Permalänk
Medlem

Modda en Taisol??

Jag har precis köpt en begagnad Taisol, den feta med koppar botten. Fläkten som kommer till är löjlig och jag har hört talas om andra här som har bytt fläkt till en 80mm. Nu hade jag cokså tänkt göra det..Men hur ska man gra?? Ska man böja ut flänsarna lr? Jag vill inte slänga pengar på en tratt för det tror jag inte att det är värt.
Frågan är hur bra den kommer att kyla. Hade tänkt köpa en T-bred 1700+ och klocka den så gott det går. Hade tänkt köra 200Mhz FSB ...kanske 1800Mhz eller 1900Mhz kanske..men frågan är om kylningen klarar det??
Vad rekomenderar ni för fläkt att sätta på?? en Enermax verkar trevlig? Vad är det för skilnad på den rosa modellen och den svarta?? dum fråga kanske..har inte kollat om det är olika modeller..

tacksam för svar.

Permalänk

böj ut flänsarna så blir det bäst
alltså skipa tratten jag har provat båda och tratten gav varmare cpu

Permalänk
Medlem

Ok tack ska du ha för det svaret

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Ja den har jag sett men tack ändå. Den är kanske lite väl ghetto.

Permalänk

men va lamt dom gjorde på 64bits.
jag böjde ut flänsarna först.. visserligen är det lite knepigt med fäst-clippet då men det funkar.. jag har den på mitt GF4
har även en på en xp prolle... med 8cm fläkt för original låter ju helt otroligt illa.. o då menar ja inte den tysta versionen av taisol

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Jag kör en 92mm Enermax via aluminiumtratt på min Taisol. Har en XP1800+ Palomino och det funkar stabilt. Har inte överklockat just nu, men det går det också. Framför allt är det betydligt tystare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör också med 92 mm fläkt (Sunon) på 7 V utan att böja några flänsar, bara tratt. Tempen droppade 5 grader rakt av jämfört med skrikmonstret som satt på original, och dessutom i stort sett helt tyst. (Har en gammal go AMD Värmeelement TB 1400)

EDIT: Jag låter fläkten suga ut luft istället för att blåsa in, inget damm i flänsen, bättre temp(!) /EDIT

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gör så som i artikeln w1per länkar till..
Tar bara en halvtimma att snickra ihop en sån.. och det blir nog bättre skulle jag tro.
Mer estetiskt tilltalande iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
EDIT: Jag låter fläkten suga ut luft istället för att blåsa in, inget damm i flänsen, bättre temp(!) /EDIT

Testade också att ha den sugande, men för mig funkade det bäst med att fläkten blåser på flänsen och att det sitter två 80mm Zalman-fläktar (5V) som suger luft ur lådan baktill. Kan ha att göra med var på moderkortet CPUn sitter, vilken låda man har, höjden på tratten etc.

När jag körde en 80mm via tratt och hade bara en utsugsfläkt bak funkade det bäst när CPU-fläkten sög.

Kort sagt - det är bara att testa alla möjliga kombinationer och se vilken som funkar bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte den bara sugande heller. jag har ersatt utblåsfläkt i chassit och ett skrikmonster med en enda 92'a som suger luften genom flänsen ut ur ett nytt hål bak i lådan.

Den dubblar alltså som chassi- och cpu-fläkt, vilket sänker ljudnivån en hel del. se skiss.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

@Axly: Det har jag funderat på om jag bygger en tyst maskin nån gång åxå. Jäkligt bra idé!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

axly såna där kallas "fanducts"
så det finns ett riktigt namn för idé'n..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Jo.. jag fick se vad den heter när jag knatade in på [H]'s gamla forum (nån gång -99) och såg en bild på "den där struten" jag hade i min p2-300 som där kallades duct. (som förresten bara betyder (vatten)ledning, kulvert eller motsvarande, så det är ju inte riktigt ett namn bara den bästa förklaringen på vad det är)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Smart lösning, Axly!
Kommer just att tänka på att jag har lyckats fixa ytterligare ett chassi, som är likadant som det jag har (Chieftec Dragon Super MidiTower Black).
Hade tänkt använda det för moddning, så jag fortfarande har en "intakt" låda om nåt skulle gå snett. Kanske gör som du.

Visa signatur