Varsågod. Samt så behöver du inte skriva ett långt svar. Ta den tid du behöver för att välja vad du kommer att köpa
Vad du än väljer så är det helt personligt efter ditt tycke och smak och jag är rädd att det är väldigt svårt att få en verklig uppfattning om du inte har en "polare" att åka hem till för att få se den apparat du är intresserad av i rätt miljö.
Att se på en Plasma och en LCD i butik är riktigt svårt där det vanligtvist är upplyst och ingen TV är kalibrerad. En LCD från Sony har till ex så bra "out of the box" inställningar att de ser helt fantastiska ut i butik. En Plasma är inte lika fin-inställd utan kalibrering, även med THX-läge och Plasman samt LCD´n kalibreras alltid efter en miljö av ett mörklagt rum om du inte personligen väljer att ställa in den efter din mest vanliga TV-miljö.
Nu ska jag inte enbart pumpa dig full med Plasma.
Om du väljer Plasman Så tror jag absolut att du klarar dig med GT. Om du har råd är VT givetvis en extra lyx på lyxtårtan.
Skall du ta en supersnabb LCD med bra bildkvalite från Sony så måste du nästan gå upp till W805/807(ingen annan konkurrent har sådana snabba skärmar i FULLHDTV). De presterar riktigt bra i ljust rum och helt ok i mörklagt rum(W805/807 dvs), men aldrig i närheten av bildkvaliten som Panasonic´s Plasma ST/GT/VT/ZT ger mörklagt och om det är kvaliten på bilden som du prioriterar tillsammans med låg input lag så finns det bara "nästan" de valen mellan Plasma och LCD i mörklagt rum, men Sony har sin dyrare serie W905 som ställer sig vid sidan om ST och GT, om man vågar jämföra Plasman mot LCD´n med blotta ögat då den presterar riktigt bra i mörklagt rum.
Personligen hade jag tagit en Plasma då den är billigare än Sony´s W905, för enbart filmvisning en ST60Y som blir så gott som dubbelt billigare i stort sett. I nuläget äger jag Sony´s W807 och tillsammans skulle de fylla alla mina krav, där Sony´n står för spelglädjen och Panasonic´s Plasma för filmglädjen.
jag hoppas att jag inte förvirrar dig för mycket. Vill bara poängtera det att Oavsett vad du väljer i den högre klassen så blir de flesta helt nöjda med sitt val. Med högre klass så menar jag de apparater jag nämnt, som har väldigt låg input lag. Nackdelen för konkurrenterna är att de har alldeles för hög input lag på sina TV-apparater för att kunna sätta sig vid sidan om Sony och Panasonic. Du får väldigt mycket hjälp här och många äger själva de apparater som finns därute med låg input lag och riktigt bra bildkvalite. Lycka till med ditt val framöver
Haha får man fråga varför det var " på polare?
Tror att efter alla förklaringar om att plasma är bättre än LCD i mörkt rum och att den ändå fungerar väldigt bra i ljusa rum har jag nog bestämt mig för en plasma! Om det är VT eller GT återstår att se, men tror det blir en GT!
Vi har även en plasma i tv-rummet, från LG iofs, men som jag anser har en skön bild att titta på!
Vad ligger GT60:n på för ms för övrigt?
Då jag till en början kommer ha TVn på mitt rum som till större delen av året är mörkt (spelar och sover där, skönast så) så tror jag att en plasma kommer passa in ypperligt!
En fråga till: finns det möjlighet till att titta på YTube på TVn eller möjligtvis dela skärmen på telefonen och se YTube den vägen? Vad finns det för möjligheter liksom?
Ännu en gång, stort tack för hjälpen!!
Hoppas även själv att jag blir nöjd
Skickades från m.sweclockers.com
Citera för svar!