AMD FX-9590 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Detta är ingen CPU som är menade åt oss konsumenter, så varför gnäller ni så jäkligt? För tunga flertrådade arbetsapplikationer presterar säkert den där CPU:n helt utmärkt, och förmodligen bättre än Intels 4770k.

Den är inte ens ämnad för något arbete över huvud taget. För i sådana fall presterar den marginellt bättre/lika bra som en processor för en tredjedel av priset. Den är till för att överklockas till högre frekvenser än vad som är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Vadå flopp? Är den en flopp att vinna SM bara för man inte är i närheten av att vinna OS?

Grejen är den att AMD bara släppt en processor med den bästa prestandan de kan erbjuda. Intel, som är många gånger större än AMD sprang ifrån dem när de gäller prestanda redan med lanseringen av Core och Core 2 processorerna... dvs 2006-2007 någon gång (knappas någon nyhet?). Kan inte ses som en flopp att AMD inte lyckas trolla bort en teknikmässigt försprång på säkert 2 år med sin betydligt mindre utvecklingsbudget. Att AMD finns kvar på processormarknaden är stark jobbat bara de.

På grafikområdet är AMD däremot klart före Intel (genom sitt köp av ATI), och hoppas de kan använda detta för att göra APU processorer som bra totalprestanda i datorn och på så sätt kan konkurrerar med Intel. Lyckas de inte med de kommer vi få långsam utveckling och dyra processorer framöver. Man måste se till förutsättningarna innan man kallar något en Flopp tycker jag.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Datavetare

Som redan påpekats: detta är en CPU for entusiaster.

Det finns absolut ingen rationell anledning att köpa produkten (gissar att i7-3930K är snabbare i precis allt och den går på 4K SEK) men i bästa fall för AMD kommer en lite skara ändå välja produkten och kanske även skapa lite positiv buzz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Intel's metod: Tick - Tock
AMD's metod: Flipp - flopp

Permalänk
Medlem

Dom får sänka priset till 2000kr för mer än så är den inte värd . Och 1700kr till lillebrodern på 4.8ghz i turbo

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrNubcake:

Nej, hade hellre sett att de endast fokuserade på grafikkort, problemet blir dock att Intel får monopol.

Det finns väl mer till det än att Intel skulle få monopol? Grafikdelen är beroende av CPU utvecklingen, för där pengarna ligger är inte dedikerade värstinggrafikkort utan den billigare massmarknaden med APU. Värstinggrafikkorten är i sin tur en nödvändighet för att boosta grafikdelen i APU-enheterna. Problemet för AMD är väl snarare att de hittills inte lyckats sälja in sig på marknaden lika väl som deras utbud borde berättiga.

...

Det må tyckas patetiskt för några, och visst Intel CPU kan i många tester runda AMD dito. Å andra sidan är det enda egentliga testet som har någon praktiskt inverkan på mitt användande x.264, och då har det ju inte så stor betydelse vilka andra test Intel vinner.

Argumentet om att AMD borde dra sig ur är förutom ifrån oss konsumenter en skev åsikt, för då borde väl Intel ha dragit sig ur GPU delen för länge sedan? För i det här fallet är ju Intels GPU "a sitting duck".

Hur som det här är en annan större fråga som har väldigt lite med FX-9590 att göra.

Permalänk
Avstängd

Jag tror snarare denna processorn är till för att ge AMD lite publicitet. Man har genom avtal med Microsoft och Sony fått möjligheten att tillverka processorn till deras nästa konsoll och man har nu satt någon form av världsrekord i att producera den högst klockade processorn inom serieproduktion.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som är så missnöjda visste ni inte att den här proppen inte skulle vara bäst på allt redan från början?

Det här är en propp för extrema överklockare inte för någon som bara sitter och spelar BF3...

Personligen har jag ingen riktig favorit när det gäller processorer har själv ägt en gammal kär FX60 (när FX verkligen var FX) och idag sitter jag på en 3930K.

Men jag hoppas alltid på att få en jämnare marknad när jag ägde AMD FX60 var AMD dominerande på marknaden och idag är det Intel som äger marknaden.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Damodred:

Jag tror snarare denna processorn är till för att ge AMD lite publicitet. Man har genom avtal med Microsoft och Sony fått möjligheten att tillverka processorn till deras nästa konsoll och man har nu satt någon form av världsrekord i att producera den högst klockade processorn inom serieproduktion.

Det tror jag också. Eftersom 99% ändå inte förstår vad olika test betyder finns här säkert lite reklamdragplåster att håva ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Intel's metod: Tick - Tock
AMD's metod: Flipp - flopp

Tänka sig 2005 var det tvärtom.... Enligt många här på SweC. borde Intel begå självmord då eftersom P4:an var ett regelrätt skämt enligt dom, tur att Intel inte gjorde det då eller hur?

Förövrigt håller jag med Damodred.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Som väntat, AMD är fortfarande flera år efter Intel. De borde dra sig ur PC-marknaden och satsa mer på konsoller,laptops och mobiler

Whaaat? Laptop går väl under PC kategorin!

fast ja vissa borde nog dra ur sig innan så världen kommer någonstans! Eller just det om alla drar sig ur så lär befolkningen minska och så även kunskapen! Haij o ivaij!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Man kan göra mer saker än att kolla på porr och spela på en dator. Finns många flertårade applikationer där Intel inte hänger med.

Där finns alltså program denna processor är vassast på marknad i?
Nyfiken fråga alltså då jag inte har en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ibland tror jag att man måste vara 12 för att få skriva här. Å andra sidan är det inte bättre bland företagen som levererar delar. 16:9 skärmar är bra bevis på att folk inte tror att man kan göra något annat än glo på film/video/porr och surfa facebook med en dator. Tragiskt men mänskligheten är ju lite bakom som vi alla vet.

Vad är mänskligheten bakom? Har du hittat aliens?

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Tänka sig 2005 var det tvärtom.... Enligt många här på SweC. borde Intel begå självmord då eftersom P4:an var ett regelrätt skämt enligt dom, tur att Intel inte gjorde det då eller hur?

Förövrigt håller jag med Damodred.

Fast rent prestanda mässigt var den det? Men eftersom företaget hette Intel kunde de ändå sälja special cpuer för 10 000 som blev omkörda av betydligt billigare AMD cpuer. Jag har dock svårt att se att AMD lyckas med samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Vadå flopp? Är den en flopp att vinna SM bara för man inte är i närheten av att vinna OS?

Grejen är den att AMD bara släppt en processor med den bästa prestandan de kan erbjuda. Intel, som är många gånger större än AMD sprang ifrån dem när de gäller prestanda redan med lanseringen av Core och Core 2 processorerna... dvs 2006-2007 någon gång (knappas någon nyhet?). Kan inte ses som en flopp att AMD inte lyckas trolla bort en teknikmässigt försprång på säkert 2 år med sin betydligt mindre utvecklingsbudget. Att AMD finns kvar på processormarknaden är stark jobbat bara de.

På grafikområdet är AMD däremot klart före Intel (genom sitt köp av ATI), och hoppas de kan använda detta för att göra APU processorer som bra totalprestanda i datorn och på så sätt kan konkurrerar med Intel. Lyckas de inte med de kommer vi få långsam utveckling och dyra processorer framöver. Man måste se till förutsättningarna innan man kallar något en Flopp tycker jag.

Du får det att låta som att det var AMD han menade skulle floppa, när det ganska självklart var så att han menade att denna processor skulle floppa...

Just sayin'

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Det är sorgligt att se så många fanboys här. AMD visar att de fortfarande kan och vill vara med i spelet. Intel ligger på latsidan rejält och folk önskar att AMD drog sig ur, använd nu era hjärnor. Med det sagt är detta bra PR och uppenbarligen funkar det.

Permalänk
Avstängd

För hög TDP.
Kostar för mycket.

Tillbaka till ritbordet!

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Jag förstår ditt argument, men en produkt måste ju i grund och botten kunna väga upp för sin prislapp. Om en processor som jag köper i butiken för 2700kr presterar som denna, då är ju något fel.

Eftersom jag kan klocka och få ut mer prestanda från båda processorerna så är det ju prislappen samt prestandan vid stock som faktiskt gör skillnaden.

Skulle Intel släppa en 4770K som garanterat klockar 5GHz i hemmascenario hade Intel kunnat lägga en prislapp på 20.000kr och folk skulle köpa, men då hade ingen gnällt för att det är just Intel och inte AMD.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det är sorgligt att se så många fanboys här. AMD visar att de fortfarande kan och vill vara med i spelet. Intel ligger på latsidan rejält och folk önskar att AMD drog sig ur, använd nu era hjärnor. Med det sagt är detta bra PR och uppenbarligen funkar det.

Intel vill knappast att AMD lägger ner. Har inte USA väldigt kraftfulla monopol lagar?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Verkar som folk bara läste sista biten i artikeln, men jag kan förstå dem då intels 4770k fortfarande har relativt stor oc marginal från stock (på luft/vatten), medans jag tvivlar starkt på att AMD har det utan att gå till helium.

Om man måste kyla med flytande helium så är nog priset på processorn minsta problemet. Temperaturen för flytande helium är runt -269 grader Celsius, förhoppningsvis duger flytande kväve som bara har en temperatur på -196 grader Celsius, men är 50 gånger billigare än helium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För hög TDP.
Kostar för mycket.

Tillbaka till ritbordet!

ja precis! medans vi ändå är igång kan vi väl tvinga alla nya cpu'er o komma ut klockade till säg 0.8 - 1 ghz? bra tdp och sånt då

för det vore ju trist om någon gjorde nåt annolunda nån gång

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Så... denna processorn med 8st kärnor @ 5ghz är lika snabb som en i7 4770k 4kärnor @ 3.5ghz.... och drar 3x så mycket ström, och kostar 3x så mycket pengar.... mycket bra...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Så... denna processorn med 8st kärnor @ 5ghz är lika snabb som en i7 4770k 4kärnor @ 3.5ghz.... och drar 3x så mycket ström, och kostar 3x så mycket pengar.... mycket bra...

Precis. AMD försöker verkligen, men detta är inte deras område. De borde fortsätta satsa på GPU istället.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Varför lägga mer pengar på AMD skräp när man kan överklocka?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
99:e percentilen

AMD behöver verkligen jobba på sin marknadsföring. Intel är så otroligt bra på det: Det är relativt lätt för en vanlig konsument att differentiera mellan i3, i5 och i7 (även fast butikerna håller på med en massa "senaste generationen" och annat trams). AMD saknar den formen av marknadsföring.

Sen har vi en egentligen så enormt trivial sak som förpackningsdesign: Jag har hjälpt min flickvän och två kompisar att bygga deras datorer. Det har handlat om 3570K, 8120 respektive 4770K. Min egen dator innehåller en 2600K. I Intels fall har bara åsynen av kartongen gett en otroligt trevlig nördkänsla av kvalité och prestanda, medan AMD:s förpackning, trots att den var gjord av plåt, inte alls lyckades ge någon sådan kvalitetskänsla.

Dessutom – och även detta är egentligen löjligt, men det spelar faktiskt roll – är Intels processorer mycket snyggare. AMD:s är stora och fula och ser gamla och törstiga ut, TYCKER JAG, medan Intels med sina LGA-socklar och små, snyggt fasade IHS:er ser både snabbare och modernare ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Fast rent prestanda mässigt var den det? Men eftersom företaget hette Intel kunde de ändå sälja special cpuer för 10 000 som blev omkörda av betydligt billigare AMD cpuer. Jag har dock svårt att se att AMD lyckas med samma sak.

P4:an låg efter duktigt på den tiden & som alla säkert minns så körde intel ett otroligt fult spel mot amd när det gällde att sälja cpuer till bla. dell vilket innebar att dell exempelvis fick rejäl rabatt som bara gällde om man inte köpte in amd proppar..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

P4:an låg efter duktigt på den tiden & som alla säkert minns så körde intel ett otroligt fult spel mot amd när det gällde att sälja cpuer till bla. dell vilket innebar att dell exempelvis fick rejäl rabatt som bara gällde om man inte köpte in amd proppar..

Japp, helt normalt när det gäller affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Så... denna processorn med 8st kärnor @ 5ghz är lika snabb som en i7 4770k 4kärnor @ 3.5ghz.... och drar 3x så mycket ström, och kostar 3x så mycket pengar.... mycket bra...

Half Life 3 confirmed!

Visa signatur

[Lian li pc-kc62 ] [Intel 2500k @ 4,8 GHz] [Corsair H100] [2xGtx 580 sli @ 815 MHz]
[Corsair Vengeance 16gb @ 1600 Mhz] [Kinston Hyperx 120GB] [Western digital caviar black 1TB]
[XFX ProSeries Core Edition 850W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

AMD behöver verkligen jobba på sin marknadsföring. Intel är så otroligt bra på det: Det är relativt lätt för en vanlig konsument att differentiera mellan i3, i5 och i7 (även fast butikerna håller på med en massa "senaste generationen" och annat trams). AMD saknar den formen av marknadsföring.

Sen har vi en egentligen så enormt trivial sak som förpackningsdesign: Jag har hjälpt min flickvän och två kompisar att bygga deras datorer. Det har handlat om 3570K, 8120 respektive 4770K. Min egen dator innehåller en 2600K. I Intels fall har bara åsynen av kartongen gett en otroligt trevlig nördkänsla av kvalité och prestanda, medan AMD:s förpackning, trots att den var gjord av plåt, inte alls lyckades ge någon sådan kvalitetskänsla.

Dessutom – och även detta är egentligen löjligt, men det spelar faktiskt roll – är Intels processorer mycket snyggare. AMD:s är stora och fula och ser gamla och törstiga ut, TYCKER JAG, medan Intels med sina LGA-socklar och små, snyggt fasade IHS:er ser både snabbare och modernare ut.

Jag har lite svårt att förstå folk som köper komponenter efter designen. Att man sedan skulle göra likadant med en processor är oförståeligt för min del, skiten ligger ju för bövelen under en kylare! Men jag håller med om att Intels processorer är snyggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

ja precis! medans vi ändå är igång kan vi väl tvinga alla nya cpu'er o komma ut klockade till säg 0.8 - 1 ghz? bra tdp och sånt då

för det vore ju trist om någon gjorde nåt annolunda nån gång

Jupp, det vore intressant med något sådant.
Då skulle man få se alternativa lösningar, som kanske 1000+ kärnor på 800 MHz, eller kanske 10000 kärnor på 100 MHz.