Onkyo TX-NR727 + B&W DM683 = <3 ?

Permalänk

Onkyo TX-NR727 + B&W DM683 = <3 ?

Som rubriken antyder undrar jag hur kombinationen Onkyo TX-NR727 + B&W DM683 fungerar?

Har nämligen lagt en beställning på ett par B&W DM683 och förstärkaren säljs relativt billigt idag.

Någon som har erfarenhet/input kring kombinationen. Orkar förstärkaren driva de strömslukande bestar som är B&W DM683?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kör själv med B&W DM683 och Onkyo TX-NR717, alltså modellen innan. Det funkar rätt bra, men jag kände att jag inte var helt nöjd så jag köpte faktiskt ett 2-kanals slutsteg också. Då blev det en viss skillnad, bättre kontroll överlag och känner av basen mycket mer. Dock så är ju 727:an lite starkare men är nog inte så stor skillnad i ljudet faktiskt.
Har du möjlighet att låna hem en stärkare så hade det varit absolut bäst, så du kan skapa en egen uppfattning.

Permalänk

En 727 är i det klenaste laget för att 683 ska låta bra. Har lyssnat med onkyos större modeller och det är precis så att de orkar med dem.
Det kommer säker att låta helt ok för dina öron, men du kan ju alltid köpa ett slutsteg vid ett senare tillfälle...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

B&W brukar vilja ha lite tryck i förstärkaren för att komma till sin rätt. När de väl får det låter de väldigt bra. 683 vill nog ha en hel del kräm.

Jag hade kollat på: http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x4000-hemmabiore.... B&W och Denon är riktigt bra kombo bara man låter bli Denons klenare varianter för dessa högtalare.

Alternativt nån mindre receiver med pre-out för frontarna och sen hänga på ett ondskefullt 2-kanals slutsteg.

Ska du bara köra 2-kanal rekommenderar jag dig att skita i hemmabioreceivers. Köp en DAC och en ren 2-kanalsförstärkare. Garanterat bästa kombon. B&W och Rotel brukar vara riktigt trevliga ihop.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaren!

Sammantaget verkar det som att förstärkaren inte riktigt håller måttet, tråkigt!

Svårt att avgöra hur man ska lösa det hela dock. Vet inte riktigt om jag vill ha 5-kanalsljud eller inte men jag gillar tanken på att koppla in alla apparater i en receiver och det känns även dumt att köpa "för lite" kanaler eftersom det då helt saknas uppgraderingsmöjligheter. Ska man verkligen behöva lägga 8 000 kr på slutsteg för att få bra ljud då?

Förstår inte riktigt varför den där Denon-förstärkaren klarar att driva högtalarna men inte Onkyon med högre Wattal. Tycker överlag att det är svårt att veta om en förstärkare klarar av att driva högtalarna eller inte. Vad ska man egentligen titta på? Kommer ju upp erbjudanden varje dag så hade gärna slagit till på någonting som dyker upp...

Permalänk

Det är en stor högtalare som vill ha lite effekt för att komma till sitt rätta jag. Jag skulle säga att den denonen är för klen den med.
Jag har lyssnat på dem med en äldre onkyo ny pris runt 25000:- men ringkärnetrafo och den är ska ge 2x150w @ 8ohm 2chanels driven. Det låter "ok", men med ett separat slutsteg eller riktig stereo förstärkare så låter det mycket bättre.
Watt talet är inte heller något att hänga upp sig på, flera tillverkare mäter på olika sätt och har olika slutstegs konstruktioner. Allt i från klass A/B till G.

Nu vet jag inte med vilken förstärkare som du har provlyssnat 683 med eller köpte du dem olyssnade?
NAD C375BEE är ett vettig alternativ, samma slutsteg som 275 och du kan köra den som ett rent slutsteg i fall du vill köra surrround senare. Jag hade dock köpt någon roligare elektronik än NAD. Som t.ex. Primare, Hegel, Baladelius, Naim, Rotel, Marantz....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag lyssnade med en NAD-förstärkare på Hifi-klubben. Vill minnas att den kostade 8 000 kr men vet faktiskt inte exakt vad det var för någon. Testade även en Denon som jag tyckte färgade högtalarna på ett dåligt sätt. Du menar att jag ska köpa en stereoförstärkare och använda den som slutsteg till en receiver längre fram?

Just nu känns det som att man borde avbeställa (köpta på internet). Sjukt tråkigt att strömmen ska behöva kosta så mycket mer än högtalarna...

Skulle man kunna köpa något sånt här: http://www.komplett.se/onkyo-tx-nr626-receiver/781705 och NAD-slutsteget, eller blir det åter igen för vekt då?

Eller kan man kanske köpa den Onkyo jag först länkade och lägga till ett slutsteg som inte kostar 8 000?

Permalänk

Det kommer att fungera prima. Då nad slutsteget har gott om kraft. Tycker dock inte att det är super detaljerat och rent. Men om du gillade ljudet när du lyssna så är det bara att köra onkyo + nad slutsteget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Okej, har du något annat slutsteg du rekommenderar då?

Verkar som att den snabbaste vägen till mycket kraft är att köpa ett slutsteg - och det kan man ju i så fall försöka hitta ett begagnat?

Edit: Tack för tålamodet med alla frågor, förresten

Permalänk

Lyssna du med nad och var nöjd så kör på det. Finns inget likvärdigt för samma pengar nytt utan då är det de dubbla som man får ge eller fynda beg. Sen vad jag tycker är relativt ovesäntligt då det är DU inte jag som ska lyssna på det hemma hos dig.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Många billigare receivers brukar dock inte ha pre-out för alla kanaler, kolla upp det om du vill kunna koppla på ett slutsteg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Den billiga onkyon hade enbart dubbla subwoofer utgångar. Dvs det kommer inte att gå att koppla in ett slutsteg på den

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Yamaha RX-V773  är en billig reciver med preout

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Lyssna du med nad och var nöjd så kör på det. Finns inget likvärdigt för samma pengar nytt utan då är det de dubbla som man får ge eller fynda beg. Sen vad jag tycker är relativt ovesäntligt då det är DU inte jag som ska lyssna på det hemma hos dig.

Hur kommer det sig att NAD är så sjukt mycket billigare då?

Antar att det inte finns något sätt att se om ett slutsteg "orkar" dra högtalarna på rena specifikationer heller?

Nu när du sett alla mina funderingar - hur hade du själv gjort?
Kan du ex. nämna en receiver eller två som faktiskt hade klarat av bördan utan slutsteg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallmedstil:

Hur kommer det sig att NAD är så sjukt mycket billigare då?

Antar att det inte finns något sätt att se om ett slutsteg "orkar" dra högtalarna på rena specifikationer heller?

Nu när du sett alla mina funderingar - hur hade du själv gjort?
Kan du ex. nämna en receiver eller två som faktiskt hade klarat av bördan utan slutsteg?

Nad produceras i kina. Kan även vara hur man kapar köp leden. Går från fabriken till butiken utan mellangand. Hur många x antal som produceras kan kanske vara orsaken. Hur är marginal mellan tillverkning och försäljning. Mycket man kan spekulera över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fallmedstil:

Hur kommer det sig att NAD är så sjukt mycket billigare då?

Antar att det inte finns något sätt att se om ett slutsteg "orkar" dra högtalarna på rena specifikationer heller?

Nu när du sett alla mina funderingar - hur hade du själv gjort?
Kan du ex. nämna en receiver eller två som faktiskt hade klarat av bördan utan slutsteg?

Onkyos större modeller3010 och 5010 är bra mycket bättre än 727, men de ligger ändå inte i samma prestanda som ett separat slutsteg. Jag har hört dem med föregångarna till 5010, som jag också anser låter bättre och har mer kraft och välljud men färre funktioner. Det låter bra, men ändå inte så bra som det kan göra med ett separat slutsteg.

Jag hade antingen köpt 5010 eller integra DTR-70.3 om jag bara hade plats för en pryl. Annars så hade jag köpt en billig surround reciver med preout typ yamaha 773 och sedan ett separat 2 kanals slutsteg. Låg ett beg rotel 1582 ute för en vecka sen för 7500:-

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Man tackar för hjälpen. Lutar mot att det blir en lösning av det slaget också. Ska hålla lite koll på begagnatmarknaden under närmaste framtiden