Tror du på evolutionsteorin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Man får ju inte glömma utomjordingarna som hjälpt till lite hehe...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alla sagor om så kallade "Gudar" är ju "ancient aliens" som hjälpt våra förfäder på alla tänkbara sätt.
Att folket på den tiden skulle haft fantasi att bara hitta på några sådana historier om de inte vore sanna är uteslutet.
Allt detta har jag lärt mig på TV, speciellt på kanalen "History HD" som förmedlar vår historia.

Ärligt talat så är det där programmet "Ancient aliens" rätt fascinerande tills man inser att "Vänta...Menar de som uttalar sig här faktiskt allvar ?".
Då blir man lite skrämd inombords.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crownofthorns:

Jo, låt mig utveckla. Jag är mycket riktigt kristen. Den så kallade "skapelseberättelsen" i bibeln är ju väldigt ofullständig. Uppenbarligen är det ju någon form av "bakåt-profetia", dvs, ingen var där vid skapelsen, alltså måste någon ha fått det berättat för sig (troligen Mose, eftersom man tror att han skrev moseböckerna). På samma sätt som bibeln berättar att Johannes fick se framtiden i Uppenbarelseboken borde Mose kunnat ha fått se dåtiden i de första kapitlerna av 1:a mosebok. Dessutom finns två olika skapelseberättelser i bibeln, en väldigt övergripande i kapitel 1, följt av en lite(!) mer ingående i kapitel 2. Dessa två skiljer sig dessutom lite, människan skapas vid olika tillfällen i de två. Detta talar för att det vi kallar skapelseberättelsen är en mycket bildlig och löst beskriven berättelse som Mose fick ta del av. Inget att bygga några stora läror på, med andra ord

Det finns många olika teorier inom kristenheten. Är de 7 dagar som Gud skapar på egentligen 7 "eror", eller tidsåldrar? Skapade Gud allt med en ålder redan från början? Skapade Gud allt genom evolutionsteorin? Ja, ni förstår.

För mig finns ingen motsägelse mellan vetenskap och tro (ja, alltså religiös tro). Genom vetenskap utforskar vi och lär oss mer om det som vetenskapen går att applicera på. En troende skulle säga att vetenskapen hjälper oss att förstå Guds skapelse mer. Det vetenskapen inte går att applicera på, det som inte ryms inom dess ramar, är det andliga. Jag anser personligen att många har missförstått detta och tror att vi tappar behovet av en Gud om vi upptäcker mer om det naturvetenskapliga, om kemin och om allt det där som finns inom vetenskapens ram. Jag vet inte hur andra tänker, men jag tror ju inte på Gud för att kunna ha en förklaringsmodell och ha något att "skylla" på så fort jag inte förstår hur det fungerar. Gud finns inte för att vi ska kunna förstå hur en larv kan förpuppas och bli en fjäril, som exempel.

Och det är just därför bibeln inte talar så mycket om det där. Hur gick skapelsen till? Hur utvecklades alla miljarder olika fjärilsarter? Är jorden platt, kretsar solen kring oss? Nej, sådant ges inte mycket utrymme. Nästan inget alls, faktiskt. Och kanske är det just därför skapelseberättelsen är så pass ofullständig. Min tro handlar inte om hur jorden blev till, Gud har lämnat sådant till oss att tolka och utforska själva.

Dold text

Sorry för lite off topic.

Till att börja med så är det väl inte så off-topic i att förklara sin syn på evolutionen.

Men ja, det finns de som agerar "bokstavstroende" gentemot Bibeln, och du verkar tillhöra andra änden av skalan som ger oändlig tolkningsfrihet. Mina spontana funderingar:

1. Om man själv väljer att se delar av boken på ett sätt som anpassas efter hur världen är, vad har då Bibeln för värde? Omformulerat: om Bibeln inte kan komma med några förutsägelser eller uttalanden annat än i efterhand med känd mätdata: vad har den då för mening öht?

2. Om Bibeln är tänkt som ett moraliskt rättesnöre utöver vetenskapliga delar så innehåller den uppenbarligen många delar som du inte skulle gå med på idag, så även där handlar det om att välja ut de delar man håller med om. Men då är det ju på samma sätt du som innehar moralen, inte boken, och du skulle ju då inneha denna även om boken inte fanns (eller om du läste Koranen, Bhagavad-Gita, etc.). Återigen blir frågan: vad ger Bibeln för extra värde?

3. Din tolkningsliberalistiska syn lämnar inga direkta motsägelser gentemot vetenskapliga förklaringar eftersom den kan modifieras att innefatta vad som helst, men underlättar den någon del av densamma? Om argumentet för att förklara skapelsen är "jag tror inte att universum skapades av sig själv, det måste ha varit någon extern kraft" så skiftas ju bara frågan till hur denna externa kraft skapades. Vem skapade "gud"? Ingen? Varför kan man då inte lika gärna bara "tro" (om man nu nödvändigtvis behöver detta) på att universum på samma sätt kunde skapa sig själv, och därmed skära bort en onödig hypotes som inte ger några extra förutsägelser? Russells filosofiska tekanna applicerar igen (eller är det sköldpaddor hela vägen ner? ).

4. Hur ser du på andra religioners tro? Har de "fel" i sin tro, eller respekterar du att de har en alternativ förklaring, och att de har lika "rätt" som du, fast de tycker annorlunda? Om du fötts i Iran, hade du sett på Koranen på samma sätt som du ser på Bibeln idag, eller tillskriver du just Bibeln och kristendomen en global särställning?

De fyra punkterna innehåller var sin frågeställning vars svar och resonemang kring jag i mina tankar anser lyfter problem kring att kombinera "tro" och vetenskap (vilket då inkluderar evolutionsteorin) på ett rent filosofiskt plan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Ärligt talat så är det där programmet "Ancient aliens" rätt fascinerande tills man inser att "Vänta...Menar de som uttalar sig här faktiskt allvar ?".

Jag tycker du bör vänta med att uttala dig tills du även sett det historiska dokumentet Stargate (1994). Säger du att Kurt Russell och James Spader skulle ha fel? Säger du att MacGyver aldrig åkt ut i rymden? För det har jag också sett på TV.

Jag är också rätt förbluffad över programmet "Ancient aliens" och att det sänds på vad som tidigare var kanaler som faktiskt levererade riktiga dokumentärer. Att det finns de som tittar lägger jag i samma korg som att folk tittar på "Det okända", ringde Saida, etc., men det som förbluffar mig mest är kanalerna det handlar om. Allt kan säljas för reklamintäkter, tydligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Till att börja med så är det väl inte så off-topic i att förklara sin syn på evolutionen.

Men ja, det finns de som agerar "bokstavstroende" gentemot Bibeln, och du verkar tillhöra andra änden av skalan som ger oändlig tolkningsfrihet. Mina spontana funderingar:

1. Om man själv väljer att se delar av boken på ett sätt som anpassas efter hur världen är, vad har då Bibeln för värde? Omformulerat: om Bibeln inte kan komma med några förutsägelser eller uttalanden annat än i efterhand med känd mätdata: vad har den då för mening öht?

2. Om Biblen är tänkt som ett moraliskt rättesnöre utöver vetenskapliga delar så innehåller den uppenbarligen många delar som du inte skulle gå med på idag, så även där handlar det om att välja ut de delar man håller med om. Men då är det ju på samma sätt du som innehar moralen, inte boken, och du skulle ju då inneha denna även om boken inte fanns (eller om du läste Koranen, Bhagavad-Gita, etc.). Återigen blir frågan: vad ger Bibeln för extra värde?

3. Din tolkningsliberalistiska syn lämnar inga direkta motsägelser gentemot vetenskapliga förklaringar eftersom den kan modifieras att innefatta vad som helst, men underlättar den någon del av densamma? Om argumentet för att förklara skapelsen är "jag tror inte att universum skapades av sig själv, det måste ha varit någon extern kraft" så skiftas ju bara frågan till hur denna externa kraft skapades. Vem skapade "gud"? Ingen? Varför kan man då inte lika gärna bara "tro" (om man nu nödvändigtvis behöver detta) på att universum på samma sätt kunde skapa sig själv, och därmed skära bort en onödig hypotes som inte ger några extra förutsägelser? Russells filosofiska tekanna applicerar igen (eller är det sköldpaddor hela vägen ner? ).

4. Hur ser du på andra religioners tro? Har de "fel" i sin tro, eller respekterar du att de har en alternativ förklaring, och att de har lika "rätt" som du, fast de tycker annorlunda? Om du fötts i Iran, hade du sett på Koranen på samma sätt som du ser på Bibeln idag, eller tillskriver du just Bibeln och kristendomen en global särställning?

De fyra punkterna innehåller var sin frågeställning vars svar och resonemang kring jag i mina tankar anser lyfter problem kring att kombinera "tro" och vetenskap (vilket då inkluderar evolutionsteorin) på ett rent filosofiskt plan.

Dold text

1. Är lite osäker på att jag förstår hur du menar, men jag ska försöka. Det är ju just denna del, skapelsen, som det finns så lite beskrivet om, som medför denna valfrihet. Som jag säger, många utav dessa naturvetenskapliga frågor ges inte mycket utrymme i bibeln, just för att de är mindre viktiga. Jag ser inte hur det förminskar bibelns värde, då den kan stå på egna ben i de frågor som den verkligen är ämnad för.

2. Bibeln är inte ämnad som ett moraliskt rättsnöre. Bibeln förklarar Gud och hans person. Den förklarar hur Gud vill ha en relation med människan, och hur han försöker fixa just detta. Den innehåller riktningslinjer för hur skaparen tycker att det är lämpligt för oss människor att leva, eftersom han håller i "ritningen". Men de flesta grejer är ju så pass enkla och logiska att man kan komma fram till dom själv, som du antyder. Bibeln berättar att vi är skapade i Guds avbild, här kanske man kan tänka att skaparen har lagt ner moralen i oss från början? Här skulle man kunna dyka ner i en teologisk diskussion om vad synd är, vad lagen egentligen innebär, osv osv. Nu har jag inte tid för detta, men fråga på om du undrar något, så får jag svara längre fram.

3. Det finns ju ingen särskilt liberalt i min tolkning, eftersom bibeln lämnar detta så pass öppet. Visst, man skulle kunna hävda att man måste tro på det som det bokstavligen står, men med en gnutta exegetik samt läsning i textens riktiga kontext så förstår man snart att man inte kan göra så hela tiden. Det gäller att hela tiden återvända till det historiska sammanhanget, och fråga sig "vad betydde denna text för männsikor där och då?"
Min tro på Gud är formad av personliga erfarenheter av honom, starka möten med densamme, bönesvar samt prövning utav det som står i bibeln. Alltså tror jag på bibeln. För om jag trodde på Gud utan bibeln så skulle jag ju kunna forma min tro och mina uppfattningar hur jag ville, utan någon egentlig grund. Alltså faller jag tillbaka på bibeln. Detta medför ju att jag tror att Gud skapade världen, men det är ju inte DÄRFÖR jag tror på den. På samma sätt håller jag med om 10 Guds bud, men det är inte DÄRFÖR jag tror.

4. Ja, de har fel, kort sagt. Det låter inskränkt att säga, men sanningen kan faktiskt inte vara subjektiv. I så fall är ju hela begreppet "sanning" tämligen urvattnat och funktionslöst. Den judiska Torah är ju på många sätt det gamla testamentet (med vissa undantag) i bibeln. Det betyder att judarna håller med om allt, utom att Jesus är Guds son. Men om man studerar bibeln i sin helhet, både gamla och nya testamentet, så ser man att det hör ihop. Gamla testamentets grund i omvändelse och lagen pekar hela tiden mot en messias, den som ska komma, och detta nämns flera gånger. Judarna väntar ju fortfarande på sin Messias, som inte har kommit än.
Islam är på många sätt en utbrytning ur judendom/kristendom. Om man studerar texterna skulle man till en början kunna tro att Muhammeds uppenbarelse stämmer, men ganska snart ser man att den motsätter sig hela den bibliska tanken. De muslimska texterna har historiskt tillkommit efter nya testamentet och vrider plötsligt på allt. Plötsligt hävdas det att Jesus inte alls är Guds son, att han inte alls uppstod osv osv. Men eftersom man bygger vidare på de övriga texterna, ja till och med hävdar att gamla testamentets Gud är samma som Allah, blir det tämligen motsägelsefullt.

Ah, nu blev det jättelångt och luddigt. Skyller eventuella stavfel och upprepningar på att jag har bråttom.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Är lite osäker på att jag förstår hur du menar, men jag ska försöka. Det är ju just denna del, skapelsen, som det finns så lite beskrivet om, som medför denna valfrihet. Som jag säger, många utav dessa naturvetenskapliga frågor ges inte mycket utrymme i bibeln, just för att de är mindre viktiga. Jag ser inte hur det förminskar bibelns värde, då den kan stå på egna ben i de frågor som den verkligen är ämnad för.

Din bild är alltså att Bibeln inte har några utsagor om vetenskap, utan bara handlar om andra ämnen. Anser du dock att de allegorier som står i Bibeln, som skrevs för >1000 år sedan, likväl syftar på de saker som vetenskapen upptäckt sedan dess? Att det så att säga finns saker "kvar att upptäcka" som Bibeln redan beskriver, om än i ordalag som gör att vi inte förstår det än? Eller ska den helt frånkopplas från mänsklighetens upptäckter av naturen?

Finns det någon upptäckt som skulle kunna få dig att tvivla på Bibeln? Jag tolkar det du säger som att det inte finns det, eftersom Bibeln i dina ögon inte säger något om upptäckter.

2. Bibeln är inte ämnad som ett moraliskt rättsnöre. Bibeln förklarar Gud och hans person. Den förklarar hur Gud vill ha en relation med människan, och hur han försöker fixa just detta. Den innehåller riktningslinjer för hur skaparen tycker att det är lämpligt för oss människor att leva, eftersom han håller i "ritningen". Men de flesta grejer är ju så pass enkla och logiska att man kan komma fram till dom själv, som du antyder. Bibeln berättar att vi är skapade i Guds avbild, här kanske man kan tänka att skaparen har lagt ner moralen i oss från början? Här skulle man kunna dyka ner i en teologisk diskussion om vad synd är, vad lagen egentligen innebär, osv osv. Nu har jag inte tid för detta, men fråga på om du undrar något, så får jag svara längre fram.

Den innehåller också många riktlinjer som mänskligheten unisont (förhoppningsvis) övergett, gällande behandling av exempelvis kvinnor och homosexuella. Den uppmanar till krig gentemot de som inte a priori accepterar texten som sanning, och att ta de som inte vill konvertera av daga. Varför står dessa delar med i texten, om de nu står i kontrast med "enkla och logiska" slutsatser idag? Eller är dagens lagstiftning och uppfattning i dessa frågor negativ för samhället? Söker du en mer kristen tolkning av alla aspekter?

3. Det finns ju ingen särskilt liberalt i min tolkning, eftersom bibeln lämnar detta så pass öppet.

Det är det som är din åsikt, dvs tolkning. Det är många som inte anser så vara fallet. T ex Bibeln i sig, där det tydligt står i 5 Mosebok 12:32 att man ska lyda alla de bud gud ger i skriftsamlingen, "utan att lägga till eller ta ifrån något".

Visst, man skulle kunna hävda att man måste tro på det som det bokstavligen står, men med en gnutta exegetik samt läsning i textens riktiga kontext så förstår man snart att man inte kan göra så hela tiden. Det gäller att hela tiden återvända till det historiska sammanhanget, och fråga sig "vad betydde denna text för männsikor där och då?"
Min tro på Gud är formad av personliga erfarenheter av honom, starka möten med densamme, bönesvar samt prövning utav det som står i bibeln. Alltså tror jag på bibeln. För om jag trodde på Gud utan bibeln så skulle jag ju kunna forma min tro och mina uppfattningar hur jag ville, utan någon egentlig grund. Alltså faller jag tillbaka på bibeln. Detta medför ju att jag tror att Gud skapade världen, men det är ju inte DÄRFÖR jag tror på den. På samma sätt håller jag med om 10 Guds bud, men det är inte DÄRFÖR jag tror.

Du tror på Bibeln och det som står däri, men samtidigt så väljer du själv vilka delar du tror på genom att lämna tolkningsfrihet efter vad som passar i tiden. Då är man åter tillbaka i att du bara tror på det du som du "ändå" tror på, så vad har Bibeln för mening?

4. Ja, de har fel, kort sagt. Det låter inskränkt att säga, men sanningen kan faktiskt inte vara subjektiv. I så fall är ju hela begreppet "sanning" tämligen urvattnat och funktionslöst. Den judiska Torah är ju på många sätt det gamla testamentet (med vissa undantag) i bibeln. Det betyder att judarna håller med om allt, utom att Jesus är Guds son. Men om man studerar bibeln i sin helhet, både gamla och nya testamentet, så ser man att det hör ihop. Gamla testamentets grund i omvändelse och lagen pekar hela tiden mot en messias, den som ska komma, och detta nämns flera gånger. Judarna väntar ju fortfarande på sin Messias, som inte har kommit än.
Islam är på många sätt en utbrytning ur judendom/kristendom. Om man studerar texterna skulle man till en början kunna tro att Muhammeds uppenbarelse stämmer, men ganska snart ser man att den motsätter sig hela den bibliska tanken. De muslimska texterna har historiskt tillkommit efter nya testamentet och vrider plötsligt på allt. Plötsligt hävdas det att Jesus inte alls är Guds son, att han inte alls uppstod osv osv. Men eftersom man bygger vidare på de övriga texterna, ja till och med hävdar att gamla testamentets Gud är samma som Allah, blir det tämligen motsägelsefullt.

Att du säger att andra religioner har objektivt fel måste jag säga gör dig till extrem i din tolkning i dagens samhälle. Den åsikten verkar inte ens nuvarande påven hålla enligt sentida uttalanden, och uteslutande få präster jag träffat på i Svenska Kyrkan (det har förekommit; fast enbart i specifika delar av Småland, av någon anledning ). Det är iaf definitivt inte Svenska Kyrkans policy utåt.

Vad gäller andra religioners motsägelser:

• Hävdar du att Bibeln inte innehåller motsägelser? Tidigare så verkade du hävda att de saker i Bibeln som inte stämde idag ändå inte var fel pga tolkningsfriheten; skulle inte de motsägelser du säger dig hitta i t ex Koranen också kunna vara rätt om de får samma frihet till tolkning?

• Du säger inte att judendomen har fel, utan bara att deras Messias inte kommit än. Kan inte de ha rätt i detta? Bara för att karaktären inte uppenbarat sig än så måste de väl inte ha fel? Hur kan man bevisa ett negativ?

• Du berör öht inte religioner utanför de abrahamitiska, som trots allt bara är tre huvudgrenar av tusentals genom historien. Har du hittat motsägelser i deras texter? Eller är de på förhand motsägelser på den enda grund att de inte säger samma saker som står i Bibeln?

Ser du att detta är ett icke-penetrerbart cirkelresonemang? Det finns ingen mekanism för dig att kunna bedöma om det som står i Bibeln faktiskt är av värde, för ditt axiom är att det är sanning. Återigen: finns det något (någon specifik hypotetisk händelse eller annat) som skulle kunna få dig att ändra dig och börja anse att t ex muslimer inte följer en mer felaktig lära än vad du gör?

Tror du att du hade blivit kristen och hittat den i dina ögon rätta läran om du likt miljarder andra fötts i mellanöstern/Kina/Indien/Japan/Kina/etc., eller hade du då likt dessa personer till majoritet haft objektivt fel i din tro, som du hävdar de ha idag?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Evolutionen behöver inte någon gud, allting utvecklas beroende av omgivningen. Blir det kallare utvecklas det päls och annan behåring, varmare så försvinner behåringen. Detta sker väldigt långsamt dock så det är inget som kan observeras av oss medans det sker. Däremot kan man observera evolutionen i kortlivade bakterier.
Att en gud skulle vara inblandad är bara nonsens, det finns inga som helst bevis på det, eller ens något som skulle antyda om det heller. Tills den dagen att någon kan bevisa att det finns en gud så finns han/hon inte helt enkelt.

Det finns ett flertal vetenskapliga studier, som går ända tillbaks till början av 1900-talet tills nu som visar på att troende människor har lägre IQ än icke-troende.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intellig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Din bild är alltså att Bibeln inte har några utsagor om vetenskap, utan bara handlar om andra ämnen. Anser du dock att de allegorier som står i Bibeln, som skrevs för >1000 år sedan, likväl syftar på de saker som vetenskapen upptäckt sedan dess? Att det så att säga finns saker "kvar att upptäcka" som Bibeln redan beskriver, om än i ordalag som gör att vi inte förstår det än? Eller ska den helt frånkopplas från mänsklighetens upptäckter av naturen?

Finns det någon upptäckt som skulle kunna få dig att tvivla på Bibeln? Jag tolkar det du säger som att det inte finns det, eftersom Bibeln i dina ögon inte säger något om upptäckter.

Den innehåller också många riktlinjer som mänskligheten unisont (förhoppningsvis) övergett, gällande behandling av exempelvis kvinnor och homosexuella. Den uppmanar till krig gentemot de som inte a priori accepterar texten som sanning, och att ta de som inte vill konvertera av daga. Varför står dessa delar med i texten, om de nu står i kontrast med "enkla och logiska" slutsatser idag? Eller är dagens lagstiftning och uppfattning i dessa frågor negativ för samhället? Söker du en mer kristen tolkning av alla aspekter?

Det är det som är din åsikt, dvs tolkning. Det är många som inte anser så vara fallet. T ex Bibeln i sig, där det tydligt står i 5 Mosebok 12:32 att man ska lyda alla de bud gud ger i skriftsamlingen, "utan att lägga till eller ta ifrån något".

Du tror på Bibeln och det som står däri, men samtidigt så väljer du själv vilka delar du tror på genom att lämna tolkningsfrihet efter vad som passar i tiden. Då är man åter tillbaka i att du bara tror på det du som du "ändå" tror på, så vad har Bibeln för mening?

Att du säger att andra religioner har objektivt fel måste jag säga gör dig till extrem i din tolkning i dagens samhälle. Den åsikten verkar inte ens nuvarande påven hålla enligt sentida uttalanden, och uteslutande få präster jag träffat på i Svenska Kyrkan (det har förekommit; fast enbart i specifika delar av Småland, av någon anledning ). Det är iaf definitivt inte Svenska Kyrkans policy utåt.

Vad gäller andra religioners motsägelser:

• Hävdar du att Bibeln inte innehåller motsägelser? Tidigare så verkade du hävda att de saker i Bibeln som inte stämde idag ändå inte var fel pga tolkningsfriheten; skulle inte de motsägelser du säger dig hitta i t ex Koranen också kunna vara rätt om de får samma frihet till tolkning?

• [/*][/*]

• Du säger inte att judendomen har fel, utan bara att deras Messias inte kommit än. Kan inte de ha rätt i detta? Bara för att karaktären inte uppenbarat sig än så måste de väl inte ha fel? Hur kan man bevisa ett negativ?

• [/*][/*]

• Du berör öht inte religioner utanför de abrahamitiska, som trots allt bara är tre huvudgrenar av tusentals genom historien. Har du hittat motsägelser i deras texter? Eller är de på förhand motsägelser på den enda grund att de inte säger samma saker som står i Bibeln?

• [/*][/*]

Ser du att detta är ett icke-penetrerbart cirkelresonemang? Det finns ingen mekanism för dig att kunna bedöma om det som står i Bibeln faktiskt är av värde, för ditt axiom är att det är sanning. Återigen: finns det något (någon specifik hypotetisk händelse eller annat) som skulle kunna få dig att ändra dig och börja anse att t ex muslimer inte följer en mer felaktig lära än vad du gör?

Tror du att du hade blivit kristen och hittat den i dina ögon rätta läran om du likt miljarder andra fötts i mellanöstern/Kina/Indien/Japan/Kina/etc., eller hade du då likt dessa personer till majoritet haft objektivt fel i din tro, som du hävdar de ha idag?

1. Ja, så kanske man kan säga. Men som sagt, bibeln fokuserar ju i stort sätt inget på dessa frågor.

Hmm. Nja, jag tror inte det, inte vetenskapligt. Hur skulle man kunna bevisa att Gud inte finns med hjälp av vetenskap? Enligt bibeln existerar Gud utanför tid och rum, han beskrivs som allsmäktig och evig. Det går inte att mäta eller räkna på Gud.
Den dagen jag inte får några fler bönesvar, den dagen jag inte känner att min tro ger mitt liv en mening, att Gud ger mig frid och jag inte får ut något mer av att tro på bibeln, då slutar jag helt enkelt att tro.

2. Nu har du faktiskt fel. Bibeln uppmanar aldrig till krig mot några för att de inte tror.
Läser man texten exegetiskt och i rätt kontext är den varken fientlig mot homosexuella eller kvinnor. Homosexualiteten som pratas om är ofrivilligt sex med minderåriga, så kallad "pojkkärlek".
Paulus skriver att han inte tillåter kvinnor att undervisa. Det skulle lika gärna kunna stå "jag tillåter inte kvinnorna ännu". I dåtidens samhälle hade kvinnan en lägre position än mannen och fick därför ingen undervisning i sepuaginta (grekiska översättningen av GT), och i denna församling som Paulus skriver brevet till var det vanligt att det kom in villoläror. Man ville inte att de som inte kunde något skulle förvrida läran (om än utan avsikt), kan man säga.

Där var två enkla exempel, så du får lite kontext.

3. Nu tror jag faktiskt att du har fel igen. De flesta kristna jag känner håller med mig om detta, även det finns ett fåtal som tar det bokstavligt.
Nu tar du en vers ur sitt sammanhang. Aja baja. Det jag gör att jag läser texten ur sitt historiska sammanhang. Dessutom har skapelseberättelsen inget med buden att göra. Men aja, jag förstår hur du menar.

4. Jag håller inte med dig. Baserar du ditt uttalande på att jag inte tror att världen skapades på 6 jord-dagar? Konstigt att säga att jag väljer ut vad jag ska tro på i bibeln själv, baserat på en sådan liten sak.

5. Jo, det låter extremt. Jag hoppas det är underförstått att det är min personliga uppfattning, att jag tror detta. Jag menar inte att jag definitivt vet, att alla andra absolut har fel och jag sitter på alla svaren.
Men varför är det så konstigt egentligen? Jag menar, om alla religioner hade rätt på sitt sätt, då om någon gång skulle ju bibeln och hela kristendomen inte ha något värde. Det kan anses ofint att säga att de övriga har fel, men annars kunde jag ju lika gärna vara buddhist eller jude. Eller hitta på en ny, egen religion. Alla skulle kunna ha rätt. Vad är då poängen?

Jag fortsätter att svara på det andra så fort jag hinner, förhoppningsvis under morgondagen.
Du har en intressant poäng i det du säger!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ja, så kanske man kan säga. Men som sagt, bibeln fokuserar ju i stort sätt inget på dessa frågor.

Hmm. Nja, jag tror inte det, inte vetenskapligt. Hur skulle man kunna bevisa att Gud inte finns med hjälp av vetenskap? Enligt bibeln existerar Gud utanför tid och rum, han beskrivs som allsmäktig och evig. Det går inte att mäta eller räkna på Gud.
Den dagen jag inte får några fler bönesvar, den dagen jag inte känner att min tro ger mitt liv en mening, att Gud ger mig frid och jag inte får ut något mer av att tro på bibeln, då slutar jag helt enkelt att tro.

(Emfas min). Nä precis, det är ju den inneboende egenskapen av religion: att deras utsagor inte är falsifierbara. Att vara omöjlig att motbevisa implicerar dock mer än vad som först må nå ögat: om något är omöjligt att motbevisa så betyder det att det inte har någon effekt på vår omvärld, för då hade denna effekt kunnat mätas på något sätt.

Att du "tror" för att det ger dig ro och en mekanism för att hantera livet är enligt mig det sunda sättet att hantera religion. Även att du inte låter religionen flöda över i områden där den, som du själv säger, inte har någon förutsägande kraft är sunt, och den enda möjliga utgångspunkten för att kunna ha ett samhälle där olika människor lever i samförstånd.

2. Nu har du faktiskt fel. Bibeln uppmanar aldrig till krig mot några för att de inte tror.

3 Mosebok 25–26 behandlar förordningar som gud gav Mose på Sinai. 3 Mosebok 26:7 säger: "Ni ska förfölja era fiender, och de ska dö för era svärd." "Fiender" är alla som inte till fullo följer guds uppmaningar, vilket inkluderar att tro på gud. I 3 Mosebok 26:14–46 så förklaras utförligt vad som ska hända med de som inte följer buden, vilket inte är några fromma förstående trevligheter:

• "Jag ska sända vilda djur, som ska döda era barn"

• "Ni ska äta era egna söner och döttrar"

• "Jag ska hugga ner era rökelsealtaren och lämna era döda kroppar att ligga och ruttna bland avgudarna"

• "Jag ska ödelägga ert land"

• "Jag kommer att se till att de som lämnats kvar levande förs bort som krigsfångar och slavar till avlägsna länder"

• "Ni ska förgås bland folken och dödas bland era fiender"

Återigen ser du säkert på detta genom "exegetiska ögon", dvs applicerar tolkningsfrihet, men det belyser återigen frågeställningen: vad innehåller egentligen Bibeln om det ändå enbart är tolkningen som är det viktiga? Varför skulle texten vara "gudomlig" om den anses inte reflektera vad den menar, och vi pratar inte små tolkningsvariationer, utan saker som "Bibeln säger att vi ska döda våra fiender; vi tolkar det som att vi inte ska döda våra fiender".

Som kristen kan man argumentera för att Jesus utsagor om förståelse trumfar GT, men då är det ju uppenbara motsägelser i texterna. Hur man än vänder på det så är det en motsägelsefull text där man idag plockar russin ur kakan och hoppar över resten. Hur kan man samtidigt hävda att Koranen är fel, om man tillåter muslimerna samma exegetiska frihet?

Läser man texten exegetiskt och i rätt kontext är den varken fientlig mot homosexuella eller kvinnor. Homosexualiteten som pratas om är ofrivilligt sex med minderåriga, så kallad "pojkkärlek".
Paulus skriver att han inte tillåter kvinnor att undervisa. Det skulle lika gärna kunna stå "jag tillåter inte kvinnorna ännu". I dåtidens samhälle hade kvinnan en lägre position än mannen och fick därför ingen undervisning i sepuaginta (grekiska översättningen av GT), och i denna församling som Paulus skriver brevet till var det vanligt att det kom in villoläror. Man ville inte att de som inte kunde något skulle förvrida läran (om än utan avsikt), kan man säga.

("Rätt kontext" är ett rätt problematiskt uttryck här, för det finns och har funnits mer än en tolkning av Bibeln, men nog om det.)

• 3 Mosebok 18:22: "Att ligga med en man som man ligger med en kvinna är avskyvärt."

• 3 Mosebok 20:13: "Straffet för homosexuella handlingar är döden för båda parter. De har själva dragit det över sig."

• 5 Mosebok 22:21: Om en kvinna inte är oskuld på bröllopsnatten "ska domarna leda flickan till hennes föräldrahems dörr, och där ska männen i staden stena henne till döds."

• 5 Mosebok 28–29: "Om en man våldtar en flicka som inte är förlovad och han blir avslöjad, måste han betala ersättning till flickans far och sedan gifta sig med henne. Han kan sedan aldrig skilja sig från henne."

Homosexualiteten syftar sannerligen inte på pojkkärlek, och kvinnans ställning är milsvitt frånskild mannens. Alla dessa delar av Bibeln är i mina ögon i sig självmotsägelser, då boken, samtidigt som den ska förespråka förståelse och kärlek, innehåller bland de grymmaste av texter man kan föreställa sig. En man dödas genom stening, på direkt uppmaning av gud, för att han samlar ved på en söndag (4 Mosebok 15:32–36). Är det symboliskt? Det framställs då sannerligen inte så.

Man väljer att inte använda dessa delar; man väljer att tolka dessa på ett sätt som verkligen inte stämmer med dess mening, och verkligen inte stämmer med det jag nämnde i förra inlägget: 5 Mosebok 12:32: "Lyd alla de bud jag ger er! Lägg inte till något och dra inte heller bort något från dem."

Alla dessa delar var från Moseboken, men samtidigt är ju det det allra viktigaste fundamentet för hela Bibeln där dess legitimitet ska fastställas. Det känns som att den inte är en valbar del, om man ska tillskriva Bibeln en gudomlig status.

Bokstavstroende löser detta genom att helt följa Bibelns ord. Det är på många sätt lättare att få ett logiskt grepp om än de som någonstans vill hävda att Bibeln är ett gudomligt rättesnöre, men samtidigt inser att den inte är det. För någon utanför denna tro är det en motsägelse som omöjlig att få grepp om. "Exegetik", dvs tolkningar, är hur dagens kristendom försöker lösa detta, men samtidigt innebär den ju att man inte läser Bibeln som den är skriven utan tillskriver egna värderingar, varpå man åter fastnar i: "varför har Bibeln en särställning, om den är lika felbar som andra texter?", och man har gått ytterligare ett varv runt i resonemanget.

3. Nu tror jag faktiskt att du har fel igen. De flesta kristna jag känner håller med mig om detta, även det finns ett fåtal som tar det bokstavligt.

I ett protestantiskt land som Sverige är tolkningsfriheten stor, men det finns många ställen i världen som inte lämnar samma tolkningsfrihet. Tittar man tillbaka inte speciellt långt i tiden så var det också en stor skillnad. Vi behöver inte gå längre än en generation eller två tillbaka tom i Sverige för att hitta klart mindre fria tolkningar av religiösa texter.

Nu tar du en vers ur sitt sammanhang. Aja baja. Det jag gör att jag läser texten ur sitt historiska sammanhang. Dessutom har skapelseberättelsen inget med buden att göra. Men aja, jag förstår hur du menar.

Jag syftade på just buden i femte Moseboken, men det var oklart skrivet av mig. Där är det otvetydigt i sitt sammanhang: mitt där gud förkunnar de bud som ska gälla. Det är relaterat till att Bibeln enligt självreferens inte är tänkt att vara speciellt öppen för tolkning. Att inte lyda det mest fundamentala av alla bud i texten, det som förankrar att "ja, detta är de faktiska buden som jag ger er", är i mina ögon en motsägelse. Det är som att utveckla ett system där man väljer att inte "tro" på axiomet.

Du har ej heller bemött varför det inte skulle vara rimligt att universum skapade sig själv, men samtidigt att det skulle vara rimligt att gud skapade sig själv, och den induktionsmotsägelse som uppstår. Eller möjligen har du det, när jag tänker efter: att du inte ser någon egentlig fundamental motsägelse i att universum skulle ha kunnat skapats utan gud, men att du väljer att tro på att gud skapade universum eftersom det står i Bibeln. Säg till om jag tolkat fel.

4. Jag håller inte med dig. Baserar du ditt uttalande på att jag inte tror att världen skapades på 6 jord-dagar? Konstigt att säga att jag väljer ut vad jag ska tro på i bibeln själv, baserat på en sådan liten sak.

Nej, jag menar allmänt när du säger att du applicerar dina tolkningar på det som står. Det innebär ju i praktiken att du läser allt utifrån dina egna redan fastslagna övertygelser: hittar du någon del som du inte gillar (homosexuella ska dödas) så säger du: "exegetik, den stryker vi". Hittar du någon del du gillar så säger du: "ja, det står i Bibeln så det tror jag på". Exempelvis att gud skapade världen (jag har inte nämnt att det skulle ha skett på exakt 6 jordliga dagar).

5. Jo, det låter extremt. Jag hoppas det är underförstått att det är min personliga uppfattning, att jag tror detta.

Ja, det är givet. Där är fritt att tro, men ens tro måste samtidigt få vara öppen för kritik. Det är ju tom en grund i dagens kyrkoväsende, och ett koncept som upprepas många gånger i Bibeln: att ens tro "testas" på olika sätt (likt i Jobs bok; där är det dock gud som utför testerna, och samtidigt så finns det många avsnitt där det står att man inte får testa: exempelvis Lukas 4:12: "Jesus svarade: Det står också i Skriften att man inte ska utmana Gud." (vilket är i kontexten att Jesus blivit ombedd av djävulen att testa sin tro gentemot gud), så det är lite svårtytt vad som gäller även här).

Att jag kallar dig "extrem" är just för att det är en åsikt jag sällan hört av kristna i Sverige. Kan av sammanhanget vara bra att klargöra att det var menat i betydelsen "har en åsikt klart starkare än normen", och inte "extremist" så som det begreppet idag vanligen ses i mediala religiösa sammanhang, där det används synonymt med fundamentalism. Det verkade dock gå fram.

Jag menar inte att jag definitivt vet, att alla andra absolut har fel och jag sitter på alla svaren.

Men samtidigt så väljer du att definiera dig som "kristen", och ser världen ur detta perspektiv. Varför inte lämna dörrarna öppna, eftersom du erkänner att du inte vet? Hur kan du säga att de andra har fel, när du samtidigt säger att du inte vet, och du i någon mån erkänner att du inte kan veta, eftersom hela din tro baserar sig på personliga upplevelser, och andra personer per definition har andra personliga upplevelser?

Vad säger budordet? "Du ska inga andra gudar hava jämte mig": det motsäger ju inte att det inte finns andra gudar, och att alla de andra tusentals religionerna lika väl skulle kunna ha "rätt". Jag antar att det är detta som den moderna Svenska Kyrkan och påvens uttalanden jag nämnde i någon mån har som grund; att de inser att kristendomen inte är någon "objektiv sanning" och att den inte på egen grund kan döma ut andra religioner.

Men samtidigt kräver den kristna guden att människorna inte ens ska tänka i andra banor än att inskränka sig till Bibeln. Varför skulle det vara så evinnerligt viktigt (bud 1–3 så som de betecknas idag, och följderna i femte Mosebok) att inte ens få underhålla andra religioners legitimitet om nu kristendomen ändå varit den enda "sanna läran"? Var ligger faran i att låta människor tänka och avgöra själva? Den "rätta" läran måste väl kunna stå på egna ben; vad betyder annars "rätt"? Är den rätt för att ens föräldrar säger det?

Men varför är det så konstigt egentligen? Jag menar, om alla religioner hade rätt på sitt sätt, då om någon gång skulle ju bibeln och hela kristendomen inte ha något värde. Det kan anses ofint att säga att de övriga har fel, men annars kunde jag ju lika gärna vara buddhist eller jude. Eller hitta på en ny, egen religion. Alla skulle kunna ha rätt. Vad är då poängen?

Är din grund för att anse att andra religioner har fel det faktum att om de inte vore objektivt fel så skulle din valda religion inte vara speciell?

Återigen: tror du att du hade blivit muslim om du fötts i Iran, eller hade du varit en av de 1.7 promille kristna i landet som hittat till den tro du nu anser vara objektivt rätt ändå? Om dina föräldrar varit judar, hade du ändå accepterat Jesus kristna ställning som sanning?

Poängen med den sista frågan är att lyfta problematiken som kommer med att hävda andra religioner ha objektivt fel. Det är problematiskt och en fara, för tar man den ställningen så kommer man aldrig kunna nå konsensus i frågan med någon som vuxit upp i en annan tro med samma oruckliga fundament. Religiösa konflikter där båda parter har var sin uppfattning som både bygger på att den andras är objektivt fel och inte ens innehåller mekanismer för att falsifieras kan per definition aldrig lösas. Det går i mina ögon också emot den kristna (snarare NT än GT) uppmaningen till förståelse mellan människor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hörde att det var några fiskare i nåt asiatiskt land som har fiskat i många generationer med spjut i vattnet och några skulle ha börjat utveckla en liten fena vid foten. kommer inte riktigt ihåg vart men läste det nånstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

hörde att det var några fiskare i nåt asiatiskt land som har fiskat i många generationer med spjut i vattnet och några skulle ha börjat utveckla en liten fena vid foten. kommer inte riktigt ihåg vart men läste det nånstans.

Hmmm. Ja det är väl inte omöjligt. Jag ser två rimliga bakgrunder till det här. Antingen har en slumpmässig mutation skett som har gått i arv men denna mutation har ingenting med yrkesval eller plats att göra utan den har såklart uppstått lika slumpartat som att en del släkter har ökad risk för hjärtsjukdomar eller krokiga stortår. Enda anledningen att flera fiskare har denna "fena" är att anlaget är dominant. Så denna fena hade lika gärna kunnat uppstå hos en familj som lever av åkerbruk. Betvivlar att fenan har någon funktion i så fall utan det är ett sammanträffande.
Det andra alternativet är att dessa fiskare har levt ett så hårt liv att de flesta strukit med i så ung ålder att de inte hunnit föra vidare sina gener. Fortfarande har en slumpvis mutation skett men denna har hjälpt till så pass mycket med deras levnadssätt att man med denna fena haft större chans att bli gammal nog att föra vidare sina gener. Det här andra alternativet ser jag som mindre troligt. Även om folkgrupper idag kan ha hög dödlighet vid ung ålder så är sällan fysiska egenskaper hos individer som dessa något som avgör liv eller död. Det är snarare yttre faktorer som påverkar som lokalt vetepris, väderförhållanden, samhällsstånd, krig och sjukdomar det som dödar och dessa faktorer drabbar folk oavsett om de är bättre simmare eller ej.

Människans evolution har i dagsläget avstannat helt vill jag påstå. Det vi gör idag är att bredda genpoolen tack vare globaliseringen. Genetiska egenskaper som en gång tillhörde mindre folkgrupper sprids mellan folkslag som aldrig förr. Men för att evolution ska till krävs utsortering av de genetiskt svagare grupperna och denna utsortering upphörde för människan för länge länge sedan. Eller, ja. Det finns väl undantag. Kan tänka mig att resistens mot miljögifter och andra hormonstörande ämnen är fördelaktigt idag. Det är ju något som påverkar hur bra folk är på att yngla av sig ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hmmm. Ja det är väl inte omöjligt. Jag ser två rimliga bakgrunder till det här. Antingen har en slumpmässig mutation skett som har gått i arv men denna mutation har ingenting med yrkesval eller plats att göra utan den har såklart uppstått lika slumpartat som att en del släkter har ökad risk för hjärtsjukdomar eller krokiga stortår. Enda anledningen att flera fiskare har denna "fena" är att anlaget är dominant. Så denna fena hade lika gärna kunnat uppstå hos en familj som lever av åkerbruk. Betvivlar att fenan har någon funktion i så fall utan det är ett sammanträffande.
Det andra alternativet är att dessa fiskare har levt ett så hårt liv att de flesta strukit med i så ung ålder att de inte hunnit föra vidare sina gener. Fortfarande har en slumpvis mutation skett men denna har hjälpt till så pass mycket med deras levnadssätt att man med denna fena haft större chans att bli gammal nog att föra vidare sina gener. Det här andra alternativet ser jag som mindre troligt. Även om folkgrupper idag kan ha hög dödlighet vid ung ålder så är sällan fysiska egenskaper hos individer som dessa något som avgör liv eller död. Det är snarare yttre faktorer som påverkar som lokalt vetepris, väderförhållanden, samhällsstånd, krig och sjukdomar det som dödar och dessa faktorer drabbar folk oavsett om de är bättre simmare eller ej.

Människans evolution har i dagsläget avstannat helt vill jag påstå. Det vi gör idag är att bredda genpoolen tack vare globaliseringen. Genetiska egenskaper som en gång tillhörde mindre folkgrupper sprids mellan folkslag som aldrig förr. Men för att evolution ska till krävs utsortering av de genetiskt svagare grupperna och denna utsortering upphörde för människan för länge länge sedan. Eller, ja. Det finns väl undantag. Kan tänka mig att resistens mot miljögifter och andra hormonstörande ämnen är fördelaktigt idag. Det är ju något som påverkar hur bra folk är på att yngla av sig ;).

Okej men jag tänkte mer att det kanske handla mer om en möjlig mutatuion till en fisk fena som kan komma till behov .

Permalänk
Medlem

Jag tycker livet är alltför komplext för att helt kunna förklaras med evolutionsteorin. Jag köper hela big bang teorin om universums utveckling men någoting som ingen kunnat förklara måste ju gett upphov till big bang. Det måste funnits någonting innan big bang. Det måste rimligtvis allttid funnits någonting och kommer alltid att finnas någonting men varför finns det egentligen någonting över huvud taget?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker livet är alltför komplext för att helt kunna förklaras med evolutionsteorin. Jag köper hela big bang teorin om universums utveckling men någoting som ingen kunnat förklara måste ju gett upphov till big bang.

Vad var det då som gav upphov till detta "någonting som ingen kunnat förklara"? Om man säger att big bang inte kan ha skapats av sig själv så måste ju något ha skapat big bang: men vad skapade då detta något som skapade big bang? Och vad skapade detta något som skapade detta något som skapade … … … .

Med denna syn så måste ju ändå någonstans något ha skapat sig själv. Vad finns det för anledning att tro att det måste vara ett, två, sjutton eller 5311 steg bort från big bang? Eller är det, som jag länkade ovan, sköldpaddor hela vägen ner?

Bara för att något är komplext så måste vi inte kasta upp händerna i luften och säga: "Vi kan inte! Det var någonting mystiskt som gjorde det!". Det har varit en ytterst framgångsrik metod för mänskligheten att inte göra så, utan faktiskt använda den begränsade mentala kapacitet vi har, använda logiska verktyg som matematik och andra ramverk för att kunna förstärka våra möjligheter och faktiskt komma fram till principer som ger oss mer förutsägelser än vi från början kunnat ana.

Vi kan idag rikta ett teleskop mot rymden, mäta frekvensen hos viss strålning och säga hur långt bort en stjärna är och av vilka ämnen den är uppbyggd. Vi kan på samma sätt detektera enstaka fotoner här på jorden som genererats när neutriner som färdats från platser bortanför vår galax träffar partiklar här. Du kan hålla en liten elektronisk apparat i handen och prata med människor över stora avstånd. Vi kan byta ut hjärtat på en människa för att förlänga dess liv. Vi har genom att inte bara säga "Omöjligt!" och ge upp kunnat utveckla kvantmekanik, relativitetsteori, biologi, kemi, medicin, etc. — alla är de saker som på egen hand i mina ögon är långt mer fantastiska än vad det hade varit att bara säga: "Vi vet inte, och kommer aldrig lära oss!". Alla dessa kunskaper har ju också visat att vi kan lära oss så mycket mer än vad vi först trodde: varför ska vi erkänna oss besegrade, när det är vi som ständigt pressar gränserna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker livet är alltför komplext för att helt kunna förklaras med evolutionsteorin. Jag köper hela big bang teorin om universums utveckling men någoting som ingen kunnat förklara måste ju gett upphov till big bang. Det måste funnits någonting innan big bang. Det måste rimligtvis allttid funnits någonting och kommer alltid att finnas någonting men varför finns det egentligen någonting över huvud taget?

http://urplay.se/Produkter/175811-UR-Samtiden-Ett-universum-u...

I bokform: http://www.adlibris.com/se/bok/a-universe-from-nothing-978145...

Permalänk
Medlem

Och vad gav upphov till gud ifall man ska gå den vägen?
Det ställer exakt samma fråga, vad fanns innan big bang, eller vad fanns innan det som gav upphov till big bang? Vad fanns innan gud?
Man hamnar i exakt samma fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

Okej men jag tänkte mer att det kanske handla mer om en möjlig mutatuion till en fisk fena som kan komma till behov .

Mjaa. Evolutionen fungerar inte riktigt så. Arter får inte nya egenskaper efter önskemål. Giraffens hals är inte lång för att de har sträckt mycket på halsen i flera generationer. Giraffens hals är lång för att de förhistoriska girafferna med kortare hals hade svårare att överleva. De med längst hals hade helt enkelt större chans att överleva och därmed föra generna vidare till nästa generation.
Survival of the fittest.
Utan utgallring av genetiska drag som inte är önskvärda, ingen evolution.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det är knappast speciellt otänkbart att vårt universum bara är ett av kanske oändligt många i ett större multiversum.
Det är en hypotes som tas på högsta allvar i fysiken idag. Det finns tom flera experiment planerade för att försöka påvisa existensen av dessa.
Vårt universum skapades då som resultat av någon händelse i detta multiversum.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

Det är lätt, och inte ovanligt, att tillskriva evolutionen ett sådant syfte, men det är inte det som är vår förståelse av den. Evolutionen är inte en självmedveten process som kan "tänka", likt: "Aha, det verkar som att dessa människor ofta har blöta fötter — kanske de vill bli fiskar..?". Evolutionen kan skjuta vilt utifrån vad den har att jobba med (genom mutation/kombination), och om den "träffar rätt", dvs ger en egenskap som gör dess feedback starkare än normens ("feedbacken" är överlevnad och i förlängningen prokreation, dvs egenskaper som på något sätt ger förbättrad avkomma) så kan denna egenskap komma att spridas, bli normen. Jag ser inte hur mer eller mindre oanvändbara fenor mellan tårna skulle kunna hjälpa en fiskare att föröka sig mer och/eller få starkare avkomma, eller ens bli bättre på sitt jobb.

När jag var mindre så hörde jag människor komma med påståenden som att vi kanske skulle få ett tredje öga i framtiden, för att vi läste så mycket, och liknande saker. Det är minst sagt en kraftigt felaktig bild av vad evolutionen har att jobba med. Just att vi i mångt och mycket är snarlika däggdjuren på denna planet, där man kan se släktskap mellan våra skelett, organ, etc., är för att vi alla har grenat av från samma råmaterial, som vi sedan använt på olika sätt. Vi har inget råmaterial för att bilda ett tredje öga, så det finns ingen rimlig möjlighet att det skulle uppstå i vår gren av arterna. Vi hade behövt börja om långt tillbaka på den evolutionära stegen för att kunna "fixa" detta.

Titta på en katt. Titta på klorna, och jämför med dina naglar. Titta på kattens tassar och jämför "tårna" med dina tår (och fingrar). Titta på antalet ben, och jämför med vårt antal armar och ben. Titta på svansen, och notera människans "svanskota". Se nosen, öronen, de inre organen, etc. Titta på en råtta, en elefant, en gasell. Vi har i någon förgrening med dessa arter jobbat med samma råmaterial, men har gjort olika saker av det. Vi kan rent av titta på fåglar, grodor, reptiler, och se många likheter sedan en mycket äldre förgrening. Katten kommer inte plötsligt få ett femte ben, och vi kommer inte få ett tredje öga eller en speciell mobilhand. Jag ska inte säga att det måste vara teoretiskt omöjligt, men det är mer en egenskap av ordet "omöjligt" än vad det är en egentlig möjlighet. Det är otroligt långt bort ifrån de steg evolutionen rimligen kan jobba med.

Detta kan man studera en livstid utan att komma till botten med — saker måste inte vara "enkla" bara för att vi vill det — så givetvis är mina tre stycken gravt förenklade, inte minst av min egen begränsade förståelse. Alla är välkomna att utveckla min beskrivning av evolutionens mekanism, och än hellre att rätta mig om jag rakt av ljugit.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För det första, se Oleghs länkar, inte minst: http://urplay.se/Produkter/175811-UR...rsums-uppkomst
För det andra, hur kommer det sig att du "köper hela big bang" men inte köper hela evolutionsteorin? Det är ju jättemärkligt om din anledning är att "det måste ha funnits något innan big bang". Stolligt.

Är det helt enkelt inte så att du blandat ihop Big Bang med evolution? Dessa tu är praktiskt taget oberoende och evolutionsteorin kan förklara alla frågor om livet som vi kan kasta på den. Observera att livets ursprung också är en separat fråga.

Vad är det som är "för komplext" med livet? Evolutionsteorin förklarar ju lätt och ledigt all komplexitet. Ja, det är just precis vad evolutionsteorin förklarar. Två frågor inställer sig. Som sagt, vad är det som är för komplext? Och vilka delar av evolutionsteorin är det som du inte köper?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Ja, alla sagor om så kallade "Gudar" är ju "ancient aliens" som hjälpt våra förfäder på alla tänkbara sätt.
Att folket på den tiden skulle haft fantasi att bara hitta på några sådana historier om de inte vore sanna är uteslutet.
Allt detta har jag lärt mig på TV, speciellt på kanalen "History HD" som förmedlar vår historia.

Då blir man lite skrämd inombords.

Jolåsatt blivit totalt Hjärntvättad av detdär programmet :), Är helt övertygad xD

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=ZS1x-6al2pE

The Signs of God's Existence

Såg den dokumentären nyss intressant faktiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

Har du någon kommentar på innehållet, eller varför den skulle vara relevant för tråden? Varför anser du att den är intressant? Det är ett diskussionsforum det här, trots allt (och jag noterar att Youtubevideon inte ens tillåter kommentarer).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tacoman:

Skrivet av phz:

Har du någon kommentar på innehållet, eller varför den skulle vara relevant för tråden? Varför anser du att den är intressant? Det är ett diskussionsforum det här, trots allt (och jag noterar att Youtubevideon inte ens tillåter kommentarer).

Jo men det är relevant för det tar upp frågor om evolutionen och andra saker som diskuteras i tråden..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

Jo men det är relevant för det tar upp frågor om evolutionen och andra saker som diskuteras i tråden..

Ja, men har du någon kommentar eller något du vill diskutera? Anser du att videon kommer med något intressant? Vad? Varför anser du att det är intressant?

EDIT: Jösses Kristus, den var 2 timmar lång. Har du ens sett hela själv?

Snabb skippning med kommentarer

• Hela deras premiss är okunskap gällande exempelvis de delar som föredraget av Krauss som nämndes ovan behandlar.

• Tjo, de använder termodynamikens lagar som grund för att försöka motbevisa ordning i universum. Vi kan stryka termodynamik som möjlig kunskap hos de bakom filmen. "Universum är ett slutet system, alltså kan det inte finnas någon ordning" — ursäkta?

• Weasel word-explosion… "According to some physicists", "Scientists have concluded that", "A growing number of scientists say", och därefter fortsätter de med saker som är helt ur sina sammanhang.

• De citerar någon som jag bara kan anta är filosof, men som skrivit en bok om "vetenskap", som säger att det inte finns några som helst mekanismer med vilka komplexitet kan uppstå i vår värld. Förutom att det är ett löjeväckande uttalande generellt, så visade Miller-Urey experimentellt motsatsen i den exakta kontext i vilken de försöker använda uttalandet redan på 1950-talet.

• De visar ett klipp på Dawkins, men klipper innan han hinner svara, och ser det som en indikation på att han inte kan svara. Det är ett känt klipp, och det finns en fortsättning med ett svar som man kan titta på om man vill. Sedan drar de ett lösryckt citat från en helt annan intervju och hävdar som representation av Dawkins åsikter att: "Richard Dawkins thought intelligent design might be a legitimate pursuit.", utan att ta med kontext.

• De hittar någon som argumenterar emot Darwins ursprungliga evolutionstankar, men det är inte så svårt iom att evolutionsteorin, tro det eller ej, har utvecklats på >100 år. Hittar man någon som hävdar att Darwin hade "alla rätt" och en fullständig teori klar vid första formuleringen så har man hittat en stolle.

• Varför är det någon sorts sakral kör i bakgrunden genom hela klippet?

• De ägnar mycket tid åt "den felande länken", vilket bara är ett självmotsägande tankeexperiment i stil med Zenos paradoxer.

• De hittar någon som hävdar att det inte finns några fossiler som tyder på att evolution skulle ha skett. Ja, alltså… Det är gratis entré på många museum. Jag rekommenderar Naturhistoriska i New York (känt från Natt på museet [2006]).

• De avslutar med argument om att islam är den sanna religionen, och hävdar att de har bevis. Det måste jag säga var uppfriskande, för jag har bara sett liknande verk (karbonkopior, faktiskt) från kristna organisationer tidigare.

Deras alternativförklaring till evolution är Muhammeds texter från 600-talet, som de hävdar är ofelbara och inte innehåller motsägelser, vilket skulle vara beviset för att de är sanna. Eller förresten, fortsätter de: om de skulle råka innehålla motsägelser, så är det för att Muhammed som skrev inte är Allah, utan bara hans budbärare, så deras bevis för Koranens sanning genom ofelbarhet skulle kunna motbevisas, men ändå skulle slutsatsen hålla! Vattentätt, och vansinnigt.

Vetenskapligt sett är det konsekvent trams, rent trams och inget annat än trams, vilket är ett problem när hela filmen gör anspråk på att just behandla vetenskapen, men filmen kan säkert verka för att belysa hur extremt lika fundamentalistiska grenar av olika religioners argumentation är. Om man skippar de sista fem minuterna då det fastställs att islam skulle vara den enda rätta religionen så skulle den lika gärna kunna ha varit kristen propaganda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lång tråd så svarar på frågan i första inlägget.

Ja jag tror på evolutionsteorin, Big Bang etc. Jag tror inte att det sitter en bitter gubbe uppe bland molnen Al'a kristendomen och än mindre på Islams skit. Jag hatar religion och ser bara allt det onda det för med, även i Sverige har vi en grupp hjärntvättade människor men vi är ganska förskonade från extremister. Vi har våra ägg också.

Jag är också en elak människa vad gäller detta ämne då jag kan erkänna att jag ser ner på folk som tror på gud och annan sådan skit. Jag brukar säga när jag ska markera att jag blir irriterad:

-"2013 och folk tror fortfarande på gud/ gubbe bland molnen/ en låtsaskompis."

Jag tror vi har så pass smarta människor som jobbar med att finna svaren på dessa frågor att bevisen för "guds existens" är obefintliga och för att ens kunna tro på gud måste man ha "faith", tro. Det köper inte jag och är motståndare till religionsfrihet i detta land eftersom det inte innebär frihet från religion utan att de troende dårarna ska få större svängrum och friheter än oss andra. Nörkött i skolan, böneutrop etc. Svenska kyrkan drar in en jävla massa pengar varje år t.ex till vilken jävla nytta? Starta en myndighet som inte har något med religion att göra för att ta över de uppgifter kyrkan har som begravningar etc.

Nej... nu ska jag inte gnälla mer, ni ser nog att jag hatar religion ändå.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Snabb skippning med kommentarer

Jag skippade runt och kollade på den i mindre än en minut, imponerande att du orkade gå igenom det hela mer än så.

Min recension:
"2 timmar av okunnigt, anti-vetenskapligt svammel som du redan hört hundratals gånger tidigare om du är det minsta intresserad av ämnet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

http://www.youtube.com/watch?v=vlLAeJNfxmE
VenomFangX är en påläst och intelligent ung kille som just har gjort stor debut på bl.a. YT. Hans argument är tänkvärda och hans engagemang talar för att han vet vad han pratar om.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

VenomFangX är en påläst och intelligent ung kille som just har gjort stor debut på bl.a. YT. Hans argument är tänkvärda och hans engagemang talar för att han vet vad han pratar om.

Han är ju inte klok...

Här är en häftig människa:

http://www.youtube.com/user/Thunderf00t?feature=watch

http://www.youtube.com/watch?v=b4Ci4Rl-LNc

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte de fysikers tal som menar att big bang uppstått ur ingenting. Jag är inte religös men att universum skulle uppstått ur absolut igenting låter inte vettigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p