvidia Inspector funkar igen!

4700 3DMark11 P marks, med 1100 på Cores och 320.00 drivrutinen.

Permalänk
Skrivet av Gröngås:

Du använder knapen bredvid uttaget för strömsladden för att komma in i BIOS. Du startar alltså datorn med den knappen istället för startknappen. Så får du en meny.

Tackar!

Har alltså klonat min HDD till mSATA SSD och försöker nu boota från mSATA.

Hittade den och meckade lite för att få den att boota från mSATA. Lättare sagt än gjort.
Installerade därför Easy BCD och där lyckades jag få den att boota från e: (min mSATA SSD) tyvärr hänger den sig. Skärmen blir svart och OS går inte igång. Kan nu heller inte ändra tillbaka detta i BIOS. Och eftersom jag inte får igång OS kan jag ej få tillgång till Easy BCD för att ändra tillbaka. Tips?

Måste kanske ladda ner iso-filen ändå. Då kan jag väl lägga den på usb och boota därifrån?

Någon som har bra länk till ISOn? Eller annat tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elviskungen:

Tackar!

Har alltså klonat min HDD till mSATA SSD och försöker nu boota från mSATA.

Hittade den och meckade lite för att få den att boota från mSATA. Lättare sagt än gjort.
Installerade därför Easy BCD och där lyckades jag få den att boota från e: (min mSATA SSD) tyvärr hänger den sig. Skärmen blir svart och OS går inte igång. Kan nu heller inte ändra tillbaka detta i BIOS. Och eftersom jag inte får igång OS kan jag ej få tillgång till Easy BCD för att ändra tillbaka. Tips?

Måste kanske ladda ner iso-filen ändå. Då kan jag väl lägga den på usb och boota därifrån?

Någon som har bra länk till ISOn? Eller annat tips.

Sök efter "en_windows_8_x64_dvd_915440.iso"

Och ja, du kan lägga den i en USB, dock måste du göra den bootbar först, och sedan är det bara att installera

Permalänk

Har nog sumpat BIOS verkar det som.

Nu kommer jag inte ens till BIOS-menyn med knappen. Funkar inte heller med iso-filen från hårddisk. Hittar inget usb just nu.

Vad göra?

Edit: bytte till original mSATA och nu kommer jag in i BIOS. Kör en minnesdiagnostik. Får se hur det går...

Edit 2: nix felkod 0xc0000225
Det saknas en installationsfil verkar det som.

Permalänk

Någon som fått nån bukt på micro stutteringproblemen? Vissa spel funkar ju utan problem alls medan tex tomb raider går från superflytande till riktigt hackigt för mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det är säkert några laptops från nån här som fått sina utbytta.

Men men, det betyder ju inte att det är fel på dom nu.

Permalänk
Medlem

Vad får ni för fps när ni kör D3 på ultra? Med SLI påslaget naturligtvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Det är säkert några laptops från nån här som fått sina utbytta.

Men men, det betyder ju inte att det är fel på dom nu.

Jag var en av dem som köpte ett ex av denna dator som fyndvara. När jag startade upp datorn fungerade allt väldigt bra men när jag spelade red orchestra 2 i ca 5min så hängde sig datorn och gjorde ett konstigt ljud. Ska testa med nya nvidia betan. Datorn har med all sannolikhet varit i Tyskland på rep då kartongen hade tejp på sig från tyskland. Annars är jag mycket nöjd med datorn av det jag testat.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Köpte y500 för några dagar sen och är jätte nöjd.

det enda som jag har lite problem med är att jag får problem med grafikkortet ibland och skärmen blir svart i två sekunder och sedan så slytar "Nvidia windows kernel mode" att funa och jag får debugs på olika spel.. någon aning vad man kan göra? har kikat lite på drivrutiner men hade de senaste enligt lenovo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenander:

Köpte y500 för några dagar sen och är jätte nöjd.

det enda som jag har lite problem med är att jag får problem med grafikkortet ibland och skärmen blir svart i två sekunder och sedan så slytar "Nvidia windows kernel mode" att funa och jag får debugs på olika spel.. någon aning vad man kan göra? har kikat lite på drivrutiner men hade de senaste enligt lenovo..

Vilken version har du?

Du ser det genom att öppna upp Nvidias kontrollpanel -> Klicka på knappen längst ner som heter "Systeminformation" -> Där hittar du "Drivrutinversion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Vilken version har du?

Du ser det genom att öppna upp Nvidias kontrollpanel -> Klicka på knappen längst ner som heter "Systeminformation" -> Där hittar du "Drivrutinversion"

Drivrutinsversion: 307.64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenander:

Drivrutinsversion: 307.64

Skulle rekommendera att du uppdaterar via Nvidias hemsida,

Förhoppningsvis funkar denna länk, hursomhelst är 314.22 den senaste.
http://www.geforce.co.uk/drivers/results/59707

Permalänk

Vet någon om man kan använda en skärm med högre upplösning än 1920x1080? Jag kopplade in en skärm nu med 2560x1440 och gick in på nvidiainställningar för att skapa en egen upplösning, men det är ändå bara 1080 som körs.

Permalänk
Medlem

Efter jag nergraderade till win7 vart det mycket mindre problem med SLI i spel. Och fler spel fungerade, vet inte om det berodde på win8 eller drivisarna till win8.

Hela upplevelsen av datorn är goare med win7, fast det kom väl inte som en nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskgråbärt:

Vet någon om man kan använda en skärm med högre upplösning än 1920x1080? Jag kopplade in en skärm nu med 2560x1440 och gick in på nvidiainställningar för att skapa en egen upplösning, men det är ändå bara 1080 som körs.

Det bör funka med högre upplösning än 1080p, dock får du inte ha laptopskärmen aktiv.

Testa detta: "Windows + P" -> Välj "Endast andra bildskärmen" -> Sedan ändrar du upplösning och ser om du kan höja upplösningen

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Det bör funka med högre upplösning än 1080p, dock får du inte ha laptopskärmen aktiv.

Testa detta: "Windows + P" -> Välj "Endast andra bildskärmen" -> Sedan ändrar du upplösning och ser om du kan höja upplösningen

tack för svaret, dock funkar det ändå inte. allting blir visserligen mindre på skärmen men man ser att det skalas konstigt då allt är suddigt.

Permalänk

För mig kan jag köra 1920x1200 utan problem på extern monitor. Behöver bara koppla in den och stänga laptopskärmen.

Permalänk
Medlem

Kabeln kan vara problemet, även om du exempelvis kör med en HDMI-kabel kan kabeln vara för svag för högre upplösningar.

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Kabeln kan vara problemet, även om du exempelvis kör med en HDMI-kabel kan kabeln vara för svag för högre upplösningar.

det är faktiskt jävligt sant! har en billig, säkert lite äldre version. Ska testa med en ny, tack!

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin för grafikkorten kör ni med ? Själv kör jag med den senaste betan som fungerar väldigt bra så länge jag testat den.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,

Permalänk
Skrivet av Fläskgråbärt:

det är faktiskt jävligt sant! har en billig, säkert lite äldre version. Ska testa med en ny, tack!

Köp en hdmi "typ b" den ska klara mer än 1080p.

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Vilken drivrutin för grafikkorten kör ni med ? Själv kör jag med den senaste betan som fungerar väldigt bra så länge jag testat den.

samma här, jag kör senaste betan och nu får jag ~10% mer fps på sc2

Permalänk
Medlem

Mina högtalare verkar helt döda, kommer inget ljud ur dem längre ser aktivitet i windows. Testat installerat om drivrutinerna också men det hjälper ej. externa högtalare/hörlurar fungerar. Undra vad man ska prova nu då =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Mina högtalare verkar helt döda, kommer inget ljud ur dem längre ser aktivitet i windows. Testat installerat om drivrutinerna också men det hjälper ej. externa högtalare/hörlurar fungerar. Undra vad man ska prova nu då =/

Låter skumt, testa ändra standardhögtalare:

Hitta ljudikonen på aktivitetsfältet längst ner på höger sida -> högerklicka och välj "uppspelningsenheter" -> Markera "Speakers: Realtek High Definiton Audio" och tryck på knappen "Standard".

Om den redan är standardhögtalare, ändra standardmärkningen fram och tillbaks mellan andra alternativ.

Öppna helst mediaspelare/youtube efter att du ändrat ändrat standardhögtalare, annars brukar vissa program bugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Låter skumt, testa ändra standardhögtalare:

Hitta ljudikonen på aktivitetsfältet längst ner på höger sida -> högerklicka och välj "uppspelningsenheter" -> Markera "Speakers: Realtek High Definiton Audio" och tryck på knappen "Standard".

Om den redan är standardhögtalare, ändra standardmärkningen fram och tillbaks mellan andra alternativ.

Öppna helst mediaspelare/youtube efter att du ändrat ändrat standardhögtalare, annars brukar vissa program bugga.

Lösningen var att dra ur strömsladden och pang nu funkade de igen, ingen aning varför dock =P

Visa signatur