Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget. Bra eller inte ?

Tänkt skaffa bredbandsbolagets 250mb fiber. Någon som har erfarenheter av bolaget? Håller de bra hastighet relaterat till det man betalar för?

Har en ca 5år gammal netgear gaming Reuter (dv314 tror jag) behöver jag skaffa en ny eller funkar den jag har, risk för strypning i bandbredd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Tänkt skaffa bredbandsbolagets 250mb fiber. Någon som har erfarenheter av bolaget? Håller de bra hastighet relaterat till det man betalar för?

Har en ca 5år gammal netgear gaming Reuter (dv314 tror jag) behöver jag skaffa en ny eller funkar den jag har, risk för strypning i bandbredd?

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan tänkte låna tråden lite om det är okej?
Är med sugen på att veta ifall dom är bra, ska flytta inom 2v till Tollarp och där kunde jag välja mellan BBB´s adsl 12-24mb eller boxer´s (samma)
Funkar deras adsl bra, skulle man kunna spela fps utan problem?
Tänkte be om ett modem bara och köpa egen router,för vi ska inte ha iptelefon eller vanlig i nya lägenheten.

Permalänk
Medlem

Min Personliga åsikt: Skulle aldrig välja BBB igen, då det ägs av Telenor.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Jag har deras upp till 24mb adsl, så jag kan inte svara på hur deras fiber är.
Jag har inget å klaga på när det gäller bredbandet, får ut ~22 ner å ~2 upp, ca 200m till telestationen.
Mycket hög "upptid", nätet har bara gått ner en gång på 2 år.

Skrivet av Gh0sTy^:

Funkar deras adsl bra, skulle man kunna spela fps utan problem?

Varför skulle man inte kunna spela? fungerade fint förut på 2mb uppkoppling, behöver knappast någon högre hastighet för å spela på, dock så bör man kanske undvika å ha någon form av nerladdning på.

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk
Medlem

Är väl inget fel på Bredbandsbolaget om det väl fungerar...precis som alla andra leverantörer

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget via ethernet ska väl hålla hög kvalité enligt vad man kunnat utröna på internet sen tidigt 00-tal.
Jag provkör deras 250/100-tjänst sen ett par månader tillbaka. Kapaciteten är det inget fel på. Tror jag fått en nerhastighet på ca 33MB/sek som mest.
Och upphastigheten är väl kring 11-12MB/sek om jag inte minns fel.
Gick dock inte att lastbalansera ihop IP-adresserna, jag försökte igår.

Sen att jag inte använder linans fulla potential många minuter per månad är ju en annan sak.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Haft BBB/Telenor i många år, aldrig varit missnöjd annat än vid en flytt av en vdsl lina, vilket tog vansinniga tre månader, flyttade bara 200m så gissa ilskan

Men, med fiber, aldrig haft några problem egentligen, kör både tv och telefoni osv, sällan eller aldrig problem, så är det fiber rekommenderar jag dem utan att blinka

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Tänkt skaffa bredbandsbolagets 250mb fiber. Någon som har erfarenheter av bolaget? Håller de bra hastighet relaterat till det man betalar för?

Har en ca 5år gammal netgear gaming Reuter (dv314 tror jag) behöver jag skaffa en ny eller funkar den jag har, risk för strypning i bandbredd?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du klarar dig utan support är BBB ett utmärkt val! Skämt åsido, BBB har bra priser... detta är ju dock p.g.a. det faktum att de inte utbildar sin support.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATH30S:

Om du klarar dig utan support är BBB ett utmärkt val! Skämt åsido, BBB har bra priser... detta är ju dock p.g.a. det faktum att de inte utbildar sin support.

FYI: Det är faktiskt en 4, eller möjligen 5 veckors utbildning, sedan kanske inte alla kan ta åt sig så mycket under utbildningen tyvärr, men utbildade blir de. :/ Men det är lite skillnad på standarden nu och jämfört med för ett antal år sedan kanske. Men allt är pengar numera tyvärr.

Till TS: Fiber är väl så stabilt det kan bli, väldigt sällan det är några problem. Om det är DSL det gäller så fungerar det ungefär så bra som DSL kan göra med koppar från 60-talet på sina ställen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av locktail:

Tänkt skaffa bredbandsbolagets 250mb fiber. Någon som har erfarenheter av bolaget? Håller de bra hastighet relaterat till det man betalar för?

Har en ca 5år gammal netgear gaming Reuter (dv314 tror jag) behöver jag skaffa en ny eller funkar den jag har, risk för strypning i bandbredd?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har haft både fiber och i dagsläget adsl, funkat bra och bra support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commanderswe:

Jag har deras upp till 24mb adsl, så jag kan inte svara på hur deras fiber är.
Jag har inget å klaga på när det gäller bredbandet, får ut ~22 ner å ~2 upp, ca 200m till telestationen.
Mycket hög "upptid", nätet har bara gått ner en gång på 2 år.

Varför skulle man inte kunna spela? fungerade fint förut på 2mb uppkoppling, behöver knappast någon högre hastighet för å spela på, dock så bör man kanske undvika å ha någon form av nerladdning på.

Okej tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Min Personliga åsikt: Skulle aldrig välja BBB igen, då det ägs av Telenor.

Haha...what?

Har haft BBB sedan 2001 och har inte haft något problem sedan bytet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag har fiber via BBB och till och med ComBort är bättre när det gäller Fiber, och låg ping.
Har haft det cirka en månad och det funkar upp och ner.. Ibland inte, och ibland funkar det toppen.
För de 250Mbit/s så får du nog 1Mbit/s upp så det är inte alls värt det. Är du ändå sugen på deras 250mbps så får du säga till på skarpen att du ska ha snabb hastighet upp med för det fattar dem verkligen inte att folk kan behöva.

Med andra ord.. Du får antagligen 250mbit +/- neråt, men inte samma upp (skicka hastigheten), utan endast 1-10mbit/s om du inte säger till.
Sen kan man inte säga att deras support är speciellt bra heller.. De kan seriöst inte skilja på router och modem, och vet knappt ens vad fiberuppkoppling är, och innebär.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Har deras 100/10 bredband och betalar som student 199kr/mån. Använder routern Asus RT N65U och kommer upp i ca 115/15 trådlöst på min macbook air vilket jag är riktigt nöjd med

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Har 100/10 från BBB. Direkt i väggen får jag 150 ner och 30 upp så kan ej klaga. Driftsäkerheten är sådär. Kan bero på den urusla routern de skicka med, men när det funkar. Så funkar det bra.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Haha...what?

Har haft BBB sedan 2001 och har inte haft något problem sedan bytet.

Dålig support av telenor, även uppfattad flera av dom på supporten som otrevliga. Hade massa connection problem borta i huset med dom via adsl.
Samt vid flytt till lägenhet kunde dom inte erbjuda bredband via Data-uttaget, där man kan få 100/100 av många andra operatörer.
Men... Dom är duktiga på att ta betalt.
Står bla bindningstid 12 månader på deras hemsida. Hade ett avtal med dom 12 månader, sa upp efter 6 månader.
Men vid uppsägning så fulade dom, och sa att avtalet skulle varit 18 månader, dvs fick betala för ytterligare 6 månader utöver avtal.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Dålig support av telenor, även uppfattad flera av dom på supporten som otrevliga. Hade massa connection problem borta i huset med dom via adsl.
Samt vid flytt till lägenhet kunde dom inte erbjuda bredband via Data-uttaget, där man kan få 100/100 av många andra operatörer.
Men... Dom är duktiga på att ta betalt.
Står bla bindningstid 12 månader på deras hemsida. Hade ett avtal med dom 12 månader, sa upp efter 6 månader.
Men vid uppsägning så fulade dom, och sa att avtalet skulle varit 18 månader, dvs fick betala för ytterligare 6 månader utöver avtal.

Låter snarare som ni gjort något fel.

BBB har samma support som innan, de har inte direkt sparkat alla som jobbade där tidigare och bytt till telenors support.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Har haft BBB sen 2005 och har haft 5 avbrott total. 3 av dem berodde på att halva stan hade strömavbrott.

Kan inte annat än rekommendera BBB till allt och alla, iaf när det gäller fiber som jag haft hela tiden.

Permalänk
Medlem

Haft BBB sedan 2001/2002 någonting. Aldrig haft något direkt problem med varken driften eller support. Dock pajjade en router jag fick av dem för några år sedan men jag fick en ny inom loppet av några dagar så...

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Jag har haft BBB 100/10 LAN i många år, sedan sommaren 2004. Den inkommande ledningen går till en DIR 615 router. Till den ansluts permanent en dator och en TV med kabel en dator och två mobiler trådlöst. När gäster kommer har de också kunnat koppla upp sina mobiler eller bärbara datorer. Nätet har fungerat klanderfritt med endast något avbrott under alla dessa år. Hastigheten ligger runt 92 Mbits ner och 16 Mbits upp. jag har också bytt DNS till OpenDNS. Det som jag finner märkligt är att MS Office Outlook då och då, men ej speciellt ofta, tappar kontakten med BBB. Fram tills nu har jag betalt 240 Kr/mån. Men nu kommer vi alla där jag bor att få 100/100 samt telefon inbakat i månadsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av locktail:

Tänkt skaffa bredbandsbolagets 250mb fiber. Någon som har erfarenheter av bolaget? Håller de bra hastighet relaterat till det man betalar för?

Har en ca 5år gammal netgear gaming Reuter (dv314 tror jag) behöver jag skaffa en ny eller funkar den jag har, risk för strypning i bandbredd?

Skickades från m.sweclockers.com

Deras 250mb fiber fungerar utmärkt och med den hastighet som utlovas.

Sen om din gamla router hittar Google ingenting så den heter säkert nått annat, men om det inte är en Gbit router kommer du självklart behöva byta den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commanderswe:

Jag har deras upp till 24mb adsl, så jag kan inte svara på hur deras fiber är.
Jag har inget å klaga på när det gäller bredbandet, får ut ~22 ner å ~2 upp, ca 200m till telestationen.
Mycket hög "upptid", nätet har bara gått ner en gång på 2 år.

Varför skulle man inte kunna spela? fungerade fint förut på 2mb uppkoppling, behöver knappast någon högre hastighet för å spela på, dock så bör man kanske undvika å ha någon form av nerladdning på.

Du har rätt, det är inte hastigheten som är eventuellt problem men däremot pingtider (latency) som kan vara problematiskt. Speciellt på ADSL.
Sitter man 200 meter från telestationen spelar det kanske inte så stor roll dock...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Du har rätt, det är inte hastigheten som är eventuellt problem men däremot pingtider (latency) som kan vara problematiskt. Speciellt på ADSL.
Sitter man 200 meter från telestationen spelar det kanske inte så stor roll dock...

Okej.. nån som har koll på Boxer´s ADSL? Är nog tyvärr bara mellan dom 2 jag kan välja =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej.. nån som har koll på Boxer´s ADSL? Är nog tyvärr bara mellan dom 2 jag kan välja =p

Det spelar generellt sett ingen roll vilken ISP man väljer på ADSL då båda med stor sannolikhet kör på samma utrustning eller väldigt liknande utrustning i telestationen.
Det som avgör mest när det gäller ADSL är ditt faktiska kabelavstånd (dvs, hur mycket telefonlina som finns mellan dig och telestationen) och kvaliteten på linan.
Har man t.ex fått sin lina skarvad ett antal gånger för att träd fallit på den så kan man räkna med riktigt kass ADSL.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Kör BBB 100/100. GBit är för dyrt (en tusing per månad) och man får ändå inte GBit upload.
Har kört många år och det fungerar perfekt. Downtime kan kanske räknas på fingrarna.
Hastighet:

Mycket nöjd.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Det spelar generellt sett ingen roll vilken ISP man väljer på ADSL då båda med stor sannolikhet kör på samma utrustning eller väldigt liknande utrustning i telestationen.
Det som avgör mest när det gäller ADSL är ditt faktiska kabelavstånd (dvs, hur mycket telefonlina som finns mellan dig och telestationen) och kvaliteten på linan.
Har man t.ex fått sin lina skarvad ett antal gånger för att träd fallit på den så kan man räkna med riktigt kass ADSL.

Okej finns det på något sätt man kan ta reda på detta då??
Eller bara chansa och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej finns det på något sätt man kan ta reda på detta då??
Eller bara chansa och köra?

Ring din "blivande" ISP och fråga vad du har för avstånd till telestationen då dom kan kolla upp det via Skanovas tjänst. (Säger dom att dom inte kan så är det för att den du talar med inte vet hur, jag vet då jag jobbat med skiten själv.)

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Ingen personlig erfarenhet av BBB, men många kompisar har har haft dem.
Så länge allt fungerar, så är de bra. Men vid minsta kontakt med deras support, då börjar alla problem.

Speciellt om du skall flytta eller byta leverantör. Flyttning har tagit allt från 4v till 4månader och säga upp tog det 6månader för ett företag att ens få en bekräftelse ifrån dem. De la till och med på telefonluren när företaget sa att de skulle säga upp och byta leverantör.

Permalänk

Skillnaderna och åsikterna beror troligtvis vart ni bor. Det kan inte vara lika bra överallt, med någon leverantör.

Permalänk

Suger, vårt har klyddat sedan inflytt (6år) första modemet dog och andra har börjat klydda nu under ca 5 månaders tid, ringde och han var ärlig och sa att det gamla modemet (fick ett annat vid uppgradering utav hastighet) inte finns längre och det jag har är det enda som är kvar, jag kunde få ett nytt men det skulle endå vara samma, enda var att köpa en routera och använda istället.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO