Behöver jag uppgradera min dator?

Permalänk
Medlem

Behöver jag uppgradera min dator?

I dagsläget sitter jag på en ganska kompetent burk, tror jag, men i vissa spel (främst Guild Wars 2 som jag är helt fast vid) märker jag ändå att den inte är helt i topptrim längre. Sommarlovet ska spenderas med jobb och en del av de pengarna jag tjänar där planerar jag att lägga på datoruppgraderingar. Användningsområden är absolut främst spel och vanligt datoranvändande som musiklyssning samt surfning. Jag sitter även en del i Photoshop och pillar med diverse bilder.

Min nuvarande dator består av följande komponenter:

• AMD Phenom II X4 965 BE 3,4 Ghz

• Antec Kühler H2O 620

• Asus M4A88TD-V EVO/USB 3

• Corsair Professional Series HX650 (modulärt)

• Asus Xonar D1

• Gigabyte HD 6950 2GB

• Kingston HyperX Blu DDR3 PC-12800 1600Mhz

• Två stycken OCZ Agility 3 SATA III 60 GB SSD

• Seagate Barracuda SATA III 2TB (64MB / 7200RPM)

• Silverstone Raven RV02-E

Mina tankar cirkulerar främst kring processor och grafikkort, men också möjligtvis moderkort och internminnen. Jag tänkte länge att byta till Haswell när den släpps, och sedan köpa ett nytt grafikkort ur nästkommande generations grafikkort, antingen ett från AMD eller Nvidia. Dock har jag blivit osäker nu när vissa prestandatester berörande Haswell sipprat ut, då dess prestandaökning mot Ivy Bridge är marginell. Så min fråga till er är som följer, vad tycker ni jag ska uppgradera och varför? Självklart vill jag ha så stor prestandaökning för pengarna som möjligt.

Bör jag... köpa Haswell och vänta med grafikkort? Köpa nytt grafikkort nu och sedan kanske skaffa nästa generation av Intels processorer? Köpa nytt grafikkort nu och skaffa Ivy Bridge-E när den släpps? Köpa Haswell och vänta med nytt grafikkort? Vänta helt och hållet med nya inköp för att stå ut med min nuvarande dator?

Jag är tacksam för all hjälp som kan fås, såvida den är seriös.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk

1. Processor, moderkort, eventuellt minnen och en rejäl processorkylare. Det är för tidigt att avgöra exakt hur bra Haswell blir pga vi inte vet hur bra den kommer att överklocka än.

2. Eventuellt kan du uppgradera grafikkortet när nästa generation grafikkort kommer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Testet är nu lanserat, och min fråga bli därmed aktuell igen. Ursäkta bumpen, men kände att det var bättre att göra så än att skapa en ny tråd.

Frågorna är som följer... ska jag uppgradera datorn i signaturen till Haswell? Om ja, vilken modell bör jag satsa på? Velar själv mellan 4770K och 4670K, mest för framtidssäkerheten.
Eller ska jag behålla min nuvarande processor och istället byta mitt grafikkort? Om ja, vad bör jag satsa på för kort i sådana fall?

Det jag använder min dator till är allmänanvändning (internetsurfande och Word), spel och mycket Photoshop.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, jag hade också gärna viljat veta om jag själv kan få någon vettig skillnad ifrån en 1055T, då den är förhållandevis lik den du faktiskt har.

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz