QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur menar du att ett kvitto skulle hjälpa? Om transportfirman, som står för att täcka transportskador, skulle bry sig om kvittot om deklarationen på kartongen säger halva värdet? De lär ersätta det som angetts, inte det som verkligen är i.

Du kan dock inte övervaka vilket värde de skriver, den summan som står på kartongen är även den som används vid beskattning så att skriva ner värdet är skattebrott därav kan du hävda det riktiga värdet på varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doz3r:

Du kan dock inte övervaka vilket värde de skriver, den summan som står på kartongen är även den som används vid beskattning så att skriva ner värdet är skattebrott därav kan du hävda det riktiga värdet på varan.

Spelar ingen roll för transportfirman, de kommer ersätta enligt deklarationen på lådan. Om du vill bestrida dess riktighet så ligger ditt ärende hos säljaren, vilken i sin tur kommer visa er korrespondens där du bett om att få värdet nedskrivet och så är det du som sitter i skiten skattemässigt, ser inte alls hur det skulle kunna hjälpa på något sätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Beställde en Qnix QX2710 pixel perfect matte från green-sum förra veckan (8 Aug) fick hem den idag (12 aug)

http://www.ebay.com/itm/121110804377?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Körde LCD DeadPixel Test och inga döda pixlar och så vitt jag kan se just nu efter ett par timmars användning och näst intill obefintlig bleed, kan se en liten hint av det i vänster och höger hörn vid svart bakgrund (1cm) - http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

Har provat 120hz med medföljande kabel och då fick jag ett streck mitt på när jag spelar upp en film eller testar något spel, har dragit ner till 96hz tillsvidare. Inväntar en 28 AWG kabel om det nu blir någon skillnad med den.

Det måste ha varit någon som haft bråttom med min skärm då displayen sitter löst i höljet, den håller sig på plats när den står på foten men inte mer. Ska tejpa så den sitter bättre när jag byter ut foten mot en annan med vesa-fäste.

DHL tracking för den som är intresserad:

Monday, August 12, 2013 Location Time

21 Delivered - Signed KRISTINEHAMN 14:10

20 With delivery courier VAESTERAAS - SWEDEN 09:17

19 Clearance processing complete at VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 08:06

18 Arrived at Sort Facility VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 08:00

17 Processed for clearance at VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 07:52

16 Departed Facility in GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 04:10

15 Transferred through GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 00:50

Sunday, August 11, 2013 Location Time

14 Departed Facility in LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 23:49

13 Processed at LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 17:46

12 Arrived at Sort Facility LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 16:58

11 Departed Facility in HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 06:02

10 Clearance processing complete at HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 05:17

9 Processed at HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 05:17

8 Arrived at Sort Facility HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 00:11

Saturday, August 10, 2013 Location Time

7 Customs status updated HONG KONG - HONG KONG 21:21

6 Departed Facility in INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 20:40

5 Processed at INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 19:28

4 Arrived at Sort Facility INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 16:09

3 Departed Facility in SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:22

2 Processed at SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:14

1 Shipment picked up SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 11:07

Dold text

Fick med faktura från DHL när de levererade skärmen, införelsemoms på 536kr samt utläggsersättning på 100kr.

Allt som allt slutade det på 2778kr

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det någon som fått högre överklockning på sin skärm med en tredjepartskabel?, alltså en utav "högre kvalitet" än de som följer med skärmen i fråga?

Eller chansar folk hej vildt...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det någon som fått högre överklockning på sin skärm med en tredjepartskabel?, alltså en utav "högre kvalitet" än de som följer med skärmen i fråga?

Eller chansar folk hej vildt...

Jag kan köra 120Hz med den kabeln som föjde med min Alienware 120Hz skärm, men får problem om jag försöker använda den som följde med QNIXen (kan köra iaf minst 110Hz med den). Jag kör dock bara 100Hz då jag tycker skärmen tappar för mycket ljusstyrka och kontrast/färger blir för fel med högre frekvens.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på 24AWG DVI-D kablar till ett vettigt pris inom Sverige/europa med hög kvalite?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepcid:

Beställde en Qnix QX2710 pixel perfect matte från green-sum förra veckan (8 Aug) fick hem den idag (12 aug)

http://www.ebay.com/itm/121110804377?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Körde LCD DeadPixel Test och inga döda pixlar och så vitt jag kan se just nu efter ett par timmars användning och näst intill obefintlig bleed, kan se en liten hint av det i vänster och höger hörn vid svart bakgrund (1cm) - http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

Har provat 120hz med medföljande kabel och då fick jag ett streck mitt på när jag spelar upp en film eller testar något spel, har dragit ner till 96hz tillsvidare. Inväntar en 28 AWG kabel om det nu blir någon skillnad med den.

Det måste ha varit någon som haft bråttom med min skärm då displayen sitter löst i höljet, den håller sig på plats när den står på foten men inte mer. Ska tejpa så den sitter bättre när jag byter ut foten mot en annan med vesa-fäste.

DHL tracking för den som är intresserad:

Monday, August 12, 2013 Location Time

21 Delivered - Signed KRISTINEHAMN 14:10

20 With delivery courier VAESTERAAS - SWEDEN 09:17

19 Clearance processing complete at VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 08:06

18 Arrived at Sort Facility VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 08:00

17 Processed for clearance at VAESTERAAS - SWEDEN VAESTERAAS - SWEDEN 07:52

16 Departed Facility in GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 04:10

15 Transferred through GOTHENBURG - SWEDEN GOTHENBURG - SWEDEN 00:50

Sunday, August 11, 2013 Location Time

14 Departed Facility in LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 23:49

13 Processed at LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 17:46

12 Arrived at Sort Facility LEIPZIG - GERMANY LEIPZIG - GERMANY 16:58

11 Departed Facility in HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 06:02

10 Clearance processing complete at HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 05:17

9 Processed at HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 05:17

8 Arrived at Sort Facility HONG KONG - HONG KONG HONG KONG - HONG KONG 00:11

Saturday, August 10, 2013 Location Time

7 Customs status updated HONG KONG - HONG KONG 21:21

6 Departed Facility in INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 20:40

5 Processed at INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 19:28

4 Arrived at Sort Facility INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) INCHEON OUTSKIRT OF SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 16:09

3 Departed Facility in SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:22

2 Processed at SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 15:14

1 Shipment picked up SEOUL - KOREA, REPUBLIC OF (SOUTH K.) 11:07

Dold text

Fick med faktura från DHL när de levererade skärmen, införelsemoms på 536kr samt utläggsersättning på 100kr.

Allt som allt slutade det på 2778kr

Fan den där såg riktigt intressant ut, är du nöjd med skärmen? hittat några fel eller dylikt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

btw, hur funkar spel i denna upplösning? klarar ett 680 2GB att driva nya spel i 1440p? någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går denna också att köra i 120hz ? om jag förstår det rätt går alla dessa skärmar att överklocka till högre hz?

http://www.overclock.net/t/1280755/review-tests-crossover-27q...

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Oneone:

btw, hur funkar spel i denna upplösning? klarar ett 680 2GB att driva nya spel i 1440p? någon som har erfarenhet?

Jag har två stycken 680 i SLI, men endast ett kort har DVI-D port, och det bygger för mycket för att köra det som master. Därav har jag temporärt tagit ut ett 680 och kör med 1st 680 i 1440p, och det suger lite kräm

Beroende på texturer, detaljer, skuggor, kantutjämning osv, blir din flaskhals främst minnet på kortet, inte hastigheten i sig.
Men om man är villig att gå från ultra till very high (väldigt hårt draget) så är det gångbart.

Men jag sitter ich sneglar på att ev. köpa ett 780 istället för mina 680..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Någon som vet var man kan få tag på 24AWG DVI-D kablar till ett vettigt pris inom Sverige/europa med hög kvalite?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en annan sak gällande DVI-D/DVI-I röran.

Många säljare/användare refererar till att "DVI-D" krävs för att kunna använda skärmen, men det är inte specifikt standarden "DVI-D (enbart digitala signaler, ingen analog)" de syftar på, utan "DVI-DUAL LINK" eller är det bara jag som fått hjärnsläpp?

För rent logiskt ska "DVI-I (digitala/analoga signaler)" vara fullt kompatibla med dessa skärmar, eller hur?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Fick hem min x-star 27LED igår och jävlar vilken skillnad mot min gamla Lg 24" skärm!

kostade mig 2250kr allt som allt att få hem till dörr 100% nöjd hittills.

http://www.ebay.com/itm/111070643993?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Skärmen du länkade kostar 320.50 GBP nu. Är det så stor variation i vad de tar för dem över tiden?

"[Brand New] *Perfect Pixel* X-STAR DP2710LED 27" LED Computer Monitor *Glossy"

320.5 British pounds =
3 264.41008 Swedish kronor

+ moms = 4081 + 100 kr = 4200. Fortfarande ok pris antar jag men det finns ju andra 27" IPS WQHD-skärmar i Sverige för ca 4500 som kanske både är bättre och sämre på olika punkter men enklare att byta ut och kanske lättare att ha att göra med när det gäller garanti / det är garanti på dem.

Hur värda är de där skämarna om de inte bara var billiga? Glossy är ju trevligt imho, PLS med, men är det lägre kvalite på panalerna/rejects? Färre antal ingångar och säg avsaknad av USB 3 hub ser jag som nackdelar med även om avsaknaden av just det, OSD och massa inställningstrams kanske ger dem lägre input lag? Sker någon överklockning utan nackdelar? Typ att man kan överklocka lite utan någon som helst prestanda förlust? Vad är det som gör att de där går att överklocka? Att de är rätt dumma och mest bara tar emot signalen och skickar den vidare till panelen?

0-2 trasiga pixlar på den ovan. Står att man skall skicka värdet man vill att de uppger till tullen. Att ange ett felaktigt är ju inte tillåtet, blir det möjligen ens eget bekymmer då om det skulle bli påkommet?
Jag tänker mer för upplysning i tråden än eget ändamål.
Står senare att de bara kollar så att det är färre än 6 döda pixlar.

DOA så får man skicka tillbaka den gratis, annars får man själv betala frakten, och döda pixlar lär ju gälla som annat, påstås finnas flera anledningar till att man inte får skicka tillbaka. Nu kan det ju diskuteras hur stor roll en död pixel på fler än 3 miljoner gör men jag skulle ju säga att det fortfarande inte är önskvärt / jag skulle ändå tycka att det var störigt när jag noterade det. De nämner inga kort över GTX 580 men jag antar att de fungerar ändå? Eller?

Står Samsung PLS på den och senare non-glare matte screen men glossy i rubriken .. lol om det var ramen som var glossy ...

Skrivet av Niklas62:

Ska nog beställa http://www.ebay.com/itm/130876447551?ssPageName=STRK:MEWNX:IT.... En glossy är detta, men här ingår inte frakten, d.v.s. priset landar på 362$. Någon som vet ett billigare alternativ om man vill ha glossy? (Egentligen ingen jättesumma, men ändå.)

Hulustar som omnämns här. 344 + 45 usd som det står först, så 389 nu, 2545 kr, 3300 kr totalt då eller något. Mycket bättre pris än föregående.

Samma text som ovan.

Skrivet av Hugligan:

Ännu billigare. accessorieswhole.

Max 3 skadade pixlar.

"This is By-Pass Model and doesn't have AD Board."

Vad betyder det egentlgen? AD som i VGA till digitala signaler? Hela bypassgrejen?

Verkar ge 1 års garanti.

Appropå moms slog det mig att det väl är över runt 1500 eller 1700 eller något man kan få betala tullavgift eller vad det heter och inte bara moms så kanske blir mer än 25%?

Skrivet av Saliciouscrumbs:

Då kan man lika gärna skita i perfect pixel garantin och köpa en utan för en billigare peng...

Dock skriver dem lite längre ner på denna sida:

Perfect pixel Monitor Panel specification

No Dead pixel, No Stuck pixel guaranteed!
Free shipping, free charge of return and full refund assured!

Det verkar som de betalar frakten tillbaka...

Jag skickade iväg ett mejl och frågade dem, hoppas de svarar innan de skickar min skärm som jag redan lagt en order på.

Verkar ju vara bättre villkor där utan att betala mer. Bra. Men skumt med tanke på samma säljare

Skrivet av Doz3r:

1. PLS är Samsungs variant av IPS

2. Om du får en skärm som klarar högre uppdateringsfrekvens skulle jag köra på det.

3. 760 bör funka bra, körde själv på 4870 samt 670 innan jag bytte upp mig till 780. Lite låg framerate i vissa spel men det får man ta när det är budgetkort.

Det går inte alls att mata med 1920x1080 signal och bara få den ytan på skärmen?

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Matte-27...
Billigare, matte, perfect pixel.

Skrivet av Doz3r:

Fick mina tre(~$900) skrivna till $450 utan att fråga, om det nu skulle vara så att den går sönder i transport så skall du nog kunna visa kvitto på ditt köp och få det så(Detta är _INTE_ säkert) att du får ersättning för hela summan.

Allt du behöver veta står i http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...

Får kika där själv. Lär ju vara säljaren som begär grejer när det gäller fraktskador dock?

Skrivet av Doz3r:

Fast om det är de som får ut från fraktbolaget vid fraktskador så lär de ju få vad de har försäkrat varan för / betalar för vid betalning för frakten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Många säljare/användare refererar till att "DVI-D" krävs för att kunna använda skärmen, men det är inte specifikt standarden "DVI-D (enbart digitala signaler, ingen analog)" de syftar på, utan "DVI-DUAL LINK" eller är det bara jag som fått hjärnsläpp?

För rent logiskt ska "DVI-I (digitala/analoga signaler)" vara fullt kompatibla med dessa skärmar, eller hur?

Nej. De jag har sett ovan har ju DVI-I överkryssat och en bock för DVI-D.

Hur det är egentligen vet ju inte jag iofs jag kan ju bara gå efter vad som står men ser man till det så.

Fast ser man till den här verkar det ju lugnt sålänge man använder rätt kabel:
http://cdn.overclock.net/4/46/900x900px-LL-46ded49e_LL.png

Skadar överklockningen skärmen något?

Någon vidare koll på hur väl de håller på sikt? Även vid normal användning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Nej. De jag har sett ovan har ju DVI-I överkryssat och en bock för DVI-D.

Hur det är egentligen vet ju inte jag iofs jag kan ju bara gå efter vad som står men ser man till det så.

Fast ser man till den här verkar det ju lugnt sålänge man använder rätt kabel:
http://cdn.overclock.net/4/46/900x900px-LL-46ded49e_LL.png

Skadar överklockningen skärmen något?

Någon vidare koll på hur väl de håller på sikt? Även vid normal användning då.

DVI-I fungerar hur bra som helst, huvudsaken folk bör vara uppmärksamma kring är att det skall vara DUAL LINK, vilket finns på de flesta grafikkort sedan 3-4 år tillbaka i tiden.

Som alltid när du överklockar något, så pressar man komponenterna över deras avsedda operationsnivå, dem utför alltså en uppgift i en hastighet de inte är avsedda för vid "normalt" bruk. Således är skador på komponenter något man bör se som en möjlighet, detta är dock väldigt chansartat då jag vet personer som kört 60hz korea skärmar i 120hz+ 24/7 i 2-3år, och dessa fungerar fortfarande utmärkt utan bestående skador. När det gäller PLS skärmarna så är IR (image retention) det vanligaste problemet som folk rapporterat, vilket kort innebär att det blir en "fastbränning" av bilden, men främst vid en statisk bild i 1h+. Detta skall dock bli bra efter att man ställt in skärmen på 60hz och kört en liten stund.

Korta svaret: När du överklockar så ska du vara väl medveten om att hårdvaran mycket väl kan skadas, men det är inte speciellt troligt som det ser ut just nu i alla fall. Men något som är desto troligare är att produktens "livslängd" bör förkortas, men med hur mycket är svårt att veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

DVI-I anslutning på grafikkortet är inget problem, men det måste vara en DVI-D dual-link kabel. En DVI-I dual-link fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag köpte QX2710 LED Evolution ll [Matte] 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS från säljaren accessorieswhole.

Priset var 359$ och då med frakten inkluderad.
Paypal drog ~2 200 kr från mitt konto, men sedan tillkommer väl moms + handläggningsavgift (väntar fortfarande på dessa papper)
Så jag räknar med att få betala ~2650-2700kr allt som allt.

Som ni kommer se på bilderna nedan så har accessorieswhole redan skrivit ner värdet till 200$, vilket kanske bådar för lite mindre moms... Jag nämnde aldrig något om detta.
Jag beställde min skärm torsdag natt 03.30 svensk tid, bara timmar efter det skickades den. Tisdag lunch, kl 13.00 backade posten in på uppfarten och plingade på dörren. Det är riktigt snabb leverans!!, då även helgen är inkluderad.

Till skillnad från Hulustar verkar accessorieswhole packa skärmen lite bättre, Hulustar, vad jag har sett på bilderna, lägger en grå plastfilm runt själva lådan till monitorn, och det är i princip det enda skyddet, bortsett från monitorns egna låda... Nja.
Accessorieswhole har inte några massiva emballage att tala om, men det är iaf en tjock kartong runt om den andra kartongen, och den är fullkomligen bombarderad med FRAGILE/OMTÅLIGT-lappar

Nu har jag använt skärmen en liten stund, och det är en helt fantastisk skärm! Bjöd hem en kompis igår kväll för att visa hur stor 1440p upplösningen faktiskt är, och för att spela lite spel... nog dregglade han lite

Den överklockar direkt, out-of-the-box till 120hz, men, jag får "inbränningar" i skärmen om samma objekt ruta visas för länge på samma plats.
Klockade ner till 100-110 och det fungerar bättre, just nu safe'ar jag dock på 96hz, då det verkat fungera felfritt för de flesta.
Skärmen har inga döda pixlar och minimalt med bleed, kan inte vara annat än supernöjd!

Jag ville ha en matt yta på skärmen, då jag uttryckligen avskyr blanka skärmar och var rädd att färgerna skulle ta stryck av detta. Kan meddela att så inte är fallet, detta är en utav de bästa matta skrämcoatings jag sett, och då jag varit med i branschen i över 15år - har en och annan slunkit förbi.

Har inte gett mig in på att ändra färger och sätta färgprofiler i Windows, men jämför jag med min Asus PA248Q som är en proffs kalibrerad IPS panel av det högre segmentet, är färgerna lite åt det gulare hållet, dock väldigt fina.

Är det någon som har en färgprofil att rekommendera till dessa skärmar?

Originalfoten har jag inte ens packat upp, då jag sett både här på forumet och på andra forum/reviews att den skall vara, rent ut sagt, skit.
Tog en BenQ pivot fot som vart höj och sänkbar och satte på med VESA-fästet, som passade direkt.
Dock så sitter original "glasbenet" kvar, och denna måste bort... Men om jag fattat det hela rätt - så måste man plocka isär hela skärmen då?, alltså nästan samma procedur som när man skall ta bort bleed ?
Någon som har erfarenhet?

Anyways, här kommer lite bilder;

Om det finns intresse så lägger jag gärna upp fler bilder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppskattar om du slänger upp en bild med helt svart bakgrund.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag köpte QX2710 LED Evolution ll [Matte] 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS från säljaren accessorieswhole.

Priset var 359$ och då med frakten inkluderad.
Paypal drog ~2 200 kr från mitt konto, men sedan tillkommer väl moms + handläggningsavgift (väntar fortfarande på dessa papper)
Så jag räknar med att få betala ~2650-2700kr allt som allt.

Som ni kommer se på bilderna nedan så har accessorieswhole redan skrivit ner värdet till 200$, vilket kanske bådar för lite mindre moms... Jag nämnde aldrig något om detta.
Jag beställde min skärm torsdag natt 03.30 svensk tid, bara timmar efter det skickades den. Tisdag lunch, kl 13.00 backade posten in på uppfarten och plingade på dörren. Det är riktigt snabb leverans!!, då även helgen är inkluderad.

Till skillnad från Hulustar verkar accessorieswhole packa skärmen lite bättre, Hulustar, vad jag har sett på bilderna, lägger en grå plastfilm runt själva lådan till monitorn, och det är i princip det enda skyddet, bortsett från monitorns egna låda... Nja.
Accessorieswhole har inte några massiva emballage att tala om, men det är iaf en tjock kartong runt om den andra kartongen, och den är fullkomligen bombarderad med FRAGILE/OMTÅLIGT-lappar

Nu har jag använt skärmen en liten stund, och det är en helt fantastisk skärm! Bjöd hem en kompis igår kväll för att visa hur stor 1440p upplösningen faktiskt är, och för att spela lite spel... nog dregglade han lite

Den överklockar direkt, out-of-the-box till 120hz, men, jag får "inbränningar" i skärmen om samma objekt ruta visas för länge på samma plats.
Klockade ner till 100-110 och det fungerar bättre, just nu safe'ar jag dock på 96hz, då det verkat fungera felfritt för de flesta.
Skärmen har inga döda pixlar och minimalt med bleed, kan inte vara annat än supernöjd!

Jag ville ha en matt yta på skärmen, då jag uttryckligen avskyr blanka skärmar och var rädd att färgerna skulle ta stryck av detta. Kan meddela att så inte är fallet, detta är en utav de bästa matta skrämcoatings jag sett, och då jag varit med i branschen i över 15år - har en och annan slunkit förbi.

Har inte gett mig in på att ändra färger och sätta färgprofiler i Windows, men jämför jag med min Asus PA248Q som är en proffs kalibrerad IPS panel av det högre segmentet, är färgerna lite åt det gulare hållet, dock väldigt fina.

Är det någon som har en färgprofil att rekommendera till dessa skärmar?

Originalfoten har jag inte ens packat upp, då jag sett både här på forumet och på andra forum/reviews att den skall vara, rent ut sagt, skit.
Tog en BenQ pivot fot som vart höj och sänkbar och satte på med VESA-fästet, som passade direkt.
Dock så sitter original "glasbenet" kvar, och denna måste bort... Men om jag fattat det hela rätt - så måste man plocka isär hela skärmen då?, alltså nästan samma procedur som när man skall ta bort bleed ?
Någon som har erfarenhet?

Anyways, här kommer lite bilder;
http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_2.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_3.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_4.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_5.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_6.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_7.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_8.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_9.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_10.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_11.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_12.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_13.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_14.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_15.jpg

http://www.adock.se/temp/qnix_27/qnix_27_evo2_unbox_16.jpg

Om det finns intresse så lägger jag gärna upp fler bilder

Snyggt! Funderar också på att lägga en beställning, här kan du för övrigt hitta lite färgscheman osv!

http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är löjligt sugen på att lägga en beställning på en av dessa skärmar dock har jag någon liten fundering först.

1) Hur blir bilden i 1080p material, tänk film med tanke på att det inte är en jämn multipel så pixlarna inte stämmer, blir det något problem här?

2) Den eviga debatten om blank vs matt skärm.. Jag har länge ansett att antiglare är djävulens påfund eftersom de flesta skärmar har råkat ut för en väldigt aggressiv antiglare so i bästa fall bara gör skärmen grådassig och i värsta fall helt förstör allt som har med färgerna, skärpa mm att göra.
Hur är Antiglaren på dessa skärmar? Vågar man beställa en med eller kommer jag bara bli besviken då?

3) Det verkar som dessa skärmar lider av mycket mindre problem med backlight bleading än tidigare Korea skärmar vilket fått mig att inte köpa tidigare, ja, nej? (Alltid en risk men är den mindre är det bättre )

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Måste säga att jag är löjligt sugen på att lägga en beställning på en av dessa skärmar dock har jag någon liten fundering först.

1) Hur blir bilden i 1080p material, tänk film med tanke på att det inte är en jämn multipel så pixlarna inte stämmer, blir det något problem här?

2) Den eviga debatten om blank vs matt skärm.. Jag har länge ansett att antiglare är djävulens påfund eftersom de flesta skärmar har råkat ut för en väldigt aggressiv antiglare so i bästa fall bara gör skärmen grådassig och i värsta fall helt förstör allt som har med färgerna, skärpa mm att göra.
Hur är Antiglaren på dessa skärmar? Vågar man beställa en med eller kommer jag bara bli besviken då?

3) Det verkar som dessa skärmar lider av mycket mindre problem med backlight bleading än tidigare Korea skärmar vilket fått mig att inte köpa tidigare, ja, nej? (Alltid en risk men är den mindre är det bättre )

Tycker bilden är förträfflig på 1080p material, plockade fram en 3 år gammal Samsung Syncmaster 24" 1080p skärm bara för att jämföra, och jag kan säga att det är som att jämföra Allsvenskan med Spanska ligan till X-star/Qnix fördel.

Använder "Glossy" skärmen från X-star och den är väldigt fin, framhäver färgerna fantastiskt bra redan "out of the box". När det gäller "Matte" så är den mer av "semi-matte" då det inte alls är lika grynigt som på skärmar från så sent som 2 år tillbaka i tiden, så jag skulle säga att det är mer av en smaksak!

Back light bleeding finns på de flesta skärmarna, mina är dock praktiskt taget helt förskonade från detta, samt inga döda/skadade pixlar, känns som om jag vunnit på lotto! Båda klarar även 120hz stabilt utan artifakter eller vertikala/horisontala linjer eller dylikt.

Så till alla er som sitter och fegar bakom skrivbordet, odla lite hår och KÖP innan priserna skjuter i höjden, ni kommer med 99,9% chans inte ångra er!

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Proxann:

Uppskattar om du slänger upp en bild med helt svart bakgrund.

Tack på förhand

Som på beställning kommer här 3st bilder som visar min backlight bleeding på tre nivåer av brightness;
100% , 50% och 5% (alltså precis innan den stängs av helt)

Skärmen i fråga, är som tidigare nämnts QNIX QX2710 LED Evolution ll [Matte] 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS

100% Brightness

50% Brightness

5% Brightness

Värt att notera är att jag sitter och använder den med kanske ~60% ljus, ibland mindre framåt kvällen/natten då omgivande ljus blir allt svagare.
Alla skärmar har mer eller mindre bleed på 100% brightness, speciellt LED, då man kan få mycket mer ljusstyrka ur dessa än CCFL tex.

Så att säga "OMG!, SÅ MYCKET BLEED PÅ 100%!!" - Är inte riktigt rättvist.

När jag för c:a ½år sedan var ute och letade skärm så provade jag, och returnerade, inte mindre än 6st skärmar innan jag till slut fick tag på, i mitt tycke, respektabel bleed på min Asus PA248Q. Jag provade alltså 3st Eizo FS-2333 och 3st Asus PA238Q och alla hade mer eller mindre bleed, kör ett utkast här för en referens;

Det jag vill få fram, är att dessa skärmar är riiiktigt bra.
Alla kan få måndagsex, och det är vanligare än man tror - även bland större spelare som Asus, Dell, HP mm.
Men en ev. retur är enklare där...

Enda negativa skulle väl vara garanti och hur man går tillväga där, samt några fler ingångar hade varit trevligt.
... Och en bättre fot, men ~2500 för en sådan här skärm - struntsumma!!

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tog även ner skärmen för att fotografera den lite mer till de som undrar hur den faktiskt ser ut och går i ev. köp-tankar...
Modellen jag har är som sagt den matta ytan, annars är de nog likadana.

Som ni kommer se har jag ett litet gulligt svart hål nere vid power-led/knapparna...

Jag trodde att det var en powerknapp på FRONTEN av panelen, vilket jag tryckte på, den satt hårt... PLONK, så lossnade den och låg löst inne i skärmen.. visade sig att knapparna sitter undertill, gissar att de använder samma case till andra skärmar?

Hur som helst, här kommer fler bilder av själva skärmen och med foten jag använt som kommer från en BenQ BL2201

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hade ju varit intressant att veta hur glossy mot inte ser ut i verkligheten.

Någon/några Örebroare som har skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Översättning ?

Jag har nu också beställt en; ...måste bara kolla upp hur bra denne skärm är.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquise:

Någon/några Örebroare som har skärmarna?

Jag har både glossy och utan, har även någon bild på det liggandes.
Föredrar glossy framför anti glare, det är inte alls så illa som folk målar upp det, fast å andra sidan sitter jag inte med fönster i ryggen heller.

Hittade bilden, den ger väl lite bättre perspektiv på hur man kan sitta med en glossy skärm utan problem.

Permalänk
Avstängd

huttala: Jag vet inte om du har just de aktuella skärmarna eller inte? Hur random glossy och matte ser ut vet jag ju.

Humbuk: "glossy mot inte" = Jag hade velat se hur de här skärmarna ser ut både som glossy och matte IRL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Humbuk: "glossy mot inte" = Jag hade velat se hur de här skärmarna ser ut både som glossy och matte IRL.

"glossy mot inte glossy" Aha, tack tack!

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aliquise:

huttala: Jag vet inte om du har just de aktuella skärmarna eller inte? Hur random glossy och matte ser ut vet jag ju.

Det är en Qnix i mitten och en Eizo EV2736W till vänster, med andra ord exakt samma paneler i båda skärmarna, bara det att Eizon har anti glare och qnixen är glossy. Och med tanke på att Eizon har samma panel som Qnix så är det samma anti glare på den som Qnix modellen som har anti glare.

Och som sagt, jag upplever bilden bättre på Qnix (glare) än på Eizon, och stör mig inte alls på att det är blank yta i de förhållanden jag har i bilden.

Hoppas detta klargjorde det hela lite mer för dig.