"PS4 is not a Medium Spec PC"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Inte om man ska tro TotalBiscuit, det blir uppskalat till 1080p: http://youtu.be/iiGt2Llj5qY?t=8m4s

Själv ser jag hellre en riktigt källa i jämförelse med TB..
http://www.vg247.com/2013/09/17/ryse-son-of-rome-runs-at-1080...
Den artikeln refererar till tweets från någon som arbetar på M$.

Permalänk
Medlem

Skall nog köpa en av konsolerna (PS4)...men

Men vad jag tycker alltid missas i kostnadsbilden är pc spelen som är super billiga jf konsolerna. Om vi räknar lite om min kompis "Dave" som köper 100 spel a 600 kronor. Han betalar då 600* 100=60.000. ..tycker ni att en PC är dyr jr detta. PC spel kostar max 50 % av detta. Men många jag känner vill glömma denna skillnaden mellan Konsol och PC. Köpte många bra stratregispel till pc nu för 9 kronor styck ( upplösning högre än konsol).

Kill me.

Permalänk
Medlem

nej mycket riktigt är inte ett middle end pc , om 1 år är den o nosar på budget sidan av pc spec

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xelithium:

Mantle till PC, sådär ja då var det klart.

GPU 14 visade upp BF4 i Eyefinity på en R9 290x. Har för mig att det var max inställningar samt 60 FPS också. Det kördes med Mantle.

Konsoller har ingen chans i världen att ens komma i närheten.

Max inställningar BF4 3 skärmar minst 5760x1080 1x R9 290X allt max.
Hmm vänta lite nu det krävs minst 2x Titan för att hålla det.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Halo 5 kommer att köras i 60fps i 1080p

Källa : http://www.eurogamer.net/articles/2013-06-10-next-halo-to-run...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Du menar "Call of Halo" ?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag vet så är det 720P/60FPS och inte 30FPS men det är fortfarande skamligt att det inte är minst 1080P.

LOL, jag måste ha levt under en sten eller inte ens lagt märke till när det talats 720P för jag tog det för självklart att dom nya konsolerna skulle köra 1080P.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Vi kan för det första konstatera att det finns ABSOLUT INGET sätt konsollerna kommer ens i närheten av datorer och de som påstår något har antingen ingen aning vad de pratar om eller så betalar någon dem för att säga så. Det vanligaste är en kombination av dessa.

För det andra så är det är sant att det är mycket lättare att optimera till konsoller, hur skulle de annars ha orkat med dagens spel med specs. 256 MB VRAM @ 700 MHz (PS3)?

Pga. detta kan man vara ganska säker på att om en dator med samma specs som de nuvarande konsollerana skulle försöka driva dagens spel skulle de klappa ihop ganska snabbt.

Att någon går ut på nätet och snackar lite skit är egentligen inget som borde röra oss med bra datorer i ryggen, han blir ändå bara besviken när han inte kan lira alla sina spel på 1080p @ 60 Hz, sucks for him, liksom.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

LOL, jag måste ha levt under en sten eller inte ens lagt märke till när det talats 720P för jag tog det för självklart att dom nya konsolerna skulle köra 1080P.

Många sitter väl fortfarande med TV-skärmar som inte klarar av mer än "HD". Många spelutvecklare känner väl att de tjänar mer på att få upp framerate och effekter lite istället.

Ska bli intressant och se hur stor förbättring det blir med Mantle. December sa de väl att det skulle lanseras till BF4 om jag inte missminner mig. Förhoppningsvis kan man få lite siffror innan.

Om de verkligen körde BF4 i eyefinity med maxade inställningar med ett enda R9-290X så är det ganska galet, men jag är skeptisk tills dess att jag har det svart på vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Max inställningar BF4 3 skärmar minst 5760x1080 1x R9 290X allt max.
Hmm vänta lite nu det krävs minst 2x Titan för att hålla det.

Hmm vänta lite nu det kördes med Mantle.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

När dom pratar om 30 FPS så menar dom inte 15FPS ibland och 40FPS ibland utan minst 30FPS dvs stabilt.

Exakt. Så länge det är stabila FPS kommer det inte vara några problem att det "bara" är 30 fps. Det är som sagt fps som snabbt droppar som vi lätt kan uppfatta. Dvs snabba skillnader i bildupplevelsen reagerar ögat/hjärnan mycket snabbt på men är bilden bara tillräckligt jämn hela tiden är det oftast inga problem. Kanske kan bli problem om det är objekt i spelet som rör sig extremt fort som kan upplevas "hackiga" men jag tror det är lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Det är nog så för att hålla priserna nere också.

Priserna på spelen ligger redan nu på 600-700 för nya spel... synd att det ska vara så dyrt, man sparar förmodligen in pengarna på att köpa en dator för 10000kr över 2 år.

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Exakt. Så länge det är stabila FPS kommer det inte vara några problem att det "bara" är 30 fps. Det är som sagt fps som snabbt droppar som vi lätt kan uppfatta. Dvs snabba skillnader i bildupplevelsen reagerar ögat/hjärnan mycket snabbt på men är bilden bara tillräckligt jämn hela tiden är det oftast inga problem. Kanske kan bli problem om det är objekt i spelet som rör sig extremt fort som kan upplevas "hackiga" men jag tror det är lugnt.

När PS3 var ny hade jag inga problem med 30fps, för soffspelande i single-player.
Tyvärr är det inte bara konsolen som blivit äldre med åren, utan även jag själv. Nu märker jag att jag blir betydligt tröttare av att spela i låga frekvenser. Ett par timmar i GTA 5, sen orkar jag inte mer, trots att story och gameplay skulle kunna suga fast mig en halv dag i sträck.

Det är nog mycket "mental bildbehandling" som försigår, utan att man märker det, för att hjärnan ska sammanfoga ett gäng stillbilder till rörelse.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Kommande Ryse och Thief skall båda köras i 30FPS, fler vet jag inte om personligen.
Ryse kommer att köras i 900p så som det ser ut nu men Thief får i alla fall 1080p.

Bedrövligt...

Skrivet av leafbranch:

De ändrade sig väl med Ryse för någon dag sedan? Lovade 1080p.. eller det kanske inte var äkta 1080p.

Skrivet av Pewtah:

Själv ser jag hellre en riktigt källa i jämförelse med TB..
http://www.vg247.com/2013/09/17/ryse-son-of-rome-runs-at-1080...
Den artikeln refererar till tweets från någon som arbetar på M$.

900p och Xbone skalar upp det till 1080p

http://www.gamereactor.se/nyheter/125284/Crytek+f%F6rklarar+v...
http://www.gamereactor.se/nyheter/123494/Uppdatering%3A+Ryse%...

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst på, men skälet till varför spel kan se bättre ut på PS3 och XB1 än på vilken nuvarande PC som helst är att det räcker med 720p, 4x AA, lite af samt uppskalning för att det ska se lika bra ut som det du ser på en PC-monitor 50 cm framför dina ögon i 1080p med ögongodiset på. 1080p är helt onödigt om du sitter på normalt avstånd från din TV. Projektor är en annan femma men även där om du sitter på lagomt avstånd och har en bra duk räcker 720p...

Jag ser hellre att spelen ser snyggare ut (se t.ex. GTA5, 720p på 7 år gammal hårdvara) än att man tvingar native 1080p 60 fps. 30 fps räcker förutom för racingspel och snabba shooters.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De har inte en suck mot en pc och det innan de ens finns att köpa. Ett GTX 770 som är bra mycket billigare än ps4/one springer cirklar runt de 2 konsollerna.

Kan vara bra att ha ett moderkort att stoppa sitt nyhandlade GXT 770 i, kostar några kronor extra...
Kan vara bra att ha processor och moderkort att stoppa i moderkortet, kan vara bra att ha en kylare på processorn.
Kan vara bra att ha ett chassi att montera sakerna i och ett nätagg att driva det med och...

Är lite som att jämföra en komplett pc mot ett grafikkort. Men den här 12kkr datorn har sämre grafikkort än ett GTX Titan som kostar mindre...
Ja visst har man allt sedan tidigare så... men om man sitter med en gammal dator, typ en Pentium 4 med första generationes PCI Express eller dyl så kan en helt ny 10-12kkr dator ge bättre spelprestanda än att trycka i ett Titan i sin gamla dator. Eller om man sitter med en bärbar dator sen tidigare. Då får man ändå köpa allt nytt.

Skrivet av JDM:

Priserna på spelen ligger redan nu på 600-700 för nya spel... synd att det ska vara så dyrt, man sparar förmodligen in pengarna på att köpa en dator för 10000kr över 2 år.

Beror naturligtvis lite på hur många spel och tillbehör och grejer man ska köpa och om man måste köpa alla spelen när de kommer ut eller när de kommer ner i pris och dyl...

Men säg att man köper en konsol strax efter release och fortfarande kan köpa nya spel till den 7-8 år senare.
Frågan är om en 10kkr pc är lika kul 7-8 år senare.

Lite som han nvidia snubben som tyckte att pc med core i7 och Titan i SLI är bättre än konsoler...
Ja visst, en PC med Core i7 Extreme med 32GB ram och GTX Titan i Quad sli utklassar PS4am, men kostar runt 50kkr, runt 10ggr så mycket som en PS4. Dessutom drar den över 1000W i load, vilket PS4an inte gör.

Ja PC är bättre, men det är inte helt meningslöst med något med längre bäst före datum och lägre initial kostnad för casual spelaren. Alla behöver inte ha allt maxat. Vissa nöjer sig med att spela roliga spel.

Permalänk
Medlem

Nya Killzone kommer vara så stort som 50GB....låter nästa osannolikt stort. Tur att det sitter en 500GB HDD i konsolerna.

http://www.mcvuk.com/news/read/psn-will-be-ready-for-killzone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan vara bra att ha ett moderkort att stoppa sitt nyhandlade GXT 770 i, kostar några kronor extra...
Kan vara bra att ha processor och moderkort att stoppa i moderkortet, kan vara bra att ha en kylare på processorn.
Kan vara bra att ha ett chassi att montera sakerna i och ett nätagg att driva det med och...

Är lite som att jämföra en komplett pc mot ett grafikkort. Men den här 12kkr datorn har sämre grafikkort än ett GTX Titan som kostar mindre...
Ja visst har man allt sedan tidigare så... men om man sitter med en gammal dator, typ en Pentium 4 med första generationes PCI Express eller dyl så kan en helt ny 10-12kkr dator ge bättre spelprestanda än att trycka i ett Titan i sin gamla dator. Eller om man sitter med en bärbar dator sen tidigare. Då får man ändå köpa allt nytt.

Beror naturligtvis lite på hur många spel och tillbehör och grejer man ska köpa och om man måste köpa alla spelen när de kommer ut eller när de kommer ner i pris och dyl...

Men säg att man köper en konsol strax efter release och fortfarande kan köpa nya spel till den 7-8 år senare.
Frågan är om en 10kkr pc är lika kul 7-8 år senare.

Lite som han nvidia snubben som tyckte att pc med core i7 och Titan i SLI är bättre än konsoler...
Ja visst, en PC med Core i7 Extreme med 32GB ram och GTX Titan i Quad sli utklassar PS4am, men kostar runt 50kkr, runt 10ggr så mycket som en PS4. Dessutom drar den över 1000W i load, vilket PS4an inte gör.

Ja PC är bättre, men det är inte helt meningslöst med något med längre bäst före datum och lägre initial kostnad för casual spelaren. Alla behöver inte ha allt maxat. Vissa nöjer sig med att spela roliga spel.

Ja man behöver såklart en dator att sätta det i också. Det har jag och därför känns inte One eller PS4 som ett alternativ för MIG i dagsläget.
Tyvärr så måste man köpa PS4 senare när Sony börjar släppa lite vettiga spel för de kommer inte till PC.
Jag var kanske otydlig men mitt inlägg handlade om MIN situation. Inte om din.
Hade jag inte haft en PC så hade jag fått nöja mig med en konsoll. Faktum kvarstår att konsollerna är inte längre före PC när de släpps. Den tiden är över. De är efter redan innan de finns på marknaden. Det är första gången det händer och det är bara att vänja sig. Det enda som talar för konsollerna numera är de exklusiva titlarna vilket båda Sony och MS har rätt klent med iaf till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nya Killzone kommer vara så stort som 50GB....låter nästa osannolikt stort. Tur att det sitter en 500GB HDD i konsolerna.

http://www.mcvuk.com/news/read/psn-will-be-ready-for-killzone...

Nja. Det finns en hel del spel i 40-50GB till PS3

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Jag har inte läst på, men skälet till varför spel kan se bättre ut på PS3 och XB1 än på vilken nuvarande PC som helst är att det räcker med 720p, 4x AA, lite af samt uppskalning för att det ska se lika bra ut som det du ser på en PC-monitor 50 cm framför dina ögon i 1080p med ögongodiset på. 1080p är helt onödigt om du sitter på normalt avstånd från din TV. Projektor är en annan femma men även där om du sitter på lagomt avstånd och har en bra duk räcker 720p...

Jag ser hellre att spelen ser snyggare ut (se t.ex. GTA5, 720p på 7 år gammal hårdvara) än att man tvingar native 1080p 60 fps. 30 fps räcker förutom för racingspel och snabba shooters.

Om du med "normalt avstånd från din TV" menar "för långt avstånd från din TV", så har du rätt. Men ja, det är antagligen det du menar, då dom allra flesta svensons har ett alldeles för långt sittavstånd, eller alldeles för liten TV för sitt vardagsrum.

En HD-TV på rätt avstånd, dvs anpassad för att ge bäst upplevelse på film i 1080p, ger dig en bild som täcker ungefär lika stor del av synfältet som en datorskärm, och i det fallet har konsolspelen inte en chans att se i närheten av lika bra ut.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om du med "normalt avstånd från din TV" menar "för långt avstånd från din TV", så har du rätt. Men ja, det är antagligen det du menar, då dom allra flesta svensons har ett alldeles för långt sittavstånd, eller alldeles för liten TV för sitt vardagsrum.

Med normalt avstånd menas nog inte något annat än det avstånd brukar ha mellan soffan och TVn. Om du anser att det är för långt bort så är den din subjektiva åsikt. Avståndet kan fortfarande vara normalt då det är ett genomsnitt av avståndet folk har hemma.

Skrivet av n_sandstrom:

En HD-TV på rätt avstånd, dvs anpassad för att ge bäst upplevelse på film i 1080p, ger dig en bild som täcker ungefär lika stor del av synfältet som en datorskärm, och i det fallet har konsolspelen inte en chans att se i närheten av lika bra ut.

Well... Att sitta 50cm ifrån en 24"-skärm ger samma skärmyta framför näsan som att sitta 1 meter ifrån en 48"-skärm. view angle blir konstant när skärmytan ökas med samma procentmängd som avståndets procentmängd.

Säg att det inte är helt ovanligt att man har TVn 3 meter från näsan när man sitter i soffan. Avståndet är 6 gånger längre än framför en datorskärm (förutsatt att man faktiskt har ca en halvmeters avstånd till datorskärmen och denna är 24"). Det innebär med ditt påstående att man då bör ha en 144"-tv för att den inte skall räknas som för liten (alltså för att skärmytan skall bli lika stor som framför en datorskärm). Har man 4 meter till TVn bör man alltså inte ha mindre än en 200"-TV helt enkelt...
Har man inte mer än en 50"-TV bör man alltså sitta ca en meter ifrån denna.
Det innebär att i stort sett alla i din mening har på tok för små TVapparater eller sitter på tok för långt ifrån sin TV.
Tycker det resonemanget låter helskevt!

Jag vill snarare vända på resonemanget. Man har så stor TV som man trivs med och sitter så långt ifrån den som man trivs med. Upplösningen på materialet man kör på TVn behöver inte vara högre än att man får samma pixeltäthet per vinkel än det man har framför datorn. Med det resonemanget behöver man inte ha lika hög upplösning på spel framför TVn som framför datorn då man sällan har en 200"-TV om man sitter 4 meter ifrån den.

Använder själv det resonemanget. Spel utan antialiasing har jag lite svårt för på min 24"-datorskärm och det bör rulla i 1080p för att inte se för trist ut.
Framför TVn däremot nöjer jag mig absolut med 720p med antialiasinig i ex tomb raider eller skyrim för jag kan inte se någon som helst skillnad mellan 720p och 1080p ändå. Kör alltså dessa spel från datorn till TVn med trådlös handkontroll, men har sänkt upplösningen. Det fungerar utmärkt för mig för jag tänker inte skaffa en 200"-TV och jag tänker inte sitta en meter från min TV när jag spelar ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Grabbar kom ihåg att Windows och dess drivrutiner/API/övriga mellanlager käkar en del prestanda i vissa lägen också så det blir sällan riktigt samma förutsättningar mellan PC och konsoll, utan att ha sett hårda stats.

Sen vet jag som sagt inte exakt hur de kommande konsollernas "råprestanda" är och tycker iofs. inte det är det enda som räknas.
Ett spel blir inte automatiskt roligt och bra om det kör i 1920x1080, 1600x900, eller wtf ever.

My 2c.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Många glömmer här bort att du får en hel maskin för under 4000:-. Självklart kan man inte jämföra mot cutting edge pc prestanda. Däremot är ja orolig för dem riktiga spel man sett hittils ser riktigt dåliga ut och har dålig frame rate. Men det blir nog bättre allt eftersom men dem som räknar med nån super next gen maskin blir besvikna.

Tror dock ps4/ps one kommer bli det bästa som hänt pc marknaden på länge då spelen för första gången på länge bygger på samma teknik, vill man ha bra grafik spelar man på pc :).

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

En kille skrev en lång post angående hur hårdvaran i PS4:an är underskattad just på grund av att CPU:n och GPU:n är ihopbyggd

Bullshit. Det är som att hävda att PS3:ans delade kod och grafikminne är snabbare än PC:ns separata grafikminne och vanliga minne.

Vad som däremot är sant, är att eftersom spelen skrivs för PS4:s hårdvara, kan de optimeras hårdare än vad PC spel, som ska kunna köra på olika arkitekturer, kan. Man kan helt enkelt komma närmare hårdvaran.

Men den allra största orsaken till att man behöver en kraftfullare PC för att spela samma spel som på en konsoll, är att spelen är skrivna för konsollen, och portade till PC. Portningar blir alltid långsammare och buggigare än samma program på originalsystemet, tillochmed när hårdvaran är samma (portningar mellan Linux och Windows t.ex.). Allt snack om att spel utvecklas samtidigt för PC och konsoll är precis det - snack.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Skall nog köpa en av konsolerna (PS4)...men

Men vad jag tycker alltid missas i kostnadsbilden är pc spelen som är super billiga jf konsolerna. Om vi räknar lite om min kompis "Dave" som köper 100 spel a 600 kronor. Han betalar då 600* 100=60.000. ..tycker ni att en PC är dyr jr detta. PC spel kostar max 50 % av detta. Men många jag känner vill glömma denna skillnaden mellan Konsol och PC. Köpte många bra stratregispel till pc nu för 9 kronor styck ( upplösning högre än konsol).

Kill me.

Wait what? MEnar du seriöst att du jämför helt nysläppta konsolspel(utan att ta jhänsyn till t.ex. xboxlive elelr vad det heter där det finns billiga spel) med riktigt gamla utreade diton till PC? Ett nytt PC-spel kostar någonstans kring 400-500, inte 9 kr. Gör om gör rätt och sluta hitta på.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Med normalt avstånd menas nog inte något annat än det avstånd brukar ha mellan soffan och TVn. Om du anser att det är för långt bort så är den din subjektiva åsikt. Avståndet kan fortfarande vara normalt då det är ett genomsnitt av avståndet folk har hemma.

Well... Att sitta 50cm ifrån en 24"-skärm ger samma skärmyta framför näsan som att sitta 1 meter ifrån en 48"-skärm. view angle blir konstant när skärmytan ökas med samma procentmängd som avståndets procentmängd.

Säg att det inte är helt ovanligt att man har TVn 3 meter från näsan när man sitter i soffan. Avståndet är 6 gånger längre än framför en datorskärm (förutsatt att man faktiskt har ca en halvmeters avstånd till datorskärmen och denna är 24"). Det innebär med ditt påstående att man då bör ha en 144"-tv för att den inte skall räknas som för liten (alltså för att skärmytan skall bli lika stor som framför en datorskärm). Har man 4 meter till TVn bör man alltså inte ha mindre än en 200"-TV helt enkelt...
Har man inte mer än en 50"-TV bör man alltså sitta ca en meter ifrån denna.
Det innebär att i stort sett alla i din mening har på tok för små TVapparater eller sitter på tok för långt ifrån sin TV.
Tycker det resonemanget låter helskevt!

Jag vill snarare vända på resonemanget. Man har så stor TV som man trivs med och sitter så långt ifrån den som man trivs med. Upplösningen på materialet man kör på TVn behöver inte vara högre än att man får samma pixeltäthet per vinkel än det man har framför datorn. Med det resonemanget behöver man inte ha lika hög upplösning på spel framför TVn som framför datorn då man sällan har en 200"-TV om man sitter 4 meter ifrån den.

Använder själv det resonemanget. Spel utan antialiasing har jag lite svårt för på min 24"-datorskärm och det bör rulla i 1080p för att inte se för trist ut.
Framför TVn däremot nöjer jag mig absolut med 720p med antialiasinig i ex tomb raider eller skyrim för jag kan inte se någon som helst skillnad mellan 720p och 1080p ändå. Kör alltså dessa spel från datorn till TVn med trådlös handkontroll, men har sänkt upplösningen. Det fungerar utmärkt för mig för jag tänker inte skaffa en 200"-TV och jag tänker inte sitta en meter från min TV när jag spelar ;).

I huvudsak har du förstås saken rätt. "Home-cinema"-praxis är att ha ett bildavstånd som är runt 2x bildens höjd, så tja, runt 1.5 meter för 50".

Självklart är det inget tvång, folk har sin tv precis vart dom vill, och den är oftast proportionellt mycket längre bort än datorskärmen.
Absolut inget konstigt med det. Det konstiga, är själva resonemanget: "Konsolen gör snyggare spel med sämre grafik, för jag har själv valt att se den på mindre bild".
Ska man börja jämföra grafik får man vara någorlunda konsekvent med bildytan det handlar om. Det finns ju ingen som hindrar att man kör PC-spel i 720p på halva ytan av en 1080p-skärm, men PC'n blir inte dubbelt så bra för det.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Wait what? MEnar du seriöst att du jämför helt nysläppta konsolspel(utan att ta jhänsyn till t.ex. xboxlive elelr vad det heter där det finns billiga spel) med riktigt gamla utreade diton till PC? Ett nytt PC-spel kostar någonstans kring 400-500, inte 9 kr. Gör om gör rätt och sluta hitta på.

Fast utan att överdriva så går nya PC-spel oftast att få tag på för 300-nånting och konsolspelen kostar nästan alltid 5-600. Så det är en enorm skillnad där.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Älskar sådana här halv galna trådar där folk spekulerar vilt kring sig. Tack för den roliga läsningen.

Nu ser jag framemot det lyft som den nya konsolgenerationen kommer ge med sig. Annars får vi förlita oss på att fler företag bryts sönder och delar går till kickstarter och gör en Star Citizen.

Tog bort onödig info, det var redan postat i tråden förut.
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fast utan att överdriva så går nya PC-spel oftast att få tag på för 300-nånting och konsolspelen kostar nästan alltid 5-600. Så det är en enorm skillnad där.

/hulle.

Fast där har du helt fel. Det går exempelvis att förhandsboka batman och bf4 för lite under 400 spänn. Och du menar att t.ex. GTA när det väl släpps kommer kosta under 200? Väldigt tveksam till det påståendet.

Eller om man kollar den svenska marknaden, GTA V. Förhandsbokning till PC ligger på 450:- och att köpa det till PS3 eller Krysslåda ligger på 500:-

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar