Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

aa det vet jag, hade tänkt köpa:

chassi: R4 ljuddämpat
nätagg: vet jag inte, kan du rekommendera ett?
2 SSD
3570k och klocka till typ 4,3-4,7
H90 PnP
olika fläktar

http://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2-...

Klarar den 2 660 tro?
Själv kör jag endast med ett kort då SLI/CF har sina problem som jag ej skulle vilja bemöta.
För min del hade det blivit ett 770 men det är ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

aa det vet jag, hade tänkt köpa:

chassi: R4 ljuddämpat
nätagg: vet jag inte, kan du rekommendera ett?
2 SSD
3570k och klocka till typ 4,3-4,7
H90 PnP
olika fläktar

Räcker inte processorn du har nu? Jag har svårt att tro att den redan måste bytas ut och tycker du ska vänta i ett år och försöka få tag på en begagnad 3770k istället. En stor SSD istället för två alla dagar, Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold, helst en luftkylare men jag antar att du har målat in dig i ett hörn och köpt Vengeance med den höga kylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Betyder inte att AMD kort kommer funka bättre i BF4 för det.
Sedan sa väl TS att han vill ha vissa saker som finns med Nvidia korten just?

Faktum är att 20fps är en del. Tänk dig att du spelar ett riktigt krävande spel i höga inställningar,
du får ca 30-40fps med ett 560 medan du kan få 60fps med ett 660. Det är en stor skillnad.
Hur kan det vara "efterblivet" av mig att prata fps? Jag visade benchmarks som då är jämförelser
med 560vs660 där dom kör i samma inställningar i ALLT och givetvis samma spel.
Procent säger inte så mycket när vi pratar fps i spel, varför skulle man ta upp procent när vi enkelt
kan jämföra hur mycket mer eller mindre fps man får med ett kort i ett visst spel jämfört med ett annat?

Att 20 fps är mycket i det exemplet är därför att det är en stor procentuell skillnad.

Skrivet av norowner:

jaha? blev du sur för att sanningen kom fram eller?

jag har tvärtom hört massvis med snack från amd-fanboys att bf3-tester är helt ointressanta när man jämför grafikkort därför att nvidia-korten får överdrivet hög fps i det spelet jämfört med amd i samma klass.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Att 20 fps är mycket i det exemplet är därför att det är en stor procentuell skillnad.

jag har tvärtom hört massvis med snack från amd-fanboys att bf3-tester är helt ointressanta när man jämför grafikkort därför att nvidia-korten får överdrivet hög fps i det spelet jämfört med amd i samma klass.

20fps är mycket oavsett. Dock så kommer dom flesta inte behöva bry sig
om dom redan har över 60fps då flest har 60Hz skärmar.
Men vilka spel kommer du få så höga fps i max? Det är nya, tunga spel vi snackar om vettu!

Och nej Nvidia får icke överdrivet hög fps i BF3 jämfört med AMD.
Dom hade övertag i början men efter en drivrutin så vips låg dom väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

precis men med amds senaste drivrutin så är 7970ghz lika bra som 680, men det vill inte Nvidia fansen erkänna utan dem vill snarare vara "amd suger även ifall dem är bättre/lika bra"

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Klarar den 2 660 tro?
Själv kör jag endast med ett kort då SLI/CF har sina problem som jag ej skulle vilja bemöta.

okej, har lite beslutångest när det gäller 2 660 elr ett 770

Skrivet av Cruentusa:

Räcker inte processorn du har nu? Jag har svårt att tro att den redan måste bytas ut och tycker du ska vänta i ett år och försöka få tag på en begagnad 3770k istället. En stor SSD istället för två alla dagar, Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold, helst en luftkylare men jag antar att du har målat in dig i ett hörn och köpt Vengeance med den höga kylaren.

hade inte planerat att köpa ny kylare men det blir det och då ids jag inte köpa nya ram minnen.
tänkte om man får mer prestanda om jag köper en 3570k och klockar den, men det kanske inte behövs?
jag tänkte mer att på den lilla SSDn ska windows vara på sen spel å det på den andra

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Klarar den 2 660 tro?

Skrivet av Cruentusa:

nu när jag har lagt ihop en kundvagn på inet så funderar jag på att köpa det här nytt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/3475626/2013-06-15
men då undrar jag, kommer min CPU flaska?
passar nätagget i chassit?
kan det bli problem med värmen i chassit?
passar kylaren med mina höga ram minnen?

MVH

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

precis men med amds senaste drivrutin så är 7970ghz lika bra som 680, men det vill inte Nvidia fansen erkänna utan dem vill snarare vara "amd suger även ifall dem är bättre/lika bra"

Det är det ingen som har sagt.
Du är den som inte kan läsa riktigt, ta en titt igen på tidigare inlägg.

Det vi pratade om var marknadsföring av AMD/Nvidia kort i spel där det
står antingen "Nvidia, The Way It's Meant To be Played" eller "AMD, Gaming Evolved".
Detta är reklam för Nvidia/AMD för att få folk att tro att just AMD är bättre eller just Nvidia
är bättre i ett visst spel när det inte är sant. Många gånger är dom jämnlika och ibland t.o.m
är det andra laget bättre med sin motsvarighet.

Har Radeon kort liggandes, utbytt pga drivrutinsfel, betyder inte att Nvidia inte har problem
med sina men efter att jag bara stannat på äldre har det flutit på som smör
medan det inte spelade någon roll vilken drivrutin jag hade på AMD kortet så var det
alltid samma fel som jag bara inte stod ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är det ingen som har sagt.
Du är den som inte kan läsa riktigt, ta en titt igen på tidigare inlägg.

Det vi pratade om var marknadsföring av AMD/Nvidia kort i spel där det
står antingen "Nvidia, The Way It's Meant To be Played" eller "AMD, Gaming Evolved".
Detta är reklam för Nvidia/AMD för att få folk att tro att just AMD är bättre eller just Nvidia
är bättre i ett visst spel när det inte är sant. Många gånger är dom jämnlika och ibland t.o.m
är det andra laget bättre med sin motsvarighet.

Har Radeon kort liggandes, utbytt pga drivrutinsfel, betyder inte att Nvidia inte har problem
med sina men efter att jag bara stannat på äldre har det flutit på som smör
medan det inte spelade någon roll vilken drivrutin jag hade på AMD kortet så var det
alltid samma fel som jag bara inte stod ut med.

jag gav bara ett till exempel som du gav.... vrf blev du sur?

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jag gav bara ett till exempel som du gav.... vrf blev du sur?

Jag blev inte sur, fast du sa att Nvidia fans inte ville erkänna (...)
jag tog det som att du menade oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag blev inte sur, fast du sa att Nvidia fans inte ville erkänna (...)
jag tog det som att du menade oss.

det är många Nvidia fans som säger emot, gå genom trådarna där jag t.ex rekommenderat 7970ghz över 670 och kolla hur många som länkar tester ifrån 2012 feb bara för att dem ska lura TS att 660 var bättre än 7970-.-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

jaha? blev du sur för att sanningen kom fram eller?

Tillåt mig skratta.. men sanningen är din läsförståelse inte funkar som det ska.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

det är många Nvidia fans som säger emot, gå genom trådarna där jag t.ex rekommenderat 7970ghz över 670 och kolla hur många som länkar tester ifrån 2012 feb bara för att dem ska lura TS att 660 var bättre än 7970-.-

Bara för att dom har gjort det i andra trådar så är det inte något vi gjort.
Sen är det en del som inte vet om att testerna är gamla och inte valida längre.

Permalänk
Medlem

Håll er till det tråden var skapad för. Om ni vill argumentera om vilken teknologi är bäst kan ni göra det på någon dedikerad tråd.

Permalänk
Medlem

Till TS:
Jag skulle vänta till BF4 kom ut och köpa kort då. Enligt rykten lanserar AMD sin nya grafikkortserie i samband med BF4 och då lär NVidia behöva priskriga lite, dvs du får mycket mer grafikkort för pengarna när du köper titeln som egentligen kräver din uppgradering. För 1500 kanske du får ett 760 som lär prestera i nivå med 660Ti.

Skrivet av Friterad:

20fps är mycket oavsett. Dock så kommer dom flesta inte behöva bry sig
om dom redan har över 60fps då flest har 60Hz skärmar.

Fast jag tror nog han menar att om det inte funkar så som du beskriver det i verkliga världen. Om du har en diff på 20 fps i ditt fall du beskriver ovan, tror du det samma gäller på en supertung titel som drar ner det sämre kortet till 2fps? Tror du det bättre korter fortfarande ger 20fps extra?

Så nej. FPS säger inte ett jota. % däremot, är mycket mer konsekvent och säger mycket mer.

Exempel från verkligheten istället. Vi jämför GTX660 mot GTX680 i sweclockers tester nedan:
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

I BF3 (1600p) får vi 78 vs 57, dvs diff på 21fps och GTX680 är alltså c:a 36,8% snabbare.
I Anno 2070 (1600p) får vi 35 vs 24, dvs diff på 11 och GTX 680 är alltså c:a 45,8% snabbare.
Metro 2033 (1600p) får vi 26 vs 19, dvs diff på 7fps och GTX 680 är alltså c:a 36,8% snabbare.

Som du ser kan man inte påstå att det är en diff på 20fps. Jo det kan man, i BF3, men påståendet säger inte sanningen i de andra spelen. Vad man däremot skulle kunna säga är att kortet är c:a 40% snabbare.
Tittar man på prestandaindex hamnar vi på 140 vs 97, dvs att GTX 680 är c:a 44% snabbare i snitt genom testserien.

Så nej, man kan inte säga hur många fps ett kort är snabbare om man inte anger exakt spel och inställningar. En procentsiffra säger fantastiskt mycket mer om man vill jämföra generell prestandaskillnad mellan kort.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Till TS:
Jag skulle vänta till BF4 kom ut och köpa kort då. Enligt rykten lanserar AMD sin nya grafikkortserie i samband med BF4 och då lär NVidia behöva priskriga lite, dvs du får mycket mer grafikkort för pengarna när du köper titeln som egentligen kräver din uppgradering. För 1500 kanske du får ett 760 som lär prestera i nivå med 660Ti.

Tack! Det är nog väldigt aktuellt just då eftersom BF4 kommer ut, samt om man ska införskaffa Witcher 3 och ESO under 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Till TS:

Fast jag tror nog han menar att om det inte funkar så som du beskriver det i verkliga världen. Om du har en diff på 20 fps i ditt fall du beskriver ovan, tror du det samma gäller på en supertung titel som drar ner det sämre kortet till 2fps? Tror du det bättre korter fortfarande ger 20fps extra?

Så nej. FPS säger inte ett jota. % däremot, är mycket mer konsekvent och säger mycket mer.

Exempel från verkligheten istället. Vi jämför GTX660 mot GTX680 i sweclockers tester nedan:
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

I BF3 (1600p) får vi 78 vs 57, dvs diff på 21fps och GTX680 är alltså c:a 36,8% snabbare.
I Anno 2070 (1600p) får vi 35 vs 24, dvs diff på 11 och GTX 680 är alltså c:a 45,8% snabbare.
Metro 2033 (1600p) får vi 26 vs 19, dvs diff på 7fps och GTX 680 är alltså c:a 36,8% snabbare.

Som du ser kan man inte påstå att det är en diff på 20fps. Jo det kan man, i BF3, men påståendet säger inte sanningen i de andra spelen. Vad man däremot skulle kunna säga är att kortet är c:a 40% snabbare.
Tittar man på prestandaindex hamnar vi på 140 vs 97, dvs att GTX 680 är c:a 44% snabbare i snitt genom testserien.

Så nej, man kan inte säga hur många fps ett kort är snabbare om man inte anger exakt spel och inställningar. En procentsiffra säger fantastiskt mycket mer om man vill jämföra generell prestandaskillnad mellan kort.

Lustigkurre du där! Det är precis vad jag gör när jag länkar bench där dom
kör på samma inställningar, alltså BF3 i Ultra med FXAA.
% går inte bättre än fps att mäta med hur mycket bättre ett grafikkort är.
Då dom är olika mycket procent beroende på spel/inställningar PRECIS som FPS.
Du kommer säkert säga att man tar ihop procenten från flera spel och gör ett medelvärde
eller vad det nu heter men det kan man göra med fps med, visste du det?
I BF3 med Ultra+FXAA får du 20fps+ mer på ett 660 än ett 560.
Alltså ett 660 ligger stabilt på mer än 60fps medan 560 dinglar under 50fps.

Dessutom ang. priset om det är värt extra ca 20fps (en del spel får du 10fps mer,
en del 15-20, en del upp till 30) då det kostar 1500kr för kortet så
kan ju TS sälja sitt 560 för en femhundring. Då har han endast 1000:- kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Lustigkurre du där! Det är precis vad jag gör när jag länkar bench där dom
kör på samma inställningar, alltså BF3 i Ultra med FXAA.
% går inte bättre än fps att mäta med hur mycket bättre ett grafikkort är.
Då dom är olika mycket procent beroende på spel/inställningar PRECIS som FPS.
Du kommer säkert säga att man tar ihop procenten från flera spel och gör ett medelvärde
eller vad det nu heter men det kan man göra med fps med, visste du det?
I BF3 med Ultra+FXAA får du 20fps+ mer på ett 660 än ett 560.
Alltså ett 660 ligger stabilt på mer än 60fps medan 560 dinglar under 50fps.

Dessutom ang. priset om det är värt extra ca 20fps (en del spel får du 10fps mer,
en del 15-20, en del upp till 30) då det kostar 1500kr för kortet så
kan ju TS sälja sitt 560 för en femhundring. Då har han endast 1000:- kvar.

Då har du fortfarande inte förstått. Om man skall säga skillnaden i fps så får man rabbla upp varje spel och inställning. Säger man en ungefärlig %-siffra den en bra approximation som gäller för precis allt. Sen får den som spelar utgå från sitt kort, sina FRAPS och lägga på den %-siffran på sina FPS för att få en hyfsad uppskattning.

Nu skall jag försöka göra det lite tydligare för dig.
I mitt exempel från Sweclockers tester hävdade jag c:a 40% i fördel på prestandan. Jag skulle vilja säga att den gissningen ligger på +-30% mot korrekt uppskattning. Dvs du kommer få 28-52% i prestandavinst beroende på spel. I ovan nämnda exempel är det till och med så att min approximation ligger på +-15% i exemplet ovan.

Med FPS skulle du gissa på 14fps? För att få ett snitt i de tre spelexempel jag nämnde ovan? Då är din approximation på +-50% (7fps ligger på -50% och 231 på +50%), dvs betydligt sämre än den som bygger på %-siffor.

% ger ett fel på 15% i exemplet ovan, fps ger ett fel på 50%. Med andra ord, % är ALLTID mycket bättre! Det är matematiskt faktum då det anpassar sig efter storleken på siffrorna, vilket absoluta tal (i detta fallet FPS) inte gör. Det finns ännu bättre metoder och tal (t.ex kombination av medelvärde och standardavvikelse för att få en form av stabilitetsindex men jag hade lagt det i % också och räknat dessa på procenten), men då behöver man ha gått mer än bara grundskola för att jämföra och då lämpar det sig inte på ett forum av denna typen.

Sammanfattning: Skall man jämföra prestanda mellan kort är det mer korrekt och lämpligt att göra i någon form av medel i % som det nya kortet är bättre än fps såvida det inte gäller en specifik speltitel, kringkomponenter och inställningar.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Får man fråga varför du bara söker nvidia?

Det måste vara den där grejen med att han är upplyst.
Nvidia=Mercedes-Benz
AMD=Renault

Alltså no offence, mitt förra kort var AMD liksom alla före det,
men efter att ha gått över till Nvidia så blir jag kvar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Då har du fortfarande inte förstått. Om man skall säga skillnaden i fps så får man rabbla upp varje spel och inställning. Säger man en ungefärlig %-siffra den en bra approximation som gäller för precis allt. Sen får den som spelar utgå från sitt kort, sina FRAPS och lägga på den %-siffran på sina FPS för att få en hyfsad uppskattning.

Nu skall jag försöka göra det lite tydligare för dig.
I mitt exempel från Sweclockers tester hävdade jag c:a 40% i fördel på prestandan. Jag skulle vilja säga att den gissningen ligger på +-30% mot korrekt uppskattning. Dvs du kommer få 28-52% i prestandavinst beroende på spel. I ovan nämnda exempel är det till och med så att min approximation ligger på +-15% i exemplet ovan.

Med FPS skulle du gissa på 14fps? För att få ett snitt i de tre spelexempel jag nämnde ovan? Då är din approximation på +-50% (7fps ligger på -50% och 231 på +50%), dvs betydligt sämre än den som bygger på %-siffor.

% ger ett fel på 15% i exemplet ovan, fps ger ett fel på 50%. Med andra ord, % är ALLTID mycket bättre! Det är matematiskt faktum då det anpassar sig efter storleken på siffrorna, vilket absoluta tal (i detta fallet FPS) inte gör. Det finns ännu bättre metoder och tal (t.ex kombination av medelvärde och standardavvikelse för att få en form av stabilitetsindex men jag hade lagt det i % också och räknat dessa på procenten), men då behöver man ha gått mer än bara grundskola för att jämföra och då lämpar det sig inte på ett forum av denna typen.

Sammanfattning: Skall man jämföra prestanda mellan kort är det mer korrekt och lämpligt att göra i någon form av medel i % som det nya kortet är bättre än fps såvida det inte gäller en specifik speltitel, kringkomponenter och inställningar.

*facepalm* det var ju ETT spel vi pratade om, var det inte det?
TS kanske kommer spela andra också, men har inte sett han nämna
det någonstans så vi kan inte veta hur mycket bättre 660 är i just de
spelen eftersom vi inte vet titlarna.

Skrivet av Lifooz:

Nvidia=Mercedes-Benz
AMD=Renault

Anledning varför han ville ha Nvidia är för några funktioner tror jag han nämnde innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

*facepalm* det var ju ETT spel vi pratade om, var det inte det?
TS kanske kommer spela andra också, men har inte sett han nämna
det någonstans så vi kan inte veta hur mycket bättre 660 är i just de
spelen eftersom vi inte vet titlarna.

Anledning varför han ville ha Nvidia är för några funktioner tror jag han nämnde innan.

1. Skrev mer än en gång att fler än ett spel vägde beslutet. Inte bara BF4 utan också Witcher 3 och ESO som minst. Om mina pengar räcker till kan det lika väl handla om Splinter Cell: Blacklist och nya XCOM.

2. Jag skrev också att jag använder Nvidia som tradition dvs. har jag haft det bra med deras kort, och därför inte har en enda anledning att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLG11:

1. Skrev mer än en gång att fler än ett spel vägde beslutet. Inte bara BF4 utan också Witcher 3 och ESO som minst. Om mina pengar räcker till kan det lika väl handla om Splinter Cell: Blacklist och nya XCOM.

2. Jag skrev också att jag använder Nvidia som tradition dvs. har jag haft det bra med deras kort, och därför inte har en enda anledning att byta.

Men är alla spelen såna som inte är ute ännu då? I så fall är väl vänta det bästa man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLG11:

Känns som om tråden börjar spåra ur lite.

Hur som helst. Mitt tips är att vänta till de spelen som du tror att du inte klarar kommer. Ett 660 ligger c:a 40% över ett 560 i prestanda och i ärlighetens namn tycker jag inte du skall slå till nu. Inte om du kan spela dina spel idag.
BF4 kommer i samband med lanseringen av AMDs nya kort, eller snarare så kommer AMDs nya kort i samband med BF4. Det stod ju nåt på Sweclockers för inte så länge sen om detta.
Det innebär troligtvis att NVidia kommer behöva sänka sina priser för att bemöta AMD. Dessutom kommer hela 700-serien vara lanserad till dess. Se t.ex hur ett 770 är billigare och presterar mer än ett 680. På samma sätt skulle jag tro att ett 760 hamnar i liknande prisklass men med bättre prestanda. Räkna med 50-60% bättre än det du har nu. Så om du inte känner att du kan spela spelen du kör nu (du nämnde nåt om moddat skyrim iofs) så bör du avvakta för att få så bra kort som möjligt när det väl är dags för BF4.

Om du vill kan jag skriva hur jag resonerade när jag inte uppgraderade från GTX460 1Gb när det kliade ordentligt i våras. Kan ge lite input om du är intresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Känns som om tråden börjar spåra ur lite.

Hur som helst. Mitt tips är att vänta till de spelen som du tror att du inte klarar kommer. Ett 660 ligger c:a 40% över ett 560 i prestanda och i ärlighetens namn tycker jag inte du skall slå till nu. Inte om du kan spela dina spel idag.
BF4 kommer i samband med lanseringen av AMDs nya kort, eller snarare så kommer AMDs nya kort i samband med BF4. Det stod ju nåt på Sweclockers för inte så länge sen om detta.
Det innebär troligtvis att NVidia kommer behöva sänka sina priser för att bemöta AMD. Dessutom kommer hela 700-serien vara lanserad till dess. Se t.ex hur ett 770 är billigare och presterar mer än ett 680. På samma sätt skulle jag tro att ett 760 hamnar i liknande prisklass men med bättre prestanda. Räkna med 50-60% bättre än det du har nu. Så om du inte känner att du kan spela spelen du kör nu (du nämnde nåt om moddat skyrim iofs) så bör du avvakta för att få så bra kort som möjligt när det väl är dags för BF4.

Om du vill kan jag skriva hur jag resonerade när jag inte uppgraderade från GTX460 1Gb när det kliade ordentligt i våras. Kan ge lite input om du är intresserad

Nu slog du huvudet på spiken. Det nämndes ju tidigare också att jag borde vänta till 760 eller 770 kommer ut. Så blir det. Förklara gärna ditt resonemang angående 460:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nvidia=Mercedes-Benz
AMD=Renault

Vad pratar du om? Har du alltså haft otur med AMD-kort innan? Trist för dig, dock betyder din otur inte automatiskt att AMD-kort skulle vara sämre än nvidia-kort. Jag har haft kort av båda tillverkarna, de har fungerat klanderfritt (om man exkluderar när jag körde 4850 crossfire, men nu snackar vi singelkort). Drivrutinerna är enligt min uppfattning i dagsläget rätt lika varandra också, lite beroende på vilket spel man kikar på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLG11:

Nu slog du huvudet på spiken. Det nämndes ju tidigare också att jag borde vänta till 760 eller 770 kommer ut. Så blir det. Förklara gärna ditt resonemang angående 460:t.

Jo jag slog nästan till på ett 690 i höstas. Hade det i shoppingkorgen och skulle bara fylla i kreditkortsuppgifter på CDOn när det hade ett på 15%. Sen funderade jag lite. Vad är det jag behöver kortet till? Jag spelar D3, XCom, Starcraft 2 och F1 2012. Eventuellt Civ 5 och lite Heroes 6. Spelen rullar på fint. Jag hade nyligen köpt BF3 och då tänkte jag att jag skulle behöva ett nytt grafikkort. Saken var att jag inte riktigt fastnat för BF3. Så jag kom på mig själv att nej, jag behöver inte ett bättre kort än det jag har. Så jag skippade köpet och köpte ett PS Vita med en drös spel eftersom jag flyger en del i jobbet och vill ha nåt att göra på planet. Så det har jag faktiskt nytta av.

Nästa gång var nu i våras när jag blev grymt sugen på ett Titan. Nu har jag börjat spela en del Sins of a Solar Empire Rebellion. Det funkar också. Med allt maxat. Sen funderade jag lite och insåg att jag fortfarande inte behöver nåt nytt kort. I samma veva dök en hörlursförstärkare upp för grymt bra pris. Beyerdynamic A1. Demoex i prima skick utan en skråma. Så köpte den och lite senare matchande lurar från Beyerdynamic istället. Visst lite dyrare, MEN, detta är ju saker som är top notch även om 10 år. Något man knappast kan säga om ett Titan. Kungligt nu, inte så himla mycket att hänga i granen om 10 år (förutom eventuellt samlarvärde).

I höst händer nog en hel del med priserna och om det kommer nåt spel som jag bara måste spela och som knäcker mig 460 så köper jag nåt då. För att mildra kortets relativa klenhet har jag klockat upp det från 675MHz till 925MHz. Funkar rätt så bra och det har fått sig en rejäl boost i prestanda. Om du inte klockat ditt kort kan du ju försöka dig på det och se om du klarar dig till hösten? 760 lär ju inte kosta mer än max någon hundring mer än 660 men skulle tippa på åtminstone 20% bättre prestanda. Troligtvis mer. NVidia brukar ju ligga på åtminstone 30% mellan generationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Jo jag slog nästan till på ett 690 i höstas. Hade det i shoppingkorgen och skulle bara fylla i kreditkortsuppgifter på CDOn när det hade ett på 15%. Sen funderade jag lite. Vad är det jag behöver kortet till? Jag spelar D3, XCom, Starcraft 2 och F1 2012. Eventuellt Civ 5 och lite Heroes 6. Spelen rullar på fint. Jag hade nyligen köpt BF3 och då tänkte jag att jag skulle behöva ett nytt grafikkort. Saken var att jag inte riktigt fastnat för BF3. Så jag kom på mig själv att nej, jag behöver inte ett bättre kort än det jag har. Så jag skippade köpet och köpte ett PS Vita med en drös spel eftersom jag flyger en del i jobbet och vill ha nåt att göra på planet. Så det har jag faktiskt nytta av.

Nästa gång var nu i våras när jag blev grymt sugen på ett Titan. Nu har jag börjat spela en del Sins of a Solar Empire Rebellion. Det funkar också. Med allt maxat. Sen funderade jag lite och insåg att jag fortfarande inte behöver nåt nytt kort. I samma veva dök en hörlursförstärkare upp för grymt bra pris. Beyerdynamic A1. Demoex i prima skick utan en skråma. Så köpte den och lite senare matchande lurar från Beyerdynamic istället. Visst lite dyrare, MEN, detta är ju saker som är top notch även om 10 år. Något man knappast kan säga om ett Titan. Kungligt nu, inte så himla mycket att hänga i granen om 10 år (förutom eventuellt samlarvärde).

I höst händer nog en hel del med priserna och om det kommer nåt spel som jag bara måste spela och som knäcker mig 460 så köper jag nåt då. För att mildra kortets relativa klenhet har jag klockat upp det från 675MHz till 925MHz. Funkar rätt så bra och det har fått sig en rejäl boost i prestanda. Om du inte klockat ditt kort kan du ju försöka dig på det och se om du klarar dig till hösten? 760 lär ju inte kosta mer än max någon hundring mer än 660 men skulle tippa på åtminstone 20% bättre prestanda. Troligtvis mer. NVidia brukar ju ligga på åtminstone 30% mellan generationer.

Man köper ju inget man inte behöver. Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av TLG11:

Man köper ju inget man inte behöver. Tack för hjälpen!

Det är ju oftast det man gör inom dator entusiast branchen ^^

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med kortet nu... nvlddmkm hittas inte i loggen. Dvs så blir skärmen svart och datorn laggar ihop totalt när man t.ex. startar BF3 eller quittar från TF2. Musen försvinner och datorn går knappt att kontrollera, förutom att komma in i aktivitetshanteraren efter lång fördröjning.

Jag borde avinstallera drivrutinerna och installera om, men sist jag gjorde det krashade datorn och startade inte windows mer förrän någon backupkopia av drivrutinerna installerades vid boot automatiskt.

Permalänk
Medlem