Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Angående terminal ta en titt på Final Term som är en terminal värdig 2013.
http://finalterm.org/ Den är lite ostabil här och där men utvecklas i rask fart.

Tack!
Sjukt cool!
Radikalt annorlunda och väldigt innovativ!

Roligt att se att terminalen fortfarande utvecklas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Beror väl på var man kommer ifrån.
Många är vana vid Windows och kommer därifrån och tycker då det är knepigt då dem inte känner sig hemma.
Jag anser Ubuntu vara användarvänligt.
Kan tänka mig att man aldrig använt en Windows dator, och först bekantat sig med tex Ubuntu, och sedan några år senare provar på Windows så upplever man inte Windows som användarvänligt.

Du ser på användarvänlighet på fel sätt. Om man kommer från en värld, och inte exponerats för nånting annat, kommer man vara mest hemtam i den miljön oavsett hur den ser ut....tills ens kunskaper och vana i nya miljöer kommit ikapp, givetvis.

Du har dock en poäng, och jag förstår hur du tänker. Man kan säga att det är mer användarvänligt i linux-miljö, tack vare att man kan göra saker exakt som man tänkt...även om vägen dit kan vara invecklad.
Men I Windows-miljö är vägen oftast rakare, med färre valmöjligheter...och det går snabbare att komma fram.
Det är användarvänlighet på två olika sätt.

Windows har definitivt större nybörjaranvändarvänlighet. Tror t ex inte min morsa skulle kunna fixa åtkomst åt sina bilder i sin android-telefon (som bara stödjer MTP) i Linux.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olog-hai:

Varken Mint eller Ubuntu är lika användarvänligt som Windows, tyvärr.

Det finns ingen generell definition av användarvänligt. Om det funnits hade allt varit oförändrat sedan datorns begynnelse. Om jag utgår ifrån det jag är van vid och vad som är standard för nämnda operativsystem skulle min lista bli:

1. Windows - mer användarovänligt

2. Ubuntu och Mint - användarovänligt

Nu står jag inte bakom den listan, för jag vet att det är ytterst subjektivt och en fråga om användarvana, behov, intresse osv.

Skrivet av olog-hai:

Windows har definitivt större nybörjaranvändarvänlighet. Tror t ex inte min morsa skulle kunna fixa åtkomst åt sina bilder i sin android-telefon (som bara stödjer MTP) i Linux.

Det där är enligt min erfarenhet en tveksam slutsats. Det hör nämligen till saken att jag haft möjlighet att pröva detta i praktiken på personer som tidigare inte varit exponerade för datoranvändande. Flera föredrog ett klassiskt Gnome2 eller Xfce system.

Det finns vissa grundläggande problem med Windows: varför finns det inget kategoristandard för program, men resultat att många användares startmeny är en helt oläslig lista av först namn på utvecklaren och sedan undermappar med icke beskrivande programnamn? Få Windowsanvändare tycks förstå hur nätverk konfigureras, eftersom det även i Windows 7 är ett förvirrande upplägg. Ett typisk Windowsdator levereras med en uppsjö av tillverkarspecifika verktyg, som i sin tur gör att ingen (överdrift) Windows-dator är den andra lik.

Men, men, men, med det dissar jag inte Windows, även om jag helst undviker det förutom den support jag måste ge i arbetet. Jag bara upplever det som att många vant sig vid den PC-värld som dominerats av Windows, att de förlorar ett rättvist perspektiv.

Permalänk
Medlem

- Mindre totalt ointresserade användare, låt windows/mac ta dessa.

- enklare och mer unifierat sätt att donera till projekt, typ github gui/cli med enkelt donate via paypal eller liknande tjänster. dvs användare som tillhör det projektet eller kodsidan får tillgång till pengarna, borde vara integrerat i alla pakethanterare.

- bättre pakethanterar standarder som konfigurerar alla paket efter förutdefinerade variabler (typ XDG kanske?) och därmed gör det enklare, så att jag skulle kunna använda arch och lägga in en repo från ubuntu eller suse och det fungerar out of box. (är rätt noob här själv men vill gärna ha det mer universellt, på något sätt)

- archliknande wiki för alla dists ( förmodligen lite omöjligt men isåfall kanske mer vettiga användare till arch? )

Donerar gärna till kunniga kodare som gör bra program, men vill inte börja se alla dessa crippleware / trialware / adware och allt sådant win skit i min linux burk. Det är ett verktyg för både nöje och arbete, ingen reklampelare jag stoppar in i mitt hem. Skulle bli hysterisk om varje gång jag tog upp min skruvdragare så spelade den "im lovin it" eller någon annan reklamjingel.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det hör nämligen till saken att jag haft möjlighet att pröva detta i praktiken på personer som tidigare inte varit exponerade för datoranvändande. Flera föredrog ett klassiskt Gnome2 eller Xfce system.

Men vad spelar det för roll, i praktiken, när de försöker koppla in en telefon och inget händer. Windows sköter det själv och upp dyker en ruta som frågar om man kanske vill kopiera bilder från sin telefon.

Nu är det ju kanske inte ett så jättebra exempel, eftersom rätt förinkluderade libs skulle lösa saken innan det var ett problem, kan väl säkert hända att det finns distar med funktionaliteten från början också...men det är ändock ett exempel på när en ovan användare i linux inte skulle kommit nånvart, medans det skulle funkat i Windows. Och hur skulle en ovan användare veta att välja rätt dist? Linux är allt annat än homogent.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Entusiast

Något som Linux behöver, är en gemensam API-standard som matchar Microsoft DirecX.
OpenGl, OpenAl och så vidare i all ära, men Microsofts DirectX är så mycket mer än det.

Spelutvecklare har ett stort företag (Microsoft och lokala samarbetspartners i de aktuella länderna) att vända sig till när de behöver hjälp med utveckling mot DirectX. Detta existerar inte i Linux. Det finns ingenstans en utvecklare kan vända sig till, som är villiga att skriva på ett NDA-avtal för att förhindra spionage/läckage i Linux-världen.

Skulle Linux få allt som DirectX ger (API, support, NDA-avtal, på platsen support), så skulle det genast se annorlunda ut.

Tyvärr måste utvecklarna stå på helt egna fötter, och kanske få lite lättare hjälp från forum, när det kommer till utveckling under Linux. Det är det största käppen i hjulet för Linux.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det är typ små osköna buggar/missar som stör. Jag kör en Mint med Cinnamon. Typ saker som inte stöds, för att ta ett exempel så går det inte att fullscreena youtube/streams ur webbläsaren i fullscreen på ena skärmen och klicka runt och jobba på den andra skärmen (kör 2 skärmar alltså).

Montera diskar automatiskt vid uppstart, måste man scripta för att det ska fungera? Har iaf inte kommit på en bättre lösning. Starta program vid uppstart allmänt är ett meck.

Sensen är ASHÖG :S Mössen är ju fan på 5000dpi idag och utan drivrutiner till linux så blir det svårt att sänka.

Som någon sa tidigare, bugg med ljud osv. Försöker man använda teamspeak så är resultatet olika varje gång. Skype är det sista jag skulle använda men det är ju poppis bland folk. Den klienten ska ju vara värdelös har jag hört.

Folk undrar varför inte vanliga människor får upp ögonen för Linux, svaret är enkelt. Det är VISST för krångligt. Förstår om dom tycker att Windows och Mac bara går och går för det gör dom ju faktiskt.

(FYI så kör jag primärt Linux och så bootar jag om till Windows när jag ska spela)

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk

Kul tråd, OP verkar förvånansvärt objektiv!

Det jag saknar mest är spelutbudet, men det artar sig verkligen efter att Valve började pusha för det! Sen hade det verkligen inte skadat, som någon nämnde tidigare, men en FOSS Skype-klient.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Min Nexus 7 platta stödjer bara MTP också.
Funkar fint i Linux. Busenkelt.
Dock så har inte MTP fungerat tidigare, men det finns numera stöd för det i Ubuntu 13.04 iaf.

Skrivet av olog-hai:

Men vad spelar det för roll, i praktiken, när de försöker koppla in en telefon och inget händer. Windows sköter det själv och upp dyker en ruta som frågar om man kanske vill kopiera bilder från sin telefon.

Jag använder Ubuntu, när jag pluggar in en enhet så kommer det upp en ruta där jag kan välja att göra ingenting, att öppna med filhanteraren, att öppna med Shotwell, etc.

Skrivet av SysGhost:

Något som Linux behöver, är en gemensam API-standard som matchar Microsoft DirecX.
OpenGl, OpenAl och så vidare i all ära, men Microsofts DirectX är så mycket mer än det.

Spelutvecklare har ett stort företag (Microsoft och lokala samarbetspartners i de aktuella länderna) att vända sig till när de behöver hjälp med utveckling mot DirectX. Detta existerar inte i Linux. Det finns ingenstans en utvecklare kan vända sig till, som är villiga att skriva på ett NDA-avtal för att förhindra spionage/läckage i Linux-världen.

Skulle Linux få allt som DirectX ger (API, support, NDA-avtal, på platsen support), så skulle det genast se annorlunda ut.

Tyvärr måste utvecklarna stå på helt egna fötter, och kanske få lite lättare hjälp från forum, när det kommer till utveckling under Linux. Det är det största käppen i hjulet för Linux.

Håller med att Linux saknar något som DirectX. Vi har OpenGL, OpenAL och OpenCL men DirectX är uniferat med ljud, grafik, nätverk, och allt möjligt, allt i ett uniferat koherent API, det är najs.
Vi har SDL, men det är ändå inte någotn DirectX.

Finns säkert OpenGL konsulter som erbjuder NDA-avtal också.
Att det inte finns NDA-avtal är ju bara bra! NDA suger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det första Linux behöver är en EN standard. Inte sjuttioelva olika.
Visst är tec Ubuntu lättanvänt och ser hyffsat ut men sen kommer applikationen X och säger att vi Supportar bara Redhat.
Nästa Supporterar bara Suse osv.

Innan det finns en enda Linuxstandard så kommer det stora genombrottet att dröja tyvärr.
Det hade verkligen varit bra med en stark konkuret till MS på X86 plattformen så vi hade sluppit missfoster som W8

Linux är standard, POSIX!

http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX

Men jag förstår vad du menar. Men jag anser att de olika distributionerna är en av styrkorna, man kan hitta en dist för precis ens egna preferenser. En av de starkaste är Debian, som utvecklas helt ideelt, utan marknadskrafter. Många använder Debian och även Debian i form av Mint och Ubuntu, därför finns det mycket kunskapsresurser på nätet.

Det finns dock några olika "familjer" av Linux som man kan välja att rikta in sig på:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olog-hai:

Nu är det ju kanske inte ett så jättebra exempel, eftersom rätt förinkluderade libs skulle lösa saken innan det var ett problem, kan väl säkert hända att det finns distar med funktionaliteten från början också...men det är ändock ett exempel på när en ovan användare i linux inte skulle kommit nånvart, medans det skulle funkat i Windows. Och hur skulle en ovan användare veta att välja rätt dist? Linux är allt annat än homogent.

Det finns stöd men jag kan inte svara på vilken distribution/version du prövat och där det inte fungerar. Eftersom jag använder Arch är det ändå mig det beror på om jag vill konfigurera detta stöd. Om det är så att distributioner ämnade för vanliga användare inte har ett enkelt sätt för detta håller jag med dig om att det borde fixas. Go-mtpfs fungerar väldigt bra och snabbt, så det är ju lite synd att det tydligen inte finns färdigkonfigurerat.

[rant]När det kommer till Android måste jag ändå klaga, likt vad som ses av min signatur, på att Google inte ger tillbaka lika mycket som de fått. Google har tjänat in 100-tals miljoner kronor på bara Linux-kärnan, och skulle därför kunnat investera någon futtig promille på att skapa klientprogram för Linux-användare.[/rant]

Att välja rätt distribution tror jag dock inte ska vara ett så stort problem, 1) för att Linux vanligen kommer i live-CD/DVD versioner vilka ger användaren en bra översyn av systemet och 2) det finns endast en handfull stora distributioner att välja på för nybörjare. Distrowatch listar på ett överskådligt sätt vilka. En enkel google-sökning ger ungefär samma resultat oavsett sida; du har några tunga namn och varianterna på dessa blir mest en bonus för den nyfikne (vissa vill ha det alla har och andra vill hitta något ovanligare).

En sak som Linux verkligen behöver:

• användare som slutar hoppa mellan distributioner när något inte fungerar

• användare som förstår konceptet att bidra med rapporter så att utvecklare har en chans att veta vad som behöver förbättras

Det skulle verkligen behöva vara stora skillnader i uppdaterade programpaket för att saker inte ska fungera i alla distributioner (om en distribution ligger extremt långt efter är det ändå inget bra val). Om användare lärde sig att rapportera buggar och inkompatibiliteter bättre hade utvecklingen speedats upp väsentligt. Jag tror faktiskt att det är i det här området mindre distributioner som Arch och Gentoo, vilka inte är ämnade för vanliga användare, har sin styrka: majoriteten av användare (blivit mindre sedan t ex Arch lockat till sig "the cool kids") förstår att skriva ordentliga rapporter och försöka få saker fixade uppströms.

Det är naturligtvis inte Microsofts fel per se, men mentaliteten att bara skrika rakt ut och förbanna något som inte fungerar är ganska symptomatiskt för proprietära mjukvaror som Windows. Det där med att Windows skulle innebära bra support är bara en myt. I slutändan hur många är det inte som tar hjälp av galne-gunnar-bekanten-som-tror-sig-veta? Sedan går det käpprätt åt skogen och därav de vanliga rådet: installera om! Folk skriker rakt ut. Några av dessa börjar testa Linux, och vissa gillar det, men de ä ändå kvar i "aaahhh #!@%" reaktionen när saker går fel och förstår ut inte att det faktiskt går att åtminstone indirekt kontakt med utvecklarna.

Permalänk
Medlem

För egen del är det att kunna logga in på försäkringskassan med Nordeas bankID det främsta jag saknar i Linux. Kanske går det att fixa men jag har inte fått det att fungera (inte försökt jättemycket heller).

Har även inte lyckats få till import av träningspass från min Garmin Forerunner 910XT GPS. Ska tydligen gå att fixa på något sätt.

Endast dessa två saker är anledningen till att jag fortfarande har en dator med Windows 7 installerat på.

I övrigt använder jag Linux till allting numera. Kör Arch Linux eftersom jag tycker om att använda terminalen och ha full kontroll på hur man konfigurerar allting i minsta detalj. Förstår att detta inte är nybörjar-användarvänligt men för den mer erfarne datoranvändaren är det underbart användarvänligt när man kombinerar det med den fina Wikin för Arch Linux. Visst kan saker och ting förbättras, men det är inte så kritiskt att det inte är användarbart. Det är när jag använder Windows jag verkligen blir frustrerad på dålig användarvänlighet.

Permalänk
Medlem

Det som gör att jag inte använder Linux är att moonlight inte har stöd för DRM.

Jag tittar väldigt mycket på Netflix och Viaplay och det går inte på Linux. Visst jag vet att det finns fullösningar men det är inte acceptabelt för mig.

Så tills Netflix och Viaplay går över till HTML5 eller moonlight får stöd för DRM (Osannolikt) så blir det windows för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Det som gör att jag inte använder Linux är att moonlight inte har stöd för DRM.

Jag tittar väldigt mycket på Netflix och Viaplay och det går inte på Linux. Visst jag vet att det finns fullösningar men det är inte acceptabelt för mig.

Så tills Netflix och Viaplay går över till HTML5 eller moonlight får stöd för DRM (Osannolikt) så blir det windows för min del.

Testa rösta med plånboken,funkar nog inte med en person men med flera st så...
Tyvärr så kör väl de flesta användare windows så de lär inte direkt bry sig sålänge det funkar för dem.

Permalänk
Medlem

Den som skriver att Ubuntu är lika användarvänligt som Windows lurar sig själv. Det handlar inte bara om ytan utan också om enkelhet och funktionalitet.

När jag installerade Ubuntu så fungerade inte ljudkortet och att installera drivrutinerna krävde ett särskilt sudo-kommando. Och detta var bara för 1 år sedan. Därutöver så är det en mängd program som inte funkar, Firefox hade uppfuckat typesnitt och en mängd andra problem.

Sen har du den lilla detaljen att Ubuntu knappt funkar att installera på vissa datorer/hårdvara eller så blir installationen väldigt korrupt. Att åtgärda många av de här problemen är lite hönan och ägget, det krävs fler användare och resurser men först måste man komma dit.

Men hur som haver så har Linux anno 2013 fortfarande extremt långt till mainstream. Men det är ändå skillnad för hur det var för bara 5 år sedan. Problemet är att t.ex. Ubuntu börjar bli väldigt långsamt för en Linux-distro, vilket tar bort en stor del av charmen. Win7 är dessutom ganska rappt.

Den stora fördelen med Linux är säkerheten. Det är också snabbheten med systemet och möjligheten att fixa saker om man kan koda(men det sista är inte direkt särskilt mainstream). Snabbheten med Ubuntu börjar försvinna.
Visst är det säkrare men det finns så många saker som väger över.

(Jag har hållit mig till Ubuntu eftersom de är i särklass störst och mest relevanta för diskussionen).

Permalänk
Medlem

Att man måste kompilera vissa program från nätet är väldigt störande,har aldrig fattat hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Den som skriver att Ubuntu är lika användarvänligt som Windows lurar sig själv. Det handlar inte bara om ytan utan också om enkelhet och funktionalitet.

När jag installerade Ubuntu så fungerade inte ljudkortet och att installera drivrutinerna krävde ett särskilt sudo-kommando. Och detta var bara för 1 år sedan. Därutöver så är det en mängd program som inte funkar, Firefox hade uppfuckat typesnitt och en mängd andra problem.

Sen har du den lilla detaljen att Ubuntu knappt funkar att installera på vissa datorer/hårdvara eller så blir installationen väldigt korrupt. Att åtgärda många av de här problemen är lite hönan och ägget, det krävs fler användare och resurser men först måste man komma dit.

Men hur som haver så har Linux anno 2013 fortfarande extremt långt till mainstream. Men det är ändå skillnad för hur det var för bara 5 år sedan. Problemet är att t.ex. Ubuntu börjar bli väldigt långsamt för en Linux-distro, vilket tar bort en stor del av charmen. Win7 är dessutom ganska rappt.

Den stora fördelen med Linux är säkerheten. Det är också snabbheten med systemet och möjligheten att fixa saker om man kan koda(men det sista är inte direkt särskilt mainstream). Snabbheten med Ubuntu börjar försvinna.

(Jag har hållit mig till Ubuntu eftersom de är i särklass störst och mest relevanta för diskussionen).

Vad är användarvänlighet? Är det att det är lätt att installera eller att det kan användas utan problem?

Att använda sudo vid installation av extra drivrutiner eller vid systemkommandon är bra, det ger en extra säkerhet och är en vana.

När det gäller hårdvara har installerat Linux sedan 2007, mest Ubuntu och Mint, på ett 20-tal datorer och på en av dessa datorer fungerade inte hårdvaran direkt. Det var ett Soundblaster X-Fi ljudkort, men med rätt drivrutiner var det inga problem.
Till min gamla HP-scanner finns inga drivrutiner till Windows men den knallar på bra med flera Linux-distar.

Mina föräldrar, 80+, köpte ny dator för ett år sedan med Win7 på och hade mycket stora problem att förstå Windows 7 efter att enbart kört XP med tidigare. Jag installerade Linux Mint med Mate åt dem och nu kör de utan problem igen. De till och med uppdaterar systemet själva nu, vilket de inte klarade av med XP.

En av Linux största fördelar är just uppdateringarna, allt uppdateras, inte bara operativet som i Windows. Jag har inte kört Windows 8 annat än mycket litet, men jag har för mig att de har förbättrat uppdateringarna där.

Linux största nackdel är att de program som Windowsanvändarna kör, inte finns portade till Linux utan man måste köra via Wine eller använda ersättningsprogram. Ersättningsprogrammen fungerar i de flesta fall lika bra men man gör inte likadant som i Windowsprogrammet, och man måste lära om vilket många tycker är jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Och när jag installerade Windows 7 på min 2 år gamla laptop hade den inga drivare för grafik, ljud, ethernet, SM-Bus, WLAN. Hur gör man då? Som tur var satt jag på LAN o kunde ta dom på ett USB-minne från polarens dator, efter att ha laddat ner i snabba 20KB/S (pga tillverkarens piss-servrar), så det gav sig tillslut. Sen installerade jag Linux på den. Alla drivrutiner inlagda direkt, från början, förutom grafikdrivaren då, som jag installerade med ett enkelt kommando (sudo pacman -S nvidia (svårt ja...)).

Permalänk
Avstängd

Jag tror Linux på sitt sätt har fått sitt genombrott bland vanligt folk nu. Men det är inte Ubuntu eller nån annan från Distrowatch listan som har åstadkommit det.

Det är Chrome OS, eller Chromebook:
http://www.idg.se/2.1085/1.517301/windowsfiasko-baddar-for-an...

http://www.idg.se/2.1085/1.515552/nu-intar-chromebook-skolan?... os

Dessutom säljs den på rikstäckande kedjor som Elgiganten, Dustin och komplett.

Så de stora marknadsandelarna tror jag hädanefter uppdelas sig mellan Windows, iOS och Chrome OS.
(om vi pratar om laptop datorer)

Ubuntu och övriga tror jag får slåss om 1 eller 2 % som förut ungefär.

Permalänk
Medlem

Bättre dokumentation! Så att folk har ännu lättare att komma igång.

Men också att få folk att förstå vad linux är.
Linux kommer aldrig bli ett bättre windows än windows. Man ser många i den här tråden som vill ha bättre variant av windowsprogram X. Man vill ha mer proprietär mjukvara. Tyvärr men ni har kommit fel. Linux kommer aldrig bli bättre än windows på proprietärt programvarustöd.

Ni måste utnyttja open source som en fördel och inte en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis, och lämna terminalen.
Det duger inte att få ett problem, googla och få svaret "skriv 100 kommandon i terminalen", även om de går att klippa o klistra.

Superkorkat inlägg det där, tycker jag. Det beror väl på vad man ska göra?
Vissa uppgifter går sjukt mycket snabbare att skripta lite kvickt direkt i terminalfönstret (om man har ett vettigt kommandoskal, vilket man har i en Linux-miljö) medan andra passar mycket bättre att göra med någon form av grafiskt gränssnitt och mus. Det bästa med Linux/BSD/Mac OS & c:o är att man har båda alternativen. I Windows känner jag mig, trots Powershell, ofta låst när man ska göra grejer som inte görs effektivt med ett GUI. (Men då startar man Cygwin och kan lösa uppgiften den vägen...)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, ReSharper är ovärderligt! Det är verkligen superbra!

Ja, men priset på ReSharper, dessvärre, är helt orimligt om man jämför med vad hela Visual Studio 2012 kostar.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Bättre dokumentation! Så att folk har ännu lättare att komma igång.

Men också att få folk att förstå vad linux är.
Linux kommer aldrig bli ett bättre windows än windows. Man ser många i den här tråden som vill ha bättre variant av windowsprogram X. Man vill ha mer proprietär mjukvara. Tyvärr men ni har kommit fel. Linux kommer aldrig bli bättre än windows på proprietärt programvarustöd.

Ni måste utnyttja open source som en fördel och inte en nackdel.

Håller med!

Jag önskar att alla som vill ha ett gratis Windows, eller ett bättre Windows än Windows, och massa proprietära program höll sig borta från Linux och höll sig till sitt Windows istället.

Skrivet av d97jro:

Ja, men priset på ReSharper, dessvärre, är helt orimligt om man jämför med vad hela Visual Studio 2012 kostar.

Ingen aning vad det kostar, det är chefen som betalar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Där har du dock fel. Utvecklare rör sig mot och oftast mot tillverkare av Drivrutiner. Valve har bra kontakt med exempelvis Nvidia's plattner och många Intel utvecklare samt säkert någon från AMD för att lösa deras problem med OpenGL etc.

Finns sedan andra företag som håller på att utveckla bättre debuggers för utvecklare. Idag finns det men är väldigt svårt för en utvecklare att se vad som krävdes att rita en frame. Detta är något som håller på att ändras och som diskuteras i nästan varje Linux meetings året runt.

Edit: Rad game tools var det som påbörjat utveckling för Linux debuggers.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQwNDA

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

[*] OpenGL och OpenCL blir en moment 22 fråga så länge AMD och Nvidia i huvudsak arbetar för proprietära drivrutiner.

Har för mig att AMD arbetar endast med OpenGL medan nvidia har sitt stängda CUDA, har jag fel nu?

Mer OnT; Skulle vilja ha konsumentdatorer med ett Linux baserat OS. Till exempel Ubuntu datorer på Elgiganten. Största effekten av detta bör bli ett enormt utökat utbud av program vilket är till allas fördel. Gäller ju att få utvecklare att lägga tid på Linux och det gör de endast om det finns användare. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Har för mig att AMD arbetar endast med OpenGL medan nvidia har sitt stängda CUDA, har jag fel nu?

Mer OnT; Skulle vilja ha konsumentdatorer med ett Linux baserat OS. Till exempel Ubuntu datorer på Elgiganten. Största effekten av detta bör bli ett enormt utökat utbud av program vilket är till allas fördel. Gäller ju att få utvecklare att lägga tid på Linux och det gör de endast om det finns användare. :/

Både nVidia och AMD arbetar med OpenCL, dock så har nVidia sitt CUDA också jupp. OpenGL är ett måste då det är det enda som fungerar på Linux och andra OS. nVidia är dock mer agressiva och bättre på att lägga till spec och faktiskt ha support för OpenGL extensions än vad AMD är.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har använt Linux som primärt skrivbords O/S senaste 10 åren, lite olika distributioner, och det har ju skett en fantastisk utveckling på den tiden. I början var det inte helt enkelt att fått igång allt, men nu var det länge sedan jag såg hårdvara som inte stöds. Kör idag Linux 95% och Windows 5%

För egen del hade jag velat se dessa förbättringar:
* Spel, dom tunga titlarna måste portas. Ser ju ut att hända lite här med bl.a Steam. BF3 är det enda jag har min Windows dator till nu.
* Några stängda apps behövs, ex. vissa från Adobe. Wine är kul men inget alternativ för proffesionella användare, Adobe kommer aldrig att ge support om du kör deras grejor under Wine.
* Skriv/packetera applikationer så att dom inte blir distributions beroende. Steam & BankID är två exempel på hur man inte skall göra, massa extra jobb för dom som inte kör Ubuntu 32-bit. När det gäller open-source apps är ju inte detta ett problem.
* Mer "marknadsföring", här kan man ju själv göra en insats.
* Bättre GPU drivers, dom stängda har ju bra prestanda, men stängda drivare i Linux är skit, strul vid kernel uppgrderingar o.s.v. AMD verkar ju vara ordentligt på gång, hundratals patchar till den öppna Radeon drivaren på senare tid.

Några kommentarer på andras inlägg:

Skalets vara eller inte vara: Självklart skall man ha ett (eller flera) skal, alla som vill ha saker gjort effektivt på en dator använder CLI oavsett om det är Windows eller Linux. Till och med Windows adminarna på jobbet har ju blivit helt frälsta sedan Powershell kom, innan det var givetvis alla shell av ondo... Man lär ju sig efter ett tag om CLI eller GUI är bäst för uppgiften.

Svårt att använda: Tror det beror mest på vad man är van vid skulle jag säga, har själv betydligt svårare med Windows nu för tiden trots att jag använt det mycket förr. Min totalt dator inkompetenta mor kör Linux sedan 6 år tillbaka och det funkar bra, och hon är imponerad över hur lite problem hon haft under tiden. Gladast är jag som aldrig behöver rycka ut på support uppdrag, hennes Windows 95 dator drömmer jag mardrömmar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Testa rösta med plånboken,funkar nog inte med en person men med flera st så...
Tyvärr så kör väl de flesta användare windows så de lär inte direkt bry sig sålänge det funkar för dem.

Netflix ska börja köra med HTML5 men det är inte sagt när. Viaplay tror jag inte överger silverlight i första taget.

Jag gillar verkligen linux och skulle gärna använda det hela tiden men tyvärr så är detta en utav dom stora sakerna som gör att jag inte överger windows helt.

Det har ju gått ohyggligt långt fram nu än det var förut.

Minns första gången jag installerade linux. Var nog runt 98-99.

Så fort man skulle installera ett program fick man en miljon "Missing dependencies". Nu är det ju bara skriva "Sudo apt-get install <program>" i ubuntu iaf så fixar den ju alla dependencies själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av johnh3:

Jag tror Linux på sitt sätt har fått sitt genombrott bland vanligt folk nu. Men det är inte Ubuntu eller nån annan från Distrowatch listan som har åstadkommit det.

Det är Chrome OS, eller Chromebook:
http://www.idg.se/2.1085/1.517301/windowsfiasko-baddar-for-an...

http://www.idg.se/2.1085/1.515552/nu-intar-chromebook-skolan?... os

Dessutom säljs den på rikstäckande kedjor som Elgiganten, Dustin och komplett.

Så de stora marknadsandelarna tror jag hädanefter uppdelas sig mellan Windows, iOS och Chrome OS.
(om vi pratar om laptop datorer)

Ubuntu och övriga tror jag får slåss om 1 eller 2 % som förut ungefär.

Android har en stor del i den kakan. Alltfler hemmafixare, ny-hackare och gör-det-självare har sin första Linux-kontakt via Android, när de rootar och flashar om sina Android-enheter, och leker med diverse sh-script, busybox och diverse inställningar mot Linux-kärnan.
De får smaka på Linux-kärnan, och vissa vill prova på det på större skala.

Likaså har Raspberry Pi ett finger med i det. Där är et många som har sin första Linux-kontakt när de leker runt med inställningar, GPIO och annat för att expandera Pi'n i diverse elektronik-projekt. Eller rentav vill utöka sin XBMC-distributions funktionalitet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara svårt att installera programvaror. Man får programvaror i komprimerade filer eller som en *.py fil eller liknande och vet man inte precis vad som måste göras är det verkligen inte lätt.

Installerade en grundläggande debian helt utan GUI och tänkte lägga in LXDE för att sedan ta bort det igen när jag inte behövde det igen. (kanske låter lite konstigt men skulle leka med en server och vill underlätta för mig själv som okunnig med ett GUI). När jag väl skulle ta bort GUI:et igen fanns det inget sätt att ta bort de 60+ dependencies som installlerades utan man va tungen att skriva ner alla och manuellt ta bort dessa.
Kanske jag missade något men jag sökte på internet om det och hittade ingen lösning på det. :/

Annars är det kul att grafikstödet för linux blir bättre och bättre och att spel utvecklas till linux på löpande band.