Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alexstheman:

Eftersom det är ett "nytt operativsystem".. installeras win8 helt om om man uppdaterar eller kommer alla program vara kvar?

Fel pojk att fråga

Jag installerar windows rent 3-4gånger om året, aldrig uppgraderat. Installerade win 8.1 inte win 8.
Utgår från 7->8.1 uppgradering bibehåller alla filer.
Likaså är 8->8.1 bara en uppdatering av befintliga filer och således bibehåller alla filer.

Skulle tro att allt finns på microsofts hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBEN:

Windows 8 ett bottennapp
Windows 8.1 helt OK

Windows 8 ett bottennapp
Windows 8.1 en gammal stövel*

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Windows 8 ett bottennapp

min maskin funker inte ens med W8.1 var tvunge att formatera efter uppdatering till 8.1 å köra W8 igen enbart.

Erfarenheter.
Installation: crashade flertal gånger, hängde sig flertal gånger.
Efter installation: Internet access enbart i IE, startar otroligt segt, div drivare funkar ej längre för vissa enheter. och allmänt ostabilt.

Slutresultat: fick formatera SSDn å ominstallera allt å föra W8 Pro enbart, jag väntar med 8.1 tills dem fixat till det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Windows 8 förbättring från 7
Windows 8.1 förbättring från 8

Sen får andra tycka bäst dom själva vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hmmf, hade svenska win 8 pro innan, nu blev det Engelska och det går inte ladda ner Språkpaket via denna guiden.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/using-multiple-l...

Eller finns inte svenska till 8.1 ännu?

Jag hade samma problem, och tänkte "vänta ut det" - rätt stor bugg som säkert drabbar fler än oss. Tröttnade dock och tog hem http://
fg.v4.download.windowsupdate.com/d/
msdownload/update/software/
updt/2013/09/
lp_461bfbe130f47d7cfc2e67b3b888d5364ecdc062.cab
från Microsoft och installerade med lpksetup (tror inte jag körde det som administratör). Vet inte hur bra länken blev, sitter på mobilen. Språkpaketet jag länkade till är för 64 bit Windows. Jag kör Pro med Microsofts gratis uppgradering till WMC.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

utforskar krash!

Min utforskare funkar ej som den ska efter uppdateringen. Kan inte gå in i utforskaren eller högerklicka på någon mapp utan att hela datorn hänger sig och utforskaren (aktivitetsfältet, alla mappar) kraschar! Någon mer med detta problem?

Permalänk

är helt ny vad gäller att använda win 8,och uppdaterade till 8.1. vad är skillnaden?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Fortfarande skit som win8, efter 3.nånting GB, 3 timmar och ex antal omstarter och förhoppningar om att nu är det klart.. Jävla besvikelse.

Nu är det dags för någon annan ta över världsstyren om OS, pissoft än jurasic park.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hade det inte sugit, så hade man kanske inte haft den inställningen......

Eftersom din inställning var att du inte hittat någon förbättring så kan jag inte se annat än att det bara beror på dig. Huruvida det finns förbättringar är inte samma sak som om du tycker systemet är bra.

Det finns definitivt saker att förbättra, men tyvärr så är många negativa kommentarer mer omogna än konstruktiva.

Permalänk

Sky Drive

Är det någon här som får Sky Drive att funka på bägge hållen ?

Sky Drive på datan hämtar mina filer som den ska till datan. Bra här

Men när jag lägger en ny fil i Sky Drive på datan så ser man inte den på Hotmail när man loggar in på Sky Drive där.

Men när jag logar in genom internet Hotmail Sky Drive och laddar upp en fil ditt då funkar det.
Sen tar det någon second så kommer den upp I Sky Drive i datan.

Men när jag lägger filer i Sky Drive i datan så ska ju den synka dessa till molnet men den gör inte det.

Har ni samma problem?

Permalänk
Medlem

Gillade inte Windows 8 när det kom ut i början, bojkottade det på 5min. Nu idag har jag dock en annan inställning till det. Tycker det fungerar utmärkt. Tillbaka med startmenyn så är det precis som Windows 7, känns rappt och fräscht. Inte haft några problem hittills. Testade crysis 3 och det flöt på riktigt bra.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Är det någon här som får Sky Drive att funka på bägge hållen ?

Sky Drive på datan hämtar mina filer som den ska till datan. Bra här

Men när jag lägger en ny fil i Sky Drive på datan så ser man inte den på Hotmail när man loggar in på Sky Drive där.

Men när jag logar in genom internet Hotmail Sky Drive och laddar upp en fil ditt då funkar det.
Sen tar det någon second så kommer den upp I Sky Drive i datan.

Men när jag lägger filer i Sky Drive i datan så ska ju den synka dessa till molnet men den gör inte det.

Har ni samma problem?

Ja, har funkat som det ska sedan installationen.
Nope, funkar utmärkt för mig.

Data = informationen(ettorna och nollorna) i datorn.
Datorn = det fysiska objekt.
Data är ej= dator.

Permalänk

Stör mig också på folk som skriver "data" när de menar "dator"

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Stör mig också på folk som skriver "data" när de menar "dator"

Ja, det är otroligt fult.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Oj vad jorden går under

Skrivet av light44:

Ja, det är otroligt fult.

Först så skrev jag inte data.......
Jag skrev Datan som vi säger här vi bor. oj oj oj oj

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Windows 8 ett bottennapp

Vilket expertuttalande! tack ! ... låt mig gissa? du kör xp?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag saknar Winkey+PgUp för att flytta metro till andra skärmen och sedan fungera så att den alltid dök upp där när man tryckte Winkey. Den tog dom bort.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Först så skrev jag inte data.......
Jag skrev Datan som vi säger här vi bor. oj oj oj oj

Data = Information
Datan = Informationen

:D:D

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Eftersom din inställning var att du inte hittat någon förbättring så kan jag inte se annat än att det bara beror på dig. Huruvida det finns förbättringar är inte samma sak som om du tycker systemet är bra.

Det finns definitivt saker att förbättra, men tyvärr så är många negativa kommentarer mer omogna än konstruktiva.

Jag utgår från Win7 och har Win8.. där emellan ser jag inga förbättringar alls, utan bara en massa problem och krångligheter. Ett system som är anpassat för pekskärmar och som är fult, rörigt och krångligt.
Min syn på saken, men vet en hel del människor som tycker likadant..

Några förbättringar från 8.0 och 8.1 som gjorde det bättre, hittade jag inte heller.

Min mening var inte att vara konstruktiv, då ingen här troligtvis håller på och utvecklar Win8...?
Vill jag vara konstruktiv i detta fallet, skickar jag min åsikt och idéer till Microsoft..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Någon som har problem med att tgb + mus inte funkar efter att man bootat in i Windows? Funkar om man disablear Intel XHCI Controller. Dafuq liksom? Funkade ju hur bra som helst innan denna update...
Prövat att uppdatera BIOS och chipset men inget funkar. Tips nån?

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vilket expertuttalande! tack ! ... låt mig gissa? du kör xp?

Se signaturen nedan

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av fisk:

Jag saknar Winkey+PgUp för att flytta metro till andra skärmen och sedan fungera så att den alltid dök upp där när man tryckte Winkey. Den tog dom bort.

Det finns ju nån inställning där man väljer om startskärmen alltid ska startas på skärmen man jobbar på, eller ej. Har inte hunnit testa den än, men att stänga av den kanske gör det du vill?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ju nån inställning där man väljer om startskärmen alltid ska startas på skärmen man jobbar på, eller ej. Har inte hunnit testa den än, men att stänga av den kanske gör det du vill?

Jag vill inte få bort den helt, jag vill att när jag trycker på WinKey så dyker den upp på skärm 2 hela tiden. Förut gick det som sagt med att en gång trycka winkey+PgUp

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Skrivet av fisk:

Jag vill inte få bort den helt, jag vill att när jag trycker på WinKey så dyker den upp på skärm 2 hela tiden. Förut gick det som sagt med att en gång trycka winkey+PgUp

Det är inge inställning som tar bort startskärmen.
Antingen väljer den skärm dynamiskt, eller så gör den inte det. Om win+PgUp fortfarande fungerar vet jag som sagt inte.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Se signaturen nedan

XP/Vista/7... same old shit

(disclaimer: Jag tycker inte att Windows 7 är skit. Bara gammalt och förhållandevis trögt).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag tycker inte att Windows 7 är skit. Bara gammalt och förhållandevis trögt).

Håller med om att Windows 8.1 känns lite snabbare än Win7.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralleballe:

Jag börjar bli orolig. Hoppas inte det har hänt någonting med redaktionen.

Nästan hela Sweclockers staben hade visst åkt till Island utan att berätta det för oss, ni måste förstå att man blir orolig då ni inte hört av er under hela fredagen och helgen. Gör inte om det

Permalänk
Medlem

EN stilla fråga.. om man hoppade på microsofts "finfina" erbjudande från win7 till win8 och därmed har en giltig win8 (pro) nyckel i sin ägo, hur i hela hälsingland går man till väga om man vill ha fatt i nerladdningsfilerna för 8.1 och inte 8.0 ?

Enligt microsoftstore är det stört omöjligt. Digital nerladdning av 8.1 är endast för nya kunder...

Vad FAN pyttemjuk ?

Edit: ringde microsoft support nu och de hade en lösning! Jag kunde ju alltid köpa 8.1 och därmen få en nerladdning av det!

Det verkar som om min 8.0 nyckel inte är giltig för 8.1, utan endast för en 8.1 upgrade

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Skrivet av pike2k:

EN stilla fråga.. om man hoppade på microsofts "finfina" erbjudande från win7 till win8 och därmed har en giltig win8 (pro) nyckel i sin ägo, hur i hela hälsingland går man till väga om man vill ha fatt i nerladdningsfilerna för 8.1 och inte 8.0 ?

Enligt microsoftstore är det stört omöjligt. Digital nerladdning av 8.1 är endast för nya kunder...

Vad FAN pyttemjuk ?

Edit: ringde microsoft support nu och de hade en lösning! Jag kunde ju alltid köpa 8.1 och därmen få en nerladdning av det!

Det verkar som om min 8.0 nyckel inte är giltig för 8.1, utan endast för en 8.1 upgrade

Din slutsats stämmer överens med vad andra sagt. Det har dessutom inget att göra med att du uppgraderade från Win7 till Win8, utan bara att du hade Win8. Det vore förstås bättre om man kunde få tag på 8.1-nedladdning med en 8-nyckel men att det inte går är ju inget jättestort problem. Du kan ju ändå använda 8.1...