Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Höger

Edit: och vänster

Korrekt, man ser att ljuset faller olika på dem, såg det inte heller förrän jag förstorade bilden max och verkligen kollade efter där också

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Går på er linje och kommer inte göra något återköp. Det känns orimligt att jag ska göra det 2 månader efter köp. Jag vet helt enkelt inte vad köparen gjort med kortet sedan dess

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade fattat samma beslut som dig.

Det har gått så lång tid så det uppstår ett osäkerhetsläge om när skadan skulle ha inträffat. Här tycker jag köparen har en skyldighet att inom "rimlig" tid göra en mottagningskontroll och påvisa att något är fel - två månader är inte rimlig tid...

Permalänk
Medlem

Måste ställa en fråga till både Köpare och Säljare:

I era profiler anger ni båda plats till "Örebro".
Om nu detta stämmer, mötes ni i så fall aldrig fysiskt och kontrollerade varans status vid överlämningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

Jag ser helst att det löses på ett bra sätt först.

Det är starkt av dig MauseRR att visa intresse att vilja klara upp det, det upskattas verkligen.
Jag kan säga att jag har haft moderkortet i sin orginalkartong med skydd på sedan jag köpte det. Jag kontrollerade det jag kom på vid köptillfället, men det visade sig nu i efterhand att jag inte kollat hur pinnarna var.
Anledningen till att jag inte har öppnat och pillat på något förrens nu är för att jag helt enkelt inte haft råd att införskaffa alla delar. Jag har letat efter de olika delarna innan denna affären, och efter fram tills jag idag äntligen fått ihop alla komponenter som behövs. Jag hoppas det klarar upp varför det har dröjt cirka två månader innan jag tog upp det här.

Det är beklagligt om det är på detta sättet, men vid en affär med begagnade saker mellan privatpersoner har man mer skyldighet som köpare än vid andra tillfälle och 2 månader är lite lång tid.
Tyvärr (för din del) stödjer jag köparen om han inte vill göra något återköp av varan alls i detta fallet.

Hade det varit ett fel som man inte kan upptäcka bara genom att titta på alla delarna hade det varit en annan sak, men man ser ganska direkt att stiften är böjda om man tittar på sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Går på er linje och kommer inte göra något återköp. Det känns orimligt att jag ska göra det 2 månader efter köp. Jag vet helt enkelt inte vad köparen gjort med kortet sedan dess

Möjligheten att jag skulle ha kunnat gjort något har funnits sedan dag ett i så fall.

Det har kommit in en hel del svar, och fokus verkar ligga på att jag får skylla mig själv för att jag har litat på säljaren innan köptilfället när jag fick informationen att allt står rätt till med kortet, och då missat att kolla i processorsockeln förrän idag då det var dags att sätta i processorn.
Jag får la ta det som en man och ge mig f*n på att böja tillbaka de små jäklarna, ingen idé att irritera sig på något som detta.
Vilka "verktyg" skulle ni säga lämpar sig bäst för att fixa detta?
All hjälp uppskattas oerhört mycket!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Emelito:

Möjligheten att jag skulle ha kunnat gjort något har funnits sedan dag ett i så fall.

Det har kommit in en hel del svar, och fokus verkar ligga på att jag får skylla mig själv för att jag har litat på säljaren innan köptilfället när jag fick informationen att allt står rätt till med kortet, och då missat att kolla i processorsockeln förrän idag då det var dags att sätta i processorn.
Jag får la ta det som en man och ge mig f*n på att böja tillbaka de små jäklarna, ingen idé att irritera sig på något som detta.

Se det positivt, du lär aldrig göra om samma misstag igen
Det som jag läst mycket om är en stiftpenna utan stift i så du får med pinnen från "roten". Lite dock inte på mej då jag aldrig provat själv.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Emelito:

tippar på en nål möjligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MauseRR:

"Er linje"?

Det låter som att du vill göra det lätt för dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Det som jag läst mycket om är en stiftpenna utan stift i så du får med pinnen från "roten". Lite dock inte på mej då jag aldrig provat själv.

Stiftpennor är något grova och man kan därför lätt råka böja närliggande pins. Personligen skulle jag använda en nål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

tandpetare använde jag på en AMD prolle... kanske funkar bra här med.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det stämmer, det finns oftast något positivt med det mesta. Kan säga att jag i framtiden tänker vara mycket nogrannare med sånt, både för min och säljarens skull. Konflikter är ju inte något man gillar att hållas med precis.

Det blir nog till att ta fram nålen ändå, och be till vad som nu finns där ute att allt går rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliwer:

Du menar väl vänster?

Lägg ner, det där är höger...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

http://i.imgur.com/NnyVzbk.png

Det stämmer, men det finns även ett par till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Er linje"?

Detta låter som du vill sätta press på säljaren där han uppenbart har stöd från de flesta inläggen.
Är det i egenskap av moderator eller är det din personliga åsikt?

Om du tittar på konsumentverkets rekommendationer vid privatköp så anser i alla fall jag att säljaren har rätt i detta fallet.

Vad jag vill ha fram med detta är att du som moderator borde göra klart om det är din personliga åsikt eller eller din åsikt som moderator, det kan lätt missuppfattas annars.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dwd:

[SPOILER]http://i.imgur.com/NnyVzbk.png

[/SPOILER]

Ni har båda lika rätt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det ser ut som pinne 4a längst till höger räknat nerifrån saknas helt, detta blir då i stort sätt omöjligt att rädda.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Er linje"?

Han vill ju slippa betala tillbaka pengar, så han inte förlorar något på det.

Han gör det lite väl lätt för sig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Stiftpenna funkar bättre på AMD då det inte är lika många pins. På LGA skulle jag använda tandpetare av något slag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

Det stämmer, men det finns även ett par till vänster.

Skrivet av NordhNet:

[/SPOILER]

Ni har båda lika rätt

Eftersom följande redan var känt: "En del pinnar högst upp till vänster och långt nere till höger ser helt klart böjda ut i mina ögon!"
så ville jag bara komplettera med det jag såg, så att han inte missar det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Stiftpenna duger till pinnar som sitter på processorn, runda och raka. Pinnarna på i sockel är egentligen ingen pinne, mer som en tillplattad virknål som är böjd som en banan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Er linje"?

köplagen:

Undersökning av varan efter avlämnandet
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Reklamation
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

det är inte solklart, men förmodligen skulle köparen ha upptäckt felet tidigare för att vara skyddad. Såvidare säljaren inte var medveten om felet blir det därför ointressant när felet uppstod.

Permalänk
Medlem

Både stiftpenna och nål har kommit till stor nytta hittills. För den som är intresserad av att veta kan jag säga att de övre pinnarna verkar räddade. Nu återstår "bara" råttboet nere till höger ^^'

Edit: Jag har lagt ner allt vad det gäller återköp osv. Just nu vill jag bara fixa till det så jag förhoppningsvis äntligen kan dra igång åbäket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

Både stiftpenna och nål har kommit till stor nytta hittills. För den som är intresserad av att veta kan jag säga att de övre pinnarna verkar räddade. Nu återstår "bara" råttboet nere till höger ^^'

Edit: Jag har lagt ner allt vad det gäller återköp osv. Just nu vill jag bara fixa till det så jag förhoppningsvis äntligen kan dra igång åbäket.

Ta det försiktigt bara och böj de långsamt så att de inte trillar av så går det nog bra. Återkom gärna med besked sen Och när du tror att de är helt raka så dubbelkolla väldigt noga igen, kan vara så att de fortfarande är lite snea.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Det ser ut som pinne 4a längst till höger räknat nerifrån saknas helt, detta blir då i stort sätt omöjligt att rädda.

Även om det saknas så går det att rädda.bara att peta in en metallbit som är lika stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

OM köparen har haft chansen att granska sin produkt (moderkortet) och haft den i sin ägo i 2månader utan att göra någon reklamation eller kontaktat dig på något sätt så är det väl solklart att säljaren inte kan ta ansvar längre, det hade inte webhallen/inet/komplett/cdon etc. heller gjort.

I det fallet har köparen gjort en tabbe som inte granskat sina köpta prylar vid leverans.

Är det inte så att det gått någon längre tid, utan att moderkortet levererades i det skicket och köparen nu vill häva köpet, så är det en annan sak.

Bara mina 2ören i tråden

Precis vad jag med tänkte skriva.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut än så länge. Trots att det ser förjä**a fult ut så ligger pinsen i stort sett som de ska i raderna.
Åsikter? Ja tack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tid att läsa igenom hela tråden. Jag brukar i regel inte köpa så pass dyra saker över nätet om jag inte känner säljaren eller han har gott ryckte och är lite mer seriös. Jag köpte ett moderkort för ett tag sedan av DavidtheDoom, då jag råka befinna mig i Växjö. Han var mycket trevlig och mycket engagerad, eller vad man nu säger. Fick inspektera moderkortet och uppstod det något problem lämnade han hans nummer. Han kunde även hjälpa till vid garanti ärenden (har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg vad som sades)

Iaf gav han mig ett riktigt seriöst intryck, så säljer han någonting jag är ute efter igen så tvekar jag inte att köpa det.

Men jag hoppas du kan räta ut (

) problemet.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Moderator
Forumledare

[QUOTE="2pi;13803718"]köplagen:

Undersökning av varan efter avlämnandet
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.

Reklamation
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Dold text

det är inte solklart, men förmodligen skulle köparen ha upptäckt felet tidigare för att vara skyddad. Såvidare säljaren inte var medveten om felet blir det därför ointressant när felet uppstod.[/QUOTE]

Nepp, det är som med konsumentköpslagen. I vissa fall får man gå på tidigare ärendens utgång. Avskyr uttrycket "Skälig tid", lite flummigt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av alatan:

Men jag hoppas du kan räta ut (https://dl.dropbox.com/u/46385163/evilgrin39.gif
) problemet.

Det borde finnas en Arne Hegerfors-smiley

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emelito:

http://i.imgur.com/f5uprf2.jpg

Så här ser det ut än så länge. Trots att det ser förjä**a fult ut så ligger pinsen i stort sett som de ska i raderna.
Åsikter? Ja tack!

Pilla dem rätt och gör en egen bedömning ifall de kommer träffa rätt när processorn är på. Gå igenom allt sakta och noggrant så ska det nog gå fint ska du se

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 14600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804