Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur hög upplösning på "affisch"?

Permalänk
Medlem

Se till att interpolera upp upplösningen så slipper du att den blir pixlig.
Jag har provat 4Mpixel på 70x50cm där jag interpolerade upp upplösningen och det fungerade bra.

Sen är ju 70" lite större så kan inte riktigt svara på hur resultatet blir där.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Detta är ett väldigt användbart program vid tillfällen som dessa

http://arje.net/rasterbator

Permalänk

För att få lite perspekiv så levererar en normal datorskärm ca ~90 dpi eller något i den stilen.

Kollar man på storformatstryck, reklampelare på stan etc så är det ju extremt grovt om man står nära, men bra på längre håll (dvs avsett betraknings avstånd).

Det är ju skillnad på foto man håller i handen som man trycker upp mot ögat närgräns och något som hänger på väggen i ett rum. Pss finns ingent anledning att i ett galleri gå fram och titta på tavlor från 10cm håll om man inte är intresserad av penseltekniker och annat.

Permalänk
Medlem

Du har ingen förlustfri bild? JPG-formatet är inte särskilt roligt till sånt här..

Bilden passar rätt bra för interpolering eftersom den är uppbygd av tydliga linjer och inte är särskilt detaljrik. Jag provade att skala upp den med blow up tilll 17800 pixlars bredd.

uppskalad vs original

PM om du vill ha den (den är rätt stor så jag kan inte lägga ut den här).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagbro:

Du har ingen förlustfri bild? JPG-formatet är inte särskilt roligt till sånt här..

Bilden passar rätt bra för interpolering eftersom den är uppbygd av tydliga linjer och inte är särskilt detaljrik. Jag provade att skala upp den med blow up tilll 17800 pixlars bredd.

uppskalad vs original
http://i.imgur.com/Vdxsjt0.jpg

PM om du vill ha den (den är rätt stor så jag kan inte lägga ut den här).

Tack, den ser ju faktiskt ganska bra ut. Kan nog bli riktigt fint på en canvas. Jag fick dock bara upp min bild till 10800x6076 pga för lite RAM. XD