Första egen TV till rummet, vilken bör jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Varsågod. Samt så behöver du inte skriva ett långt svar. Ta den tid du behöver för att välja vad du kommer att köpa

Vad du än väljer så är det helt personligt efter ditt tycke och smak och jag är rädd att det är väldigt svårt att få en verklig uppfattning om du inte har en "polare" att åka hem till för att få se den apparat du är intresserad av i rätt miljö.

Att se på en Plasma och en LCD i butik är riktigt svårt där det vanligtvist är upplyst och ingen TV är kalibrerad. En LCD från Sony har till ex så bra "out of the box" inställningar att de ser helt fantastiska ut i butik. En Plasma är inte lika fin-inställd utan kalibrering, även med THX-läge och Plasman samt LCD´n kalibreras alltid efter en miljö av ett mörklagt rum om du inte personligen väljer att ställa in den efter din mest vanliga TV-miljö.

Nu ska jag inte enbart pumpa dig full med Plasma.

Om du väljer Plasman Så tror jag absolut att du klarar dig med GT. Om du har råd är VT givetvis en extra lyx på lyxtårtan.

Skall du ta en supersnabb LCD med bra bildkvalite från Sony så måste du nästan gå upp till W805/807(ingen annan konkurrent har sådana snabba skärmar i FULLHDTV). De presterar riktigt bra i ljust rum och helt ok i mörklagt rum(W805/807 dvs), men aldrig i närheten av bildkvaliten som Panasonic´s Plasma ST/GT/VT/ZT ger mörklagt och om det är kvaliten på bilden som du prioriterar tillsammans med låg input lag så finns det bara "nästan" de valen mellan Plasma och LCD i mörklagt rum, men Sony har sin dyrare serie W905 som ställer sig vid sidan om ST och GT, om man vågar jämföra Plasman mot LCD´n med blotta ögat då den presterar riktigt bra i mörklagt rum.

Personligen hade jag tagit en Plasma då den är billigare än Sony´s W905, för enbart filmvisning en ST60Y som blir så gott som dubbelt billigare i stort sett. I nuläget äger jag Sony´s W807 och tillsammans skulle de fylla alla mina krav, där Sony´n står för spelglädjen och Panasonic´s Plasma för filmglädjen.

jag hoppas att jag inte förvirrar dig för mycket. Vill bara poängtera det att Oavsett vad du väljer i den högre klassen så blir de flesta helt nöjda med sitt val. Med högre klass så menar jag de apparater jag nämnt, som har väldigt låg input lag. Nackdelen för konkurrenterna är att de har alldeles för hög input lag på sina TV-apparater för att kunna sätta sig vid sidan om Sony och Panasonic. Du får väldigt mycket hjälp här och många äger själva de apparater som finns därute med låg input lag och riktigt bra bildkvalite. Lycka till med ditt val framöver

Haha får man fråga varför det var " på polare?

Tror att efter alla förklaringar om att plasma är bättre än LCD i mörkt rum och att den ändå fungerar väldigt bra i ljusa rum har jag nog bestämt mig för en plasma! Om det är VT eller GT återstår att se, men tror det blir en GT!
Vi har även en plasma i tv-rummet, från LG iofs, men som jag anser har en skön bild att titta på!

Vad ligger GT60:n på för ms för övrigt?

Då jag till en början kommer ha TVn på mitt rum som till större delen av året är mörkt (spelar och sover där, skönast så) så tror jag att en plasma kommer passa in ypperligt!

En fråga till: finns det möjlighet till att titta på YTube på TVn eller möjligtvis dela skärmen på telefonen och se YTube den vägen? Vad finns det för möjligheter liksom?

Ännu en gång, stort tack för hjälpen!!
Hoppas även själv att jag blir nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Haha får man fråga varför det var " på polare?

Tror att efter alla förklaringar om att plasma är bättre än LCD i mörkt rum och att den ändå fungerar väldigt bra i ljusa rum har jag nog bestämt mig för en plasma! Om det är VT eller GT återstår att se, men tror det blir en GT!
Vi har även en plasma i tv-rummet, från LG iofs, men som jag anser har en skön bild att titta på!

Vad ligger GT60:n på för ms för övrigt?

Då jag till en början kommer ha TVn på mitt rum som till större delen av året är mörkt (spelar och sover där, skönast så) så tror jag att en plasma kommer passa in ypperligt!

En fråga till: finns det möjlighet till att titta på YTube på TVn eller möjligtvis dela skärmen på telefonen och se YTube den vägen? Vad finns det för möjligheter liksom?

Ännu en gång, stort tack för hjälpen!!
Hoppas även själv att jag blir nöjd

Gt60 ligger på ca 10-15 MS i inputlag. (Alltså väldigt lågt)

Den har en smart TV funktion men som alla smart TV är den inte att hänga i granen.

Här står det lite om funktionerna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776229&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Gt60 ligger på ca 10-15 MS i inputlag. (Alltså väldigt lågt)

Den har en smart TV funktion men som alla smart TV är den inte att hänga i granen.

Här står det lite om funktionerna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776229&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Och VT60 är typ samma antar jag då

Vad anser du vara bra med Smart TV? Om det finns något

Tack så mycket! Skall läsa igenom detta!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Och VT60 är typ samma antar jag då

Vad anser du vara bra med Smart TV? Om det finns något

Tack så mycket! Skall läsa igenom detta!

Ja precis! Vt60 har i princip samma input lag. Så där är det inga problem!

Smart Tv funktionerna är aldrig så jätte bra (oavsett fabrikat). De fungerar OK men inte mer. Med OK menar jag att de är sega.
Jag brukar rekommendera att man skaffar en htpc istället men smartfunktionerna fungerar om du inte är känslig för att det är segt

På länken jag skrev innan hittar du de olika funktionerna gt60/vt60 har. Youtube ska fungera med smart tvn!

Lycka till med ditt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ja precis! Vt60 har i princip samma input lag. Så där är det inga problem!

Smart Tv funktionerna är aldrig så jätte bra (oavsett fabrikat). De fungerar OK men inte mer. Med OK menar jag att de är sega.
Jag brukar rekommendera att man skaffar en htpc istället men smartfunktionerna fungerar om du inte är känslig för att det är segt

På länken jag skrev innan hittar du de olika funktionerna gt60/vt60 har. Youtube ska fungera med smart tvn!

Lycka till med ditt val!

Var i Göteborg idag och inhandlade en VT60, ska koppla upp den och prova snarast!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Var i Göteborg idag och inhandlade en VT60, ska koppla upp den och prova snarast!

Tack så mycket för hjälpen!

Grattis till köpet av en otroligt grym tv!

Blir lite avis på dig

Permalänk
Medlem

Jag gav mig in i TV jungel idag och beställde en KDL-46W905A Elgiganten m.f har extra pris på den i helgen, 12890:- istället för 14990:- känns som den TV ska täcka alla mina behov

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Stiligt val. Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jag gav mig in i TV jungel idag och beställde en KDL-46W905A Elgiganten m.f har extra pris på den i helgen, 12890:- istället för 14990:- känns som den TV ska täcka alla mina behov

Fint pris! Man får gratulera där med.

Permalänk
Medlem

Tja.

Nice att du valde den TVn. Jag är också inne på den fast GT versionen, dvs:

http://www.dustinhome.se/product/5010755496/panasonic-tx-p50g...

Har även tittat på andra alternativ och fick just syn på denna:

http://www.dustinhome.se/product/5010673089/lg-60ph670v-60-pl...

50 tum vs 60 tum. Den ända stora skillnaden jag kan hitta är uppdateringsfrekvensen, men har läst att de flesta sändningar ändå inte sänder med så hög hz. Så vilken bör man välja? Båda kostar lika mycket just nu på Dustin.

Mycket tacksam för svar, och sorry om jag lånade tråden lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lax3N:

Tja.

Nice att du valde den TVn. Jag är också inne på den fast GT versionen, dvs:

http://www.dustinhome.se/product/5010755496/panasonic-tx-p50g...

Har även tittat på andra alternativ och fick just syn på denna:

http://www.dustinhome.se/product/5010673089/lg-60ph670v-60-pl...

50 tum vs 60 tum. Den ända stora skillnaden jag kan hitta är uppdateringsfrekvensen, men har läst att de flesta sändningar ändå inte sänder med så hög hz. Så vilken bör man välja? Båda kostar lika mycket just nu på Dustin.

Mycket tacksam för svar, och sorry om jag lånade tråden lite

LG ger dig mest tum gör pengarna, men svärtan är dålig i sin detaljrikedom och du får en grå svärta istället för svart, sen så får du inte samma färgstyrka då det känns som en grådaskig bild där man låter färgerna flyta ihop med varandra.

Det finns faktiskt de som föredrar en grådaskig bild, men personligt från min smak och tyckte så skulle jag ta mindre tum för flera ggr bättre bildkvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kikke:

Tjenare SweC, nu är det så att jag är sugen på att skaffa mig en TV till rummet och har då en simpel fråga: vilken bör jag köpa?

Har varit inne på Samsungs 46" F7005, tycker att själva storleken är bra men är kvaliteten som jag är fundersam över.

Länk:
http://cdon.se/hemelektronik/46_led-tv_samsung_ue46f7005stxxe...

Det jag kommer att använda den till är att kolla film (duh) är även sugen på att kunna se 3D, spela ps3/ps4 och kanske till och med koppla upp den till datorn och spela lite där ifrån. Framtidsanvändandet kommer även vara att kolla helt vanlig TV.

Värt att tillägga kan vara att jag har en Samsung-telefon så jag kan nyttja de smarta och smidiga funktioner som tillkommer med det.

Tack på förhand!

Du bör köpa den du vill köpa inte vad plasmamaffian på SWEC vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du bör köpa den du vill köpa inte vad plasmamaffian på SWEC vill.

Kom nu inte dragandes med någon dassig koreaskäm.
Njaeh jag skulle nog säga tvärtemot, folk här eller "plasma-maffian" kan ju faktiskt en hel del om deras område.
Eller menar du som det där vinnhövet jag såg här på Swec, som bad om hjälp men skrev i sitt inlägg att han inte tänkte lyssna, och gav blanka fan i vad vi tyckte?
Frågar man om hjälp här, så är det ju uppenbarligen det man vill ha, och då får man också råd från folk här, vilka ofta är ganska smarta att taga.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

LG ger dig mest tum gör pengarna, men svärtan är dålig i sin detaljrikedom och du får en grå svärta istället för svart, sen så får du inte samma färgstyrka då det känns som en grådaskig bild där man låter färgerna flyta ihop med varandra.

Det finns faktiskt de som föredrar en grådaskig bild, men personligt från min smak och tyckte så skulle jag ta mindre tum för flera ggr bättre bildkvalité.

Är det är något som man tänker på JÄTTEMYCKET, med svärta alltså. Båda kostar lika mycket och man får 10 tum mer vilket är en upplevelse i sig med en större bild på väggen. Jag vill såklart ha en så bra bild som möjligt men är de inte dumt att betala samma pris när allt annat är nästan identiskt.
Kanske inte är något som den "vanliga" tv-tittaren ens tänker på, utan bara de riktigt kräsna, eller har ja fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lax3N:

Är det är något som man tänker på JÄTTEMYCKET, med svärta alltså. Båda kostar lika mycket och man får 10 tum mer vilket är en upplevelse i sig med en större bild på väggen. Jag vill såklart ha en så bra bild som möjligt men är de inte dumt att betala samma pris när allt annat är nästan identiskt.
Kanske inte är något som den "vanliga" tv-tittaren ens tänker på, utan bara de riktigt kräsna, eller har ja fel?

Det beror helt och hållet på dig som person. En del har aldrig upplevt riktig svärta och förstår inte vad det är. En del tror att svärta är skarpa kontrast där det svarta är jättesvart och det klarar faktiskt en massa apparater av (Det ger dock en rätt så platt svärta), så de missar poängen totalt med vad man menar med bra svärta, som hos en bra TV i istället för att ge en grådaskig skala från svart till ljust ger en djupsvart svärta fylld av färger med hög detaljrikedom som väldigt få klarar av att leverera(som i sin tur ger en djup bild). Exempelvis en scen med ett ansikte som är mörklagt i svag belysning där många TV-apparater ger en dålig gamma, som visar en gråsvart smetsuddig bildkvalite, där ansiktets färg mest kan liknas med en halvkass *hittepå* hudton som i bästa fall kan ge en halvdan färgton som antingen är för svag eller stark åt ett håll, alternativt helt grå som totalt är ihopsmetat med det svarta.

Bra svärta ger dig istället ett mänskligt ansikte som inte är utsmetad tillsammans med det svarta, där färgen på ansiktet ser ut som hudtonen skall se ut, fullt med detaljer, rödton, underton i blålila vid blodådror som ligger under huden, solbränna, torr hud, smutsig hud, synlig ögonfärg, etc och det ger en känsla som om du ser på en riktig människa som står i ett dunkelt ljust framför dig "in real life".

Har du aldrig upplevt det så blir du säkert absolut nöjd med mest tum. Det är nästan något personligt som måste upplevas och eftersom varje människa är sin egen individ som har sina egna ögon att gå efter så kan man inte riktigt säga : Det här gillar du då du är den enda som egentligen kan bedöma vad du gillar.

Tänker jag på mig själv så gick jag från att alltid ljusa upp filmer och dra ner färger då jag vill ha detaljrikedom i mörka scener, så det blev en Woah! upplevelse att se en TV med riktigt bra svärta med otroliga färger i mörklagt rum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lax3N:

Jag skulle personligen aldrig välja en större framför en med bättre bild. Men alla är vi olika. En del vill bara kunna visa polarna att de har en jäkligt stor TV. Andra har andra mål. Oavsett så råder jag dig att gå och kolla på de apparater du är intresserad av. Mediamarkt är tex väldigt bra på att ha alla olika modeller de har till försäljning framme så att man kan jämföra bilden på två olika modeller. Tänk bara på att det brukar vara ganska mycket ljusare i en butik än du har hemma, men det är ändå bättre att titta än att bara gå på specar på ett papper. Köper du dessutom TV'n hos någon elkedja så har de ofta 30 dagars öppet köp. Använd det om inte bilden är lika bra när du kommer hem. Lägger man 10k+ som i alla fall jag gärna gör på en TV vill man ju att det ska bli så bra som möjligt för de pengarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren koreinu och giplet. Tror jag fattar lite mer vad svärta innebär nu, nu lutar det nog mer på GT60Y
Jag har varit på mediamarkt men tyckte det var svårt att jämföra alla TVs och ingen av dessa fanns där heller. Men väl där i varuhuset var ju 60 rätt coolt om man jämför med 40-50. Men tror att en 50 kommer se stor ut här hemma på väggen med Thx!