Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Den blb:n var inte att leka med. Får se imorgon hur min ser ut :/. Annars verkar det vara ganska straight forward.

Vet du om vesa fästena sitter fast i panelen och dess metallram eller sitter vesafästena enbart i baksidan av plasten? Annars skulle man ev. kunna ta bort bezeln helt och hänga upp den? Det har jag gjort på en annan skärm, det blev skit snyggt!

Har för mig att fästena tyvärr bara sitter i baksidan av plasten.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

min panel ligger i alla fall löst i chassit(bezel), och det får man leva med vad jag har läst i alla fall. Jag anser att man inte kan kräva så mycket på en så billig skärm. Får väl göra ett chassi i trä någon gång om jag orkar.

Som jag skrev, hade min legat löst med mot chassit så skulle jag inte heller klaga, det hade jag köpt. Men nu sitter den snett så att det är en stor springa för att inte tala om att skärmen verkar vara lite böjd (u-form). Återkommer när säljer har svarat på mitt mail med bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det framgår fortfarande av annonsen och säljaren att det förhåller sig som jag skrev. Att han sen inte följer sin egen policy, bråkar osv är ju en annan femma och inte vad du argumenterade för innan (dock väldigt relevant, såklart). Men visst, nog om detta.

Nej, det framgår inte alls av annonsen. Annonsen uttrycker en dead pixel policy som jag redan länkat som accepterar upp till 5 döda pixlar utan att det ska anses vara en defekt skärm och skriver ingenting om att de tar emot returer om du har 1 död pixel. Den koreanska toleransen är 10 döda pixlar innan det anses defekt, så 5 är faktiskt en förbättring.

Att säljaren i ett privat meddelande lovat EN kund att de får returnera varan vid 1 död pixel kan inte på något vis anses bevisa en gällande policy eftersom väldigt många tidigare köpare har stött på problemet utan att få hjälp.

Edit: Saxar detta från overclock.net's fantastiska tråd gällande dessa skärmar:

Citat:

Q: Is it worth it to buy a pixel perfect monitor?
A: No. All evidence as of now suggests that probability of receiving a monitor with no or little dead pixels is random, even if purchasing a 'pixel perfect' monitor. It seems that it is a marketing ploy for them to get more money.

Det var mitt sista svar, det här blir bara löjligt.

Visa signatur

9900K - RTX 3080 MSI Gaming X Trio - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

För någon som är intresserad kan jag skriva att jag öppnade skärnen i morse och böjde ut panelen så att den blev rakare. Nu är gaped mycket mindre med fortfarande där. Jag passade på att tejpa ganska rågat runt hela skärmen samtidigt. Nu när jag testar den måste jag säga:
Kosmetiskt kanske inte toppklass, men bilden kan man döda för. Helt underbara kontraster, skärpa osv!

Permalänk
Medlem

Beställde just en Qnix Matte av Green-sum som en tidig födelsedags present åt mig själv (fast lär ju fylla år innan jag får den).

Men ska bli att vänta spänt på att se när den dyker upp och hur den är.
Är det något jag borde tänka på och kontakta säljaren om som ni vet om? aldrig beställt såhär förut.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Road:

Beställde just en Qnix Matte av Green-sum som en tidig födelsedags present åt mig själv (fast lär ju fylla år innan jag får den).

Men ska bli att vänta spänt på att se när den dyker upp och hur den är.
Är det något jag borde tänka på och kontakta säljaren om som ni vet om? aldrig beställt såhär förut.

Ifall du vill att säljaren ska skriva ner värdet på skärmen så att du inte behöver betala moms bör du nog kontakta honom. Visst betalar man väl moms till Sverige från Korea?

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

För någon som är intresserad kan jag skriva att jag öppnade skärnen i morse och böjde ut panelen så att den blev rakare. Nu är gaped mycket mindre med fortfarande där. Jag passade på att tejpa ganska rågat runt hela skärmen samtidigt. Nu när jag testar den måste jag säga:
Kosmetiskt kanske inte toppklass, men bilden kan man döda för. Helt underbara kontraster, skärpa osv!

Är de fyra skruvarna på baksidan ordentligt dragna? Efter att jag skruvat upp min skärm och gjort tejpmodden hade jag också ett stort gap mellan ramens nederkant och panelen, men sedan kom jag på att jag glömt skruva tillbaka skruvarna på baksidan. När jag gjort det försvann gapet.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddan1000:

Är de fyra skruvarna på baksidan ordentligt dragna? Efter att jag skruvat upp min skärm och gjort tejpmodden hade jag också ett stort gap mellan ramens nederkant och panelen, men sedan kom jag på att jag glömt skruva tillbaka skruvarna på baksidan. När jag gjort det försvann gapet.

hmm, ordentligt vet jag inte. Ska kolla det genast. I är dem i alla fall! Tack för tipset.

EDIT: skruvarna sitter ordentligt i, det största gapet är dock rakt ovanför loggan och där finns det ju ingen skruv på baksidan!

Permalänk
Medlem

jag har också ett gap ovanför loggan, inget att bry sig om.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B550-I|RYZEN 5800X|TRIDENT Z NEO 32GB|RTX 4090|970 EVO+ 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ifall du vill att säljaren ska skriva ner värdet på skärmen så att du inte behöver betala moms bör du nog kontakta honom. Visst betalar man väl moms till Sverige från Korea?

Du är momskyldig på allting, är väll snarare tull du menar jag kan slippa isåfall?

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Road:

Du är momskyldig på allting, är väll snarare tull du menar jag kan slippa isåfall?

Jo, men om du ber säljaren att skriva att värdet på paketet är $130 istället för $300 så kommer momssatsen bli mycket mindre. Du får givetvis bestämma själv om du vill göra detta och hur mycket du vill ha det nerskrivet i sådana fall. Den enda nackdelen är väl om paketet skulle komma bort, då får du bara ut så mycket som det stod att paketet var värt.

Permalänk
Medlem

Ok, jo jag funderar på det, men jag tror i slutändan jag känner mig för nojjig att frakbolaget ska sabotera för mig så struntar nog i att göra det.. även om det kanske svider lite i efterhand med högre kostnad.

Aja vilket fall som helst, blir bara att vänta spänt nu på min skärm

Ska fundera på ett bordsfäste medans jag väntar, om jag ska ha ett med 1 eller 2 fästen så jag kan sätta upp båda skärmarna. Men tror det kan se väldigt skumt ut med min lille Eizo Foris 2333 på bara 23" bredvid. Fast vore nog skönt att slippa ha skärmar på bordet...

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Woho, äntligen är den påväg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur skall man tolka detta?

Permalänk
Medlem

Att de inte orkade bry sig om att leverera den? Ring dem och hör vadfan de håller på med (fraktbolaget)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Trasig skärm

Jaha, då har jag fått min.

Tyvärr så måste jag få hjälp med den jobbiga frågan; Hur skall jag göra om skärmen är helt obrukbar?
Förmodligen är det DHL som förstört den. Tycker ni jag skall vända mig till dem först eller direkt till Hulustar där jag köpte den? Hulustar lär väl så klart skylla på DHL och inte ge mig några pengar tillbaka?

Hur fungerar det med införselmomsen, är det pengar jag kan få tillbaka/slippa betala tror ni? För övrigt så skrev Hulustar värdet till $280 och inte mindre (utan att jag nämnde något), så det var ju på ett sätt tur.

Bilder...

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elumes:

Jaha, då har jag fått min.

Tyvärr så måste jag få hjälp med den jobbiga frågan; Hur skall jag göra om skärmen är helt obrukbar?
Förmodligen är det DHL som förstört den. Tycker ni jag skall vända mig till dem först eller direkt till Hulustar där jag köpte den? Hulustar lär väl så klart skylla på DHL och inte ge mig några pengar tillbaka?

Hur fungerar det med införselmomsen, är det pengar jag kan få tillbaka/slippa betala tror ni? För övrigt så skrev Hulustar värdet till $280 och inte mindre (utan att jag nämnde något), så det var ju på ett sätt tur.

Bilder...

Nej vad tråkigt! Ta genast kontakt med Hulustar. Det är han som blir ersättningsskyldig till dig medans fraktbolaget som sabbat skärmen får ersätta Hulustar. Så har det iaf varit för mig när jag beställt vi ebay tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nej vad tråkigt! Ta genast kontakt med Hulustar. Det är han som blir ersättningsskyldig till dig medans fraktbolaget som sabbat skärmen får ersätta Hulustar. Så har det iaf varit för mig när jag beställt vi ebay tidigare.

Okej, tack för hjälpen!
Så då måste jag skicka tillbaka skärmen och betala frakten själv (1370 kr efter snabb koll på posten.se). Känns lite onödigt när den ändå är helt trasig. Jag får höra vad de säger.
Någon som vet hur det blir med tullavgifterna? Känns som jag kommer åka på dem ändå.

Permalänk

Fy satan vad tråkigt Får se hur min skärm är imorgon när den kommer in. Dessvärre så missade jag tillfället att hämta ut den idag. DHL djäklarna ringde mig ej.

Permalänk
Skrivet av farnebr1nk:

Fy satan vad tråkigt Får se hur min skärm är imorgon när den kommer in. Dessvärre så missade jag tillfället att hämta ut den idag. DHL djäklarna ringde mig ej.

När jag skulle få min skärm satte jag upp en fullmakt på dörren där jag gav FedEx rätten att ställa lådan med skärmen utanför min dörr när jag inte var hemma, utan att behöva min underskrift. Jag har normala grannar och kodlås på dörren till trapphuset så det var ingen risk att någon annan skulle sno lådan.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

När jag skulle få min skärm satte jag upp en fullmakt på dörren där jag gav FedEx rätten att ställa lådan med skärmen utanför min dörr när jag inte var hemma, utan att behöva min underskrift. Jag har normala grannar och kodlås på dörren till trapphuset så det var ingen risk att någon annan skulle sno lådan.

Jag har grannar som är cykeltjuvar så... litar inte på någon i det här höghuset för fem öre. DHL tog hand om mitt paket så vi får se imorgon om den är trasig :/

Permalänk
Medlem

Hej, har börjat spana på en ny skärm när jag kom över denna tråden, har därför ett några frågor.

Är det främst priset som har givit dessa skärmar dess popularitet? (för det verkar onekligen vara en del risker inblandat)
Märker ni stora skillnader mellan PLS och IPS? (Antar att det skiljer sig från fall till fall, har för närvarande en Dell 24-tummare IPS)
Hur är foten, är den stabil och håller sig på plats?

Permalänk

Kan en gammal Radeon HD4850 köra en koreaskärm som denna?

Kollar man HD4850 specifikationer så står det

"Two integrated dual-link DVI display outputs
Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)2
Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content3"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niklas62:

Hej, har börjat spana på en ny skärm när jag kom över denna tråden, har därför ett några frågor.

Är det främst priset som har givit dessa skärmar dess popularitet? (för det verkar onekligen vara en del risker inblandat)
Märker ni stora skillnader mellan PLS och IPS? (Antar att det skiljer sig från fall till fall, har för närvarande en Dell 24-tummare IPS)
Hur är foten, är den stabil och håller sig på plats?

Jag gillar min PLS bättre än (framför allt dell, gillar inte deras anit-glare) IPS. Men jättrestor skillnad är det väl inte, dessa ska man kunna överklocka relativt lätt till skillnad från IPS.
Foten håller den på plats men den är långt ifrån stabil om man är van med kvalitetsskärmar (typ apple cinema som skulle stå rakt efter en jordbävning)
Dock är denna fot minst lika stabil som min samsung 22" m.a.o ganska ostabil. Men det är inga problem så länge den bara står på border. Det finns VESA fäste ifall du vill köpa ett stabilare stativ eller hänga den på väggen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Kan en gammal Radeon HD4850 köra en koreaskärm som denna?

Kollar man HD4850 specifikationer så står det

"Two integrated dual-link DVI display outputs
Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)2
Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content3"

Det står ju i texten att den varje port stödjer 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)??

Permalänk

Ploppade in min skärm i datorn nu. Fy fan vad härligt.

Nu är ångesten över. Jag kan inte se några döda pixlar alls, men däremot så är det lite BLB på längst ner center och längst till vänster på center. Skall testa 96 hz nu

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Det står ju i texten att den varje port stödjer 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)??

Jag ville bara vara 100

Koreaskärmen som jag lämnade, andra som har köpt modellen eller från samma säljare? Bra erfarenheter med säljaren/skärmmodellen?

Permalänk
Medlem

Har testat min nu. 5 pixlar längs nederkanten som lyser en aning vid mörk bild, men de märks endast om man tänker på att de är där. Ungefär lika mycket BLB som min Dell u2311h, m.a.o. det märks vid mörk bild men inget jag stör mig på vid normalt användande. Tycker bilden på Qnixen är klarare, bättre kontrast. Mycket bra standardinställningar (vilket är tur, då man bara kan ändra ljusstyrkan på skärmen) som skärpa, gamma och färger. Nöjd!

Skulle dock behöva råd om hur man gör för att öka uppdateringsfrekvensen. Jag har ett AMD-kort och har förstått att de är svårare att tvinga på inställningar än Nvidia. Får bara upp 60 Hz som val i CCC. Har följt guider för att göra egna inf-filer i Phoenix EDID och overridea skärmens EDID men det biter inte. Tips?

Edit: Det ordnade sig när jag följde det som stod på http://120hz.net/showthread.php?683-Overclocking-Quick-Start-.... Var bara att köra AMD patchern, ändra refresh rate i CRU och starta om datorn. Jag kör 96 Hz som de flesta andra, men 120 Hz funkar också (dock med blinkande röda linjer då och då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Jag ville bara vara 100

Koreaskärmen som jag lämnade, andra som har köpt modellen eller från samma säljare? Bra erfarenheter med säljaren/skärmmodellen?

Nu har ju som sagt min skärm en ganska stor skada, men det som fungerar rullar i alla fall väldigt bra på mitt gamla HD4890, samt med en annan skärm inkopplad på VGA-porten. Nu är väl 4890 lite starkare än 4850, men nog skall det fungera för dig

Jag kan också uppdatera med att jag har haft kontakt med både Hulustar och DHL och alla parter har hittills varit väldigt hjälpsamma. Vi får se hur det blir med kompensation/ny skärm, men det ser ljust ut! Mer info lär komma efter helgen.

Permalänk
Skrivet av Elumes:

Nu har ju som sagt min skärm en ganska stor skada, men det som fungerar rullar i alla fall väldigt bra på mitt gamla HD4890, samt med en annan skärm inkopplad på VGA-porten. Nu är väl 4890 lite starkare än 4850, men nog skall det fungera för dig

Jag kan också uppdatera med att jag har haft kontakt med både Hulustar och DHL och alla parter har hittills varit väldigt hjälpsamma. Vi får se hur det blir med kompensation/ny skärm, men det ser ljust ut! Mer info lär komma efter helgen.

Fan vad bra att de är hjälpsamma, hoppas allt löser sig!