Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag trycker på windows-knappen på tangentbordet, precis som jag gjort i alla tider...har ju ändå vänsterhanden på tangentbordet, oavsett om jag skriver eller använder musen, så det går mycket snabbare än att klicka.
Men det är klart, är man en "clicker", som jobbar ineffektivt så är det ju annorlunda utan nån startknapp...men i så fall är det på tiden att man börjar använda snabbkommandon i alla fall.

tyvärr så följer användarna sina invanda klickmönster mer än något annat. Ett grafiskt mönster är så mycket lättare att komma ihåg. Lite därför mönsterinloggningarna kom nu (lite av ödets ironi i det faktiskt)...
Det är bara ett fakta som jag måste förhålla mig till då jag knappast kommer att få byta ut ca 60 000 användare hos den här kunden heller när jag tycker att det är de som är det största problemet

Det är väl iofs en av de stora punkterna i det hela. Det kvittar vad som är tekniskt bra när användarna inte tycker om det.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En liten varning/info för er som kör Surface RT. Det går INTE att avinstallera 8.1 preview på dem eller att göra factoryreset tillbaka till 8.0 på dem. Det står på downloadsidan men det var ganska liten text och långt ned.

Detta är då en ändring från vad som har sagts tidigare från MS om hur det skulle fungera så var medvetna om det bara. Själv har jag troligen hittat en bugg i Wireless hanteringen på just RT:n.
Den hittade det trådlösa så fint så på 8.0. inga som helst problem att slanga ned 8.1 men efter 8.1 så antingen finns det inga nät eller så är lösenordet felaktigt oavsett om man så försöker ansluta till ett okrypterat nät ...
W7 burkarna och W8pro plattan ansluter så fint så så det är inte själva nätet utan det verkar vara nått med 8.1 och wireless

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Synd att man inte kan välja den där bakgrunden med draken i previewen.

Windows 8.2 Now with dragons!
Dödar 8.1 fortfarande andra bootloaders eller tar bort andra OS vid installation?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Ganska nice att win 8.1 själv konverterade flac till mp3 när jag laddade upp ett album jag trodde var mp3 till min lumia 920.

Fick frågan om jag skulle kopiera filerna och inte kunna spela upp dom eller konvertera.

Bra för oss med wp8.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Returburk:

Ganska nice att win 8.1 själv konverterade flac till mp3 när jag laddade upp ett album jag trodde var mp3 till min lumia 920.

Fick frågan om jag skulle kopiera filerna och inte kunna spela upp dom eller konvertera.

Bra för oss med wp8.

Snarare uselt att en ny telefon inte kan hantera flac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Snarare uselt att en ny telefon inte kan hantera flac.

Hahahaha ja kanske.

Men dock bra för oss med wp8....

Permalänk
Rekordmedlem

Hur länge fungerar betan ? Tills den skarpa släpps ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Bra för oss med wp8.

Det där gjorde min på Windows 7 också när jag drog över musik till min Galaxy S2 ett bra tag sen. Vet inte riktigt vad som krävs för att den skall göra så.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det där gjorde min på Windows 7 också när jag drog över musik till min Galaxy S2 ett bra tag sen. Vet inte riktigt vad som krävs för att den skall göra så.

Hela grejen är väl att det är nytt för oss med wp8, var inte meningen att störa androidägare.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket snabbare är apparna i Windows 8.1?

http://www.wpcentral.com/how-much-faster-are-windows-81-apps-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Han syftade nog på:
Mindre -> Storleken
Färre -> Antalet

Vilket bara han hade problem med medan dom andra förstod ..

Edit* Nöjd nu troll?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 Preview finns nu att ladda hem som ISO-fil, bland annat för oss som kör Windows 8 Enterprise.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/preview-iso

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd bara att servrarna verkar vara överbelastade, kommer ingenstans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Synd bara att servrarna verkar vara överbelastade, kommer ingenstans.

Märkligt, jag får ner det i cirka 2MB/s just nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Messenger-appen ser ut att ersättas av Skype. Logiskt tycker jag.

http://www.neowin.net/news/report-windows-81-to-dump-messagin...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lagt till tre punkter.

16. 5000 nya API:er för WinRT
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/2-075

17. Optimerad nedladdning av appar
Windows 8.1 laddar inte ner filer som redan finns på datorn.
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/2-9061

18. DirectX 2D
Prestandaförbättringar, i videon nedan finns en del trevliga prestanda-demos.
http://channel9.msdn.com/Events/Build/2013/3-191

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet någon om 8.1 kommer kunna om balansera lagringsutrymmen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Vet någon om 8.1 kommer kunna om balansera lagringsutrymmen?

Exakt vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Vilket bara han hade problem med medan dem andra förstod ..

De andra menar du nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Exakt vad menar du?

Det går inte om balansera datan på en storage pool, skapar du en parity pool med 4x2TB (8TB pool 6 går att använda) och när den börjar bli full ersätter 2 av diskarna med 4TB så kan du inte balansera om så du får ut 8TB utan den gnäller om dåligt med utrymme. Det man blir tvungen att göra är att skapa en ny pool med samma diskar och flytta från ena poolen till den andra med den makalösa hastigheten av 20-30MB/s vilket i mitt fall ger en flytt tid på ca 2 dygn. Samtidigt som alla kopplingar till filerna får göras om eftersom datan nu ligger på en annan "disk".
Det hjälper inte heller att flytta data från poolen till annan lagring och tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Windows Experience Index försvinner i Windows 8.1. Vad tycker ni om det? Kommer ni sakna den?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Windows Experience Index försvinner i Windows 8.1. Vad tycker ni om det? Kommer ni sakna den?

Nej inte direkt lika mycket som startmenyn och aero

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Å fan... då var det ingen tillfällighet att jag inte hittade det, men jag tänkte att det kanske hade mer att göta med att det var en Preview och så.

På det personliga planet bryr jag mig inte jättemycket då jag mest tyckt det varit en "kul grej" som jag kört när jag köpt ny hårdvara/överkockat osv.

Men på det stora hela ser jag negativt på det då det verkar vara ytterligare en åtgärd för att ta död på den stationära PC'n, och det är ju inte direkt någon hemlighet att jag gillar ATX-datorer.

Sedan kan jag också tycka det är synd för att det har varit ett lätt sätt för "lekmän" att veta om en viss hårdvara är bättre eller sämre än den man har, då de oftast haft med WEI i reviews och liknande. Sedan dödar de ju även hobbysporten att försöka få full pott på WEI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om http://vhanla.deviantart.com/art/Windows-8-Start-Screen-Custo... fungerar i Windows 8.1 Preview? (underbart program, visst att ha samma bakgrund i Start menyn som på skrivbordet är väl coolt men att få den transparent är ännu bättre. =P)

Edit: Testade precis och den funkar inte bra all med Windows 8.1 =(

Permalänk
Avstängd

Paul har en bra lista med nyheter i 8.1 här. http://winsupersite.com/windows-8/hands-windows-81

SD Support

Windows 8.1 overcomes one of the stranger limitations in Windows 8 and Windows RT, making the use of removable SD and micro-SD storage more seamless and automatic. But how you approach this capability will be determined largely by the type of device you’re using and whether you intend to stick largely to the “Metro” or desktop environment.

Xbox Video

Knowing in advance that the Xbox Music app was getting a major redesign in Windows 8.1, I was curious to see whether the other Xbox entertainment apps that ship with Windows 8 and RT were getting a similar overhaul. But no such luck: The version of the Xbox Video app that ships in the Windows 8.1 Preview is only minimally changed from the current shipping version. Fortunately, more changes are coming.

Play

In Windows 8.1, Microsoft is providing additional options for connecting your PC to external displays and playing content from the PC, or from online services, to compatible devices like HDTVs and the Xbox 360. Curiously, these interfaces aren’t consolidated, however, and the Play To option from Windows 8/RT has been renamed to Play in this update.

SkyDrive App

The SkyDrive mobile app that ships with Windows 8 and RT has been updated in Windows 8.1 to address a key customer request, though to be fair it was unrelated to SkyDrive: In addition to letting you browse and access files in your cloud storage, the app now provides a Metro-based front-end to your PC’s file system too.

Windows Store

Looking over my complaints about the initial release of Windows 8/RT, the lack of scalability in the Windows Store app was among the most strident. As originally envisioned, Windows Store was a terrible, static, and category-driven experience. But in Windows 8.1, Windows Store has been reborn. And now we finally get the dynamic, beautiful and useful electronic storefront we wanted.

Lock Screen

While the lock screen that Microsoft provides with the Windows 8/RT was beautiful and could be personalized in basic ways, it wasn’t particularly dynamic. So in Windows 8.1, the lock screen is being upgraded to be even more personal, with a dynamic photo slideshow feature, and more useful, with camera and Skype integration.

Portrait Mode

One of the more important changes to the Windows 8.1 update for Windows 8 and RT is its pervasive support for portrait mode. This feature, primarily aimed at 7- and 8-inch mini-tablets, portrait mode works across the OS and the built-in app and is aimed primarily at reading scenarios.

Internet Explorer 11

The Windows 8.1 update ships with Internet Explorer 11, an evolutionary update to the web browser that shipped with the initial versions of Windows 8 and RT. Here’s what’s new in the Modern version of this web browser.

Smart Search

While many think of Windows 8.1 as a massive collection of small fixes, this release does in fact offer two major new features. One is its deep SkyDrive integration, which I write about elsewhere. But the other is deep Bing integration, which results in a truly innovative and useful new feature called Smart Search.

Boot to Desktop

When Microsoft started publicly discussing the Windows 8.1 update for Windows 8/RT, they promised that users who wished to stay primarily in the desktop environment would be able to skip past the Start screen on boot. Well, it’s true: You can boot directly to the desktop with Windows 8.1. Here’s how to configure it.

Use Desktop Wallpaper on the Start Screen

With Windows 8.1, Microsoft is finally giving users the option to use their desktop wallpaper as their Start screen background, easing the transition between the two environments. Of course, the trick is finding out how to enable this useful feature.

Start Button

Microsoft is awfully sensitive about the term Start button, but make no mistake: The Start button is making a huge comeback with the Windows 8.1 update. Indeed, the suddenly new-again Start button is in fact available all over Windows 8.1, in the desktop and in all Metro experiences … including, oddly, the Start screen.

Power User Menu

As you may know, Windows 8/RT ships with a hidden power user menu that puts often-needed tools right at your fingertips. This menu works as before after the Windows 8.1 update, but it’s been enhanced with additional tools.

This PC

With the Windows 8.1 update, Microsoft is simplifying the default view users see in the File Explorer, replacing the previous Computer view with something called This PC. But while the ongoing attempts to simplify the desktop are understandable, the biggest shocker here may be the sudden de-emphasis of libraries.

Desktop Display Scaling

Thanks to a proliferation of mobile devices with super-high-resolution displays and a continued reliance on desktop applications, Microsoft is attempting to fix longstanding issues with desktop display scaling as part of the Windows 8.1 update. In the Preview version, however, these changes appear to be only partially implemented.

SkyDrive Integration

With the Windows 8.1 update, Microsoft is integrating SkyDrive with Windows more deeply than ever. This includes more settings sync, document save integration, camera roll integration, and of course file syncing between the cloud service and your PC or device, handled in a more sophisticated way than ever before. The best news? It all works with Windows RT too.

Start Screen

With the Windows 8.1 update, the much reviled Start screen in Windows 8 and RT is more useful, more attractive, and more configurable than ever. As important, it now adapts more easily to device screens of all sizes and resolutions.

Apps View

The All Apps view has been greatly enhanced with the Windows 8.1 update, adding new sorting and search capabilities. But the big news here is that desktop users can almost completely replace the Start screen with All Apps, and configure it so that desktop applications are listed first.

Photos App

Curiously absent from the list of Windows 8/RT apps that were updated this spring, the Photos app has now received a major update with the Windows 8.1 Preview. It’s a mixed bag, though. On the one hand, the app picks up some decent photo editing functionality. But it’s lost the online service integration that made the original version of the app interesting.

Xbox Music App

Anyone who believed that Microsoft was prepping a major update to the Xbox Music app as part of the Windows 8.1 update for Windows 8 and RT is going to be disappointed with the result. Rather than a complete do-ever as was obviously required, the new app offers simpler navigation but no major new features at all.

New Bing Apps

While the Metro-style apps included with the initial release of Windows 8/RT were generally unimpressive, one set of apps stood out: The Bing apps like News, Finance, Sports, Travel and Weather. With Windows 8.1, the Bing team is back with two more apps: Food & Drink and Health & Fitness. Guess what? They’re beautiful too.

PC Settings

Users who wish to stay in the Metro environment while using Windows 8 or RT tablets and hybrid devices will appreciate the many additions Microsoft has made to its Metro-based PC Settings interface. No longer will you need to switch between PC Settings and Control Panel to find the most frequently-needed settings.

New Utility Apps

Small but useful utility apps were notably absent from the initial release of Windows 8/RT, forcing tablet and hybrid device users to retreat to the desktop to accomplish certain tasks. This issue has been somewhat fixed with the Windows 8.1 update, which adds new Metro-style Calculator, Help & Tips, Reading List, Scan and Sound Recorder apps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som bryr er om Hyper-V så är det en ny version i 8.1 där man kan köra så kallade "Generation 2" Virtuella maskiner, vad det innebär är att de har integrerat alla komponenter bättre med hårdvaran den körs på samt uppdaterat kommunikationen mellan host och client, tagit bort COM portar floppydiskar osv. Går också att köra UEFI nu på virtuella maskiner Gen 2 då.

Tycker att jag märker prestandaskillnad faktiskt, kör en DC mot vanlig disk och en SCCM mot SSD , interna nätverket och allt känns riktigt rappt!

En print för att visa skillnaden. Som ni ser på Gen 2 är Com portar osv borta.
Gen1.

Gen2.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men på det stora hela ser jag negativt på det då det verkar vara ytterligare en åtgärd för att ta död på den stationära PC'n, och det är ju inte direkt någon hemlighet att jag gillar ATX-datorer.

Men seriöst. Du tror verkligen att var och varannan liten förändring är ett steg i en medveten plan att ta död på PC:n.
Du har inte övervägt det faktum att WEI är totalt värdelöst och att de kanske kommit på att det är dags att skippa det av den anledningen?
Vi vet ju dessutom inte ens om det dyker upp igen i final-versionen.

Snälla, förklara hur du tänker angående att WEI skulle vara av vikt för den stationära PC:ns existens.

EDIT: Vad jag förstått går det fortfarande att starta WEI med kommandot winsat formal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Men seriöst. Du tror verkligen att var och varannan liten förändring är ett steg i en medveten plan att ta död på PC:n.
Du har inte övervägt det faktum att WEI är totalt värdelöst och att de kanske kommit på att det är dags att skippa det av den anledningen?
Vi vet ju dessutom inte ens om det dyker upp igen i final-versionen.

Snälla, förklara hur du tänker angående att WEI skulle vara av vikt för den stationära PC:ns existens.

EDIT: Vad jag förstått går det fortfarande att starta WEI med kommandot winsat formal.

Sa, varje individuell assessment (vad det nu blir på Svenska) går fortfarande att köra, men vad det betyder återstår att se.

WEI är kanske "totalt värdelöst" för entusiaster men knappast för Sven-Gunnar som vill veta om ett grafikkort han tänk köpa är bättre än det han har nu.

Som jag sa så föster jag ingen större vikt vid det personligen, utan det är mest en "kul grej", men att det försvinner känns ändå som ett steg i att slakta ATX-PC'n.

Å andra sidan har ju Microsoft gjort stora förbättringar för oss som inte alls är sugna på det här med att vara "mobil" på PC'n, så det är lite motsägelsefullt. Och om de velat slakta PC'n så hade de ju kunnat fördärva desktopupplevelsen ytterligare med 8.1, och det tycker jag inte de har gjort, om man ser till previewn, men vi får väl se hur det blir när det blir färdigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sa, varje individuell assessment (vad det nu blir på Svenska) går fortfarande att köra, men vad det betyder återstår att se.

WEI är kanske "totalt värdelöst" för entusiaster men knappast för Sven-Gunnar som vill veta om ett grafikkort han tänk köpa är bättre än det han har nu.

Som jag sa så föster jag ingen större vikt vid det personligen, utan det är mest en "kul grej", men att det försvinner känns ändå som ett steg i att slakta ATX-PC'n.

Å andra sidan har ju Microsoft gjort stora förbättringar för oss som inte alls är sugna på det här med att vara "mobil" på PC'n, så det är lite motsägelsefullt. Och om de velat slakta PC'n så hade de ju kunnat fördärva desktopupplevelsen ytterligare med 8.1, och det tycker jag inte de har gjort, om man ser till previewn, men vi får väl se hur det blir när det blir färdigt.

Jag skulle då aldrig rekommendera Sven-Gunnar att överhuvudtaget titta på dom siffrorna vid köp av nån hårdvara, då de är jävligt godtyckliga.

Du glömde för övrigt förklara hur WEI och utdöendet av desktop-PC:n hör ihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Jag skulle då aldrig rekommendera Sven-Gunnar att överhuvudtaget titta på dom siffrorna vid köp av nån hårdvara, då de är jävligt godtyckliga.

Du glömde för övrigt förklara hur WEI och utdöendet av desktop-PC:n hör ihop.

Tror inte ens en Svensson användare vet vad WEI är för något så, tror inte ens de märkar att det försvinner. Bryr mig personligen inte alls men vissa andra verkar ju haka upp sig på väldigt små förändringar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200