Så behandlas man av Greattech

Permalänk
Avstängd

Uhhh... vaaa ursäkta mig?

Företaget har skött sig exemplariskt om ni frågar mig, TOM hjälpt kunden med en ny licens då det inte har varit företagets fel utan kundens.
Bra jobbat greattech!

Permalänk
Medlem

Greattech har inte gjort nåt fel. Det var otroligt snällt av dem att skicka ut en skiva till en kund som har så svårt att förstå vad man redan förklarat tio gånger. Hade du gått till ARN eller till tingsrätt med detta så hade du förlorat.
Ska man hävda sin konsumementsrättsliga rätt så bör man först ta reda på vad man pratar om. I detta fallet, mjukvara täcks inte av garantin. Man har en skyldighet att anmäla fel inom skälig tid, enligt ARN 2 månader från inköpstillfället.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Uhhh... vaaa ursäkta mig?

Företaget har skött sig exemplariskt om ni frågar mig, TOM hjälpt kunden med en ny licens då det inte har varit företagets fel utan kundens.
Bra jobbat greattech!

Jahhh och hur har dom skötts sig?? Koden är aktiverad 2 dagar innan jag hämtar ut min produkt, och enligt dom så aktiverar dom inte koden utan det måste göras av kunden.
så då kan du väll förklara för mig vem har aktiverat koden 2 dagar innan.
Men hade det inte varit för att jag har haft kontakt med konsument verket så hade jag inte drivit på, fick oxå en tid för att träffa en jurist som skulle ta hand om ärendet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inom 2 månader från att du upptäckt fel är det väl.

Inom tre månader från att man upptäckt felet är det, så att det tog 10 mån för TS att inse att han saknade en skiva är inget fel i sig, dock så står ord mot ord angående huruvida skivan kom med eller inte.

Hur funkar det egentligen med Windows 8? Med Windows 7 kan man ju egentligen skita i installationsmediumet (skivan). Den kan man ladda ner från internet. Koden finns på en klisterlapp som ska sättas på datorn. I och med att de sålt en dator med förinstallerat OEM Windows så skulle de med Windows 7 se till att lappen med licensnret klistrades på lådan. Men hur funkar det med Windows 8? Är det samma sak med klisterlapp om man köper Windows 8?

Edit: Var är er empati folk!? Greattech har inte gjort något fel. Hur f.n kan ni dra den slutsatsen? Är det någon som var med TS och packade upp datorn och såg att skiva och nyckel var med? Det finns ingen lag som säger att man måste kolla att allt är med. Det blir mycket enklare om man gör det, men om man upptäcker att något saknas efter 2 år och 11 månader så har man fortfarande rätt att påtala det. Och det är här som skillnaden mellan bra och dålig kundsupport visar sig. Greattech hade kunnat plocka fram två länkar, en till installationsmedium och en till ett program som sniffar upp den installerade licensnyckeln. Man hade också kunnat tipsa kunden om att man inte alls behöver ominstallera Windows 8. Om bara datorn funkar så kan man göra en ominstallation inifrån OSet som nollar datorn och plockar bort alla personliga filer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Greattech gav mig ett positivt intryck.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Jahhh och hur har dom skötts sig?? Koden är aktiverad 2 dagar innan jag hämtar ut min produkt, och enligt dom så aktiverar dom inte koden utan det måste göras av kunden.
Men hade det inte varit för att jag har haft kontakt med konsument verket så hade jag inte drivit på, fick oxå en tid för att träffa en jurist som skulle ta hand om ärendet.

Varför bifogar du inte en screenshot som visar exakt vart du hittade ditt aktiveringsdatum då detta inte ska gå att se lokalt på datorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

nä, fyfan. det är ju bara du som håller på o larvar dig. greattech skötte sig ypperligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Greattech gav mig ett positivt intryck.

Håller med dig specielt med deras historier om att man kan skriva vad som helst på kvitton,
eller att dom har varit i kontakt med microsoft när det gäller aktiveringen även när jag erbjöd mig att fixa det själv om jag kunde få nån arkiv på produkt nyckeln, men då sparade dom inte sånt, konstigt hur hitta dom arkiven nu helt plötsligt??

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare kommentatorer; företaget har skött sig riktigt bra i detta fallet. Hade inte avstått från att handla hos Greattech efter att jag läst detta - snarare tvärtom.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Håller med dig specielt med deras historier om att man kan skriva vad som helst på kvitton,
eller att dom har varit i kontakt med microsoft när det gäller aktiveringen även när jag erbjöd mig att fixa det själv om jag kunde få nån arkiv på produkt nyckeln, men då sparade dom inte sånt, konstigt hur hitta dom arkiven nu helt plötsligt??

Klart de inte har arkiv över gamla använda nycklar så jag vet inte hur du fått det till att de helt plötsligt hittat det? Du får en helt ny oanvänd nyckel.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trådtitel:

Så behandlas man av Greattech

Riktigt bra, med andra ord?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Konsumentverket.se säger att ett kvitto ska innehålla
*datum och klockslag
*artikelnamn
*antalet varor eller tjänster som sålts
*pris
*moms
*företagets namn och organisationsnummer
*butikens adress.

Alltså var det oproffsigt sagt av dem att påstå det deem gjorde. Detta var ju dock efter att dem skickat ett nytt OS till dig gratis och det är inte helt otroligt att dem var mer än trötta på dig.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Konsumentverket.se säger att ett kvitto ska innehålla
*datum och klockslag
*artikelnamn
*antalet varor eller tjänster som sålts
*pris
*moms
*företagets namn och organisationsnummer
*butikens adress.

Alltså var det oproffsigt sagt av dem att påstå det deem gjorde. Detta var ju dock efter att dem skickat ett nytt OS till dig gratis och det är inte helt otroligt att dem var mer än trötta på dig.

Jag sitter med kvittot just nu det står ingen pris på varorna bara vad jag har fått finns inte heller nån moms på kvittot men resten finns.

Permalänk
Medlem

Tänkte lämna denna diskussion då jag kände att den ej leder vidare någonstans men...Dom där två dagarna som du pratar om hela tiden, vart och hur kan du se det? Bifoga gärna en bild så att jag vet vart jag ska kika.

Finner dessa två dagar väldigt intressant,(känner mig som Leif-GW) därför kan jag ej släppa faktum att denna "varning" för Greattech baseras på data som inte verkar vara tillgänglig ^^
Vet inte riktigt vad du vill få ut av att diskutera detta längre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Sist jag köpte en hel dator som operativsystemet var klart på redan så stod CD Nyckeln på Chassit.

Sen fanns det återställnings filer på en liten del av hårddisken så man kunde göra en systemåterställning

Inte om du köper från Elgiganten i Piteå iaf. Då får du typ en korrupt hårddiskpartition. Har hänt mig båda gångerna jag har haft med butiken att göra i form av laptops. Som tur var fick man med CD-nyckeln på undersidan och en snabb tripp till Windows Hemsida så hade man ett nytt OS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Jag sitter med kvittot just nu det står ingen pris på varorna bara vad jag har fått finns inte heller nån moms på kvittot men resten finns.

Har du läst mellan raderna xD?`

Bifoga bild på kvittot också

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Låter mer som att du sitter med en följdesedel och inte ett kvitto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

ge mig din mail så kan jag skicka bilden till dig med sändnings nr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

ge mig din mail så kan jag skicka bilden till dig med sändnings nr.

Det går bra att mejla mig här också
Är ofta online och läser alltid inkorg så det går fin fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

/Users/sigge/Pictures/iPhoto-bibliotek.photolibrary/Previews/2013/10/25/20131025-111646/JDuYK8NbQxSfTrWntBejkA/IMG_0567.jpg

hoppas bilden funkar och här är sändnings nr:6340176681

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

/Users/sigge/Pictures/iPhoto-bibliotek.photolibrary/Previews/2013/10/25/20131025-111646/JDuYK8NbQxSfTrWntBejkA/IMG_0567.jpg

Gör såhär, gå in på http://tinypic.com/ -> välj filen du vill ladda upp-> tryck på öppna->Tryck på "överför nu"->Kopiera "IMG-kod för forum och diskussionsforum" och klistra sedan in den här då kommer jag kunna se den

Permalänk
Moderator
Moderator

Den här tråden måste vara det mest spännande jag sett på flera veckor.
Jag gissar lite hejvilt på att TS kommer hålla fast vid sin saga även om han lyckas visa oss en bild som inte på något sätt kommer styrka att OS aktiverats två dagar innan han fick datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

Tala gärna om hur du gick tillväga för att få fram aktiveringsdatumet också, eller en länk till en guide där det står hur man gör.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Åh herregud vilken tråd asså, jag saknar ord. Får gratis OS men fortsätter gnälla, blir påmind om att dom skickar nytt och fortfarande "oj jag såg inte". Och det enda du kan göra är att hänvisa till nåt påhittat datum som du tror bevisat något när det egentligen är något helt annat.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Återigen bra agerat av Greattech. Gillar ju att sätta ihop mina egna datorer, men ifall någon vän ska köpa färdigt paket, så kommer jag absolut rekommendera. (sålänge de inte är helt åt skogen prissatta, förstås) I detta fallet vettefan om jag håller med om ert val att skicka ut en ny skiva/kod dock, men för att bli av med en sån här problemkund så är det väl värt det antar jag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Åh herregud vilken tråd asså, jag saknar ord. Får gratis OS men fortsätter gnälla, blir påmind om att dom skickar nytt och fortfarande "oj jag såg inte". Och det enda du kan göra är att hänvisa till nåt påhittat datum som du tror bevisat något när det egentligen är något helt annat.

HAHA gnälla?? kommenterar bara andras inlägg.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte att TS håller på.
Du skriver ju själv att du inte kan något om datorer och både greattech och medlemmarna här säger samma sak och ändå så envisas du?
Om det är något som har varit jobbig i detta ärende så är det helt klart DU! Fy vad jag hatar sådana kunder!

Permalänk
Medlem

Det är som sagt ett vanligt problem med detta företag och de som jobbar i kundtjänst har attitydproblem och tjafsar med sina kunder, oavsett kunskapsnivå hos kunderna, så väl som allmänheten istället för att vara tillmötesgående och förklara villkoren och vad de kan göra.

Det är inte enda kunden som inte fått någon systembyggarlicens med datorn, en licens som ska klistras på datorn (inte enligt lag, men väl enligt Microsofts regler) vid installation och de får bara använda samma media och aktivera med samma nyckel som de klistrar på datorn och skickar med om de inte har avtal där de får använda föraktiverad mjukvara alltså OPK/APK. Vilket de inte har, för då skulle de istället vara tvungna att skapa en återställningspartition då media inte ingår i de avtalen. De verkar alltså sälja förfalskad mjukvara (det är Microsoft syn när man installerar utan licens eller inte följer villkoren) och sen skylla på kunden, det är bara företaget som kan råka illa där eftersom de i någon mån behöver köpa in licenser även om de inte alltid skickar med dessa. Även om det är av misstag så är det inte kundens fel, och det låter konstigt med ett företag där misstag aldrig kan ske. Det sker alltid inom produktion, lagerhantering, osv dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge11:

HAHA gnälla?? kommenterar bara andras inlägg.

Kom igen nu ladda upp din information (kvitto, screenshots o.dyl.) så att vi vet att du inte snackar BS!

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Inaktiv

Nyckeln går annars att få fram i operativsystemet