Guide: Egen server – virtualisera och få mer ur din hemma-server!

Permalänk
Medlem

copy/paste kommer med vmware-tools, iaf i Windowsmiljön, i ubuntu har jag inte fått det att lira.

Permalänk
Medlem

Du måste göra en ändring på den virtuella maskin som du vill kunna göra copy-paste på.
Edit settings --> Options (Flik) --> Advanced(General) --> Klicka på "Configuration Parameters" --> Add row

Lägg därefter till dessa två rader

isolation.tools.copy.disable = "FALSE"
isolation.tools.paste.disable = "FALSE"

Efter det ska du kunna använda copy paste till den virtuella maskinen.

Permalänk

Någon som provat denna backup för ESXi? Sägs klara av schemaläggning, vilket vore kanon om så är fallet då tex Veeam inte har det i FREE-varianten.

http://www.thinware.net/Products/ThinwarevBackup/tabid/202/De...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag är också sugen på att börja pilla lite mer med hypervisors i framtiden, vad tror ni om följande hw?
http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C220/X10SA...
eller
http://www.supermicro.nl/products/motherboard/Xeon/C220/X10SA...
tillsammans med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964028

kan man ta för givet att supermicro korten har vt-d och vt-x eller är man ute och cyklar då? är ju workstation kort.

Permalänk
Medlem

Bra val av både mobo och CPU, go for it.

VT-d och VT-x sitter i cpun, kolla länken under features:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E3-1265L%20v3...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Då och då på Sweclockers kommer det frågor om hur man sätter upp en server och vad som behövs för hårdvara etc.
Jag tänkte visa hur man med VMWare ESXi får så mycket ur sin server som möjligt, genom virtualisering d.v.s ”köra flera servrar i samma server.”
Då kan vi köra t. ex. Windows- och Linux-servrar och experimentera utan att fördärva en fungerande ”produktionsserver”....

Bästa guiden på länge! Räkna med att jag kommer PM:a dig för vidare hjälp haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Bra val av både mobo och CPU, go for it.

VT-d och VT-x sitter i cpun, kolla länken under features:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E3-1265L%20v3...

härligt, misstänkte det men den featuren måste vell ändå finnas under bios för av/på?
En till fråga, tänkte köra en ubuntu maskin som en vm i esxin och ha ett par tvkort till den, vad är oddsen på att man kan "passthrougha" dem direkt till rätt vm?

Permalänk
Medlem

edit: gör en edit av hela min post då jag var otroligt trött inatt när jag skrev

Otroligt bra guide, tusen tack!
Testade i virtualbox och allt fungerar fint, smidigt som tusan så nu blir det till att planera installationen på servern och troligtvis uppgradera lite ram

En fråga bara, hur mycket ram bör jag spara åt ESXi hosten?

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

härligt, misstänkte det men den featuren måste vell ändå finnas under bios för av/på?
En till fråga, tänkte köra en ubuntu maskin som en vm i esxin och ha ett par tvkort till den, vad är oddsen på att man kan "passthrougha" dem direkt till rätt vm?

Det är sant, moderkortet måste ha stöd för funktionen. Dock har nog de flesta Intel-baserade det, gissar jag.
Har du mobo och CPU med VT-d så ska du kunna köra passthrough utan problem.

EDIT: http://forums.bit-tech.net/showpost.php?p=2979998&postcount=9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

edit: gör en edit av hela min post då jag var otroligt trött inatt när jag skrev

Otroligt bra guide, tusen tack!
Testade i virtualbox och allt fungerar fint, smidigt som tusan så nu blir det till att planera installationen på servern och troligtvis uppgradera lite ram

En fråga bara, hur mycket ram bör jag spara åt ESXi hosten?

Det behöver du inte tänka på, den kommer att prioritera sig själv först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sweet, fast såg nu att min cpu inte stödjer vt-d så skjuter nog upp projektet tills jag bytt hårdvara.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hej,

Har googlat runt som en tooook ett tag nu.

jag har en esxi 5 med två st fysiska NIC's.
Jag vill att de ska vara i samma virtuella switch men när jag lägger till den andra så händer inget.
Vet inte vad jag gör för fel och jag vet inte hur jag ska göra. Snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

Hur blir säkerheten om man t.ex. kör pfSense virtualiserat i ESXI?
Esxi ligger ju i botten och tuffar på och all trafik måste ju ändå gå igenom esxi för att skickas in till pfSense som sedan skyddar det övriga nätverket.. Så jämfört att köra en helt egen burk (ej virtualiserat), är det försumbar skillnad i säkerhet mellan virtualiserat via Esxi och fysisk burk?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av a08steis:

Hej,

Har googlat runt som en tooook ett tag nu.

jag har en esxi 5 med två st fysiska NIC's.
Jag vill att de ska vara i samma virtuella switch men när jag lägger till den andra så händer inget.
Vet inte vad jag gör för fel och jag vet inte hur jag ska göra. Snälla hjälp mig

Tror inte att det går, du kan lägga till flera NICs för redundans och lastbalansering men att använda servern som switch förekommer inte i produktions miljöer. Det närmaste du kommer lär vara att skappa en VM med en bryggad anslutning som har ben i båda vSwitcharna.

Skrivet av SanTeoX:

Hur blir säkerheten om man t.ex. kör pfSense virtualiserat i ESXI?
Esxi ligger ju i botten och tuffar på och all trafik måste ju ändå gå igenom esxi för att skickas in till pfSense som sedan skyddar det övriga nätverket.. Så jämfört att köra en helt egen burk (ej virtualiserat), är det försumbar skillnad i säkerhet mellan virtualiserat via Esxi och fysisk burk?

Jag har aldrig hört talas om att VMware skulle läcka trafik mellan VLANen/vSwitcharna. Så länge du konfigurerar rätt och inte gör något konstigt så ska det inte vara någon skillnad säkerhetsmässigt.

Permalänk
Medlem

tackar för denna guide,
andra gången man kollar i den för hjälp. rullar på smärtfritt när man följer den.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

tackar för denna guide,
andra gången man kollar i den för hjälp. rullar på smärtfritt när man följer den.

Roligt att höra. Bra att den gör nytta!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

http://blogs.vmware.com/vsphere/esxi

ESXi 5.5 har presenterats, nu väntar man bara på att de ska släppa image-filerna.

Kanske skulle lägga till att de lyfter på gränsen med 32GB RAM i 5.5 för gratisanvändarna. Trevligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej, hur överför jag filer till min Ubuntu vm?
Har lagt filerna jag vill ha på datastore, men hur överför jag dem nu till min vm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nispro:

Hej, hur överför jag filer till min Ubuntu vm?
Har lagt filerna jag vill ha på datastore, men hur överför jag dem nu till min vm?

Det gör du normalt inte via datastoret på ESX-hosten. Enklast är att du delar ut en katalog på din Windows-dator som du kan ta filerna från över nätverket til din Ubuntu-maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett rätt mysko problem. Har satt upp en esxi maskin, skapat en virtuell maskin som har tillgång till internet. Jag kan pinga den och esxi maskinen. Köra vsphere client till esxi men om jag vill köra ssh direkt till virtuella maskinen eller http/https så kommer jag inte fram.
Jag har lagt till portforward i routern så det ska inte vara några problem. Finns det något mellan esxi->virtuell maskin som behöver fixas med?

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Du känner inte för att slänga upp en liknande guide för linux miljö?

Permalänk
Jubileumsmästare

Det här lät ju sjukt intressant, har alltid varit intresserad av att börja med virtualisering. En fråga dock innan jag ominstallerar hela servern hemma.

I nuläget kör jag Ubuntu server på en 500GB disk, utöver detta så finns det 4st 2TB diskar i mjukvaru RAID-5. Kan jag blåsa 500GB disken som Ubuntu är installerad på och installera ESXi på den. Sedan installera Ubuntu server på nytt som en virtuell maskin och låta den få tillgång till de fyra diskarna som kör RAID igen?

Datan på 500GB disken är jag inte rädd om, men jag vill inte förlora någonting på RAID arrayen.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för hårdvara. Om du vill kunna använda 2TB-diskarna i Ubuntu utan att förlora datat så behöver du nog ha stöd för VT-x (eller motsvarande AMD) och en separat diskkontroller som du ger din nya Ubuntu-instans direktåtkomst till.

Tips är även att installera ESXi på en USB-sticka, då kan du använda din 500GB disk som datastore.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Hej, har några ESXi nybörjarfrågor som jag hoppas kan ge mer klarhet till alla. De kanske redan är besvarade i tråden på annat sätt men jag har inte fått klarhet i de.

1. Använder VM's hårdvaran bara när de är igång? Dvs man kan ha 10 VMs på en 8-kärnig processor om inte alla är samtidigt igång? Eller kan de tillochmed dela på hårdvaran när de är igång?
2. Går det att starta VM's via "wake on LAN" eller liknande funktion? Idag har jag en TV server som vaknar från stand-by när jag sätter på HTPCn. Kan man ha liknande funktion via ESXi eller måste detta VM vara igång hela tiden? Det samma gäller för alla andra VM, tex Plex server, kan jag väcka den vid behov via klienten?
3. Är ESXi igång hela tiden eller kan man stand-by den också? Vilka strömsparfunktioner finns på ESXi?
4. Idag har jag diskar i virtuell raid via Win, (spanned volume) , hur gör jag med de? Kommer en Win VM att se de via ESXi?
6. Jag har en SSD disk på 120GB som jag använder som system disk idag. Är det rekommenderbart att använda denna disk för ESXi och VMs samtidigt?
7. Vilken storlek är rekommenderad per VM för Ubuntu TV server, Plex Mediaserver och FreeNAS? Kan dessa få tillgång från diskarna på samma gång?
8. Vilken är det bästa alternativet för diskformat och mount på en nyinstallation av ESXi?

Tack för en bra guide och diskussioner!!!

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Det här lät ju sjukt intressant, har alltid varit intresserad av att börja med virtualisering. En fråga dock innan jag ominstallerar hela servern hemma.

I nuläget kör jag Ubuntu server på en 500GB disk, utöver detta så finns det 4st 2TB diskar i mjukvaru RAID-5. Kan jag blåsa 500GB disken som Ubuntu är installerad llerad på och installera ESXi på den. Sedan installera Ubuntu server på nytt som en virtuell maskin och låta den få tillgång till de fyra diskarna som kör RAID igen?

Datan på 500GB disken är jag inte rädd om, men jag vill inte förlora någonting på RAID arrayen.

Ja, du kan blåsa den och installera ESXi, med raw device mapping kan en VM se raiden. Dock är det inte den bästa lösningen.

Varför inte virtualisera med Ubuntu? Minst lika enkelt med kom och virt-manager som guide.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Expert Guide to VMware Data Protection...
Trevlig läsning som för mig som nybörjare på virtualizering var väldigt lätt att greppa.
Rekommenderas som nybörjar lektyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Hej, har några ESXi nybörjarfrågor som jag hoppas kan ge mer klarhet till alla. De kanske redan är besvarade i tråden på annat sätt men jag har inte fått klarhet i de.

1. Använder VM's hårdvaran bara när de är igång? Dvs man kan ha 10 VMs på en 8-kärnig processor om inte alla är samtidigt igång? Eller kan de tillochmed dela på hårdvaran när de är igång?
2. Går det att starta VM's via "wake on LAN" eller liknande funktion? Idag har jag en TV server som vaknar från stand-by när jag sätter på HTPCn. Kan man ha liknande funktion via ESXi eller måste detta VM vara igång hela tiden? Det samma gäller för alla andra VM, tex Plex server, kan jag väcka den vid behov via klienten?
3. Är ESXi igång hela tiden eller kan man stand-by den också? Vilka strömsparfunktioner finns på ESXi?
4. Idag har jag diskar i virtuell raid via Win, (spanned volume) , hur gör jag med de? Kommer en Win VM att se de via ESXi?
6. Jag har en SSD disk på 120GB som jag använder som system disk idag. Är det rekommenderbart att använda denna disk för ESXi och VMs samtidigt?
7. Vilken storlek är rekommenderad per VM för Ubuntu TV server, Plex Mediaserver och FreeNAS? Kan dessa få tillgång från diskarna på samma gång?
8. Vilken är det bästa alternativet för diskformat och mount på en nyinstallation av ESXi?

Tack för en bra guide och diskussioner!!!

1. Du kan "överdimensionera", både när det gäller CPU och minne. Bara för att du assignar en kärna till en virtuell maskin innebär inte det att den "låser" lärnan. Tre maskiner kan glatt dela på en kärna.

2. Om det stöds i VM:en, sure. Dock är ju ESXi-hosten igång hela tiden så du "tjänar" inget på att ha maskinerna i standby.

3. Den är igång hela tiden. Tror man kan få den att varva ner diskar, men annars är det inte mycket sånt du kan fippla med.

4. Om du tänkte installera ESXi på den windows-server så nä. ESXi har ett eget filsystem.

6. (Vart tog 5 vägen?) Installera ESXi på ett USB-minne och har SSDn till VM:ar

7. Omöjligt att säga. Testa dig fram. Dom kan få tillgång till "samma" diskar om du med det menar nätverksdiskar. Du kan inte köra samma fysiska/virtuella disk i två maskiner samtidigt.

8. Det bästa(enda) alternativet är det som ESXi rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Vad är best practice att ha en Hypervisor med VMs både för internt bruk (NAS, Applikations Server som Plex etc.) och extern server som exponeras publikt utan att skapa onödiga säkerhetsluckor.

Jag har funderat en del på detta och det finns en del lösningar:

1. Låt en VM i din Hypervisor (VM Host) vara "router" för hela ditt närverk. Koppla denna VM direkt till ett fysiskt NIC på hosten som blir vårt WAN, koppla ett annat fysiskt NIC till ett internet nätverk som blir det nät som VMs kan dela med resterande fysiska enheter, desktops och bärbara. Skapa ett DMZ nät, som endast är internt i VM Hosten där publika VMs kan exponeras för omvärden. Önskar man t.ex. att endast låta en reverse-proxy för http exponeras för omvärlden, kan man låta den hämta data via ett tredje nät.

2. Åstadkomma samma sak, men med en extern router och två separata nätverk från denna router til VM Host.

Vad är att föredra? Kan man, med en nyare router och DD-WRT eller liknande skapa de separata nätverken på vlan poch inte behöva lika många NICs i VM Host?
Det finns ju många nackdelar med att låta en VM vara router, med tanke på att alla enheter är beroende av den för DHCP etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vad är best practice att ha en Hypervisor med VMs både för internt bruk (NAS, Applikations Server som Plex etc.) och extern server som exponeras publikt utan att skapa onödiga säkerhetsluckor.

Jag har funderat en del på detta och det finns en del lösningar:

1. Låt en VM i din Hypervisor (VM Host) vara "router" för hela ditt närverk. Koppla denna VM direkt till ett fysiskt NIC på hosten som blir vårt WAN, koppla ett annat fysiskt NIC till ett internet nätverk som blir det nät som VMs kan dela med resterande fysiska enheter, desktops och bärbara. Skapa ett DMZ nät, som endast är internt i VM Hosten där publika VMs kan exponeras för omvärden. Önskar man t.ex. att endast låta en reverse-proxy för http exponeras för omvärlden, kan man låta den hämta data via ett tredje nät.

2. Åstadkomma samma sak, men med en extern router och två separata nätverk från denna router til VM Host.

Vad är att föredra? Kan man, med en nyare router och DD-WRT eller liknande skapa de separata nätverken på vlan poch inte behöva lika många NICs i VM Host?
Det finns ju många nackdelar med att låta en VM vara router, med tanke på att alla enheter är beroende av den för DHCP etc.

Best practice är defenitivt att separera de olika "säkerhetszonerna" i olika subnät och sedan separera med VLAN. Jag skulle säga att det är vanligare att köra med en extern firewall box, men om denna box i ditt fall bara kommer att vara en DD-WRT så skulle jag nog föreslå en virtuell pfSense eller liknande som brandvägg så den har mycket mer features och imo bättre brandvägg utan att behöva gå in och modifiera iptables reglerna direkt (disclaimer: var några år sedan jag faktiskt använde DD-WRT för mer än Wi-Fi accesspunkt). Och ja, alla använder VLAN för att separera trafiken utom möjligtvis för management nät, vilket jag föredrar att ha på ett (eller två) otaggat interface om det finns tillgängligt, men har man inga lediga interface (typ, de integrerade i moderkortet) så är det inte värt det..

Tänk bara på att det kan vara vettigt att ha en pålitlig ingång för management. Det kan bli en väldigt jobbig situation om du är beroende av den virtuella brandväggen för att forwarda trafik till ESXs management interface, och brandväggen lägger av av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Tack för en fantastisk guide!!!
Saknar en fortsättning med backup...

Vad rekommenderas idag när det gäller backup?
Misstänker att det idag finns fler gratis alternativ än 2012 när tråden startade?