Cdon går back med 50 miljoner, rea utlovas

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Vad är det som är billigt? Länka gärna.

"utförsäljningen ska ske under 2013, säger vd Paul Fischbein till Nyhetsbyrån Direkt."

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Modern myt.

Håller med dig. Om konkurrensen är "äkta" så brukar det gynna oss konsumenter (inom de flesta områden i alla fall) men idag har de flesta företag bildat karteller så någon större konkurrens brukar inte finnas.

Permalänk
Medlem

Låter mer som de köpt annonsplats av AB... förtäckt som en nyhet.

Har faktiskt haft tur med allt från cdon hittills och de ligger ofta bra/bäst till i pris.

Permalänk
Medlem

CDON ingår i CDON Group, de äger även Gymgrossisten och BodyStore och ytterligare några "brands". Tror knappast vi ska förvänta oss en super-rea på datorprylar.

http://www.cdongroup.com/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Commander:

skivförsäljning går ner pga privat och piratkopiering. Trodde det var allmänt underförstått.

True. Själv köper jag aldrig skivor längre. I stället är huvudsyftet med alla hårddiskar och minnen jag köper att åka hem till kompisarna och privatkopiera. Tur att de lade in en avgift där, annars skulle alla artister svälta ihjäl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Det var du som hävdade att "konkurrens gynnar alla, även dig" så då måste du ha belägg för det.

Sen när du presenterat dina "bevis" ska jag kontra med lämpliga motargument som avreglering, mättad marknad, företagsflytt och sämre livskvalité före och efter ålderdomshemmet. Allt i kokurransens spår

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köpt mitt grafikkort, CPU och moderkort där. Hade bra priser, bra erbjudande, rabatter. Tror jag frågat något om någon produkt också. Aldrig haft problem med CDON och fått snabb leverans.

Så, ja, som med mycket annat. Finns bra erfarenheter och det finns dåliga.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegaming:

Vad är det som är billigt? Länka gärna.

Kolla mot slutet i tipstråden så har en del länkat till cdons aktuella rea samt även kommit med en del specifika tips.
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

(tex finns en del riktigt billigt RAM om man kan leva med lite äldre 1.65v stickor)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

En sanning med viss modifikation. Jag har aldrig köpt så många cd-album som nu.

Exakt samma för mig faktiskt. Kom på efter en massa år att jag saknade det fysiska formatet och började bl a handla sådant jag gjort mig av med tidigare. Tyvärr så finns många skivor inte tillgängliga längre, iaf inte i svenska butiker, så en del har fått gå från USA. Massor av gamla svenska vinyler saknas ju på CD, man tycker det borde finnas någon form av marknad för detta? Man behöver ju inte pressa enorma mängder längre för att komma ner i rimliga styckepriser. Begagnatpriserna ligger ju nära eller över nypriser tack vare detta, iaf på populära skivor som är oop.

Det förvånar mig inte att CDON har ekonomiska bekymmer. Att konstant prispressa i en bransch (dator alltså) med i princip redan obefintliga marginaler är som att be om problem. Hoppas de reder ut det. Konkurrens är alltid bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

skivförsäljning går ner pga privat och piratkopiering. Trodde det var allmänt underförstått.

Och det var ett skämt hoppas jag?
Nästan alla jag känner har Spotify, finns ingen anledning att piratkopiera om man inte är urfattig.
Såna här tjänster kommer i framtiden göra så att alla återförsäljare av film, spel, musik kommer försvinna.
När någon film-streaming tjänst ger mig alla nya filmer och inte bara äldre att välja på kommer jag aldrig
någonsin köpa någon DVD/Blu-ray film igen. Så tänker väl folk med Spotify med, betala 99kr i månaden
så kan du lyssna på alla låtar du vill när du vill var du vill bara du har internet tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var du som hävdade att "konkurrens gynnar alla, även dig" så då måste du ha belägg för det.

Sen när du presenterat dina "bevis" ska jag kontra med lämpliga motargument som avreglering, mättad marknad, företagsflytt och sämre livskvalité före och efter ålderdomshemmet. Allt i kokurransens spår

Har inga bevis, mer än den allmänna uppfattningen, eller myten som du uttryckte det. Säger absolut inte att du har fel, är bara nyfiken på hur du tänker

http://www.kkv.se/t/SectionStartPage____2107.aspx
http://www.oecd.org/competition/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Moderator
Moderator

Den mest oinformerade kommentar som alltid dyker upp i sådana här trådar är av typen "givetvis går de back, de har ju så höga priser", "hoppas de går i konkurs de är ju sviiiindyra" etc. etc. etc.

För det första så är det inte höga priser som driver hela hemelektronikkedjor och -butiker i konkurs eller får de återstående kedjorna och butikerna att gå back flera år i rad (ja, nästan samtliga stora aktörer i branschen och säkerligen de allra flesta mindre blöder pengar). Det är dålig lönsamhet i hela branschen orsakat av... sätt er ner nu... låga priser. Vi lever i en situation där majoriteten av kunder jagar varor baserat på pris, pris och i tredje hand pris. Ibland spelar det roll att det är tio mil längre att åka för att spara in en femtiolapp på den nya mikrovågsugnen, men oftast inte eftersom man "lika gärna kan ta det när vi ändå skall shoppa kläder/bling/whatever". Alla är så vana vid priskriget som råder att man tar det för vana, förväntar sig prisgarantier, att kunna pruta i butik på redan prissatta varor, att få rabatter, erbjudanden, lakritssnablar i lådan och röd matta vid ankomsten, allt för att man valt just det lägsta priset i just den där butiken. På andra sidan, i verkligheten, står hemelektronikkedjorna och planerar för hur de skall överleva längre än de andra, för det är vad hela saken handlar om. Slå ut konkurrenterna genom att svälta ihjäl dem och sedan stå ensam kvar. Gissa tre gånger vad som händer med priserna då. (Nej, både "de sänks mer!" och "det kommer vara lika billigt!" är fel, så även "äsch jag bryr mig inte".)

För det andra, "de är så dyra" är i de allra flesta fall en högst subjektiv åsikt och man hör det sägas om precis varenda företag helt oberoende av om det företaget faktiskt har låga eller ännu lägre priser. Här är ett tips, kör prisfighten som prisjakt tillhandahåller för att bilda er en lite mer objektiv uppfattning. Orkar ni inte har jag gjort några åt er:
CDON v. Elgiganten CDON vinner (billigast på 1157 produkter mot 813)
CDON v. Inet CDON vinner (billigast på 1096 produkter mot 421)
CDON v. Webhallen Webhallen vinner (billigast på 4904 produkter mot 5181)
CDON v. Media Markt Media Markt vinner (billigast på 442 produkter mot 456)
CDON v. Komplett CDON vinner (billigast på 1387 produkter mot 897)
Ja jag håller med, CDON är så dyra jag får ont i magen bara jag tänker på det.

Skrivet av Imaculent:

Men jobbigt om man köper saker på REA och de sedan konkar.
Visserligen borde garantin gälla ändå men det kan ju bli krångligare.

Eftersom kunderna inte kommer ha någon att hävda garantin gentemot kommer inga som helst garantier att gällra. Reklamationsrätt har man dock fortfarande men det blir klart bökigare. I viss mån kanske andra butiker kliver in och erbjuder sig hantera reklamationsärenden som goowdill (naturligtvis med motivet att knyta nya kunder), sådant har hänt vid tidigare tillfällen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Härligt.. hoppas de försvinner från marknaden

Permalänk
Proffsmobbare

Det är inte speciellt förvånande, väldigt många av deras priser ligger under inköpspris och har gjort det väldigt länge. Bortsett från gråimporten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datavirus:

Hoppas vi till slut bara har en datorbutik i världen så att vi kan få betala 15.000:- för 4GB RAM! Jag längtar!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte att de går back, oftast har de lägsta priserna men sen även blöder de pengar för logistiken. Just principen med att när man lagt en beställning så tar det nån timme sen kan man inte avbeställa ordern längre utan att den skickas till köparen (ja det tar ju fortfarande några dagar innan lagret skickar den), sen returneras tillbaka från CDON.

Lösning? Bättre kommunikation mellan avdelningarna, kundtjänst MÅSTE kunna avbryta en order även när den kommit till lagret fast inte packats och skickats.

I längden lär detta spara lite pengar men sen även vara bättre för miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Har inga bevis, mer än den allmänna uppfattningen, eller myten som du uttryckte det. Säger absolut inte att du har fel, är bara nyfiken på hur du tänker

http://www.kkv.se/t/SectionStartPage____2107.aspx
http://www.oecd.org/competition/

Jag skiljer på fri konkurrens (som jag tror är både bra och nödvändigt för en fungerande marknad) och plattityder som "konkurrens är bra för oss konsumenter" som inte är något annat än en illusoriskt korrelation, det finns inget självklar koppling mellan argumenten och det faktiska utfallet av ökad konkurrens utom för möjligen lägre pris.
Inser att jag saknar motivation för att utveckla detta ytterligare och vet inte om det är rätt forum men tror att om du kan läsa mellan raderna så förstår du nog vad jag menar. Annars får du nöja dig med att det är min åsikt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den mest oinformerade kommentar som alltid dyker upp i sådana här trådar är av typen "givetvis går de back, de har ju så höga priser", "hoppas de går i konkurs de är ju sviiiindyra" etc. etc. etc.

*raderade några rader med text*

Eftersom kunderna inte kommer ha någon att hävda garantin gentemot kommer inga som helst garantier att gällra. Reklamationsrätt har man dock fortfarande men det blir klart bökigare. I viss mån kanske andra butiker kliver in och erbjuder sig hantera reklamationsärenden som goowdill (naturligtvis med motivet att knyta nya kunder), sådant har hänt vid tidigare tillfällen.

Först så vill jag bara påpeka att jag aldrig har prutat i en affär. Jag har sett vissa som gjort det ibland och har alltid tyckt dom har varit snåla.

Man har ju fortfarande garanti hos tillverkaren eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av simon253:

Man har ju fortfarande garanti hos tillverkaren eller?

I den mån sådan lämnas, ja. Då får man också vara beredd att exempelvis betala fraktkostnad för att skicka den defekta produkten till tillverkaren, vilket man inte hade behövt göra om man går via återförsäljaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17154752.ab

Inte konstigt med tanke på deras priser och den mer eller mindre usla servicen, och hur sjutton ska en dunderrea lösa deras ekonomiska problem?

"rean" är till för att minska lagret, att lagerföra så sjukt många produkter som dom gör är kostsamt.
Hela poängen av vad jag läst är att få ner lagret och kostnader.

Något som är rätt vanligt tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datavirus:

Gör inte jag, gjort många fynd där som inet,webhallen,dustin,komplett bara hade kunnat drömma om att ha.

Den som vill ha mindre aktörer på marknaden verkar dessutom inte ha det minsta koll på något.

Permalänk
Medlem
Citat:

CDON reserverade under andra kvartalet en engångskostnad på 32 miljoner kronor relaterat till att en anställd misstänks ha manipulerat bolagets inköpspriser. Detta har medfört en underreservering av varukostnader. Den anställde har lämnat företaget och händelsen har polisanmälts.

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=250...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

tro ja köpt på cdon några gånger bla min kylare och ett t-bord samt nå mer försökte navigera på sidan igår efter att druckit ett par pilsner men icket går knappt komma sig fram i röran så tror det blir antingen mindre öl eller mindre kika på den sidan.. det måste ju vara en internetbutiks VÄRSTA fiende att ha en svårnavigerad hemsida.. men iof kanske folk köper via prisjakt numer... asså söker där å går vidare via prisjakt

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Gillar CDON funkar perfekt att handla hos och har bra priser

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

tro ja köpt på cdon några gånger bla min kylare och ett t-bord samt nå mer försökte navigera på sidan igår efter att druckit ett par pilsner men icket går knappt komma sig fram i röran så tror det blir antingen mindre öl eller mindre kika på den sidan.. det måste ju vara en internetbutiks VÄRSTA fiende att ha en svårnavigerad hemsida.. men iof kanske folk köper via prisjakt numer... asså söker där å går vidare via prisjakt

Håller med om att deras hemsida är sjukt oanvändarvänlig. Att de inte gjort något åt det de senaste åren är otroligt. Tydligare struktur med tydliga kategorier och möjlighet att sortera på tillverkare mm. kan knappast vara så svårt att implementera.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nästan alla jag känner har Spotify, finns ingen anledning att piratkopiera om man inte är urfattig.

Använde vi samma Spotify?

Förfärligt användargränssnitt, fattas massvis med artister, speciellt mer okänd musik men även stora grupper, inget stöd för flac, osv.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Gillar CDON funkar perfekt att handla hos och har bra priser

Instämmer! Förstår inte riktigt vart allt hat kommer ifrån mot CDON, av alla gånger jag beställt där har jag alltid blivit bemött bra och snabbt! Och dem gångerna något inte fungerat som det ska har deras support varit snabba på svara!

Samt deras priser brukar oftast ligga lägre än hos dem flesta butikerna så kan inte klaga där heller!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

Inet är nog sidan det är lättast att hitta runt på och CDON är en av de sämre. Men försök använda SWEC portalen så blir det bättre http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

De flesta går nog via prisjakt ändå ja.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Aftonbladet - En felstavad klassiker på internet sedan tidigt nittiotal.
Det är förmodligen de 60+ årliga reportrarna på Afton***** som stavar fel på dator, men med så mycket data (information) de tagit del av de senaste 10 åren så tycker jag det är konstigt att de lyckats förvränga ordet "dator."
Ja dålig service har de ta mig tusan på CDON. Har de ens ett telefonnummer ifall man verkligen behöver den här supporten när något går fel?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora